Nem lesz elektronikai hadviselési F-35-verzió

Sem az Amerikai Haditengerészet, sem a Tengerészgyalogos Hadtest nem tervezi a Lockheed Martin F-35 elektronikai hadviselési verziójának létrehozását – nyilatkozta James F. Amos vezérezredes, a USMC parancsnoka. A négycsillagos tábornok egy, a Pentagonban folytatott kerekasztal-beszélgetés során válaszolta ezt újságírók kérdésére csütörtökön. A jelenlévő zsurnaliszták közül többen felhánytorgatták a vezérezredesnek, hogy szakértők szerint az amerikai haderőnemek (itt most a légierőre, a haditengerészetre és a tengerészgyalogságra gondolnak) nem fordítanak elég pénzt, erőforrást és figyelmet az elektronikai hadviselési képességek modernizációjára és bővítésére.

Amos szerint az F-35, melynek C és B változatai a flotta, illetve a tengerészgyalogság állományában teljesítenek majd szolgálatot néhány év múlva, Northrop Grumman AN/APG-81 AESA fedélzeti lokátorával, valamint fejlett szenzoraival és információtovábbító rendszereivel önmagában is egy potens EW-platform.

„Nem látom szükségét, hogy az egyébként is komoly pénzügyi gondokkal küszködő JSF-programot megbolygassuk egy ilyen kezdeményezéssel. Jelenleg arra kell koncentrálnunk, hogy a három meglévő variáns rendben szolgálatba álljon. Így is elég nagy rajtunk a nyomás a politika részéről, aminek ellen kell állnunk. Ezen kívül katonailag sincs rá igény, hogy létrehozzunk az elektronikai hadviselésre specializált F-35-öst – erre a feladatra van más típusunk, ami tökéletesen megfelel a követelményeknek, még jó pár évig.” – zárta rövidre a témát Amos.

EA-18G Growler – nemsokára az egyetlen amerikai elektronikai hadviselési repülőgép marad ,

Lényegében igaza van, hiszen a Boeing F/A-18F Super Hornet EW-verziója, az EA-18G Growler csak nemrég állt szolgálatba. Bár felfüggesztőin még mindig az EA-6B Prowler-ről jól ismert, immáron harminc éve rendszeresített (de persze közben folyamatosan modernizált) ALQ-99 zavarórendszer konténereit hordozza, a közeljövőben ezeket a – jelenleg még fejlesztés alatt álló – Next Generation Jammer váltja majd le. Az EA-18G-vel párosítva ez napjaink legmodernebb EW-fegyverrendszerét fogja eredményezni, ami bőven kielégíti a US Navy és a USMC igényeit, méghozzá elég hosszú távon.

Ami pedig a légierőt illeti, róluk Amos nem tudott információkkal szolgálni. A USAF régóta nem talált megoldást elektronikai hadviselési témában: az Amerikai Egyesült Államok háborúiban jó pár éve az EA-6B volt az egyedüli EW-platform, melynek támogatására a légierő harci repülőgépei is rászorultak. A probléma megoldására még mindig nincs konkrét terv, bár felmerült, hogy létrehoznák az F-15 EW-verzióját.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Super Herculessel nyomul a Lockheed Martin Svédországban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Dél-Korea újabb adag F-35-öst rendelt, de más is van a puttonyban

Elkészült az első belga F-35A

Elkészült az első belga F-35A