Tavaly november óta ismert, hogy az Egyesült Államok Kína legnagyobb bosszúságára az ázsiai és a csendes-óceáni régióra helyezi át figyelmét. Ezen, erős kínai és délkelet-ázsiai fókusszal járó politika folyamatban az első elemek egyike, hogy Ausztrália északi részére amerikai tengerészgyalogosok kezdtek érkezni. Mindezek mellett a már közzétett információk alapján a szingapúri, jelenleg logisztikai vonalú jelenlét enyhébb módosítást kap az LCS hadihajók tervezett érkezésével, de a P-8A Poseidon tengerészeti járőrgépek is szóba kerültek Tajvan és a Fülöp-szigeteke kapcsán. Hovatovább a későbbiekre nézve nem kizárható a Diego Garcia szigetről az ausztrál fennhatóság alá tartozó – a régióhoz közelebb fekvő Kókusz-szigetekre történő áttelepülés, továbbá a nyugat-ausztráliai HMAS Stirling hadikikötő belakása.
Június 2-án Leon Panetta védelmi miniszter tolmácsolásában újabb lényeges elem került napvilágra – az ázsiai úton lévő amerikai miniszter elmondása szerint 2020-ra megváltoztatják a U.S. Navy megosztását az Atlanti- és a Csendes-óceán között. A jelenlegi durván 50-50 százalékos erőmegosztást módosítva a haditengerészet erejének 60 százalékát koncentrálják a legnagyobb óceánra. Panetta szingapúri beszédében kitért arra, hogy ez konkrétabban 6 repülőgép-hordozót és a cirkálók, rombolók és tengeralattjárók többségét jelenti majd.
Ha megnézzük a jelenlegi leosztást, akkor láthatjuk, hogy a repülőgép-hordozókat leszámítva a Panetta által felhozott hajótípusok tekintetében jelenleg is a Csendes-óceánon van több hadihajó, drasztikus átcsoportosítást azért nem kell végrehajtani majd:
Csendes-óceán | Atlanti-óceán | |
---|---|---|
Repülőgép-hordozók (11 db, 45% : 55% ) |
5 | 6 |
Cirkálók (22 db, 55% : 45%) |
12 | 10 |
Rombolók (61 db, 54% : 46%) |
33 | 28 |
Atom-tengeralattjáró – SSN (53 db, 56% : 44%) |
30 | 23 |
Atom-tengeralattjáró – SSBN és SSGN (18 db, 55% : 45%) |
10 | 8 |
Összesítve (165 db, 55% : 45%) |
90 | 75 |
Az amerikai védelmi miniszter beszédében kitért arra is, miszerint ezen lépéssel párhuzamosan fokozni kívánják a régióbeli szövetségeseikkel végrehajtott hadgyakorlatok számát. Ezen felül arról is beszélt, hogy ezen folyamatnak az amerikai haderő költségvetési helyzete nem fog keresztbe tenni, ezen átcsoportosítás, illetve az ázsiai fókusz szép folyamatosan meg fog valósulni.
A Raptorok kapcsán már beszéltünk erről, most itt vannak a részletek. Az amik részéről nagyon bugyuta arról beszélni, hogy nem Kína ellen irányul, sőt jó neki, mert nő a térség stabilitása. :)
„A Global force for good”
Ezen szétröhögtem magam.
Azért ők is ott vannak propagandában,de azért még messze az Orosz szint::DDD
A Csendes-óceán fölött sok – számukra – ismeretlen dologgal találkozhatnak. Ezért készült egy azonosítási táblázat….
http://indafoto.hu/littlejohn/image/15646655-c74331db/457285
Ezzel gyakorlatilag arra hívták fel a kínai illetékesek figyelmét, hogy 2020 előtt oldják meg a Tajvan kérdést.
Ha már az átcsoportosítás Kína miatt van hozok onnét némi hírt.
