Úgy tűnik, Lengyelország valamiért nagyon igyekszik minél komolyabb ütemben bővíteni fegyveres erőinek arzenálját. Mint ismeretes, idén indult el egy helikoptertender, mely 26 forgószárnyas beszerzését tűzte ki célul (ebből 19-et a légierő, hetet pedig a haditengerészet kapna). Nos, ennek a projektnek – legalábbis részben – búcsút mondhatunk, ugyanis Donald Tusk miniszterelnök hivatalos utasítást adott a védelmi miniszternek, hogy tegyen meg minden szükséges lépést arra vonatkozólag, hogy biztosított legyen 70 darab katonai helikopter beszerzése a korábbi 26 helyett.
Tomasz Siemoniaknak október közepéig értesítenie kell a pályázókat a feltételek változásáról, és meg kell győződnie róla, hogy technikai szempontból lehetséges a megnövekedett gépszám beszerzése. A 70 forgószárnyasból immáron egyébként a szárazföldi erők is részesülnének, mégpedig 48 darab taktikai teherszállítóval, amik mellett a légierő kapna 10 kutató-mentő (SAR) helikoptert, valamint a haditengerészet állománya is bővülne hat tengeralattjáró-elhárító (ASW) és ugyanennyi tengerészeti kutató-mentő (SAR) feladatra optimalizált „kávédarálóval”. További változás, hogy a feltételrendszer némileg enyhébb lett, ugyanis a lengyelek már nem ragaszkodnak az „egyazon típus specializált változatai minden feladatra” elvhez, hanem megengedik, hogy a gyártók belátásuk szerint több modellt is indítsanak.

Az új forgószárnyasokkal a régi Mil Mi-8 és -17 helikoptereket váltják majd le |Fotó: Radomił Binek ,
A tenderen, melynek értéke becslések szerint így már 10 milliárd zlotyi (3,1 milliárd USD) lett, ugyanazok a cégek indulnak, melyek eddig is pályáztak, tehát az AgustaWestland az AW149-cel, a Eurocopter az EC725-tel, valamint a Sikorsky az S-70i-vel. Waldemar Skrzypczak, a védelmi minisztérium fegyverzetkorszerűsítésekért felelős szakállamtitkára elmondta: arra számítanak, hogy a tender 2012 végén vagy 2013 elején lép a legaktívabb szakaszába, a döntésre és a győztessel való szerződés-aláírásra pedig jövő májusban szeretnének sort keríteni. A helikopterek szállítását 2014-2015 táján kezdené a majdani diadalmaskodó vállalat, melynek 2022-ig kellene átadnia az összes forgószárnyast.
Skrzypczak emellett kiemelte, hogy az összes helikopternek Lengyelországban kell majd készülnie, mégpedig a helyi vállalatok lehető legnagyobb fokú bevonásával. Éppen ezért a tenderen csak annak a cégnek lehet esélye, mely maximális fokú technológiai transzferre törekszik, és a helikopterek szoftvereinek forráskódját is rendelkezésükre bocsájtja, továbbá biztosítja egy karbantartó központ létrehozását Lengyelországban.
Kapcsolódó hír, hogy Varsó megszellőztette: 2018-ban szeretné elkezdeni a Mil Mi-24 típusú harci helikopterek cseréjét, valamint – szintén a közeljövőben – új VIP-szállító forgószárnyast is rendszeresíteni kíván.