|

Kitüntették a meghibásodott Gripen pilótáját

Meghibásodott egy magyar Gripen vadászgép hajtóműve a levegőben még júniusban, de a pilótának sikerült visszatérnie a repülővel a kecskeméti bázisra; Molnár Tibor őrnagyot, a gép pilótáját csütörtökön tüntették ki a fővárosban. Az MTI érdeklődésére a Honvédelmi Minisztérium (HM) azt közölte, hogy az eset még június elején történt egy kiképzési gyakorlaton. A vadászgép hajtóműve Mezőkövesd felett meghibásodott, a pilóta nem tudta szabályozni a vezérlést.

[singlepic id=931 w=584 h=401 float=none]

Mint azt Hende Csaba honvédelmi miniszter a kitüntetés alkalmából a Stefánia-palotában elmondott beszédében felelevenítette, a vészrendszer azonban működött, így a pilóta vissza tudott térni Kecskemétre, és le tudott szállni a repülőtéren. A protokoll szerint a pilótának ki kellett volna ugrania, de ő inkább visszafordult a kecskeméti bázis felé. Nem veszélyeztette senki életét, és sokmilliárdos értéket mentett meg – hangsúlyozta a tárca vezetője a minisztériumnak az MTI-hez eljuttatott tájékoztatása szerint.

Az őrnagy ezért a honvédelmi miniszter által adományozható legmagasabb kitüntetést, a Hazáért kitüntető címet kapta meg.

forrás: MTI

35 hozzászólás “Kitüntették a meghibásodott Gripen pilótáját”

  1. Gratulálok, hősies teljesítmény, nagyon megérdemelte!

    Ugyanakkor a honvédelmi minisztériumnak virtuálisan jár a f…korbács, hogy két hónappal a megtörténte után jelentik be a meghibásodást, még jó, hogy a kitüntetést nem mismásolták el, hogy eltitkolják.

  2. Adná az ég, hogy összetalálkozzak valami bevásárlóközpontba, vagy valahol Hende úrral és lenne pár kérdésem meg mondanivalóm (persze ha meghallgatna)… Ekkora titkolózást… Csak szóbeszédekből és találgatásokból tudhatjuk, hogy hány Hind üzemel stb… Példát kellene venni a lengyelekről minden téren.. Valamelyik haditechnikai oldal szerkesztője is rákérdezett a minisztériumnál az Uh-1 beszerzésre és akkor is ment a sunyizás… Ha valamit rosszul tudok, szívesen veszem a kiegészítést :-)

  3. Most megúsztuk, de ilyenkor látni igazán, hogy mennyivel biztonságosabb egy kéthajtóműves gép, mint a Hornet, Eurofighter, vagy akár SU-27. Ha a kettőböl egy megmakkan, akkor is haza lehet vitorlázni a másikkal…
    Ettől függetlenül, ezért természetesen jár a maximális kalaplengetés a pilótának! :-))

  4. Nem akarom kisebbíteni a pilóte érdemeit de mi ebben a hősies???Behányt a hajtómű és úgy volt vele,hogy megpróbálja hazavinni,ha nem sikerül meg katapultál…Hol itt a hősiesség?

    Ez hősiesség:

    „Az élete kockáztatásáért, kiemelkedő vitézséget és elszántságot tanúsítva, messze a kötelezettségein felüli teljesítményéért, a fegyveres ellenséggel szembeni harci cselekményéért”

  5. Kötelességszerűen katapultálnia kellett volna. Azzal, hogy megpróbálta a gépet hazavinni, és leszállást kísérelt meg, komoly kockázatnak tette ki az életét a nemzeti vagyon védelme érdekében. A katapult nem varázsgomb, egy félresikerült leszállásnál bőven megeshet, hogy nincs ideje vagy lehetősége megnyomni.

  6. „Behányt a hajtómű és úgy volt vele,hogy megpróbálja hazavinni,ha nem sikerül meg katapultál…Hol itt a hősiesség?”

    Dudi, te „bokorugró” vagy, ugye? Mert azért ennyire nem egyszerű dolog ez! Nézz rá a térképre: ez nem Irak vagy Líbia! Viszonylag kicsi az ország, és nemhogy a határon nem repülhet át, de még a közvetlen közelébe sem kerülhet, hiszen ez kellemetlen félreértésékre adhat okot. A maradék belső terület viszont eléggé zsúfolt: lakott területek, ipari vagy infrastrukturális létesítmények, stb. Tehát relative elég kevés az olyan hely, ahol anélkül katpultálhat, hogy a lezuhanó gép sem emberi életeket ne veszélyeztessen, sem további milliárdos anyagi kárt ne okozzon. Úgyhogy ez nem úgy működik, hogy megpróbálok vele hazajutni, de ha nagyon ráég a seggemre, akkor legfeljebb megszabadulok tőle valahol… Maradjunk abban, hogy nem véletlenül tüntették ki érte!

