GAZ-3937 „Vodnik” – az orosz Hummer

A GAZ-3937 „Vodnik” egyedi megjelenése ellenére sem túl ismert, pedig a tervezői meglepően ötletes megoldásokkal álltak elő az orosz „LEGO-autó” kifejlesztésekor.

Persze azért annyira ne szaladjunk előre, de annyit elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy forrás nem túl sok áll rendelkezésre a szóban forgó járműről és sajnos néha azok is ellentmondanak egymásnak, szóval az itt leírtakat érdemes némi fenntartással kezelni.

No de akkor vágjunk is bele: a Vodnikot egyértelműen a NAMI-0281 jelű járműre vezetik vissza, amelyet 1985-ben készítettek el az orosz mérnökök. A cél egy úszóképes, könnyű, négykerék-meghajtású eszköz kifejlesztése volt a gyorsreagálású erők részére. A NAMI egyik érdekessége egyébként, hogy az utasok/rakomány a jármű közepén helyezkedett el, amelynek az volt a nagy előnye, hogy a rakomány méretétől és súlyától függetlenül nagyjából ugyanakkora maradt az első és hátsó tengelyterhelés aránya (kvázi középen maradt a súlypont). Arról nincs információ, hogy végül mi lett a projekt sorsa.

A NAMI-0281 meg némi zimankó | Forrás: http://www.amphibiousvehicle.net ,

A GAZ-3937 formára ugyan mutat némi hasonlóságot a NAMI-val, de a belső elrendezése teljesen más: az előddel ellentétben a motor nem hátul, hanem középen, elöl helyezkedik el, illetve a vezetőt is kiültették a jármű elejére. A Vodnik alja zárt, képes a vízfelszínen is közlekedni, igaz, csak 4-5 km/órával, azonban nagy előnye a moduláris felépítése. Alapvetően három részből épül fel: van egy alapmodul, tulajdonképpen a jármű egész alja adja ezt, erre lehet felszerelni a vezetőfülkét, illetve egy puttonyt, amit teher- és csapatszállításra, mentőnek, stb. lehet használni. Elvileg ezt a modult pár csavar oldásával el is lehet távolítani, tehát viszonylag könnyen átépíthető „terepen” is az adott célnak megfelelően. A hírek szerint nagyjából 26-féle felépítménnyel rendelkezik a Vodnik, köztük a kiskaliberű fegyvereknek ellenálló páncélozott, illetve hermetikusan lezárható változatokkal is.

Erre az alapra épül fel az egész jármű (ez a 39371-es verzió) | Forrás: http://bemil.chosun.com ,

Azt nem tudni, hogy mikor kezdték el fejleszteni, de 1994-ben a Rescue-94-en debütált elég szolid módon, azonban az újságíróknak hamar szemet szúrt a szokatlan jármű és el is nevezték az orosz Hummernak. A gyár persze később cáfolta, hogy bármi közük is lenne az amerikaiak gépszörnyéhez, mert hiába nyugszik azonos koncepción a két jármű, a Vodnikot teljesen más irányvonalak mentén álmodták meg, ezért néhány dologban túl is tesz amerikai kollégáján (persze ez még annak is betudható, hogy ekkorra a Humvee már közel 10 éve szolgálatban volt). A HMMWV-hez hasonlóan természetesen a GAZ-3937 is felszerelhető fegyverzettel, például 7,62 mm-es PKT vagy 14,5 mm-es KPVT géppuskával, de akár egy kisebb löveget is mögé lehet akasztani.

Alapvetően két verzió létezik: a 3937-es, ahol a vezetőfülke hosszanti elrendezésű (elöl a vezető, mögötte egy utas) és a motor részben a vezető mellett található, illetve a 39371-es, amely normál kétszemélyes fülkét kapott és a motort e mögé zsúfolták be. Érdekesség, hogy vannak közös alkatrészei a BTR-80-nal és a BRDM-2-vel is.

Sajnos darabszámra vonatkozó forrásra sem sikerült bukkannom, illetve a konkrét üzemeltetőkről (akár csak az orosz hadseregen belül) sem találtam érdemi információt, csak annyit, hogy 2006-ban Uruguay 48 darabot rendelt belőle. Egyébként a civil szférában is előszeretettel alkalmazzák kiváló terepjáró képessége miatt például elektromos távvezetékek ellenőrzéséhez.

