„Growler-Reaper” pneumatikus függesztőpontokkal

Az UAV gépek igazi igáslovává nőtte ki magát az MQ-1 Predator/MQ-9 Reaper (Predator B) páros, mely utóbbi a világ első aktív „kardforgató” pilóta nélküli eszköze és most újabb képességgel gyarapodik amúgy sem szűkös felhasználási arzenálja.

Ez a General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) munkásságának köszönhető, ahol is elektronikai hadviselésre alkalmas eszköz sikeres applikációját hajtották végre. Jelen hír létrejötte a második tesztrepülés hivatalos bejelentéséről szól, ám a tengerentúlon nem siették el a közzétételt, mivel az első még tavaly áprilisban került végrehajtásra, míg a második szintén 2013-ban (október). A két felszállásban közös, hogy az Arizonában található MCAS-bázis (Marine Corps Air Station) volt a kiindulópont, ráadásként utóbbi idején a Tengerészgyalogság épp gyakorlatot tartott.

Forrás: ainonline.com

Forrás: ainonline.com ,

Itt veszi át a szót a General Atomics, akik elmondása szerint a második alkalommal azon lehetőséget vizsgálták, hogy képes e együttműködni más UAV eszközökkel és az EA-6B Prowler gépekkel egy „több csomópontos” megközelítés esetén. Eme kötelék a gyártó szerint életképesnek bizonyulhat egy sokkal potensebb légvédelmi rendszer ellen is (mint amilyennel eddig találkoztak?). A Northrop Grumman által gyártott EW (Electronic Warfare) eszközt egyébként gond nélkül sikerült nem pusztán elhelyezni, hanem integrálni is a Reaper vezérlőrendszerébe.

Pár szót ejtve a Northrop Pandora nevű eszközéről: alacsony fogyasztású és kis súllyal rendelkező, széles tartományban sugárzó és több funkcióval rendelkező „hardver”, amelynek tervezése során szem előtt tartották a különböző igényeknek való megfelelést és az integrálhatóság valamint a zavartalan üzem végett a nyílt architektúrájú rendszereket is támogatja.

Az előbbi mondat után a következő valószínűleg érthetőbb lesz, amely Janine Nyre szájából hangzott el, aki nem mellesleg a Northrop Grumman rádiófrekvenciás harcászati rendszerekkel foglalkozó divíziójának alelnöke:
„a jelen bemutató demonstrálta mire is vagyunk képesek a csúcsminőséget képviselő, elektronikai hadviselésre tervezett megoldásainkkal.”

A GA-ASI szintén a tavalyi év folyamán az UTC Aerospace Systems DB-110 képalkotó felderítő konténerével is végzett tesztrepüléseket a Reaper szárnyai alá függesztve.

S ha már függesztő pilonok, következzen a következő hír a Reaper háza tájáról, amely szintén a GA-ASI nevéhez köthető, ám a fentivel ellentétben már véget ért a „vizsgaidőszak”.

Az Exelis még a múlt év végén, novemberben ünnepelhetett meg egy 20.6 millió dollár értékű szerződést, melynek teljesítéséhez a General Atomics megbízásából kezdhetett hozzá és magába foglal 500 darab BRU-71/A (Bomb Rack Unit – Bombatartó Egység) egységet 2015 júniusi szállítási határidővel. Ezen felül már 208 darabot le is szállítottak, melyre a megbízást 2011 februárjában vehették át.

BRU-71/A függesztő l Forrás: defense-update.com

BRU-71/A függesztő l Forrás: defense-update.com ,

„A BRU-71/A szállításával együtt egy korszerű és nagy teljesítményű légi tartó- és indítóeszközt adunk át a megrendelőnek. A BRU ugyanazt a teljesítményt versenytársaihoz képest egyharmadnyi tömeggel kínálja, mely előny rendkívül fontos a pilóta nélküli eszközök teljesítménye és levegőben töltött ideje szempontjából” – nyilatkozta az Pete Martin, az Exelis védelmi rendszerek (azon belül is az elektronikus hadviselés és kioldórendszerek üzleti részlegének) igazgatója.

A 35.56 cm (14 inch) hosszú BRU-71/A súlya mindössze 8.8 kg hosszú, teherbírása azonban 1000 font (453 kg). Előnyei közé tartozik az egyszerű függesztmény-rögzítés, az önreteszelő mechanizmus, a pirotechnikai eszközök szükségtelensége végett az egyszerű karbantartás és (konkrétan minimális karbantartás igény) alacsonyabb költségvonzat az életciklusra vetítve. A hagyományos pilonoktól eltérően itt nem kell tartani az indítás „besülésétől” valamint a sűrített levegő alkalmazása a gépre és a hordozott eszközre is fokozottabb biztonságot jelent.

A számos repülőgépre felszerelhető tartó rendelkezik egy testvérrel is, mely a Specter névre hallgat és a gyártó ugyancsak 1000 fontot jelölt meg teherbírásként. Különlegessége ama szűkítő egység, mellyel az átmérő egészen 6 inch (15,24 cm) szélességig állítható és így alkalmassá teszi a 250 fontos (113 kg) ligában játszó GBU-39 és az AASM-125 hordozására. A mindössze 6.4 kg súlyú pilont a vadászrepülőgépek mellett kiképzőgépekhez, helikopterekhez és természetesen UAV-szárnyak alá ajánlják, leváltva ezzel a MAU-46 tripla indítórendszert.

A BRU-71/A a „Block 5” modernizációs csomaggal együtt fog megjelenni, amelyben a függesztők mellett megerősített futómű, nagyobb teljesítményű elektromos rendszer, digitális hajtómű-vezérlés, további ARC-210 típusú rádió beépítése, HD-minőségű videokészítés támogatása, frissített vezérlőszoftver, titkosított adatátvitel biztosítása és újratervezett belső tér fog tartozni. A Block 5 verziószámú Reaper első „szárnypróbálgatásait” még 2014-ben tervezik.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HTKA Hírhalom 2018. 47. hét

HTKA Hírhalom 2018. 47. hét

HTKA Hírhalom 2018. 46. hét

HTKA Hírhalom 2018. 46. hét

HTKA Hírhalom 2018. 45. hét

HTKA Hírhalom 2018. 45. hét

HTKA Hírhalom 2018. 43. hét

HTKA Hírhalom 2018. 43. hét