Elkészült egy újabb Type 071 partraszálló dokkhajó
http://news.ifeng.com/mil/bigpicture/detail_2012_06/03/15011993_0.shtml
A szorgos Kínai kezek csak úgy ontják a hadihajókat
A J-13 masnak 2004be nekiálltak ami egy J-10esen alapuló csökkentett észlelhetőségű gép lessz belső fegyvertérrel és radar abszorbens borítással type-1475 radarral és vektorálható hajtóművel (besorolásuk szerint marad a 4+++ os kategóriába) ami fejlesztése most 80milliárd USD lökést kap mert a tervezettnél előbb hadrendbe szeretnék állítani
A H-9 es típusú lopakodó bombázót a következő költségvetési évbe be szeretnék mutatni (ezt mondjuk személy szerint nagyon várom mert egy két távoli videófelvételtől eltekintve és fantázia rajzokon kívűl mást nemigen láttam még róla)
Pakisztán és Kína megállapodott hogy a J-10A-k egy tetemes részét Pakisztánba fogják gyártani de a j-10B-knek csak az összeszerelését engedélyezi Kína darabszámot nem hoztak nyilvánosságra csak annyit még hogy a J-10A gyártására megkezdődik a berendezkedés a gyártósór idén beindul az első gépek jövő év közepe fele hagyják el a gyárat a J-10B összeszerelésének dátuma ismeretlen a megrendelés darabszáma is.
szittya88
Mondanak ők mindent.
http://translate.google.hu/translate?hl=hu&langpair=en|hu&u=http://wareye.com/the-latest-progress-of-chinas-two-mysterious-fighters-j-13-and-j-14
Bejelentettek ők már sok mindent mégis egy sosem várt j-20 gépet mutattak be először.
j-18 hol van? azt mondák hogy már repül.
J-18 kitudja az csak tesztekre szólgál a j-19 hez J-17 lessz még ami várható a közeljövőbe.
Az meg hogy sokmindent mondanak nem teljesen igaz én inkább úgy fogalmaznák sok mindent írnak a nevükbe (én azért linkelem a kínai fórrást általába mert az biztos hogy ők adták ki de ami angolnyelvű annak a nagyrésze csak találgatás lásd J-15 nek beharangozott J-20…)
Ez ugyan az mint Irán esete ott is ha Irán bemutat valamit úgy van kikiáltva hogy az ököl ami lesújt a nagy sátánra meg ilyenek :D de az a röhely hogyha Iráni forráson nézed olvasod a cikkeket a hírt sehol nincs úgy bemutatva az olyan dumát csak a nyugati újságírok rakják alá hogy felkapottabb legyen a hír és hogy röhejessé tegyék az Irániakat… Pedig Tényleg nincsenek ilyen szlogenekel futtatva az Iráni sajtóba a rakétákra meg az egyéb eszközökre meg nem az van írva hogy vesszen az USA meg hasonlók vagy a neve vagy korán idézetek de van olyan ahol a vezető tervezőmérnök neve van feltüntetve a tervezés kezdete és vége.)
szittya88
„A J-13 masnak 2004be nekiálltak ami egy J-10esen alapuló csökkentett észlelhetőségű gép lessz belső fegyvertérrel és radar abszorbens borítással type-1475 radarral és vektorálható hajtóművel (besorolásuk szerint marad a 4+++ os kategóriába) ami fejlesztése most 80milliárd USD lökést kap mert a tervezettnél előbb hadrendbe szeretnék állítani”
80 milliárd USD? Az lehetetlen!
Teszem hozzá az előzőekhez hogy amit Kína bejelentett (Amit Kína nem a nyugati sajtó spekuláló újságírói) az eddig mind úgy is volt ami a fejlesztéseket érintí sőt általába minden hónapokkal korábban lett bemutatva mint ahogy azt beharangozták flotta terén meg apszolút köd van mert csak nyomatják a hadihajókat minden hónapba adnak át egy rombolót vagy fregattot ezek mellett 1-2 korvettet vagy járőrhajót esetleg ellátó vagy partraszálló hajót. Hihetetlenűl pörögnek szerintem ezt a pörgést amit Kína csinál nem sok ország bírná jelenleg sőtt szerintem még az USA se bírna jelenleg a haderejét ilyen tempóba növelni teszem hozzá úgy hogy a gazdasági és polgári fejlődés üteme is felszálló ágban van. Gondolkoztam már azon hogy összeszedem mije volt és mennyi Kínának mondjuk 1992 vagy 2002be és most mije van és mennyi mert szerintem a fejlődés minőségi szinten némely esetben és területen mennyiségi is hatlmas fejlődésen ment keresztűl 3-400% oson az utobbi 20 évbe biztos de az utobbi 10 évbe is megvólt a 100-200% csak erre ki kéne dolgozni egy rendszert hogy az akkori egységek milyen modernek számítottak a kor szinvonaláhóz képest és a mostaniak milyenek és hogy egy adott darab szám egy addott típúsból sok vagy kevés vagy akkor sok nak számított vagy kevésnek. De egyszer nekifekszek és megcsinálom az fix
„szerintem még az USA se bírna jelenleg a haderejét ilyen tempóba növelni teszem”
A jenkik évente 11 hajót adnak át, Mitt Romney ezt 15-re akarja növelni.
