A GAZ-3937 „Vodnik” egyedi megjelenése ellenére sem túl ismert, pedig a tervezői meglepően ötletes megoldásokkal álltak elő az orosz „LEGO-autó” kifejlesztésekor.
Persze azért annyira ne szaladjunk előre, de annyit elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy forrás nem túl sok áll rendelkezésre a szóban forgó járműről és sajnos néha azok is ellentmondanak egymásnak, szóval az itt leírtakat érdemes némi fenntartással kezelni.
No de akkor vágjunk is bele: a Vodnikot egyértelműen a NAMI-0281 jelű járműre vezetik vissza, amelyet 1985-ben készítettek el az orosz mérnökök. A cél egy úszóképes, könnyű, négykerék-meghajtású eszköz kifejlesztése volt a gyorsreagálású erők részére. A NAMI egyik érdekessége egyébként, hogy az utasok/rakomány a jármű közepén helyezkedett el, amelynek az volt a nagy előnye, hogy a rakomány méretétől és súlyától függetlenül nagyjából ugyanakkora maradt az első és hátsó tengelyterhelés aránya (kvázi középen maradt a súlypont). Arról nincs információ, hogy végül mi lett a projekt sorsa.

A NAMI-0281 meg némi zimankó | Forrás: http://www.amphibiousvehicle.net ,
A GAZ-3937 formára ugyan mutat némi hasonlóságot a NAMI-val, de a belső elrendezése teljesen más: az előddel ellentétben a motor nem hátul, hanem középen, elöl helyezkedik el, illetve a vezetőt is kiültették a jármű elejére. A Vodnik alja zárt, képes a vízfelszínen is közlekedni, igaz, csak 4-5 km/órával, azonban nagy előnye a moduláris felépítése. Alapvetően három részből épül fel: van egy alapmodul, tulajdonképpen a jármű egész alja adja ezt, erre lehet felszerelni a vezetőfülkét, illetve egy puttonyt, amit teher- és csapatszállításra, mentőnek, stb. lehet használni. Elvileg ezt a modult pár csavar oldásával el is lehet távolítani, tehát viszonylag könnyen átépíthető „terepen” is az adott célnak megfelelően. A hírek szerint nagyjából 26-féle felépítménnyel rendelkezik a Vodnik, köztük a kiskaliberű fegyvereknek ellenálló páncélozott, illetve hermetikusan lezárható változatokkal is.

