Az AFP hírügynökség jelentése szerint Jean-Yves Le Drian francia védelmi miniszter kedden azt nyilatkozta, hogy országa 12 General Atomics MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépet szándékozik vásárolni az Amerikai Egyesült Államoktól. Az UAV-k precíziós csapásmérő eszközök használatára is alkalmasak lennének, ami régi vágya és igénye Franciaországnak. A beszerzés becsült költsége 670 millió euró (889 millió dollár) lenne, a repülőgépek leszállítása pedig 2014-2015-ben zajlana. Le Drian viszont korábban mást is mondott: május 31-én jelentette be, hogy még 2013 vége előtt vásárolnak két MQ-9-est Washingtontól, mivel a jelenleg használt EADS Harfang UAV-k már nem elegendőek a felmerülő feladatok ellátására. Iparági források szerint ezek használt, korábbi verziójú, fegyverzet bevetésére alkalmatlan példányok lesznek, amiket a USAF-tól vesznek át.
Franciaország taktikája érthető: a két használt Reaperrel megteremtik a típus üzemeltetési feltételeit, kiépítik a szükséges infrastruktúrát, elkezdik a kezelőszemélyzetek kiképzését, tapasztalatgyűjtését. Ennek köszönhetően a későbbi, új gyártású MQ-9-esek megérkezésekor azok már gyorsabban integrálhatóak lesznek a rendszerbe, hamarabb lesznek bevethetőek. A 12 Reaperből egyébként a tervek szerint két példány állandó jelleggel Afrikába kerül, tíz pedig Franciaországban marad, de nyilván szükség esetén ezek egy részét is át fogják telepíteni a háborús övezetekbe. Az amerikai UAV-vel – melynek lobbija állítólag annyira erős a Francia Légierőn belül, hogy sikeresen megakadályozta az utóbbi években európai gyártású pilóta nélküli repülőgépek beszerzését – Párizs hosszú távon számol, és nem lehetetlen a további flottabővítés sem.

EADS Harfang – jól szolgált, de már kevés | Fotó: USAF ,
Le Drian az egyéb lehetőségekkel kapcsolatban is nyilatkozott. Szerinte abban az esetben, ha az Egyesült Államok Kongresszusa nem hagyja jóvá az MQ-9 felfegyverezhető változatának eladását, Izraelhez fordulnak. Tőlük egyébként már vásároltak UAV-ket, az EADS Harfang ugyanis az IAI Heron alapján készült egy 2003-as megrendelés alapján, ideiglenes megoldásként – amihez képest már közel 10 éve szolgálatban áll.
Felmerülhet továbbá a kérdés, hogy Franciaország miért nem támogatta, támogatja nagyobb mértékben egy európai fejlesztésű, felfegyverezhető UAV kifejlesztését? Nos, ennek pontos okait nem ismerjük, de – mint már említve lett – az biztos, hogy az MQ-9 rendszeresítésének hívei sokat tetten ez ellen. Pedig mind az EADS, mind a Dassault felajánlotta, hogy megfelelő szintű állami támogatás esetén nekiáll egy csapásmérésre is használható UAV kifejlesztésének, akár izraeli segítséggel is, ami meggyorsította volna a folyamatot – ám ezek az ajánlatok sorra süket fülekre találtak.
A következő években – évtizedekben viszont minden bizonnyal nagyobb súlyt fektetnek majd az európai projektekbe. Le Drian maga is azt nyilatkozta, hogy „ami igaz Franciaországra, az igaz Európára is”, már ami az UAV-ket illeti. Ez esetben azonban már inkább az UCAV a helyes kifejezés, ugyanis az olyan, folyamatban lévő projektek, mint az EADS Barracuda vagy a Dassault nEuron, már ebbe a kategóriába sorolhatók. Franciaország esetében nyilván utóbbi kap nagyobb szerepet, hiszen ennek alapján kerülhet majd sor egy UCAV kifejlesztésére és gyártására. Addig pedig – ha minden jól megy – ott lesznek a Reaperek, amikkel kellő tapasztalatokat szerezhetnek a pilóta nélküli repülőgéppel végzett precíziós csapásmérés területén.
Forrás: AFP