Azért Kínában nem csak fejlesztés van, hanem brutális mennyiségű leépítés is az utóbbi 20 évben. Gyak 20 évvel ezelőtt még egy használhatatlan szar volt az egész kínai haderő, aztán mára kukázták az akkori cuccok nagyon-nagy százalékát, ráadásul még mindig elvannak maradva az USA-tól, pl mennyiségi téren.
gigabiga Igazad van elszámoltam az RMB USD váltást vagy nem tudom rosszul fordítottam de lényeg kiszúrtad csak 800 millió USD
Az Indiai óceánon lévő hajók hova tartoznak?( Perzsa-öböl pl.)
Azt nem viotatom sulyid hogy le vannak maradva de a fejlődés akkor is irgalmatlan nagy.
Én azt se állítóm hogy lekörözi az USA-t de hogyha így fólytatódik vagy kicsit lassúl akkor is 15-20 éven belűl nagyon nagyon megközelíti.
És hozzátenném még hogy én soha nem azt állítom vagy állítottam hogy kína átveszi a vezetőszerepet az USA-tól hanem azt hogy felnő hozzá és újra több pólusú lessz a világ sőt még pár jelőlt is van Kína mellett így aztán ha azok is felnőlnek és több nagyhatalom lessz egyszerre az aztjelenti hogy USA megszünik szuperhatalomnak lenni (és én annak is örűlnék ha az unió is egy ilyen tényleges nagyhatalom lenne) .
Rommel28: az Indiai-óceán területén több flotta, illetve parancsnokság felelősségi területe találkozik. A Perzsa-öböl konkrétan az 5. Flotta felelősségi területe
http://3.bp.blogspot.com/_gnM5QlRx-4c/TJYJ9TW9iGI/AAAAAAAAFQA/hgRMaZd3CPg/s1600/US+military+Command.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:USN_Fleets_(2009).png
http://www.cusnc.navy.mil/
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Fifth_Fleet
STOP!
Azért érdemes összevetni, mit állítanak rendszerbe a jenkik és mit a kínaiak. Ford osztályú hordozó, F-22, Super Hornet, F-15E, Apache Block III, M777, Arleigh Burke, Los Angeles, M1A2, Patriot stb. stb. az egyik oldal. A másik oldalon kétes értékű, sokszor 1:1-hez másolat. Persze ezzel nem azt akarom mondani, hogy a kínaiak rosszul csinálják, de mindent a maga helyén kell kezelni. Valószínűleg Tajvant sem lennének képesek elfoglalni (jelenleg).
„…Valószínűleg Tajvant sem lennének képesek elfoglalni (jelenleg)…”
Erre azért nem vennék mérget…
Bár nem hinném, hogy a nagy élőerő veszteség visszhangja tartaná őket vissza, mint az amerikaikat.
Szerintem csak gyűjtögetik az erejüket, élesítik a karmaikat.
Az USA se kezdet ki soha olyannal, aki pariban volt vele, csak olyannal, akihez elég volt a haderő töredéke /a II. VH más tészta volt/; az más nemzeteknél volt szokás.
gigabiga kezdem sorolni csak a lényegesebbeket íróm.
Haditengerészet tengeralatjárók
-Type 039 vadász dízel-elektromos
-Type 041 vadász dízel-elektromos
-Type-043 vadász dízel elektromos
-Type-093 vadász atom
-Type-095 vadász atom
-Type-094 ssbn
-type-096 ssbn
Rombolók
-Type-051B MR
-Type-052B MR
-Type-051C Légvédelmi romboló
-Type-052C Légvédelmi romboló
-Type-051D Rakétás romboló
-Type-052D Rakétás romboló
Fregattok
–
-Type-054A MR
-Type-054B Rakétás Fregatt
-Type-054C légvédelmi Fregatt
Dokk és partraszálló hajók
-Type-071
-Type-072 III.
