Felfegyverezhető UAV-ket akar Franciaország

Az AFP hírügynökség jelentése szerint Jean-Yves Le Drian francia védelmi miniszter kedden azt nyilatkozta, hogy országa 12 General Atomics MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépet szándékozik vásárolni az Amerikai Egyesült Államoktól. Az UAV-k precíziós csapásmérő eszközök használatára is alkalmasak lennének, ami régi vágya és igénye Franciaországnak. A beszerzés becsült költsége 670 millió euró (889 millió dollár) lenne, a repülőgépek leszállítása pedig 2014-2015-ben zajlana. Le Drian viszont korábban mást is mondott: május 31-én jelentette be, hogy még 2013 vége előtt vásárolnak két MQ-9-est Washingtontól, mivel a jelenleg használt EADS Harfang UAV-k már nem elegendőek a felmerülő feladatok ellátására. Iparági források szerint ezek használt, korábbi verziójú, fegyverzet bevetésére alkalmatlan példányok lesznek, amiket a USAF-tól vesznek át.

Franciaország taktikája érthető: a két használt Reaperrel megteremtik a típus üzemeltetési feltételeit, kiépítik a szükséges infrastruktúrát, elkezdik a kezelőszemélyzetek kiképzését, tapasztalatgyűjtését. Ennek köszönhetően a későbbi, új gyártású MQ-9-esek megérkezésekor azok már gyorsabban integrálhatóak lesznek a rendszerbe, hamarabb lesznek bevethetőek. A 12 Reaperből egyébként a tervek szerint két példány állandó jelleggel Afrikába kerül, tíz pedig Franciaországban marad, de nyilván szükség esetén ezek egy részét is át fogják telepíteni a háborús övezetekbe. Az amerikai UAV-vel – melynek lobbija állítólag annyira erős a Francia Légierőn belül, hogy sikeresen megakadályozta az utóbbi években európai gyártású pilóta nélküli repülőgépek beszerzését – Párizs hosszú távon számol, és nem lehetetlen a további flottabővítés sem.

EADS Harfang - jól szolgált, de már kevés | Fotó: USAF

EADS Harfang – jól szolgált, de már kevés | Fotó: USAF ,

Le Drian az egyéb lehetőségekkel kapcsolatban is nyilatkozott. Szerinte abban az esetben, ha az Egyesült Államok Kongresszusa nem hagyja jóvá az MQ-9 felfegyverezhető változatának eladását, Izraelhez fordulnak. Tőlük egyébként már vásároltak UAV-ket, az EADS Harfang ugyanis az IAI Heron alapján készült egy 2003-as megrendelés alapján, ideiglenes megoldásként – amihez képest már közel 10 éve szolgálatban áll.
Felmerülhet továbbá a kérdés, hogy Franciaország miért nem támogatta, támogatja nagyobb mértékben egy európai fejlesztésű, felfegyverezhető UAV kifejlesztését? Nos, ennek pontos okait nem ismerjük, de – mint már említve lett – az biztos, hogy az MQ-9 rendszeresítésének hívei sokat tetten ez ellen. Pedig mind az EADS, mind a Dassault felajánlotta, hogy megfelelő szintű állami támogatás esetén nekiáll egy csapásmérésre is használható UAV kifejlesztésének, akár izraeli segítséggel is, ami meggyorsította volna a folyamatot – ám ezek az ajánlatok sorra süket fülekre találtak.

A következő években – évtizedekben viszont minden bizonnyal nagyobb súlyt fektetnek majd az európai projektekbe. Le Drian maga is azt nyilatkozta, hogy „ami igaz Franciaországra, az igaz Európára is”, már ami az UAV-ket illeti. Ez esetben azonban már inkább az UCAV a helyes kifejezés, ugyanis az olyan, folyamatban lévő projektek, mint az EADS Barracuda vagy a Dassault nEuron, már ebbe a kategóriába sorolhatók. Franciaország esetében nyilván utóbbi kap nagyobb szerepet, hiszen ennek alapján kerülhet majd sor egy UCAV kifejlesztésére és gyártására. Addig pedig – ha minden jól megy – ott lesznek a Reaperek, amikkel kellő tapasztalatokat szerezhetnek a pilóta nélküli repülőgéppel végzett precíziós csapásmérés területén.

Forrás: AFP

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Franciaország is H145-ösöket rendelt

Új európai szállítógép készül

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország

12 darab Rafale beszerzése mellett döntött Horvátország

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra

RAPIDFire CIWS kerül az új francia járőrhajókra