ModellGAZ-3937GAZ-39371
Alapegység tömege (a két modul nélkül)4200 kg4300 kg
Jármű tömege a tehermodul nélkül4500 kg5100 kg
Teljes tömeg6600 kg7050 kg
Személyszállításra átalakított verzió teljes tömege5100 kg5800 kg
Személyzet9+1 fő10+1 fő
Vontatható tömeg2500 kg
Maximális sebesség110 km/óra
Fogyasztás15,4 liter/100 km
Hatótávolság (60 km/óra sebességnél)1000 km
Fordulókör10 méter
Kerékképlet4x4
Terepszög (teljes terhelésnél)30 fok
Oldaldőlés (teljes terhelésnél)45 fok
Legnagyobb gázlómélység1,2 méter
Üzemelési hőmérséklet-40°C és +50°C között
KerekekModellK-58KI-113
Méret13,00-18"12,00R-20
Nyomás0,7-2,80,8-4,2
Motorok*
TípusYaMZ-460HINO J 07CGAZ-542(4)GAZ-39371 K14GAZ-39371 K16
ElrendezésSoros négyhengeresSoros öthengeres?Soros négyhengeresSoros hathengeres
Turbófeltöltésvannincsnincsvannincs
Üzemanyaggázolajgázolaj/gázgázolaj
Hengerűrtartalom3988 ccm6634 ccm6230 ccm4,4 liter6,6 liter
Teljesítmény160 LE - 2400 ford./percen165 LE - 2900 ford./percen160 LE150 LE - 2600 ford./percen185 LE - 2600 ford./percen
Nyomaték588 Nm - 1600 ford./percen451 Nm - 1500 ford./percen?490 Nm - 1560 ford./percen520 Nm - 1560 ford./percen
MegjegyzésEgy forrás szerint még finomhangolásra szorulJapán gyártmányMegszűnt a gyártása, helyette GAZ-562** (ami elvileg Steyr licensz)Caterpillar-3114 licenszCaterpillar 3116 licensz

*Megjegyzés: egységes dokumentumot nem találtam a motorokról, a fenti típusokat is 3 forrásból írtam össze, ezért nem igazán megállapítható, hogy a Vodnik pontosan mikor és melyik motorokkal lett felszerelve.
**A jármű orosz Wikipédián található cikke, illetve a motorgyártó honlapja szerint egy GAZ-5621 kódjelű, soros hathengeres, 110,2 lóerős motort (is) alkalmaznak a Vodnikban. A GAZ-562 meg elvileg 175 lóerős, teljes káosz… :)

A tervezők minden bizonnyal előszeretettel legóztak gyerekkorukban | Forrás: leninburg.com ,

További képek

—–

http://www.youtube.com/watch?v=QYb6TBa-LTY

Videó elején jól látható a jól látszik a két verzió közti különbség (balra a 3937, jobbra a 39371)

Bónusz

A Vodnik nem egyedül jött a világra, hanem vele párhuzamosan fejlesztették ki a GAZ-3934 Sziam páncélautót is. Ez paramétereiben nagyjából megegyezik édestestvérével, azonban a megjelenése… hát, „jellegzetes” :)

Forrás: favcars.com ,

A Sziam alapját egyébként a GAZ-47 lánctalpas terepjáró adta és a rendőrségnek, valamint egyéb félkatonai szervezeteknek szánták, ennek megfelelően páncélzattal is ellátták. 1996-ban Csecsenföldön az Orosz Belügyminisztérium egységei is alkalmazták. Létezik belőle egy „katonai” verzió is, a GAZ-39344, amire a BTR-80 tornyát szerelték fel. Ez a verzió szintén megfordult a csecsen háborúban.

Még a mai napig használják, itt éppen egy idei parádén mutogatja magát a Sziam | Forrás: militaryphotos.net ,

Felhasznált források

http://www.leninburg.com/gaz3937/gaz3937e.htm
http://www.4wdonline.com/Mil/GAZ/3937.html
http://www.army-guide.com/eng/product1557.html
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-3937
http://nn-motors.gaz.ru
http://www.military-today.com/trucks/vodnik.htm
http://www.russati.su/armored_cars/GAZ-39344.shtml

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Véleménycikk: A nagyság átka

Véleménycikk: A nagyság átka

A Leopard 2 harckocsi jelenkori változatai

A Leopard 2 harckocsi jelenkori változatai

A Zumwalt-osztály

A Zumwalt-osztály

Kettős Darázscsípés – Hornetek a MiG-ek ellen

Kettős Darázscsípés – Hornetek a MiG-ek ellen