  7. Killer Clown

    Nem hősiességért tüntették ki.
    Azért volt olyan pilóta aki talált olyan helyet ahol csak minimális kárt okoz pedig alacsonyan volt és a gépe is égett…szóval nem olyan nagyon nehéz az egy képzett pilótának.Ha valami hősieset csinál akkor a lehető legmagasabb kitüntetést kapja ami a „A Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje” ha jól tudom.

  8. Dudi most tényleg hülyeséget mondtál.
    Ebben a gépbe nincs benne az a halál biztos orosz katapult. Amit az orosz pont a hasonló mentalitású ász pilotáik miatt fejlesztettek ki.
    A legjobb piloták nem ismerenek lehetetlent.
    A gép légáramlási paraméterei se olyanok hogy hajtómű nélkül olyan kecsesen rempülne.
    Moli tudná megmondani mennyi e gépnek az átesési sebessége.
    Én 300-400km/h tippelek.

  9. monyok

    Igazad van valóban nincs benne ellenben nagyobb üzemi tartományú van benne van mint a K-36D…Ugyan is ez dupla nullás az orosszal ellentétben.Szóval nem,hogy 300Km/h órás sebességnél lehet vele katapultálni hanem NULLA Km/h-nál,nulla méter magasan azaz egy helyben álló gépet tudsz úgy elhagyni vele,hogy megmenti az életed ha nem érkezel rosszul.

  10. Én csak egy mezei kamion sofőr voltam amíg nyögdíjba nem jöttem.
    De az amit Molnár Tibor ott fent tett, nos az bizony nyugodtan nevezhető szerintem hősiességnek!
    Nem az anyagiak mentése végett, hanem a veszély ellenére hidegvérrel végrehajtott gép hazahozatal miatt!
    A Schipolnál szemem láttára szállt hasra a török gép, azóta éjszakánként előjön!
    Ők is megküzdöttek az autópályán való átjutásért.
    Sokan erre azt mondják, erre van kiképezve. De mennyire más a tanpályán megcsúszni és mennyivel kellemetlenebb rakottan a Limburg melletti lejtőn…

  11. A HM propaganda anyagán kérőztök, ha nem vennétek észre…
    Ennyiből elég bajos megállapítani, hogy pontosan mi történt.
    Valószínűsíthető, hogy a pilóta helytállt a fedélzeten, ezért rendjén való az elismerés.

    dudi, nemde, talán inkább az lehet itt a baj, hogy mások esetleg nem kapják meg a megérdemelt elismerést?

  12. Batka

    Nekem nem jár semmiért elismerés nem érzem,hogy olyat csináltam volna amiért több járna vállveregetésnél.Ha erre gondoltál.

    Ne értsétek félre nem akarom kisebbíteni az érdemeket de ő nem hős vannak pilóták akik hősök pl:David Lord rep.hdgy(arról nem is beszélve,hogy a szárazföldi/tgy/eje/”kommandósok”közt 1000 számra akad) közt meg 1000 számra akad)de ő nem az.

  13. Bocs a zagyva szövegért itt van még egyszer Magyarul

    Batka

    Nekem nem jár semmiért elismerés.Nem érzem,hogy olyat csináltam volna amiért több járna vállveregetésnél.Ha erre gondoltál.

    Ne értsétek félre nem akarom kisebbíteni az érdemeket de ő nem hős. Vannak pilóták akik hősök pl:David Lord rep.hdgy(arról nem is beszélve,hogy a szárazföldi/tgy/eje/”kommandósok” közt 1000 számra akad)de ő nem az.

  14. batka mi a f.ért. Már bocsánat.

    Te ezek szerint kis segdugasz voltál mikor Agliai és Francia légibemutatókon a Mig-29 látványos katapult bemutatót rendzetek.

    Van mikor a pilóták nem tudják hol a határ. A vasat amelyel repülnek igyekeznek megmenteni.

    Az átesési sebességel mia bajod. Az törvényszerű.

  15. monyok:
    Moderáljad magad kisfiam!
    Elég zavarosan szoktál fogalmazni, nem ártana átolvasnod elküldés előtt a kommentjeidet. Ha értelmesen közölni tudnád a gondolataidat, megkönnyítenéd a veled beszélgetni szándékozók életét.

    dudi:
    Szerintem az elismeréseket nem szabad(na) szűk marokkal osztogatni. Mibe kerül egy plecsni? És mérhető-e hozzá az a pozitív változás, ami a katonában végbemegy, hogy íme, nyilvánosan elismerik a teljesítményét?!
    Persze, legyenek olyan elismerések, aminek az elnyeréséhez kiemelkedő, emberfeletti teljesítményt kell nyújtani, de nem látok benne kivetnivalót, hogy megdicsérjük, ha valaki jól végzi a dolgát.
    A „vállveregetés” klassz dolog, de még klasszabb, ha nagy nyilvánosság előtt történik.

