Beszámoló – Aviaton Fair 2012

Mint a legtöbb cseh repülős rendezvény, ez is hosszú múltra tekint vissza. Az „Aviaton Fair”-t 1991 óta minden évben megrendezik a cseh repülés szülőföldjén, Pardubice-ben.


Ez nem (csak) repülőnap, hadijáték is egyben. Az I. és II. világháborús, koreai- és vietnami jelenetek és a pirotechnika remek hangulatot teremt az old timer gépek – általában nem igazan látványos – repüléséhez. Érthető módon nagyon vigyáznak ezekre a repülőgépekre, azért hogy még sokáig láthassuk őket a levegőben. A megrendezett jelenetek mellett a Cseh Légierő és a cseh repülőgépipar típusai is bemutatót tartottak.

A jelenetek méreteit jól mutatja hogy több mint 300 korhű ruhákba öltözött hagyományőrző és hatvannál több jármű szerepelt benne. A két nap alatt 25 ezer néző követte figyelemmel a csatajeleneteket. A hangulat magával ragadó, igazi időutazásban vehetünk részt. Ezt a videók és a fotók nem adják jól vissza, ezt egyszer meg kell nézni élőben.

Az idei program „A légi csaták évszázada” címet kapta.

A nyitó kötelék a készültségi Gripen géppárból és egy L-159 Alca-ból állt. A Gripenek visszatértek még egy áthúzás erejéig, majd távoztak.
Érdekesség, hogy a készültségi géppár egyik gépe a szárnyvégen, a másik a szárny alatti külső pilonokon hordozta a Sidewinder rakétákat. A készültségi géppár szinte minden cseh repülőnapon látható, az viszont furcsa volt, hogy szóló Gripen bemutató most nem volt.

A rendezők szerint most először járt Spitfire Csehországban. Az Angliából érkezett eredeti, 67 éves gépnek különleges jelentősége volt. A rendezvény František Fajtl és Joseph Koukal születésének századik évfordulója előtt tisztelgett, akik a Második Világháború alatt a RAF-ban ilyen típussal is repültek és arattak légi győzelmeket. Fajtl-nak 1990-től a pardubicei Aviation Fair rendezvények megszervezésében és a cseh repülős hagyományok újraélesztésében is nagy szerepe volt.

A jelenkor egyik cseh „ász” pilótája Martin Šonka, aki látványos bemutatót repült az Extra 330SR gépével.

Az Első Világháború eseményeit felelevenítő jelenet a Német Császárság hadseregének egyik táborában játszódott. A tábort váratlanul légi támadás érte az Antant egyik Sopwith 1½ Strutter gépe által. A kialakult zűrzavarban felszállt egy Fokker Dr.I és üldözőbe vette az ellenséges gépet. A fordulóharc a Vörös Báró Fokker-jét idéző gép győzelmével végződött. A füstölő Sopwith úgy tűnt el a távoli fák mögött, mintha tényleg lezuhant volna. A tábor a győztes gépet ünnepelte. Végül visszatért a másik gép is és tisztelgés után leszállt.


A következő jelenetben egy amerikai bázison járunk… Hawaii, 1941 december 7-én. Korhű zene szól, a katonák isznak, szórakoznak, verekednek. Csak egy sárga Boeing Stearman repül a levegőben. Semmi sem utal a közelgő háborúra. Váratlanul egy Zero (valójában egy császári japán színekre festett T-6) száguld át a bázis felett. Utána robbanások, füst, kétségbeesetten rohangáló emberek, sebesültek, halottak mindenfelé. Egy autó siet a közelben parkoló P-40 Tomahawk repülőgéphez. A pilóta gyorsan felszáll és a támadó repülőgép nyomába ered. A Pearl Harbor című film hasonló jelenetei juthatnak eszünkbe.

A Grumman TBM Avenger már a csendes-óceáni harcok egy későbbi szakaszát idézi, amikor az amerikai hordozókról felszállva egymás után süllyesztették el a japán hadihajókat.

