|

A pilóta emlékére – viszontlátogatás Itáliából

Pergine és környéke veterán repülő szövetségének tagjai érkeztek április 30-án, vasárnap Szolnokra, az Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopterbázisra. Dellai Giuseppe, a szövetség elnökének vezetésével félszázan jöttek az észak-olaszországi városkából. Ezzel viszonozták a magyar küldöttség ez év márciusi látogatását. A küldöttséget Orosz Zoltán dandártábornok, az MH 86. Szolnok Helikopterezred parancsnoka, helyőrségparancsnok fogadta; tájékoztatót tartott az alakulat és a bázis életéről. A vendégek ezt követően haditechnikai bemutatón vettek részt, megtekintették a repüléstörténeti kiállítást.

[center][/center]

A légierő parancsnokság képviseletében Perginébe és a közeli Borgóba, a névadó Kiss József szolgálati helyére ellátogatott küldöttség meggyőződhetett arról, hogy nagy tiszteletben tartják a hős pilóta emlékét. A perginei temetőben az olasz hagyományőrzők és lokálpatrióták tiszteletük jeléül emlékművet állítottak a néhai ellenfélnek. Borgó városában az első világháborús emlékmúzeumban pedig kegyelettel őrzik a magyar pilóta, a levegő lovagja eredeti ruháját, személyes használati tárgyait, a róla készült fényképeket. Az olasz vendégek elhozták és ajándékul adták a helikopterezrednek a múzeumukban őrzött tárgyakról készült fényképeket, a pilótáról készült fotók másolatait. A találkozásnak köszönhetően a szolnoki nyugdíjas katonai szervezetek képviselői kapcsolatot létesítettek külföldi bajtársaikkal.

szurmay, Honvédelmi Online

|

Krav Maga: taktikai és harci rendszer

A Krav Maga taktikai és harci rendszert eredetileg katonai célokra fejlesztették ki és vezették be az Izraeli Védelmi Erőknél, a határőrségnél és a rendőrségnél. A Krav Maga célja, hogy a katona olyan harci készséget, technikai és taktikai ismereteket szerezzen, melyeket veszély esetén azonnal használni tud. Ez a képesség akkor is védettséget biztosít a katonák számára, amikor a fegyverhasználat már nem lehetséges, valamilyen akadály vagy az egység más tagjának veszélyeztetése miatt. Habár napjainkban a harcászati tevékenységre inkább jellemző a nagy távolságról történő csapásmérés, ahol főként a technikai felszereltség a döntő, a klasszikus közelharc kiképzés máig nem vesztette el értelmét.

[center][/center]

A közelharcoktatásnál jobb módszer aligha létezik arra, hogy a katona harci szelleme megerősödjön, nem beszélve a fizikális edzettségről. A papírcélok leküzdése nem hoz létre a katonáknál valós stresszt, amire pedig fontos felkészíteni őket. Tehát a modern harcászati eszközök korában is szükséges a közelharcra történő oktatás. Ezért is döntött úgy több európai hadsereg vezetése, hogy képzési programjába felveszi a Krav Magát, és saját instruktorok nevelésébe kezd, ami biztosítja a folyamatos képzést és fejlődést. A svéd, finn és lengyel fegyveres erők mellett az Egyesült Államok több katonai és rendőri alakulata is beépítette a Krav Magát a kiképzési programjába.

További információ olvasható a Krav Maga taktikai és harci rendszerről a www.krav-maga.hu honlapon.

Honvédelem Online

|

Tűzszerészek és hadihajósok a gyakorlótéren

Korántsem volt egyszerű az elmúlt néhány nap az MH 1. Tűzszerész- és Hadihajós Ezred katonái számára. A motorcsónak-vezető beosztású szerződéses állomány egy része már lassan két hete a Tiszán és a Körösön segíti az árvízvédelmi munkálatokat. Az „otthon maradók” pedig két részre szakadtak, április 24–28-a között a tűzszerészek Újdörögdön, a Romvárosban, a hadihajósok pedig Veszprém mellett, a nullaponti lőtéren végezték saját kiképzési feladataikat. És persze nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy végezték a mindennapi munkát, azaz dolgoztak a szolgálatban lévő tűzszerész járőrök is.

|

Attasélövészet Püspökszilágyon

A 2006. évi attaséfoglalkoztatási tervnek megfelelően a Budapesten akkreditált katonai és véderőattasék április 27-én, csütörtökön lövészeten vettek részt az MH Logisztikai Kiképző Bázisán, Püspökszilágyon.

