Még májusban írtunk róla, hogy a haderő modernizálására, fejlesztésére hatalmas összegeket fordító India ismét harci helikopter tendert írt ki, mellyel párhuzamosan startolt egy új, 15 nehéz szállítóhelikopterekre kiírt tender is. Utóbbira a Boeing, az Eurocopter, az AugustaWestland és a Mil, előbbire pedig a felsoroltakon kívül még a Bell kapott ajánlattevési felkérést. A Bell után úgy tűnik most az Eurocopternek ért véget a dal.
De nem azért, mert már folyik a benevezett gépek indiai tesztelése, hiszen még csak a napokban zárult le a beadási határidő. Nem, ezek egyszerű visszalépések mindössze.
Aki nem olvasta májusi hírünk, vagy csak nem emlékszik a részletekre, annak álljon itt most egy rövid összegzés! A tendert idén májusban azért kellett újra indítani, mert első nekifutásra zsákutcába jutott a dolog, amerikai vonalon mind a Boeing, mind pedig a Bell is visszalépett. Egyes vélemények szerint a Bell és a Boeing sokallta a megkövetelt 50%-os gazdasági ellentételezést, illetve a Boeing ezen felül túl szűknek is ítélte az ajánlat összeállítására álló időkeretet. Kérelmezte is a meghosszabbítását, amit nem adtak meg, így inkább a visszalépés mellett döntöttek. A Bell portékája esetében gondot okozott, hogy csak Foreign Military Sales (FMS) formájában, azaz az amerikai kormányzaton keresztül érhető el. Ami adott esetben azért okozott problémákat, mert Új-Delhi határozottan az Egyesült Államok kormányzatának kihagyásával, közvetlenül a gyártóktól kívánta volna beszerezni a helikoptereket.
De ha már a FMS-nél tartunk. Egyes vélemények szerint a két amerikai cég nem teljesen önszántából, hanem tendergyőzelem esetén az üzlet FMS útján történő nyélbeütését kívánó Washington sugallatára lépett vissza.
És hogy miért csak 22 gép? Nos, a 20 gépes Mi-35 géppark cseréjére, kiegészítésére korábban akár 80 gép beszerzése is elképzelhetőnek tűnt, azonban Indiában menetközben úgy döntöttek, hogy a saját fejlesztésű könnyű harci helikopterük, az egyelőre LCH néven futó lesz majd a helikopteres támadó erő gerince.
Az eredetileg 6 külföldi ajánlat – AgustaWestland AW129, Bell AH-1Z SuperCobra, Boeing’s AH-64D Apache Longbow, Eurocopter Tiger HAD, Kamov Ka-50, Mil Mi-28N – ekkorra 3 versenyzőre zsugorodott: AW129, Mi-28NE, Tiger. India ekkor vélhetően fejvakargatásba kezdett, majd idén májusban ismételten meghirdette a tendert, ám ezúttal csökkentett ellentételezési igénnyel, illetve a direkt beszerzés mellett az FMS lehetőséget is nyitva hagyva.
httpv://www.youtube.com/watch?v=K1d8tEQd0Ns
A Bell idén júniusában ezúttal is visszalépett, ugyanis benevezni szánt AH-1Z Super Cobra tavaly megkezdett tesztjei a sisakcélzó rendszer és egyéb szenzorok integrálása körül felmerült technikai problémák miatt megakadtak a Tengerészgyalogságnál.
A napokban, konkrétan október 20-án hasonló esemény zajlott le: a beadási határidő elvileg utolsó napján az Eurocopter visszaléptette a Tiger-t, arra hivatkozván, hogy a típus éppen képességbővítés alatt áll és így nem tudna részt venni az indiaiak által jövő év közepére ütemezett megmérettetéseken.
httpv://www.youtube.com/watch?v=RGF2caKDgEA
Ezen meglepő fejlemény után így a Boeing, az AgustaWestland és a Mil maradt versenyben a harchelikopter tenderen. Az amerikai óriás a tavalyihoz hasonlóan ezúttal is az Longbow-val nevezett, míg a fellelhető hírekben valami komoly zavar támadhatott, mert azok alapján az AgustaWestland az AW-149-est nevezte a harci helikopter tenderre, ami erősen valószínűtlen, valljuk be: bár aggatható rá fegyverzet, azért közelről sem dedikált harci helikopter. Így vélhetően ezúttal is a Mangusta lehet inkább a jelölt.
httpv://www.youtube.com/watch?v=EM3cdBzKskU
A Mil-ről nem szól részletesebben a fáma, de vélhetően idén is a Mi-28N állt rajtvonalhoz.
httpv://www.youtube.com/watch?v=OoPyxuqhNaM
Végül átváltva a nehéz szállítóhelikopter tenderre! A Boeing és a Mil is reagált a felkérésre, az amerikaiak úgy érezzük nem meglepő módon a CH-47 Chinook-kal neveztek, míg az oroszok szintén csak nem nagy meglepetést okozva a világ jelenlegi legnagyobb, gyártásra került szállítóhelikopterével, a Mi-26-tal. India korábban 6 Mi-26-ost szerzett be, amiből jelenleg már csak 4 áll szolgálatban.
httpv://www.youtube.com/watch?v=hppPysbas74