Adieu, mon ami! Az Indiai Légierő 25 év szolgálat után kivonta a MiG-25 Foxbat stratégiai felderítő repülőgépét. A május elsejei ceremóniát a hat gépből négy élte meg repülőképes állapotban, a maradék kettő alkatrészbányaként funkcionál.
A repülőgépeket 1981-ben kapta meg India (nyolc MiG-25R együléses felderítő és két MiG-25U kétüléses kiképző repülőgép), a szétszedett állapotban lévő gépeket orosz szakemberek szerelték össze az észak-indiai Bareilly légitámaszponton. A Garuda helyi típusnevet kapott gépekkel az elitalakulatnak számító 102. „Trisonics” század hajtott végre bevetéseket többek között Pakisztán és Kína fölött.
A pakisztáni bevetések közül emlékezetes marad az Iszlamabad feletti hangrobbanás, melyet még 1997. májusában okozott egy, a pakisztáni főváros felett csalinkázó indiai MiG-25R. A lakosság pánikba esett, a Pakisztáni Légierő F-16A Falconjai érték utol a túl magasan és gyorsan repülő betolakodót.
Az Indiai Légierő olyan kiemelten őrizte az egység titkosságát, hogy a századhoz még a légitámaszpont parancsnokságának sem volt semmi köze. A bevetési parancsokat egyenesen a Légierő főparancsnokságától kapta a század.
Az évek során négy gépre (köztük egy oktatógépre) fogyatkozott a 102. század, melyet 2003-ban feloszlattak, így a gépeket a 35. „Rapiers” század kapta meg.
A Mig-25-ösöket eredetileg 14 éves élettartammal gyártották, de a különböző megerősítéseknek, felújításoknak köszönhetően 2006-ig repülhetek.
A The Herald angol napilap értesülései szerint a Brit Királyi Haditengerészet helikoptereinek fele a földön pihen, alkatrészekre és javításra fordítható források híján. Nem járt jobban a merevszárnyú flotta sem: a Harrier GR7-esek és a Jaguar GR3-asok közül több is alkatrészbányaként szolgál már csak, 930 alkalommal szolgálva életmentő szervbankként a többi gép repülése számára – csak 2005-ben.
A Haditengerészet 122 darab Sea King, Merlin és Lynx helikoptere közül a múlt héten 61 volt alkalmatlan a bevetésekre. A Védelmi Minisztérium szerint vészhelyzet esetén azért több helikoptert nyilváníthatnának bevethetőnek.
A helikopterek karbantartási forrásait több tényező is „megeszi”. A britek 259 millió fontért vásároltak nyolc darab Chinook Mk3-as nehéz szállító helikoptert, melyeket a fedélzeti számítógépes rendszer hibái miatt nem lehet Afganisztánba vagy Irakba vezényelni.
A három haderőnem által használt helikopterek száma 357, melyből több mint 100 folyamatosan üzemképtelen, míg 79-et tavaly nyilvánítottak javíthatatlannak.
A RAF-források szerint tovább eszi a forrásokat az is, hogy az út menti bombákat elkerülendő a katonák inkább helikopterekkel utaznak a bázisok között Irakban.
Elcsapott egy keselyűt az a Northrop T-38C Talon kiképző repülőgép, mely még 2005. December 17-én zuhant le az Egyesült Államokban. A május elsején nyilvánosságra hozott vizsgálati jegyzőkönyv szerint a T-38C óránként 400 mérföldes sebességgel csapta el a jobb sorsra érdemes tollas jószágot. A madár darabokra törte a repülőgép kabintetejét. A gép ezek után nehezen irányíthatóvá vált, majd veszített a tolóerőből is. A kiképző pilóta, Marc Montgomery őrnagy, aki a 96. Kiképző Repülőszázad (Laughlin Légitámaszpont, Texas) tagjaként okította Jonathan Ballard hadnagyot, arra a téves következtetésre jutott, hogy a beszívott madármaradványok és törmelékek miatt a gép hajtóművei végzetesen megsérültek. A csaknem két és fél perces küzdelem után, melynek során 550 lábnál alacsonyabbra merült a gép, a két pilóta sikeresen katapultált //Jaham, békés kiképzőrepülés közben telibevágsz a kabintetővel egy keselyűt, 400 mérföld/óránál, majd ezek után hülye pilótaként tévesen gondolod, hogy a hajtómű megzakkant… Karosszékből könnyű okosnak lenni.//.
Miközben a pilóták a föld felé ereszkedtek az ejtőernyővel, Montgomeryt megégette a roncsok lángja. Ballard szerencsére nem sérült meg.
A vizsgálat megállapította, hogy repülőgép nem a hajtómű hibája, hanem a megnövekedett aerodinamikai ellenállás miatt lassult le, így menthető lett volna. Azért annyit hozzátettek, hogy a T-38C pilóták nem kaptak kiképzést az ilyen vészhelyzetek megoldására.
Marokkó elfogadta a francia ajánlatot, így felújítja Mirage F-1 vadászbombázó repülőgépeit. A francia bejelentés szerint a marokkói Védelmi Minisztérium előszerződést írt alá 27 darab Mirage F1-CH/EH vadászbombázó repülőgép felújításáról és modernizálásáról. A gépek képességeit alaposan növelő felújítás értéke 350 millió euro.
Marokkó 1988-ban kapta meg a francia gépeket, s azóta a flotta egyharmada vált üzemképtelenné, legfőképp a pótalkatrészek hiánya és a karbantartás elmaradása miatt.
A megegyezés szerint a gépek modern avionikai és radarberendezést kapnak, de kívánság szerint lehetőség van a hajtóművek felújítására és a törzsszerkezet megerősítésére is.
Megkezdte a korai előfelderítő és riasztó (AWACS) repülőgéptípus kiválasztását Dél-Korea. A 2 milliárd dolláros, „E-X” nevet kapott üzletre az amerikai Boeing és az izraeli IAI Elta esélyes, a Dél-Koreai Légierő vizsgálatának befejezése után hirdetnek majd eredményt, várhatóan június 14-én vagy 21-én.
A Boeing a legutolsó információk szerint kevesebb, mint 1,7 milliárd dollárt kér négy B-737-re épített gépért. Ez csaknem 700 millió dollárral kedvezőbb ár, mint amivel nyitott az amerikai óriás. Az Elta 1,1 milliárd dollárért szállítana négy Gulfstream G-550-ös repülőgépet, melyekre a Phalcon radarrendszer kerülne.
A tervek szerint az első két gép 200-ben, míg a másik kettő 2011-ben érkezne Dél-Koreába.
A holland védelmi miniszter bejelentette, hogy április 30-án reggel egy, a NATO által bérelt IL-76 Candid teherszállító repülőgép elfújt egy holland AH-64D Apache-ot. A helikopter az afganisztáni Kandahar repülőterén járt pórul. Az orosz gyártású gép gázsugara az Apache-ot a jobb oldalára döntötte, s annak rotorlapátjai, oldalpilonja is megsérült.
[center][/center]
[center][/center]
[center]Na itt a felborult Apache…[/center]
traucsacska.blogspot.com