A Taipei Times tajvani, angol nyelvű napilap információja szerint a szigetország több, magas rangú katonai vezetője véli úgy, hogy Tajvannak le kéne tennie az évek óta halogatott F-16C/D vásárlásról, és váltani az F-35B-re. Ez szerintük pénzügyileg és katonailag is jobban megérné, tekintve, hogy a 66 4. generációs vadászbombázót már majdnem annyiért tudnák beszerezni, mint az F-35-öst – és bár abból ennyi pénzért kevesebbet kapnának, mégiscsak birtokukba kerülne egy 5. generációs repülőgép. Utóbbi azért is fontos szempont, mivel a térségben egyre biztosabban kezd teret hódítani az ötödik generációs technológia, a Block50/52+ verziójú F-16-osok pedig már nem jelentenek kellő mértékű ellensúlyt.
Bár a tajvani védelmi tárca hivatalos álláspontja még mindig az, hogy mereven ragaszkodnak a 66 darab F-16-hoz, a projekt emelkedő költség-kalkulációi egyre többször kerülnek felszínre, azokkal a hangokkal együtt, melyek az egész Falcon-beszerzés törlését szeretnék elérni. Jelenleg körülbelül két milliárd dollárral kerülne többe a csomag, mint ahogy azt eredetileg tervezték (8 helyett 10 milliárd USD). Összehasonlításképpen Japán ugyanennyiért 42 darab F-35A-t kap, ami Tajvannak is tökéletesen megfelelne. Sőt, tulajdonképpen most már logikusabb lenne csak erre koncentrálniuk, hiszen a fő ellenség, Kína erőteljesen fejleszti 4+ generációs flottáját, nem beszélve 5. generációs projektjükről.

F-35B – Tajvan legújabb álma? | Fotó: Lockheed Martin ,
Érdekesség, hogy a tajvaniak akkurátusan a JSF függőlegesen fel- és leszállni képes verzióját, az F-35B-t emlegetik a típus kapcsán. Ez nyilván annak tudható be, hogy a VTOL (Vertical Take-Off and Landing) képességű repülőgép nem igényel hosszú futópályákat, illetve konvencionális repülőtereket, tehát lényegesen rugalmasabban telepíthető szét a nem túl nagy területű országban, mint például az F-16. Tajvan esetében ennek kiemelt jelentősége van, hiszen egy esetleges kínai támadás, ami ellen készülnek, elsősorban a repülőtereket érintené – az F-35B-k viszont még azok elpusztítása, megrongálása után is képesek lennének felszállni.
Addig pedig, amíg sikerül kiharcolni az Amerikai Egyesült Államoknál az F-35B-üzletet (ami az erőteljes kínai tiltakozás miatt ugyancsak nem lesz könnyű menet), nyélbe üttethetik a meglévő típusok modernizációs programjait. Itt elsősorban a 145 darab F-16A/B továbbfejlesztésére gondoltak, melyet először tavaly szeptemberben kínált fel Taipeinek az Obama-adminisztráció, 5,3 milliárd dolláros áron. Ez később 3,7 milliárdra csökkent, igazodva a tajvani igényekhez. A repülőgépek Link 16 adatátviteli rendszert, aktív elektronikus sugáreltérítésű fedélzeti lokátort kapnának, valamint sor kerülhet az AIM-9X kis hatótávolságú légiharc-rakéta integrációjára. Emellé az F-35B-pártiak javasolják a többi típus modernizációját is, amivel ki lehet húzni az 5. generáció érkezéséig.