|

Repült az első modernizált brazil AMX

Bár korábban arról számoltunk be, hogy az Embraer még májusban szeretné végrehajtani a modernizált A-1A-k első felszállását, a program némi csúszást szenvedett, így erre csak június 19-én kerülhetett sor. Ez nyilván nem túlzottan nagy késés, így valószínűleg nem is fogja érdemben befolyásolni a 43 továbbfejlesztett példány rendszerbe állítását. A keddi ünnepélyes procedúrára az Embraer São Paulo állambéli telephelyén, Gaviao Peixotoban került sor, a Brazil Légierő főtisztjeinek és a gyártó igazgatótanácsának jelenlétében. Az első repülés utáni sajtótájékoztatón kiderült, hogy az Embraer már átvett 10 A-1A-t, melyeken hamarosan elkezdik a modernizációt, a légierő pedig 2013 tavaszán veheti át ezeket.

Az A-1M néven emlegetett, modernizált példányok külsőleg és belsőleg is megújulnak. Élettartamukat szerkezeti elemeik megerősítésével növelik, ezáltal túlélőképességük is javul. Megkapják a levegő-levegő, levegő-föld és levegő-vízfelszín üzemmódokban egyaránt alkalmazható SCP-01 lokátort, valamint a kor színvonalának megfelelő önvédelmi rendszerrel látják el őket. Utóbbiba integrált radarbesugárzás-jelző, rakétaközeledés-jelző és elektronikus ellentevékenység-rendszer tartozik, kiegészítve infracsali- és dipólszóróval. A csapásmérés hatékonyságának növelését célozza az új felderítő és célkövető rendszer, valamint a Skyshield névre hallgató eszköz, mely képes a földi tűzvezető radarok zavarására.

Az A-1M első prototípusa |Fotó: Silva Lopes, Brazil Légierő ,

A Brazil Légierő átfogó modernizációjának keretében az Embraer törekedett arra, hogy az A-1M-ek minél több fedélzeti rendszere megegyezzen az F-5M és A-29 Super Tucano típusokéval. A közös repüléselektronika több szempontból is előnyös, például csökkenti az üzemeltetési költségeket, ráadásul a pilótaképzés folyamatát sem kell annyira széttördelni, és a növendékeknek is könnyebb, ha jól ismert „platformokkal” találkoznak az első vonalbéli egységeknél. Ráadásul az átjárás is könnyebb, tehát ha egy hajózó például A-1M-ről F-5M-re szeretne kerülni, az átképzés ideje a nagyfokú hasonlóság miatt jelentősen lerövidül.

Az első A-1M szűzrepülése egyébként egybeesett a 99., egyben utolsó A-29 átadási ceremóniájával.

One Response to “Repült az első modernizált brazil AMX”