A Lockheed Martin mariettai üzemében történelmi jelentőségű pillanat zajlott le a napokban, ugyanis kigurult a gyárkapun az utolsó F-22A Raptor, ezzel lezárult az első ötödik generációs vadászbombázó gyártása.
A tegnapi napon megtartották a 4195-as sorozatszámú példány ünnepélyes „roll-out” ceremóniáját az amerikai vállalatóriás Georgia állambeli telephelyén. A 187., egyben utolsó Raptor a lefestését és berepülését követően 2012 második félévében adhatják át az USAF számára.
Miután teljesítette a Pentagon által rendelt 187 példány legyártását, a korábbi típusokkal ellentétben a Raptor gyártásához használt eszközöket nem darabolják fel, mivel a Lockheed Martin szerint az üzemidő-hosszabbításhoz jól jönnek majd, hisz nem szabad elfelejteni, hogy az elsőként szolgálatba állt F-22-esek már közel 15 éve repülnek. Persze azt sem szabad elfelejteni, hogy az LM nem tett még le a gyártósor későbbi újraindításáról sem, bár a légierő vezetése kijelentette, hogy márpedig nincs szükségük további példányokra. Mindezek miatt az összeszerelő-üzemben található összes berendezést és dokumentációt elraktároznak, hogy később reaktiválni lehessen a részleget.
A Pentagon eredetileg 780 darab F-22-es beszerzését tervezte, majd ezt később 300-ra, végül 187 példányra csökkentette. Az átadott sorozatgyártású példányokból eddig kettő vesztett oda balesetben.
A Raptor gyártásának beszüntetésével felszabaduló hangárrészt az F-35 Lightning II típus törzsközéprészének összeszerelésére rendezik be. Mariettában készül egyébként még a C-130J Super Hercules, valamint a C-5M Super Galaxy program során megújuló C-5-ösök átépítését és a P-3C Orionok szárnyának gyártását is végzik a több mint 353 ezer négyzetméter területű egységben.
http://www.youtube.com/watch?v=fYEx9BiJNfE