|

Dassault Rafale: Akár síugrósáncról is!

Nem épp elvetemült ötletet érlelgetnek a franciák, a potenciális vevők miatt szeretnék bebizonyítani, hogy a Dassault Rafale igenis képes síugrósáncról üzemelni.

A gall gyártó részéről bejelentették, hogy számos szimuláció után bebizonyosodott, hogy a CATOBAR üzemre tervezett Rafale M képes lenne STOBAR üzemelésre is. Amennyiben a teszteket tovább folytatják, és igazolják, hogy a gép tényleg alkalmas a síugrósánccal segített felszállásra, akkor új dimenziók nyílnának meg a francia kacsa előtt, ugyanis számos nemzet rendelkezik gőzkatapult nélküli repülőgép-hordozókkal, így újabb potenciális vevőkkel bővülne a lista.

Kifut az INS Vikramaditya | Fotó: Szevmash ,

Itt elsősorban az Indiai Haditengerészetre kell gondolni, mely a Tejas és a MiG-29K/KUB vadászbombázókat szerezte be jövőben szolgálatba álló hordozóira, de a légierő megrendelése után koránt sem valószínűtlen, hogy a tengerészek kezébe is a gall masina kerül.

34 hozzászólás “Dassault Rafale: Akár síugrósáncról is!”

  1. már csak az a kérdés, hogy mennyire csökkentett a hordozható fegyverzet mennyisége… Mert az, hogy pl. két kis hatótávolságú légi harc rakétával fel tud szállni, szerintem nem elég semmire… Szóval elhiszem, hogy nem volt info a terhelhetőségről, mert miért adának ki ilyen pontos tájékoztatást, de éppen ezért kissé hiányos a cikk. Ez az egyik legfontosabb adat egy ilyen üzemeltetés esetén.

  2. Érdekes…..
    Ha a Szuhojt veszem alapul, a Rafale biztos meg tudja tenni ugyanazt. Ekkor viszont – Harrier hiányában – az Indiai megrendelés szinte borítékolható. Ugrósáncról a Rafi tuti potensebb lehetne, mint a 29K.
    A futómű és a sárkány meg van erősítve, sokat nem kell rajta kalapálni….

  3. Allesmor Obranna

    Érdekes, mikor a cikket megláttam, nem is a kézenfekvő indiai biznisz az ami eszembe jutott. Itt vannak az angolok ugye, akik a hajójukra végül az F-35B-t rendelik meg. Ezen is lesz síugrósánc. Ez az a konfig ami miatt ugrik a légtérellenőrző gép rendszeresítésének terve és az elvi szinten felmerült Rafale-M lízing. Ez utóbbi komoly opció lett volna, ha az F-35C-re jutott volna a választás. Ez lett volna a legbizarrabb lépés, de korántsem hülyeség. Erre jönnek most megint a franciák, akik lehet, így vagy úgy, de mégis meglépnék ezt az üzletet.
    Ha a Rafale-M képes lenne üzemelni sáncról, az sok hasonló hajót üzemeltető ország (nincs olyan sok, de ez most mellékes) esetében jelenthetne megoldást. Egykettőre megjelenhetne egy modern szuperszonikus típus is a fedélzeten. Ez a terv sokkal több lehetőséget tartalmaz, mint első olvasatra tűnik.

  4. :D
    Nekem az az abszurd ötletem támadt a cím ltáttán, hogy az oroszokkal akarnak vajon üzletett kötni? Képzeljétek az orosz hajón a rafikat! Ha már olyan nagy a barátság mostanában :D

  5. dudi!
    Felváltva reptetik a technikát a hajóra telepítve. Így lehet, csak tizenvalahány gép fér a hajóra, de szárazföldön van még jó pár, ami kevesebb terhelésnek van kitéve. A típus üzemeltetési ideje megnő – nem az egyes példányoké – mindenesetre kevesebb dolguk lesz ha üzemidőt akarnak hosszabbítani…
    Vagy alkatrész bázisnak is jók lehetnek, bár az utóbbi nagy pazarlás lenne…

  6. Allesmor Obranna

    „Nem értem, hogy miért lenne helyettesítő terméke a Rafale az F-35-nek. Egyébként, ha a Rafale képes így üzemelni, akkor a fő teljesítmény paraméterek alapján az F-35C miért ne lenne képes…?”

    Molni! Nem az F-35C helyett, hanem a megérkezéséig, vagy mellé. Ez volt az ötlet. Nos, ha időben kiderül a Rafale „sáncképessége” akkor ez ugyanúgy állhat még az F-35B esetén is.

  7. Dudi………..
    Azért, mert vettek egy rakat MiG-et, az indiaiakat mikor zavarta, ha vásárolni akartak? Mellesleg több hordozóban gondolkodnak és ha a sáncos mellett esetleg katapultost is építenek(!) akkor egységes típus lehet rajtuk….. :) :) Osztán, ki tudja, lehet, hogy hamar leamortizálják azt a pár MiG-et….

  8. molni

    A képeken SZU-33 van és a kis méretű hangár azaz az átalakítás előtti állapot én viszont az átalakítás utániról beszélek ahol nagyobb a hangár és a gépek is kisebbek(MIG-29 K/KUB).
    De ezeket oda is írtam.

  9. @dudi

    Nekem ez nem volt egyértelmű a kommentből. A kuznyecov még átalakítás után is legfeljebb 24 db Szu-33 és 32-36 darabos 29K-t képes hordozni, de ez esetben gyak. szinte semmi helinek nem marad hely. Az is egy külön kérdés, hogy ennyi gépet mennyi ideig tud itatni a hajó és mennyi fegyvert képes tárolni. Még a jenki szuperhordozók estén is igen limitált mennyiségről van szó…

  10. molni

    Azt írtam,hogy kettő ha nagyon muszáj 3 század 29-es,szóval ugyan azt mondjuk csak elbeszélünk egymás mellett.

    De Mackensen rávilágított arra,hogy simán elvannak a gépek úgy mint a heringek és üzemeltetni is lehet őket.

    Ami a hajók gépkiszolgáló képességét illeti a hajót is után lehet tölteni a tengeren.

  11. Allesmor Obranna

    Ez azért már túlzás. Egyfelől ezt már kiveséztük, hogy teljes légiharc fegyverzettel is fel tud szállni, másfelől az R-73-as alig több mint száz kg, ebből még egy párnyi se jelent számottevő tételt.
    Több mint húsz éve üzemel a típus a hajón, elég sok kép jelent meg levegő-levegő függesztménnyel a gépről, ahogy fel és leszáll a hajóra.

  12. Ennyi erővel bármit rátehetnének.
    Mondjuk csacsifogatot.Teljesen hazai gyártmány(még a hajtómű is), a síugrósáncról lehet indítani. Igaz, hamarosan a tengerbe zuhan, de az indiai színvonalat tökéletesen hozza.