Hamarosan megkezdődik az ötödik generációs vadászbombázó tesztelése, valamint egy A400M-nél nagyobb, sugárhajtású szállítógép is bemutatásra kerül idén.
Amerikaiai hírszerzési elemzésekre hivatkozva Robert Gates amerikai védelmi miniszter tavaly azt nyilatkozta, hogy Kína 2020 előtt nem lesz képes ötödök generációs típus hadrendbe állítására. Később ezt egy kínai tábornok is megerősítette egy televíziós interjúban.
Akkor azt mondta, hogy anyagi forrásoktól függően akár már 2010-ben levegőbe emelkedhet a gép, az első felszállás után egy nagyon aktív, de meglehetősen hosszú tesztprogramnak vetik majd alá a típust, ezért 2020 körüli a hadrendbe állítás előre kalkulált időpontja.
„Az új vadászgép jelenleg fejlesztés alatt áll. A prototípus építése előrehaladott állapotban van, hamarosan várható az első repülése” – nyilatkozta a napokban He Weirong tábornok.
„Az első repülést követően minél hamarabb belefogunk a tesztprogramba, hogy a lehető leghamarabb szolgálatba tudjuk állítani. Jelenleg úgy tűnik, hogy 8-10 évre van ehhez szükségünk.”
Túl sok részletet ezúttal sem tudtunk meg a géppel kapcsolatban, annyi bizonyos, hogy képes lesz a szupercirkálásra. A típust a haditengerészet is meg kívánja szerezni, legalábbis annak hajófedélzeti üzemre átépített változatát, ezt Wu Shengli admirális, a haditengerészet parancsnoka szögezte le.
E utóbbi nem biztos, hogy megvalósulhat az évtized végéig, mivel a J-XX jelzésű alapverzióval sem kevés munka lesz a szolgálatba állításig, nem valószínű, hogy annak áttervezett egyedeire több időt és erőforrást csoportosítanak át, hogy a tengerészeknél is tartható legyen a 2020-as időpont.
Ha mégis beletörne a projektbe a kínaiak bicskája, Andrew Brookes szakértő szerint Oroszország kisegítené őket, persze nem ingyen:
„Az oroszoknak fejlett(ebb) technológiájuk van, a kínaiaknak meg pénzük. Ha tényleg ezt az utat választják, véleményem szerint sikerre vihetik az üzletet.”
Más szakértők szerint Kína nem lesz képes „alacsony észlelhetőségű” típus kifejlesztésére, csupán „csökkentett észlelhetőségű”, 4++ generációs gép várható tőlük. Ezen besorolás terén vita folyik a PAK-FA-val kapcsolatban is, ám ami a szupercirkálás és a kialakítás mellett lényegesebb szempont, a szenzorfúzió, az információfeldolgozás és a külső borítás alatt lapuló technológiák és berendezések – melyeket sokkal nehezebb lesz tanulmányozni – adhatják meg a pontosabban gép besorolási helyét.
Kína légi-szállítás terén is újabb generációt kíván ugrani, ehhez szükség van egy új típusra. Az AVIC Aircraft vezetésével készülő gép pontos kialakítására még idén fény derül, egyelőre annyit tudni róla, hogy 200 tonna körüli felszállótömegű típusról van szó, tehát egy A400M és C-17 Globemaster III közötti méretű masina várható. A gép sárkányszerkezete „hagyományos anyagokat” tartalmaz majd, tehát nagyfokú alumíniumfelhasználás valószínűsíthető. A négyhajtóműves, vállszárnyas, T-vezérsíkos géphez a C-17-eshez hasonló főfutókat és futóműgondolát terveznek. A gép meghajtásáról valószínűleg importhajtómű fog gondoskodni, erre az orosz PS-90 erőforrás a legesélyesebb.