-Type-073 IV.
-Type-174
A korvetteket nem szedem össze ahogy az ellátóhajókat vagy kisebb hajókat se ezek csak azok amikre jelenleg nyilvánosan van megrendelés és egyik se egy öreg típus és a kategóriájában mind megállja a helyét.
És ezek csak a haditengerészeti fejlesztések (de még nem tudni mi van a tarsolyba mint ahogy felbukkant a a Type-056 és már idén 3-4 db el is készül belőlle pedig az 1. átadása majdnem az év felénél történt)
Nono, azért egy picit álljunk meg. A Type-054B/C és a Type-051D/Type-052D egyelőre csak tervként léteznek. Az alap fregatt a Type-054A és a romboló esetében úgy tűnik, hogy a Type-052C mellett tették le a garast.
http://www.youtube.com/watch?v=UO_RgpBVzyg&feature=related
azok a dízel-elektromos tengók eredete még szovjet
a type094 a világ legzajosabb hajói között van, type096 még nincs (azt hiszem)
a rombolók/fregattok tekintetében nagyon kevés a szolgálatban lévő valóban korszerű típus, de jó úton haladnak
én még mindíg inkább egy Los Angelesbe ülnék be
és azt se felejtsük el, hogy a Lockheed Martin már a 6. generációt tervezését készíti elő
Amúgy a németek képesek lennének ssgn tengók építésére?
Roni
Igen.
Roni !
Igen.
A németek bármit megtudnának építeni tök egyedül ha akarnák.
Maga a tervezése is menne nekik? mert egy 15-20 ezer tonnás géphez nem hinném hogy lenne tapasztalatuk .
ÜDV
Roni
Nézd nem véletlenül szeretik az Izraeliek a német tengeralattjárókat.
Csak hát kötik őket a tilalmak. Másik dolog a fegyver érték vesztő befektetés. Ami javak védelmét szolgálja.
Így jártak a legjobban. Vajon a Spanyolok mennyivel jártak jobban hogy építettek két rephordozót. Ahelyett hogy gyárüzemet építettek volna a pénzből?
Itt egy kép egy majdnem befejezett Type-096 ről http://www.milnews2.com/uploadfile/2010/1214/20101214082529110.jpg a kép készülése 2011 12 14
A Type-041 tényleg hasonlít a Kilora valószínűleg használták is a kiloval szerzett tapasztalatokat ismereteket de ebbe semmi meglepő nincs a rendszere is a kilo II. é de a licensze megvásárlása után alaposan átdolgozták.
A Type-039 hez semmi köze se a szovjeteknek se az oroszoknak az Francia rubis osztály átdolgozásával született és dizel elektromosra valóátalakításával és persze modernizációval.
A lényeg nem az hogy honnan vannak ezek az eszközök hanem az hogy vannak és gyártva is vannak és a célnak megfelelnek ha a 096 felpörög ugyis másodvonalbeliek lessznek.
én eggyik tengóba se ülnék be szívesen :D
Romboló fregatt tekintetébe úgy ahogy mondod
A Type 043 meg már abszolút Kínai fejlesztés biztos hogy benne van a Kilo a Rubis által szerzett tapasztalatok amik alapján a Type-039 és 041 készűlt de attol még saját.
A Type-094 tényleg zajos (vólt nálla zajosabb is) de egy atomtengó nem is halk a feladata végrehajtásához meg a zajszintje belefér mert a karja elég hosszú de ha a 096 felpörög ugyis másodvonalbeliek lessznek a 094esek.
én eggyik tengóba se ülnék be szívesen :D
Romboló fregatt tekintetébe úgy ahogy mondod én se azt állítottam hogy most überkemények hanem hogy hatalmas a fejlődés és ha tartják ezt az ütemet 10-15 éven belűl utol érik az USA-t haditengerészet terén (a rephordozókat nem számolom mert abbol csak fele lessz nekik és kissebbek de az érdeki zónájuk is közelebb van hozzájuk és csak egy hosszú partszakasszal rendelkeznek ami ha a szigetek elfóglalása összejön nekik majdnem beltengerek lessznek a szigetek meg természetes védvonal ha így vesszük nem is kell nekik annyi hordozó.
szittya88
Nem akarlak elkeseríteni de az egy Borej-osztályú hajó….
