Németekhez költözik egy angol Vadmacska

Az AgustaWestland (a Leonardo csoport tagja) által gyártott AW159 Wildcat helikopter minden bizonnyal nem ismeretlen az Olvasók számára. A világ egykoron leggyorsabb forgószárnyasának számító, kellemes vonalvezetésű Lynx utódja ugyan csak kis részben örökölte a szemrevaló külsőt, azonban a modern fedélzeti rendszereknek, fegyverzetnek és önvédelmi megoldásoknak köszönhetően potens harci helikopternek számít. Fő alkalmazója természetesen az Egyesült Királyság, ám az exportpiacon is kezd egyre szebb sikereket aratni. Ezt a tendenciát tovább erősítendő, jövő évtől a Wildcat helikopterek a Német Szövetségi Köztársaság hadihajóin vendégeskednek majd.

A hírt csütörtökön jelentette be Michael Fallon brit védelmi miniszter Németország angliai nagykövetségén. Pontos részletekről nem esett szó, mindössze annyi derült ki, hogy egy, a Földközi-tengeren tevékenykedő német fregatt fedélzetén lesz állandóan jelen – nyilvánvalóan rotálódó személyzettel – egy AW159. A brit védelmi tárca szerint a projekt célja a két ország haditengerészeti kapcsolatainak mélyítése és az interoperabilitás növelése, elősegítendő a jövőbeni, akár NATO-szintű együttműködést, ám ennél többről van szó.

AW159 Wildcat helikopterek érkeznek Nordholzba, a Német Haditengerészet helikoptereinek bázisára

AW159 Wildcat helikopterek érkeznek Nordholzba, a Német Haditengerészet helikoptereinek bázisára ,

Bár a Leonardo részéről egyelőre nem nyilatkoztak az ügyben, nyilvánvaló, hogy a cél az AW159 eladása Németországnak. Mint ismeretes, a Deutsche Marine forgószárnyas flottájában jelenleg is megtalálható 21 Lynx Mk.88 helikopter, amelyeket rendszeresen települnek hadihajóikra is. Ezek élettartama azonban – a magas szintű karbantartás ellenére – lassan elfogy, leváltásuk időszerű. Németország a szintén korosodó Sea King Mk.41-ekkel közel egy időben szándékozik nyugdíjba küldeni a Lynxeket, ami a tervek szerint egybe esne az NHI NH90 haditengerészeti változatának beszerzésével.

Díszfestésű német Lynx Mk.88

Díszfestésű német Lynx Mk.88 ,

Egyelőre viszont még nem eldöntött tény, hogy az NH90 mindkét jelenlegi típust váltja, vagy csak a nagyobb méretű Sea Kinget. A Wildcat pedig jó esélyekkel indul, hiszen sok mindenben hasonlít elődjére, az üzemeltetési kultúrában nem jelentene radikális változást a rendszeresítése. Kis mérete alkalmasabbá teszi a hadihajók fedélzetén történő üzemelésre az NH90-nél, ráadásul az eddigi tapasztalatok szerint jól sikerült, megbízható konstrukció. A döntés meghozataláig pedig még legalább 2 év hátra van, így ez a csereprogram sokat javíthat az AW159 esélyein.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390