Erre az alapra épül fel az egész jármű (ez a 39371-es verzió) | Forrás: http://bemil.chosun.com ,
Azt nem tudni, hogy mikor kezdték el fejleszteni, de 1994-ben a Rescue-94-en debütált elég szolid módon, azonban az újságíróknak hamar szemet szúrt a szokatlan jármű és el is nevezték az orosz Hummernak. A gyár persze később cáfolta, hogy bármi közük is lenne az amerikaiak gépszörnyéhez, mert hiába nyugszik azonos koncepción a két jármű, a Vodnikot teljesen más irányvonalak mentén álmodták meg, ezért néhány dologban túl is tesz amerikai kollégáján (persze ez még annak is betudható, hogy ekkorra a Humvee már közel 10 éve szolgálatban volt). A HMMWV-hez hasonlóan természetesen a GAZ-3937 is felszerelhető fegyverzettel, például 7,62 mm-es PKT vagy 14,5 mm-es KPVT géppuskával, de akár egy kisebb löveget is mögé lehet akasztani.
Alapvetően két verzió létezik: a 3937-es, ahol a vezetőfülke hosszanti elrendezésű (elöl a vezető, mögötte egy utas) és a motor részben a vezető mellett található, illetve a 39371-es, amely normál kétszemélyes fülkét kapott és a motort e mögé zsúfolták be. Érdekesség, hogy vannak közös alkatrészei a BTR-80-nal és a BRDM-2-vel is.
Sajnos darabszámra vonatkozó forrásra sem sikerült bukkannom, illetve a konkrét üzemeltetőkről (akár csak az orosz hadseregen belül) sem találtam érdemi információt, csak annyit, hogy 2006-ban Uruguay 48 darabot rendelt belőle. Egyébként a civil szférában is előszeretettel alkalmazzák kiváló terepjáró képessége miatt például elektromos távvezetékek ellenőrzéséhez.
Modell | GAZ-3937 | GAZ-39371 | |||
---|---|---|---|---|---|
Alapegység tömege (a két modul nélkül) | 4200 kg | 4300 kg | |||
Jármű tömege a tehermodul nélkül | 4500 kg | 5100 kg | |||
Teljes tömeg | 6600 kg | 7050 kg | |||
Személyszállításra átalakított verzió teljes tömege | 5100 kg | 5800 kg | |||
Személyzet | 9+1 fő | 10+1 fő | |||
Vontatható tömeg | 2500 kg | ||||
Maximális sebesség | 110 km/óra | ||||
Fogyasztás | 15,4 liter/100 km | ||||
Hatótávolság (60 km/óra sebességnél) | 1000 km | ||||
Fordulókör | 10 méter | ||||
Kerékképlet | 4x4 | ||||
Terepszög (teljes terhelésnél) | 30 fok | ||||
Oldaldőlés (teljes terhelésnél) | 45 fok | ||||
Legnagyobb gázlómélység | 1,2 méter | ||||
Üzemelési hőmérséklet | -40°C és +50°C között | ||||
Kerekek | Modell | K-58 | KI-113 | ||
Méret | 13,00-18" | 12,00R-20 | |||
Nyomás | 0,7-2,8 | 0,8-4,2 | |||
Motorok* | |||||
Típus | YaMZ-460 | HINO J 07C | GAZ-542(4) | GAZ-39371 K14 | GAZ-39371 K16 |
Elrendezés | Soros négyhengeres | Soros öthengeres | ? | Soros négyhengeres | Soros hathengeres |
Turbófeltöltés | van | nincs | nincs | van | nincs |
Üzemanyag | gázolaj | gázolaj/gáz | gázolaj | ||
Hengerűrtartalom | 3988 ccm | 6634 ccm | 6230 ccm | 4,4 liter | 6,6 liter |
Teljesítmény | 160 LE - 2400 ford./percen | 165 LE - 2900 ford./percen | 160 LE | 150 LE - 2600 ford./percen | 185 LE - 2600 ford./percen |
Nyomaték | 588 Nm - 1600 ford./percen | 451 Nm - 1500 ford./percen | ? | 490 Nm - 1560 ford./percen | 520 Nm - 1560 ford./percen |
Megjegyzés | Egy forrás szerint még finomhangolásra szorul | Japán gyártmány | Megszűnt a gyártása, helyette GAZ-562** (ami elvileg Steyr licensz) | Caterpillar-3114 licensz | Caterpillar 3116 licensz |
*Megjegyzés: egységes dokumentumot nem találtam a motorokról, a fenti típusokat is 3 forrásból írtam össze, ezért nem igazán megállapítható, hogy a Vodnik pontosan mikor és melyik motorokkal lett felszerelve.
**A jármű orosz Wikipédián található cikke, illetve a motorgyártó honlapja szerint egy GAZ-5621 kódjelű, soros hathengeres, 110,2 lóerős motort (is) alkalmaznak a Vodnikban. A GAZ-562 meg elvileg 175 lóerős, teljes káosz… :)

A tervezők minden bizonnyal előszeretettel legóztak gyerekkorukban | Forrás: leninburg.com ,
—–
http://www.youtube.com/watch?v=QYb6TBa-LTY
Bónusz
A Vodnik nem egyedül jött a világra, hanem vele párhuzamosan fejlesztették ki a GAZ-3934 Sziam páncélautót is. Ez paramétereiben nagyjából megegyezik édestestvérével, azonban a megjelenése… hát, „jellegzetes” :)

Forrás: favcars.com ,
A Sziam alapját egyébként a GAZ-47 lánctalpas terepjáró adta és a rendőrségnek, valamint egyéb félkatonai szervezeteknek szánták, ennek megfelelően páncélzattal is ellátták. 1996-ban Csecsenföldön az Orosz Belügyminisztérium egységei is alkalmazták. Létezik belőle egy „katonai” verzió is, a GAZ-39344, amire a BTR-80 tornyát szerelték fel. Ez a verzió szintén megfordult a csecsen háborúban.

Még a mai napig használják, itt éppen egy idei parádén mutogatja magát a Sziam | Forrás: militaryphotos.net ,
Felhasznált források
http://www.leninburg.com/gaz3937/gaz3937e.htm
http://www.4wdonline.com/Mil/GAZ/3937.html
http://www.army-guide.com/eng/product1557.html
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%90%D0%97-3937
http://nn-motors.gaz.ru
http://www.military-today.com/trucks/vodnik.htm
http://www.russati.su/armored_cars/GAZ-39344.shtml