|

A jövő útja: gélhajtású rakéta

Azt a tényt, hogy korunk egyik legégetőbb problémája a fosszilis energiahordozók egyre fogyatkozó mennyisége, gondolom, senkinek sem kell részletezni. Lapcsoportunk olvasóinak még az is teljesen világos, hogy a repülés polgári és katonai ágában is mindinkább kezdenek fontossá válni az alternatív tüzelőanyagok, mert bizony-bizony valamivel működtetni kell a hajtóműveket, viszont a kőolajon alapuló üzemanyagok egyre drágábbak.

Van viszont a repülésnek egy olyan ága, mely sokak számára kevésbé fontos, ugyanis nem annyira látványos és emberközeli. A rakétákról van szó, melyek a merev szárnyú gépekhez hasonlóan rendkívül sokfélék, és szerves részét képezik a repülésnek. Ehhez képest nem hallani túl sokat a különféle alternatív rakéta-hajtóanyagok fejlesztéséről, pedig a kutatások már hosszú évek óta folynak.

A 100%-ban az MBDA Deutschland vállalat tulajdonában lévő Bayern-Chemie még 2009 decemberében hajtott végre kísérleti indításokat a saját fejlesztésű, különleges géllel hajtott rakétáival a Német Hadsereg meppeni lőterén. A próbákat többéves előkészület előzte meg, a cég ugyanis már 2002-óta dolgozik a technológián. Ezért is volt hatalmas siker számukra, hogy nem vallottak kudarcot a rakéták, és így a fejlesztés újabb stádiumába léphetett.

Néhány év múlva gélhajtással repülhetnek ,

A Bayern-Chemie által kifejlesztett gél egyesíti magában a jelenleg alkalmazott rakéta-üzemanyagok tulajdonságait. A szilárd tüzelőanyaghoz hasonlóan biztonságos, könnyen kezelhető és gyorsan felkészíthető az indításra, de azoknál sokkal nagyobb a fajlagos impulzusa, és repülés közben változtatható a tolóerő mértéke. További előny, hogy amíg a rakétatestben van, addig úgy viselkedik, mint a „sima” szilárd anyagok, így a szivárgás esélye erősen konvergál a nullához.
Az égőtérbe lépve a gél elveszti szilárdságát, és folyadékká alakul, majd egy gázgenerátor segítségével begyújtják.

A technológiának sok előnye van a korábbi megoldásokhoz képest. Először is, a különféle feladatokhoz mérten beállítható a kívánt tolóerő mértéke, így pedig jelentős anyagi megtakarítás érhető el, mivel csak a szükséges mértékű hajtóanyagot kell betölteni a rakétába. Környezetvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent, ugyanis rendkívül kevés füstszármazékot bocsát ki a fellövés során, ráadásul a levegőbe jutó anyagok mind „zöldek”, vagyis nem károsítják a környezetet. Mindamellett elődeihez képest sokkal kevésbé érzékeny a külső behatásokra, és a logisztikai láncba is könnyedén integrálható, ahol további összegeket lehet megspórolni vele.

A gélre azonban még rengeteg teszt vár, amíg szolgálatba állhat. Katonai vonatkozásban elsőként a cirkálórakétákban és drónokban szeretnék felhasználni, az igazán nagy lépést azonban az jelenti majd, mikor a nagy számban használt levegő-levegő, levegő-föld, föld-levegő, levegő-vízfelszín és vízfelszín-levegő feladatkörű rakétákat is ilyen üzemanyag repíti majd céljuk felé.

7 hozzászólás “A jövő útja: gélhajtású rakéta”

  1. rakétákban ez komoly előrelépés lehet…. de gondoljatok már bel milyen lehet ilyennel egy repülőt megtankolni….

    amúgy meg a legnagyobb probléma régóta nem az energia hordozó, hanem az energia forrás.