A harmadik jelenet már az európai hadszíntéren játszódik 1945-ben. A német haderőt a szövetségesek két oldalról támadják. Egyik oldalról az angolszászok csapatok Mustang és Spitfire légi fedezet alatt, a másik oldalról az oroszok egy Lavochkin La-5 (valójában egy Jak-11) támogatásával. A németek Bücker Bü-181 Bestmann gépének esélye sincs. A németek elszántan védekeznek, de végül megadják magukat. A szövetségesek találkozása az Elbánál a jól ismert kézfogásos jelenettel végződik. (Az Elba nem messze folyik Pardubice-től. Az oroszok az amerikai eszközökhöz a Land Lease szerződés keretében jutottak hozzá a háború alatt.)

A cseheknek láthatóan nincs múltfóbiájuk. Nem jelent nekik problémát hogy a zászlókon, egyenruhákon, járműveken önkényuralmi jelképek vannak egy olyan rendezvényen, ami az adott kor eseményeit mutatja be.

A negyedik jelenet a koreai háborúban játszódott. Az amerikai bázist MiG-15 támadás érte. A sebesültek gyors elszállítását (MedEvac) Bell 47 helikopterrel oldották meg.

Az ötödik jelenetben a vietnami háborúban járunk, egy amerikai táborban. Filmekből ismert képek következnek, a rádióból a Rolling Stones Satisfaction-je szól. A tábor bejáratához vietnami civilek érkeznek, akik hirtelen fegyvert rántanak elő és lelövik az őröket. Megindul a Vietkong támadás. A tábor légi támogatást kér és az érkező T-28 Trojan géppár segítségével visszaverik a támadást.



A jelenetek között különböző sportgépekkel és helikopterekkel további légi bemutatókat tartottak.

A Flying Bulls kötelék (Radka Machova, Jiri Saller, Jiri Veprek, Miroslav Krejci) a szokásos látványos programját mutatta be. Nem is gondolná az ember, hogy a négy cseh pilóta átlagéletkora 58 év. Vagy lehet hogy épp ezért repülnek ilyen jól?

Mindenképp meg kell még említeni a 21 gépes Zlin köteléket. Ritkán látni ennyi gépet egyszerre a levegőben. A sikeres oktató-, túra-, vontató- és műrepülő típussal szóló- és kötelékbemutatót is tartottak.

A statikus sort két részre lehetett bontani. Ki voltak állítva a dinamikus programban résztvevő gépek, így a felkészítésüket egészen közelről lehetett végignézni. Sajnos nem repült a Cseh légierő kiállított gépeinek többsége (L-39, Mi-2, Mi-17, L-410, C-295), a Phantom, a Szu-25 és a Spartan. Az F-4 nagyon feldobta volna a vietnami jelenetet, de egy UH-1 is nagyon jó lett volna. A Szuhoj és a szárazföldi technika segítségével egy másik látványos hidegháborús jelenetet is össze lehetett volna hozni. Talán jövőre lesz ilyen is. A rendezőknek célja hogy minden évben újabb típusokat mutassanak be nézőknek és ehhez alakítják a földi programok háttértörténetét.



Az előrejelzések ellenére nem volt rossz idő Pardubicé-ben szombaton és vasárnap. Felhős, napos időszakok váltották egymást és csak vasárnap délután volt egy rövid esőszitálás. A szárazföldi technika szerelmeseinek ez egy igazi paradicsom. Azért repülőgép rajongók is láthattak olyan típusokat, amelyek még nem jártak a kecskeméti repülőnapokon. Összességében jó volt, megérte a buszozást és a 250 CZK/nap belépőt (~2950 HUF). Mindenképp érdemes a csehekhez repülőnapokra járni, ha már nálunk nincs ilyen.

További fotókért katt ide!

Szöveg és fotók: Nighthawk9

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390