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_096_submarine
Ez egy Type 96 és ez az ami hallatszik kb 10.000 km-ről még a süketek otthonában is.
Roni
„A Type-094 tényleg zajos (vólt nálla zajosabb is) de egy atomtengó nem is halk a feladata végrehajtásához meg a zajszintje belefér mert a karja elég hosszú de ha a 096 felpörög ugyis másodvonalbeliek lessznek a 094esek.”
Ne beszélj már butaságokat!!!A SSBN-eknek létkérdés,hogy minél halkabbak legyenek.És igen nullától a az elkészült példányig mindent tudnának maguknak csinálni a németek.
Igen tényleg megnéztem ezt a videot http://v.ku6.com/show/IAe4ARztNKwCIM4AvMGyaw…html
majd ezt a képet http://postimg1.mop.com/2010/03/21/12691128562704840.jpg
és valóban nem az a Type-096 és a type 094 közt nem sok a különbség a Type 096 felépítményének a hátúlja csapott a rakéta silóknál nincsenek bevágások a hajó kűlsőtestén a púpja kicsit kissebb a hátán és a silók pupjánál és a felépítmény találkozásánál szögletesebb az ileszkedés nem olyan lágy átmenet mint a 094nél igy jobban megnézve a 094 sokkal ívesebb a 096 különböző elemeknél a találkozás szögletes érdekes ha nemtudnám a számozást biztos forditva gondoltam volna a korukat.
Sziasztok :)
Én úgy gondolom, hogy a Németek bármilyen tengeralattjáró kifejlesztésére képesek lennének, de ők azért nyílván nem építenek atommeghajtású hajókat. Viszont a jelenlegi Német Type 212-ket sokan a világ legcsendesebb tengeralattjáróinak gondolják és én is [persze a Virginiák és az Astute-ok mellett]. Az meg nagyon is kemény technológiai áttörés, hogy a Németek nemrég kifejlesztettek egy optikai kábellel irányított 140 km (!) hatósugarú torpedót, amiről mellesleg itt a HTKA-n is szólt nemrég egy cikk. Látszik, hogy még mindig sikeresen gazdálkodnak a II. világháborús tapasztalataikból.
A cikk témájával kapcsolatban:
Nekem eleve az gyanús, hogyha Amerika a haditengerészetének nagyobb részét a Csendes-óceánon tervezi alkalmazni, akkor vajon miért mindenkinek egyből az jut az eszébe, hogy ezt Kína miatt csinálják? Az én véleményem amúgy, hogy ebben a lépésben az is fontos tényező lehet, hogy Európa haditengerészetei is folyamatos képességnövekedésen mennek keresztül és így Amerikának kevésbé kell az Atlanti-óceánt felügyelni, mert azt egyre inkább megteszik az Európai szövetségeseink. Gondoljunk csak a Royal Navy legújabb hadihajóira: Astute osztály tengeralattjárói, Type 45 rombolók, Type 26 Fregattok, a Queen Elizabeth és a Prince of Wales hordozók F-35 gépekkel…
Természetesen én is látom a kínaiak rohamos növekedését, de az ő technológiájuk színvonala jelenleg is több évtizeddel elmarad Amerikáé mögött. A kínaiak mostani legújabb [részben még építés alatt álló] Type 052C rombolóikon úgy gondolom, elég nevetséges, de mindenképp nagyon helypazarló megoldás a légvédelmi rakéták függőleges kilővőcelláinak a köralakú, revolvertár formájú elrendezése. A US Navy Burke osztályú rombolóin és a Ticonderoga osztály cirkálóin viszont a kilövőcellák téglalap alakúak és közvetlenül egymás mellett találhatók, ennek köszönhetően sokkal kisebb helyet foglalnak, így az Amerikai rombolókon jóval több kilövő cella van, szögletes formájuk pedig lehetővé teszi, hogy a kisméretű RIM-162 rakétavédelmi rakétákból egyszerre 4-et is elhelyezhetnek 1 cellában.
