Hende repült az utolsó helikopterrel

Nagy a baj, a végén még nem marad helikopterünk? A probléma már eddig is ismert volt, azonban Juhász Ferenc egykori MSZP-s honvédelmi miniszter, parlamenti képviselő rátett még egy lapáttal 2012. november 27-i parlamenti felszólalásában.

A honvédek jogállásáról szóló törvényjavaslat kapcsán kezdeményezett vita során az egykori miniszter párhuzamot állítva a törvényjavaslat és a hét történései között megállapította, hogy az épp oly “csilli-villi” mint a kormánypárti sajtó nemrégiben megjelent cikke, mely a JTAC képesség bemutatása kapcsán rendezett gyakorlatot fényezte és nem szólt bizonyos dolgokról. Mégpedig, a képviselőt idézve:

“A tudósításon belül kiderül, hogy a honvédelmi miniszter úr ismételten felszállt egy helikopterre, – arra az egyre ami még repülni képes – és egyébként csináltak gyakorlatot igaz, hogy a későbbiekben sem pénz, sem tudás, sem eszköz nem lesz hogy azt folytassák.”

A helyzet talán ennyire drámaian nem vészes, mint azt látni lehetett nemrégiben megosztott fényképeinken azért több helikopter is repülőképes, azonban a felvetést és bajt némileg megerősíteni látszik a Honvédelmi Minisztérium Fegyverzeti és Hadbiztosi Hivatalának 2012. november 27-én délelőtt megjelenő ajánlatkérése melyben keretszerződést kíván kötni a katonai helikopterek 2014-ig történő fenntartására.

Konkrét kezdeményezés legalább már van…

A dokumentum egyébként 2 db Mi-24, 8 db Mi-17, 5 db Mi-8 típusú helikopter fenntartására szól, ami azért egy két kisebb érdekességet rejt.

Mégpedig első sorban azt, hogy kapásból csak két Mi-24-es helikopter kerül szóba, azzal szemben, hogy Hende Csaba honvédelmi miniszter az év elején még egyel több működőképes Mi-24-est ígért 2014-re, mint 2010-ben volt. Ez pedig azért jóval több, mint kettő.

A következő nagy kérdés a 8 darab Mi-17-esben rejlik, ugyanis 1987-ben, majd 1990-ben összesen 7 darab Mi-17-es került Magyarországra és a honvédség üzemeltetésébe… Na de akkor hogy is lesz ebből 8 darab??

Szerencsére a Mi-8-asok darabszámát illetőleg talán nem esett tévedés hiszen a típusból azért jócskán több van/volt a légierő alkalmazásában, viszont meg kell említeni hogy a típus 2014-ben végleg kirepüli össztechnikai üzemidejét!

A meghirdetett keretszerződés jelentkezési határideje igencsak szűkös, ez év december 10-ig kell a feladatok végrehajtására jelentkeznie engedélyekkel és eszközparkkal rendelkező cégnek. Elég érdekes lesz hogy ilyen rövid időn belül hol kerül elő ilyen cég, ugyanis mióta a Dunai Repülőgépgyár megszűnt/átalakult, nagyjavításra Magyarországon belül senkinek nincs jogosultsága. Már pedig erre is szükség lesz… Természetesen nincs kizárva a külföldi cég sem, így azért kicsit nagyobb az esély.

A szűkös határidő, azaz a gyorsított eljárás egyébként nem véletlen, mint fogalmaznak a dokumentumban:

“A helikopterek üzemképessége elérte a kritikus szintet, amely a helikopterek missziós és hazai feladatainak ellátását veszélyezteti.”

Szóval tényleg nagy a baj??

Lehet, hogy nem elég nagy, hiszen a szerződés lehetőséget biztosít a megrendelő számára, hogy a kiírt feladatok közül bármelyiket visszamondja a megkötés után, tehát még koránt sem biztos, hogy minden rendben lesz a későbbiekben. Azért persze reméljük…

Végezetül, fontos az a tény is, hogy ez a szerződés nem korlátozza majd az új típusú helikopterek – legyen az amerikai vagy épp olasz – beszerzését sem.

Összegezve a fejleményeket, úgy tűnik, hogy végre egy olyan konkrét lépés történt annak érdekében, hogy a 2012. december 31-ig üzemidő hosszabbítással rendelkező Mi-24-es harcihelikopterek jövőre is üzemeljenek, valamint a szállítóhelikopteres képesség is megmaradjon, ami valóban alátámasztja azt az elvet, miszerint A VASNAK A LEVEGŐBEN A HELYE…

Szerző: Balogh Ákos, LHSN.hu

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

Elkészült az első Magyarországon gyártott Lynx

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E06 – A Gripen-program jövője és a szállítóképesség fejlesztése