A Typhoon-osztályú tengeralattjárók a Szovjetunió által a 80-es években telepített – 26 000 tonna vízkiszorítással a világon valaha épített legnagyobb – nukleáris meghajtású ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárók.
A légi indítású fegyverek fejlődésének lehetséges irányai
Napjainkra a légi eszközök fedélzetéről indítható fegyverek egy olyan technikai csúcsot értek el, minek hála alkalmazhatóságuk kezdi elérni a pilóták mindenkori vágyálmait. Lehet őket leoldani minden időjárási viszonyok között (a légierők az éjszakát is időjárási tényezőnek tekintik), képesek nagy távolságból indulni, autonóm célmegközelítést végezni, vagyis kilövés után nem is kell foglalkozni velük. Mára a pilótának elég a sisakcélzóval ránézni a célra, a bomba vezérlőegysége memorizálja a célt, és ha az indítás megtörtént, jó eséllyel el is találja. Ez mind szép is, de ennek súlyos ára van
Radom Air Show 2009
Az idei év legnagyobb kelet-európai repülőnapi durranásának a lengyelországi Radomban megrendezendő airshow ígérkezett augusztus utolsó hétvégéjén. Már tavasztól kezdődően a fehérorosz légierő részvételéről lehetett olvasni, akik katonapolitikai nyitásnak szánták a részvételüket nyugati szomszédjuknál. Sajnos csak később derült ki, hogy ez a nyitási kísérlet sokkal nagyobbat szólt a kelleténél.
Dassault M.D. 450 Ouragan
Terhes dolgok
MiG 1.44 – MFI
A nyolcvanas évek elején a vasfüggöny mindkét oldalán megkezdődtek az előkészületek a következő, ötödik generációs, harcigépek kifejlesztésére.
Az Egyesült államokban ekkor vette kezdetét az ATF (Advanced Tactikal Fighter) program, melynek fő célja az F-15 Eagle majdani váltótípusának kifejlesztése volt.
Delta-osztályú tengeralattjárók
A Delta osztályú tengeralattjárók (Project 667B) képezték, illetve képezik a szovjet/orosz stratégiai nukleáris tengeralattjáró flotta gerincét, rendszerbeállításuk (1973) óta.
E tengeralattjárók az R-29 Vysota családba tartózó rakétákat szállíthatnak. A Delta I,II, III és IV R-29 (NATO: SS-N-8 ‘Sawfly’), R-29D (NATO: SS-N-8 ‘Sawfly’), R-29R (NATO : SS-N-18 ‘Stingray’) valamint R-29RM (NATO: SS-N-23 ‘Skiff’) ballisztikus rakétákat szállítanak.
EMALS, az elektromágneses jövő
Az ötvenes évek óta nap, mint nap repülőgépek tucatjait segíti levegőbe egy zseniális találmány: a gőzkatapult. A nagynyomású levegő energiáját felhasználó berendezés felett azonban eljárt az idő. A US Navy következő generációs repülőgép-hordozó hajóin, a Ford-osztály egységein már egy modernebb eszköz gyorsítja a gépeket felszállási sebességre. Ez a kütyü az EMALS, azaz az elektromágneses indító-berendezés.
Ohio-osztályú tengeralattjárók
A 18 darab, egyenként 24 db Trident típusú SLBM hordozására képes Ohio-osztályú, nukleáris meghajtású ballisztikus rakétahordozó tengeralattjáró (SSBN) az amerikai stratégiai erők nukleáris triászának tengeri ágát testesíti meg.
Az Ohio-osztályú tengeralattjárók az USA legnagyobb és valaha épített legcsendesebb SSBN tengeralattjárói, melyeket világviszonylatban is csak az orosz Typhoon-osztály képes maga mögé szorítani – legalábbis méreteit tekintve.
Kísérleti nyulak I.
Sorozatunkban azokat a kísérleti gépeket fogjuk sorra venni, melyek kulcsszerepet kaptak egy-egy új technika kifejlesztésében, kipróbálásában. Többségük nem került sorozatgyártásba, az általuk szerzett tapasztalatokat az más típusok továbbfejlesztéseiben és a későbbi harcigépek létrehozásánál használták fel. Elsőként jöjjön minden idők talán legszebbje és legígéretesebbike, az F-16XL!