Az tény, hogy a kínaiak nagyon igyekeznek, de ma már Amerika sem azon az „ősrégi” színvonalon tart, ahol 20, vagy 10 évvel ezelőtt. Nem is olyan sok évvel ezelőtt a USS Kitty Hawk fedélzetéről még javában az F-14 Tomcatek röpködtek [régen a kedvenc gépem volt]. Hamarosan meg már F-35 gépek röbködnek majd a Ford osztály hordozóiról.
Mellesleg erről a tervezett 6. generációs gépről még elég keveset hallottam, csak hírmorzsákat, de elárultak róla ilyeneket, hogy az F/A-XX már többféle lopakodó tulajdonsággal rendelkezik majd, öngyógyító burkolata lesz, meg állítólag az sem kizárt, hogy a maximális sebessége eléri majd a 3 – 4 Machot, szupercirkálást pedig ~ 2.5 – 3 Mach sebességgel valósíthat meg.
Mint minden tengónak létkérdés hogy minél halkabb legyen és minden álcaruhának legfontosabb hogy álcázzon.
Csak még egy ohio vagy egy Vanguard hordoz 11000 km hatótávú Tridentet
Az Orosz Delta 4 és Borei hordoz 11500kmes sinevat 10000kmes Bulavát
Addig a Kínai 14000 km es Jl-2 est tehát 2500-3000 km ről messzebről indíthat ha úgy hozza persze a nagy hatótávval a reakció idő is nőlhet az elfogására. Az SSBN nek nem az a feladata hogy az ellenség partvonala közelébe hajókázzon esetleg ellenséges területen hanem pont ellenkezőleg távól mindenféle parttól fereskedelmi és egyéb hajóútvónaltól a semmi közepén várja a parancsot egy esetleges akcióra. Az óceán hatalmas a mózgástere a nagy hatótávnak köszönhetően hatalmas el tud bújni mert nincs annyi hajó hogy rátaláljon hiába zajosabb.
Látszik, hogy még mindig sikeresen gazdálkodnak a II. világháborús tapasztalataikból.
A II.Vh eleji német torpedók pocsékak voltak. A háború alatti mágnesek szintén. A legtöbb tg. pk. inkább konktakosat használt.
Egy 60 évvel ezelőtti, mai szemmel kőkorszaki technikának semmi köze ahhoz, mit tud a német ipar. Az olasz repipar a ’30-as években nem volt rossz. A II.Vh óta nem raktak össze egyedül még félkomoly vadásznak sem nevezhető gépet…
Ilyen távlatokban felesleges ‘alapokról’ beszélni.
Virginiák és az Astute az atom meghajtásnak köszönhetően nem hiszem hogy a leghalkabb tengók közé tartozna sokáig én is azt hittem hogy az atom halkabb mint a dizel-elektromos de felvilágosítottak azt hiszem ezen az oldalon hogy nagyon nem így van és igaza volt az illrtőnek már nem tudom ki volt az (De kössz :D )
szittya88
Azért kell nagyon halknak lenniük a SSBN-eknek,hogy eljussanak ahogy te fogalmaztál a „semmi közepére”.
Igen de a JL-2 esnek köszönhetően a világtengerek 75-80 % áról inditási távon belűl van az atomeghajtásnak köszönhetően hosszab utat is választhat ez akkora távólság és akkora játszó tér egy bújócskához hogy hihetetlen (ez nem csak a kínaira vonatkozik mert a 10e km es hatótáv is már olyan teret ad a tengónak hogy ha nincs nyomonkövetve a kikötőtől vagy amég a nyílt vízre ki nem ér lehetetlen megtalálni) de egy készültségi szint felett hogy ezt egy másik tengó kivitelezni tudja képtelenség mert X-km es körzetbe minden zavar ami csak képes rá ki hangal ki elektronikával azért hogy az a SSBN a zavarosba úgy kiosonjon a nyílt vízre vagy valami tengeralatti hegységrendszerbe vagy árokredszerbe hogy senki se találjon rá onnét meg olyan útón távozik ahogy akar és a kijáratát hogy mejiket vállassza a kapitány senki se mondja meg még a tulajdon anyja se)
Épp ezért tarom én az SSBN-t a legveszéjesebb fegyverrendszernek amit eddig az ember megalkotott mert egy telepített betónsilót nem nehéz felderíteni egy mobil indítónak kissebb a hatótávja és hogy célkörzetbe érjen az indításhoz nem lehetetlen a felderítése és a pusztító ereje se akkora mint egy nagyobb tesónak. De egy SSBN ha kint van csak az indítás árúlja el de akkor már csak a saját elfogó rendszer és az ima van és indúlhat akárhonnan a föld másik feléről épp úgy mint a partól 500-1000km-re egy árok rendszerből.