Honvédelem Online, Fotó: Tóth László

[center][/center]

|

Repülős hírek…

Adieu, mon ami! Az Indiai Légierő 25 év szolgálat után kivonta a MiG-25 Foxbat stratégiai felderítő repülőgépét. A május elsejei ceremóniát a hat gépből négy élte meg repülőképes állapotban, a maradék kettő alkatrészbányaként funkcionál.
A repülőgépeket 1981-ben kapta meg India (nyolc MiG-25R együléses felderítő és két MiG-25U kétüléses kiképző repülőgép), a szétszedett állapotban lévő gépeket orosz szakemberek szerelték össze az észak-indiai Bareilly légitámaszponton. A Garuda helyi típusnevet kapott gépekkel az elitalakulatnak számító 102. „Trisonics” század hajtott végre bevetéseket többek között Pakisztán és Kína fölött.
A pakisztáni bevetések közül emlékezetes marad az Iszlamabad feletti hangrobbanás, melyet még 1997. májusában okozott egy, a pakisztáni főváros felett csalinkázó indiai MiG-25R. A lakosság pánikba esett, a Pakisztáni Légierő F-16A Falconjai érték utol a túl magasan és gyorsan repülő betolakodót.
Az Indiai Légierő olyan kiemelten őrizte az egység titkosságát, hogy a századhoz még a légitámaszpont parancsnokságának sem volt semmi köze. A bevetési parancsokat egyenesen a Légierő főparancsnokságától kapta a század.
Az évek során négy gépre (köztük egy oktatógépre) fogyatkozott a 102. század, melyet 2003-ban feloszlattak, így a gépeket a 35. „Rapiers” század kapta meg.
A Mig-25-ösöket eredetileg 14 éves élettartammal gyártották, de a különböző megerősítéseknek, felújításoknak köszönhetően 2006-ig repülhetek.

A The Herald angol napilap értesülései szerint a Brit Királyi Haditengerészet helikoptereinek fele a földön pihen, alkatrészekre és javításra fordítható források híján. Nem járt jobban a merevszárnyú flotta sem: a Harrier GR7-esek és a Jaguar GR3-asok közül több is alkatrészbányaként szolgál már csak, 930 alkalommal szolgálva életmentő szervbankként a többi gép repülése számára – csak 2005-ben.
A Haditengerészet 122 darab Sea King, Merlin és Lynx helikoptere közül a múlt héten 61 volt alkalmatlan a bevetésekre. A Védelmi Minisztérium szerint vészhelyzet esetén azért több helikoptert nyilváníthatnának bevethetőnek.
A helikopterek karbantartási forrásait több tényező is „megeszi”. A britek 259 millió fontért vásároltak nyolc darab Chinook Mk3-as nehéz szállító helikoptert, melyeket a fedélzeti számítógépes rendszer hibái miatt nem lehet Afganisztánba vagy Irakba vezényelni.
A három haderőnem által használt helikopterek száma 357, melyből több mint 100 folyamatosan üzemképtelen, míg 79-et tavaly nyilvánítottak javíthatatlannak.
A RAF-források szerint tovább eszi a forrásokat az is, hogy az út menti bombákat elkerülendő a katonák inkább helikopterekkel utaznak a bázisok között Irakban.

Elcsapott egy keselyűt az a Northrop T-38C Talon kiképző repülőgép, mely még 2005. December 17-én zuhant le az Egyesült Államokban. A május elsején nyilvánosságra hozott vizsgálati jegyzőkönyv szerint a T-38C óránként 400 mérföldes sebességgel csapta el a jobb sorsra érdemes tollas jószágot. A madár darabokra törte a repülőgép kabintetejét. A gép ezek után nehezen irányíthatóvá vált, majd veszített a tolóerőből is. A kiképző pilóta, Marc Montgomery őrnagy, aki a 96. Kiképző Repülőszázad (Laughlin Légitámaszpont, Texas) tagjaként okította Jonathan Ballard hadnagyot, arra a téves következtetésre jutott, hogy a beszívott madármaradványok és törmelékek miatt a gép hajtóművei végzetesen megsérültek. A csaknem két és fél perces küzdelem után, melynek során 550 lábnál alacsonyabbra merült a gép, a két pilóta sikeresen katapultált //Jaham, békés kiképzőrepülés közben telibevágsz a kabintetővel egy keselyűt, 400 mérföld/óránál, majd ezek után hülye pilótaként tévesen gondolod, hogy a hajtómű megzakkant… Karosszékből könnyű okosnak lenni.//.
Miközben a pilóták a föld felé ereszkedtek az ejtőernyővel, Montgomeryt megégette a roncsok lángja. Ballard szerencsére nem sérült meg.
A vizsgálat megállapította, hogy repülőgép nem a hajtómű hibája, hanem a megnövekedett aerodinamikai ellenállás miatt lassult le, így menthető lett volna. Azért annyit hozzátettek, hogy a T-38C pilóták nem kaptak kiképzést az ilyen vészhelyzetek megoldására.