    A másik fele pedig a sereg PR-ja. Ennek is meg van a maga helye: bizonyítják a finanszírozó társadalom felé, hogy mire ment el az a nem kevés pénz. Meg van/meg lenne a helye a rendszerben, irreleváns témánk szempontjából, hogy a MH amúgy nem tölti be a rendeltetését.

  16. A lényeg,hogy minden jól végződött! A pilótánk haza hozta a gépet és nem egy tarlón végezte földbe fúródva!
    Hogy miért most kapta meg a kitüntetést? Ennek több oka lehet:
    Egy részt egy ünnepi héten vagyunk, s mikor marad emlékezetes, ha nem az állami ünnep előtt pár nappal.
    Gondolom, azért át/megvizsgálták az egész gépet, meg a szituációt. Elnézést ha butaságot írok, de időbe telik a telemetria adatok kielemzése, sőt ha ezt a gyár végzi, s visszajelez az is időbe telik…Eddig nem sok hajtómű meghibásodás volt – vagy nem hallottunk róla – a magyar gépeknél…
    2009-ben hallgattam egy repülésbiztonsági előadást. Ott elmondták, hogy nagyon részletesen vizsgálják az ilyen eseményeket. Azt hiszem az alezredes egy ementáli sajthoz hasonló ábrát mutatott, amibe a lyukak a a biztonságos repüléshez, üzemeltetéshez hiányzó feltételeket szimbolizálták, amik a balesetekhez és a váratlan eseményekhez okai lehetnek… Majd ez alapján próbálják a későbbiekben „betömni” a hiányzó elemeket. – repült idő, felkészülés, hiányzó technikai háttér megszüntetése stb.
    Nálunk ennek is örülni kell, – hogy alacsony repült órák mellett – az őrnagy bevállalta, s megmentette a gépet! Szabó Zoltán esete más volt, ott lángolt a technika és nem volt más választás! Itt elment a hajtómű vezérlése, de maradt annyi tolóerő, hogy hazajöjjön! Reméljük csak egyedi eset volt és nem típus hiba!

  17. A pilótát azért tüntették ki, mert nem követte „kényelmesen” az előírásokat, hanem ennél jóval messzebb ment, önzetlenül. Egyébként is rájuk fér a biztatás.

    Ami a gépet illeti, a katapultülése tényleg dupla nullás. Az átesési sebessége pedig nemtom, pontosan mennyi lehet, de 300 kmh-nál biztosan jóval kevesebb, hisz pl. simán tud kötelékezni helikopterekkel, nomeg a repnapokon is lehetett látni, hogy milyen lassan tud laffogni, nagy állásszöggel. Én 200 kmh alá saccolnám az átesési sebességét kis magasságban.

  18. Egy Gripen C/D valtozat vagy a kesobbiekben megjeleno felturbozott NG valtozat mire menne egy F-16 Block 52 essel szemben a legmodernebb technikaval felszerelve amit a gepekhez kapni lehet???
    Egy legiharcban melyik lenne a nyero?Illetve hasznalhatosagban,fenntartasban melyik a jobb velemenyetek szerint??

  19. Egy nem létező gépet nehéz összehasonlítani egy létezővel. Ezen felül az ilyen 1:1 összehasolításnak sok értelme nincs. Szigorúan technikai értelemben össze lehet vetni 1:1-ben csak a háborúban úgysem úgy küzdenek…

    A sima Griffnek is alig van repórája, ergo fenntartási költséget kalkulálni egy nem létező gépre elég merész dolog.

    Az F-16 kulcsrakész megoldás, lényegében komoly hibalehetőségek nélkül. Kiforrot. A svéd acél nem az, bármennyire szépen csillog.

  20. Az volt itt a szerencse hogy nem állt le a hajtómű, mert akkor előbb utóbb leesett volna mint egy darab kő. Lehet hogy drágább egy két hajtóműves típus üzemeltetése, de ott legalább még egy hajtóművel elmegy valamerre, ha baj van. Kérdés melyik éri meg jobban a kormánynak, a 2 hajtóművesek többlet üzemeltetési költsége, vagy az esetlegesen veszteségszámba menő gépek ára. Lehet laikus vagyok, nem értek hozzá, de én nem a Gripent választottam volna.

  21. A két hajtómű sem mindig biztosítás arra, hogy a gépet meglehet menteni, ha az egyik hajtómű bekrepál…lásd. Topi esete. Igaz ott lángolt a gép és még volt benne rendesen üzemanyag. Nem volt más választás.
    Egy ilyen esetnél viszont, jobb a két megoldás, de az ilyen szituációkat senki nem látja előre, különben ezek nem történnének meg… Azonban az üzemeltetési költségek vitathatatlanul kedvezőbbek az egy hajtóműveseknél, ha kiforrott és megbízható típusról beszélünk.
    Mázli, hogy volt lendület, sebesség és magasság, valamint akart s így hazajött!
    Azért kíváncsi lennék, hogy a többi üzemeltető átnézte e már a gépeit…