szittya: egy US – Kína konfliktusban a kínai ssbn lenne először kilőve. arra felé nincs olyan opció, hogy ha egy ssbn kint van akkor majd eltűnik. ha kínai ssbn kint van, akkor egy amerikai ssn a seggében van szinte biztos. ugye nem gondolod komolyan, hogy ez nem így van? jelenleg az nekik a legbiztonságosabb, ha a móló mellett tartják :)))
Szép vita. Mikor még a Kínai SSBN még csak gondolat volt, az jenki és orosz tenger alatt járósok már akkor játszották a macska egér játékot.
Kínának van Akula II családhoz hasonló tangó osztálya?
Mert bizony jenki vadászok a feletti szinten vannak.
Oroszok se véletlenül csökkentették a indítási távolságot mellesleg……..
Ilyesmijük van. Most már asszem 4 darab van belőlük.
http://www.sinodefence.com/navy/sub/type093shang.asp
Hogy ez mennyire Akula fogalmam sincs. Inkább „amerikai iskolát” követ.
Ajánlon fegyelmetekbe Jeff Head oldalát. Nagyon régóta foglalkozik a témával és egy remek oldalat hozott össze.
Type 054 fregatt
http://www.jeffhead.com/TYPE054A/index.htm
TYPE 52C romboló
http://www.jeffhead.com/aegisvesselsoftheworld/lanzhou.htm
Nos szerintem ez elég jelentős mennyiség és minőség is egyben, amit asszem csak az amik múlnak felül a világon. Igaz ők jelentősen.
Jó képek :)
Ezek a képek elég jó rálátást adnak a Kínai haditengerészet legújabb fregattjaira és rombolóira. Na de erről beszéltem, hogy a Jeff Head honlapján a Type 052C rombolós képeken is megfigyelhető a függőleges indítók revolvertár formája és hogy maguk az indítócsövek is kör alakúak. Szerintem ez borzasztóan helyigényes megoldás, sokkal több helyet foglal egy amúgy is korlátozott hajófedélzeten, mint a szögletes elrendezés. Egyébkébt pont most vettem észre szintén a 052C rombolós képeken a rombolók hátulján, a kémény mögötti részen lévő radarantennákat és nekem eléggé elavultnak tűnnek.
Ha egy kis összehasonlítást végzünk, akkor láthatjuk, hogy a US Navy már több, mint 20 éve rendelkezik AEGIS képességű rombolókkal. A legelső Burke osztályú rombolót, a DDG-51-et 1991-ben állították hadrendbe [pont egyidős velem :D]. És már a DDG-51-et is lopakodó tulajdonságoknak megfelelően építették meg, fedélzetén pedig 90 db Mark 41 VLS található [a későbbi Burke osztályú hajókon már 96 db]. A legelső szintén AEGIS képességgel rendelkező cirkálót, a USS Ticonderogát [CG-47] már 1983-ban hadrendbe állították, nemrég már ki is vonták. Szóval én úgy gondolom, elég jól látszik a két ország közötti technológiai különbség. Szerintem azt se felejtsük el, hogy a tervek szerint az Amerikaiak megépítik az első 3 db Zumwalt osztályú rombolót, melyek ha másra nem, kísérletekre és tapasztalatszerzésre kiválóak lesznek. Annál is inkább, mert a Zumwalt rombolók fedélzetén bevezetett technológiákat a későbbi Burke osztályú rombolókon alkalmazzák majd. A Burke osztályon belül a jelenleg tervezés alatt álló Flight III csoportba tartozó rombolók, amelyeket 2016-tól kezdenek építeni, már jóval kevésbé hasonlítanak majd a jelenlegi Flight I és Flight II hajókra. Annyit tudok, hogy nehezebbek lesznek a Ticonderoga cirkálóknál és hogy teljesen új AEGIS képességű randarrendszerük lesz.