Marokkó elfogadta a francia ajánlatot, így felújítja Mirage F-1 vadászbombázó repülőgépeit. A francia bejelentés szerint a marokkói Védelmi Minisztérium előszerződést írt alá 27 darab Mirage F1-CH/EH vadászbombázó repülőgép felújításáról és modernizálásáról. A gépek képességeit alaposan növelő felújítás értéke 350 millió euro.
Marokkó 1988-ban kapta meg a francia gépeket, s azóta a flotta egyharmada vált üzemképtelenné, legfőképp a pótalkatrészek hiánya és a karbantartás elmaradása miatt.
A megegyezés szerint a gépek modern avionikai és radarberendezést kapnak, de kívánság szerint lehetőség van a hajtóművek felújítására és a törzsszerkezet megerősítésére is.

Megkezdte a korai előfelderítő és riasztó (AWACS) repülőgéptípus kiválasztását Dél-Korea. A 2 milliárd dolláros, „E-X” nevet kapott üzletre az amerikai Boeing és az izraeli IAI Elta esélyes, a Dél-Koreai Légierő vizsgálatának befejezése után hirdetnek majd eredményt, várhatóan június 14-én vagy 21-én.
A Boeing a legutolsó információk szerint kevesebb, mint 1,7 milliárd dollárt kér négy B-737-re épített gépért. Ez csaknem 700 millió dollárral kedvezőbb ár, mint amivel nyitott az amerikai óriás. Az Elta 1,1 milliárd dollárért szállítana négy Gulfstream G-550-ös repülőgépet, melyekre a Phalcon radarrendszer kerülne.
A tervek szerint az első két gép 200-ben, míg a másik kettő 2011-ben érkezne Dél-Koreába.

A holland védelmi miniszter bejelentette, hogy április 30-án reggel egy, a NATO által bérelt IL-76 Candid teherszállító repülőgép elfújt egy holland AH-64D Apache-ot. A helikopter az afganisztáni Kandahar repülőterén járt pórul. Az orosz gyártású gép gázsugara az Apache-ot a jobb oldalára döntötte, s annak rotorlapátjai, oldalpilonja is megsérült.

[center][/center]

[center][/center]
[center]Na itt a felborult Apache…[/center]

traucsacska.blogspot.com

|

Külpolitikai mix…

[b]Tisztelettel kell közölnöm, hogy a militarypapers.hu oldalára megérkeztek a legújabb külpolos nyalánkságok. A csomagot Trau gyúrta és a kellemesen csípős megjegyzéseivel ízesítette. Jó étvágyat hozzá, finom…
[/b]

|

Külpolitikai mix..

Tisztelettel kell közölnöm, hogy a militarypapers.hu oldalára megérkeztek a legújabb külpolos nyalánkságok. A csomagot Trau gyúrta és a kellemesen csípős megjegyzéseivel ízesítette. Jó étvágyat hozzá, finom…

|

Crusher

Tavaly októberben írtunk a 2., eredményesen záródó DARPA Grand Challange-ről. Aki nem ismerné, ez egy, a DARPA által támogatott verseny, melyben sofőr nélküli autók versengenek egymással egy 132 mérföld hosszú pályán. A hadsereg célja, hogy az itt szereplő gépekből idővel olyan járművek fejlődjenek, melyek autonóm módon szállíthatják az utánpótlást a harci övezetekbe. [Az eredményről beszámoló írásunk itt olvasható] A legjobban szereplő csapatok között volt a Carnegie Mellon egyetem, melynek 2 átalakított Humveeje a 2. és 3. helyen futott be ősszel.

Az egyetemnek más projectje is van, ami a Darpahoz kapcsolódik. A hétvégén került bemutatásra legújabb robotjárművük a Crusher. Az egyetem 26 éve foglalkozik robotikával, a Crusher ennek a jelenlegi kicsúcsosodása. Afféle technikai demonstrátor, melynek keretein belül kifejlesztett megoldások 6-10 év múlva köszönhetnek vissza a mindennapos gyakorlatban a fejlesztők szerint. Az ehhez hasonló projectekkel a Darpa célja minél inkább autonóm robotok kifejlesztése. A Crusher fejlesztésére a mai napig 35 millió Dollár támogatást biztosított a Pentagon.


