A Koreai Köztársaság Légiereje (ROKAF) még mindig nagy számban alkalmazza a Northrop F-5E Tiger II különféle változatait (F-5E/F, KF-5E/F). A nagyjából 174 repülőgépből álló flotta jócskán megérett a leváltásra, mind műszakilag, mind pedig fejlettségileg. Cseréjüket többéves folyamat eredményeként tervezik Dél-Koreában, mégpedig hazai váltótípus segítségével. Ez az F/A-50 lesz, mely várhatóan 2014-től állhat szolgálatba. Ezt azonban megelőzi majd egy másik hazai gyártmány, a T/A-50 rendszeresítése, melynek első sorozatgyártott példányát nemrég mutatta be a KAI.

T/A-50 |Fotó: KAI ,
A Korea Aerospace Industries T/A-50 a nemzetközi tenderekről jól ismert T-50 Golden Eagle egyenes ági leszármazottja. Gyakorlatilag csak annyiban tér el tőle, hogy felszerelték egy háromcsövű, 20 milliméteres űrméretű M197 Gatling-gépágyúval, melynek lőszerjavadalmazása 200 darabos. Ezen kívül képes irányított és nem irányított levegő-levegő és levegő-föld fegyverek alkalmazására is, melyek célzásáért az izraeli-koreai kooperációban készülő EL/M-2032 mechanikus sugáreltérítésű Doppler-lokátor lesz felelős.

T/A-50 éleslövészeten |Fotó: KAI ,
A KAI a napokban mutatta be az első sorozatgyártott T/A-50-est, melyet az elsősorban könnyű alacsonytámadóként és fegyveres kiképzőként használ majd a ROKAF. Ipari források szerint a légierő eddig 22 darabra adott le megrendelést, melyek a tervek szerint 2012 végéig állnak szolgálatba. Az utolsó T/A-50 leszállítása után kezdődik az F/A-50 sorozatgyártása, melyből első körben 60 példányt rendszeresítenek, majd később, további megrendelések útján, 150-re tornázzák fel a mennyiséget, amivel tökéletesen helyettesíthetik majd az addigra teljesen elavuló F-5-flottát. Az első F/A-50 tesztelését jövőre kezdik meg.