Továbbá úgy tűnik, 2014-re már bevethető lesz a US Navy új generációs hajó elleni robotrepülőgépe, a LRASM [Long Range Anti Ship Missile]. Vele már egy az egyben kiváltják az ősrégi Harpoon rakétát. Állítólag két változata lesz, az egyik szubszonikus, a másik már egy torlósugárhajtóműves szuperszonikus [~ Mach 4] rakéta lesz, mindkét változatot indíthatják majd tengóról, felszíni hajókon VLS-ből és repülőről is. Lopakodó kialakításúak lesznek, hatósugaruk várhatóan ~ 1 000 km lesz. A fő újítása azonban, hogy ennek a rakétának állítólag nem lesz semmilyen szüksége sem GPS, sem a hajó-, vagy repülőfedélzeti radar vezérlésére, hanem teljesen önállóan irányítja magát az ellenséges hajókra, és valamilyen új generációs zavarvédelmi képessége lesz, természetesen ezeket a részleteket az Amerikaiak eltitkolják.
Mindkét rendszernek vannak előnyei és hátrányai. A kínai rombolóban HQ-9A rakéta található, ami hatalmas.
http://www.naval.com.br/blog/wp-content/uploads/2011/01/Type-052C-Lanzhou-class.jpg
http://www.militaryparitet.com/editor/assets/new/3/type052cvls.jpg
Az ekkora méretü rakéták esetében a „forró” indítás már nem annyira előnyös. Alapvetően kétféleképpen szoktak hajoról függölegesen rakétákan indítani: forrón vagy hidegen. A forró indításnál, elsősorban amerikai hajókon. A rakétát a silóból indítják, az égésgázokat pedíg a rakéta mellett kivezetik. A hideg indításnál, a rakétát előbb kivetik az indítóból és utána indúl.
Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai. A forró indítás egyszerübb rendszert tesz lehetővé, míg a hidegnél szükség ven egy kivetőrendszerre. A hideg valamivel biztonságosabb, mivel ha a rakéta „döglött” akkor az nem az indítóban kezd vacakolni hanem ártalmattlanúl a tengerbe esik. Érdemes megfigyelni, hogy a kínai hajónál nem teljesen függőlegesek a vetőcsövek, hanem enyhén döntöttek. Azért, hogy baj esetén a rakéta ne a hajóra essen vissza. Van továbbá egy olyan opció is, hogy nagy baj esetén az összes rakétát a tengerbe lehet vetni.
Kb azt a trendet lehet észrevenni, hogy minnél nagyobb egy rakéta annál inkább előnyösebb a hideg indítás. Ekkora rakétáknál akkora gézelvezetőrendszert kéne tervezni, hogy több helyet foglalna, mint a hideg indítás. Viszont minnél kissebb egy rakéta lást HQ-16 a Type 054A esetében annál előnyösebb a forró indítás.
Végig olvastam a cikket meg a kommentekett Mire a végére értem elfelejtetem mit akartam kérdezni :)
Ja! :) Az USA már megint gerjeszti a feszültséget? Konfliktust akar már megint?
Sziasztok!
Azt szeretném kérdezni, hogy szerintetek van valami lényegi oka, hogy a kínai AESA radarok burkolata (052C romboló, Varjag) ívelt, míg a többi nemzetnél teljesen sík? Esetleg a látószögön befolyásol valamennyit, vagy csak így fértek el?
Köszi:)
Szerintem a rendszer hűtésével lehet összefüggésben.
Mackensen
Hűtéssel?Ezeket a radarokat nem hátulról hűtik?Úgy értem a hátulrólt,hogy a hőcsere az nem a külvilág felőli oldalon hanem (jelen esetben)a hajótest felőli oldalon történik.
Nemtom. Lehet, csak az elemektől védi. Azonban régen láttam egy ilyen radar hőképét ami az mutatta, hogy a szélek velé forrósodik. Lehet előtte is áramoltattnak levegőt. Ha mgefigyeled a „röntgenképet” a négy szélén mintha lenne négy fekete nyílás.
Megpróbálom megkeresni az a képet.
Amúgy az a nagy yogi antenna hátúl az alacsony észlelhetőségű célok ellen van.
Valami ilyesmi lehet.
http://www.ausairpower.net/APA-Nebo-SVU-Analysis.html