Változatos felépítménnyel szerelhető a Crusher

A Crushert mostoha terepviszonyok leküzdésére tervezték, melyre elég meggyőző teljesítménnyel képes. [Érdemes megnézni a mellékelt videókat!]

A Grand Challange-en résztvevő járművekkel szemben, ahol azok közel [~100m] elhelyezett navigációs pontok által jól meghatározott útvonalan haladtak végig relatíve nagy sebességgel, addig a Crusher esetében A és B pont között akár 1 km is lehet a távolság. A köztük lévő útvonalat az érzékelőkből befutó jelek alapján alakítja ki. A 6,5 tonnás alumínium-titánium-acél szerkezetű gépszörnynek nem kell visszariadnia a komplex tereptől sem: ellenálló szerkezete a kisebb, fákkal történő ütközéseket fel sem veszi, de a komolyabb ütközéseket is képes elviseli. Közel 80 cm-es úttal rendelkező felfüggesztése segíti az akár 1,2 méteres szintkülönbség leküzdésében.


Az 5,5 méter magas teleszkópos antenna segíti az észrevétlenül maradást
Kattints a képre a nagyításához

Mivel elsősorban felderítő szerepkörre lett kialakítva, nem elhanyagolandó az erőforrás keltette zaj sem. A Crusher ebben is jól szerepel, hiszen hibrid diesel-elektromos meghajtása lehetőséget biztosít a célpont csendben történő megközelítésére (vagy az onnét történő ellopakodásra). Maximálisan 3,6 tonnás felszerelését elektromos üzemmódban 3,2-16 kilométer távolságba tudja elvinni. A 60kW-os turbodiesel motor (ami ha minden igaz egy VW Jetta adománya) és az elektromos meghajtás intelligensen együttműködve biztosítja a kerekek meghajtását.


A komolyabb szintkülönbség sem akadály
Kattints a képre a nagyításához

Érdemes még megszemlélni a bő 10 percnyi videóanyagot is. Elég meggyőzőek. Sajnos flash formátumban vannak, de azért a lényeg látszik. Crusher videók

|

Felderítő Tomahawk?

Minap olvastam egy érdekes kis szösszenetet az egyik haditechnikai blog-on. Az írás azt boncolgatta, vajon a Raytheon komolyan gondolta, hogy Tomahawk cirkálórakétákat használjanak felderítésre, vagy szimplán ezen álcába burkolva akar még többet eladni belőle. (Mondjuk persze ez minden fegyvergyártó célja végső soron… érthető, hogy mindent megpróbálnak bevetni ennek érdekében)

No de milyen előnyei lehetnek egy egyszer használatos, cirka 750 000 Dollárt kóstáló Tomahawknak mondjuk egy Predatorral szemben? Melynek árcédulájáról ugyan 4,5 millió Dollár köszön vissza, de jó esetben több száz alkalommal bevethető.

Nos a sebesség (135 mph vs 528 mph) mindenképpen. Másrészt egy cirkálórakéta meglehetősen nehezen meszelhető le ellentétben a relatíve lassúcska Predatorral, így komolyan védett területek felett is bevethető lenne. Ugyanakkor egyszer bevethető felderítő eszközért 750K Dollár meglehetősen sok. Ráadásul kiválthatónak tűnik vadászgépekkel is: Irakban 2003 óta pl. rengeteg felderítő bevetést hajtottak végre F/A-18D gépekkel. A Raytheon elképzelsé szerint robanófejjel vagy anélkül is bevethető lenne ezen változat. A robbanófej nélküli változat a bevetés végeztével biztonságos helyre távozna. Arra nem találtam utalást a Raytheon közleményében, hogy ezután begyűjthető, újrahasznosítható lenne…

Hasonló, ám begyűjthető eszközt egyébként már használtak az amerikaik a Vietnámi háború idején: a légi indítású, szuperszónikus AQM-34L "Firebee" drone-t egy DC-130 gépről lehetett irányítani. A bevetés végeztével az eszköz biztonságos terület felett ejtőernyővel ereszkedett alá, várva későbbi begyűjtését.


A Firebee
|

Pakisztáni rakétateszt

A mai napon Pakisztán ismét tesztelte Hatf VI (Shaheen II) rakétáját. A hivatalos nyilatkozat szerint a mostani teszt továbi technikai paraméterek ellenőrzésére szolgált a legutóbbi, 2005 márciusában végrehajtott indításhoz képest.

A Hatf VI egy kétfokozatú, szilárd hajtóanyagú rakéta, mely 2500 kilométeres hatósugatával egyben az ország legmeszebbre elérni képes ballisztikus rakétája, mely a hagyományos robanófej mellett nukleáris töltet hordozásárs is képes.


Shaheen II