Az egyik legnagyobb amerikai haditechnikai kutatóintézet, a DARPA (Defence Advanced Research Projekts Agency) két-három éven belül új pilóta nélküli légijárművel rukkolhat elő, mely lehetővé teszi majd a “jó öreg” Fairchild A-10-esek leváltását CAS (Close Air Support – közeli légi-támogatás) feladatkörben.
A nagy repülőgép-ipari óriások felkérték a DARPA-t, hogy 2012-2013-ra alapozza meg a CAS feladatkörhöz szükséges “mesterséges intelligenciát”. Ha sikerrel járnak (már pedig előbb-utóbb a tudomány képes lesz eme lépcsőfokot is leküzdeni), az A-10-esek mellett valószínűleg a többi, ember vezette vadászbombázó létjogosultsága is megkérdőjelezhető lesz.
Habár a széleskörűen használt General Atomics MQ-1 Predator és MQ-9 Reaper is képes légi támogatást nyújtani, a döntést még mindig a távoli kezelőpult mögött ülő személy hozza meg. Ezen típusok fegyverterhelése sem kielégítő, maximum 5000 font (2270 kg). Továbbá manőverezőkészségük és maximális sebességük is hagy némi kívánnivalót maga után.
Az új típustól legalább 0.65 Mach utazósebességet és 3g-s manőverezőképességet várnak el.
Az első lépésként, amolyan technológiai demonstrátorként egy A-10-est építenének át UA-10 (U=unmanned, azaz pilóta nélküli) jelzéssel. Habár sok típusnak létezik pilóta nélküli variánsa, többségük légi célként funkcionál. Az egyelőre MQ-X néven emlegetett jövőbeli típus tehát 5 éven belül megszülethet, megjelenése forradalmasíthatja a a modern kori légi-támogatást.