A szakértők, valamint a vezető beosztású típusban lévő katonák és politikusok egy típusváltás esetén (remélhetőleg) nem csak a kiválasztott gép beszerzési költségeit nézik, hanem az üzemeltetés során felmerülő költségeket is. Ám van, amikor az előzetesen feltüntetett összegtől eltérő érték szerepel a valóságos számlán…
Így járt most Németország is, ahol a várt összeg kétszeresébe kerül a Eurofighter Typhoon üzemeltetése, konkrétan 73 992 euróba kóstál az összeurópai típus egyetlen repült órája. (Hasonlításképp a Luftwaffe eddigi legdrágábban üzemeltethető gépénél, a Tornadonál ez az összeg 43 ezer euró környékén mozgott.)
Azonban nem csak ez verte ki a biztosítékot arrafelé, a német adófizetőkkel fizettették ki az Eurofighter indiai promotálását is. 2009 februárjában három Typhoon vett rész az Aero India 2009 kiállításon, a 96 repült órát felemésztő kirándulás közel 7.1 millió eurójába került Németországnak, azonban ebből csak 180 ezret állt a Luftwaffe, a többit az adófizetőkkel fizettették ki.
FIGYELEM, KORREKCIÓ KÖVETKEZIK!
Vélhetően sokaknak feltűnt (ahogy a kommentek közt is említették Olvasóink), hogy az említett 73 992 eurós repült óra meglehetősen magas.
No, a szerkesztőgárdának is bökte a csőrét a dolog, így némi levelezést folytattam egy német és egy brazil kollégával, és megvan, hol volt a baki.
Ugye a 2009-es indiai kirándulás 96 repült órája 7.1 millió euróba fájt németéknek, ami 73992 euró/h értéket ad, AZONBAN az az infó “kimaradt” az írásból, hogy a 96 repült óra egy gépre vonatkozik, vagy a három gép repülte összesen. (“Die 96 Stunden kostete damit 7,1 Millionen Euro”) Na, itt van a kutya elásva, ugyanis azt “elfelejtették” említeni, hogy a 96 óra gépenként értendő (valójában 288 óra került ennyibe), így a végösszeget még harmadolni kell. Tehát 73’992/3=24’664 euro/h, ami már jóval barátságosabb, de még így is meglehetősen magas a konkurensekhez képest.