Az RSzK MiG vállalat megkezdte a „hagyományos” MiG-29 ‘Fulcrum’ gyártásának megszüntetését és elkezdődött az átállás a modernebb technológiát képviselő utódokra.
Végleg megszűnik a Magyarországon is jól ismert MiG-29-es gyártása, a most összeszerelés alatt álló gépek elkészülte után a híres konstruktőr Moszkvában, Nyizsnyij Novgorodban és a Lukovicsijban található üzemeinek hangárajtajain már csak MiG-29K/KUB/M1/M2 és MiG-35 verziójú gépek gördülnek ki. A vállalat vezérigazgatója, Szergej Korotkov elmondása szerint a munkafolyamatok átformálásával a gyártási kapacitás duplájára nő majd, az eddigi 12 helyett 24 gép készül majd évente a moszkvai üzemben. S bár a gyártónak a jelenlegi termelési ütem alapján 5 évre le van kötve a gyártási kapacitás, Korotkov szerint néhány vásárló nem várhat sokat a megrendelt gépekre.
httpv://www.youtube.com/watch?v=gcxzbWET90M
Jelenleg 24 „hagyományos” gép áll még az összeszerelő-soron, melyből kettő az indiaiak kérésére modernizálás alatt álló MiG-29upg, míg többi a Mianmar megrendelésére készített MiG-29SE és UB változat. Utóbbi számára már át is adtak három darabot, de még számos példány leszállításra vár, a pontos darabszám azonban nem ismert. Emellett Peru és még két másik ország korszerűsítteti MiG-29-eseit a gyártóval.
India nem adott akkora munkát Oroszországnak, csupán 6 modernizált gép készül a nevezett üzemekben, a fennmaradó 63 darabot pedig a HAL (Hindustan Aeronautics Limited) közreműködésével korszerűsítik majd. Az indiai példányok az új Zsuk-ME fedélzeti radar mellett korszerű avionikát, nagyobb üzemanyag-tartályokat és légi utántöltő rendszert kapnak, emellett több modern fegyver integrációját is elvégzik. Az első gépek már el is készültek, két egy- és egy kétüléses példányt már nyüstölnek a Moszkva melletti Zsukovszkij kísérleti telepen.
Bár a korszerűsített gépek leszállítása még nem kezdődött el, az új gyártású, hajófedélzeti üzemre tervezett MiG-29K/KUB verzióból már 11 példányt átadtak az indiaiaknak. Az első, 16 gépes megrendelés fennmaradó részét még az év vége előtt átadják a vásárlónak. Utána kezdődik az év elején utánrendelt 29 darab leszállítása is. Az eddig átadott gépekkel egyébként – a gyártó állítása szerint – nagyon elégedett az indiai fél, egy év alatt több mint 1000 órányi tesztet és kiképzési feladatot repültek eddig a típussal.
További képek a MiG-29-esek gyártósoráról: