|

Hazaköltöztek a Gripenek

A NATO Biztonsági Beruházási Program (NSIP: NATO Security Investment Programme), valamint a “Modern városok” program részeként a kecskeméti légibázist vegyes – katonai és polgári – használatú repülőtérré fejlesztik. Emiatt a pálya, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak 2019 május közepétől december közepéig nem voltak alkalmasak merev szárnyú repülőgépek fogadására. Erre az időszakra a Magyar Honvédség szállító repülőgépei (1 An-26, 2 A319, 2 Falcon 7x) a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, a Gripenek pedig MH Pápa Bázisrepülőterére települtek át és onnan hajtották végre feladataikat.

MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis bejárat

A december közepére megújult a pálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra is. Megtörtént a burkolati hibák kijavítása, a szilárd burkolatú patkák kiépítése, az aszfaltozott gurulóutak felújítása, 8000 méter hosszú szakaszon pedig felújításra került a külső kerítés. Az egyik legkorszerűbb meteorológiai radar (Leonardo METEOR 60DX) telepítése révén a szakemberek pontosabb előrejelzéseket képesek biztosítani a repülési feladatokhoz. Ezek mind hozzájárulnak a repülésbiztonsági kockázatok csökkentéséhez. Megtörtént az ASR (közelkörzeti) lokátor áttelepítése is.

A felsorolt munkák elkészülése tette lehetővé hogy a repülőgépek december 17-től megkezdjék a visszatelepülést a kecskeméti bázisra. Kedden délelőtt 11 Gripen költözött haza Pápáról.

A gépeket a földi kiszolgáló személyzettel együtt Kilián Nándor, a HM Parancsnokságának légierő haderőnem szemlélője és Ugrik Csaba dandártábornok, bázisparancsnok fogadta.

Az üdvözlés után a földi kiszolgáló személyzet azonnal hozzákezdett a repülés után feladatok elvégzéséhez.

A Gripenek 2019 december 17-től újra a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról látják el Magyarország légterének védelmét.

A hiányzó három Gripen közül egy (34) kedden délután érkezett meg Pápáról Kecskemétre, két gép (33, 39) pedig épp nagyjavításon van Svédországban. Karácsonyig a szállítógépek is hazaköltöztek.

Az elfogadott “Átfogó Infrastrukturális Fejlesztési Terv” alapján a bázison a felújítási munka tovább folytatódik. A következő 3 évben további, az alaprendeltetésből adódó feladatok végrehajtását támogatni képes létesítmények kivitelezése is megvalósul.

A bázis 44-es út felőli részén az 1/A zóna bővítése befejezéséhez közeledik. Itt lesz majd lehetőség a szállító repülőgépek elhelyezésére, jégtelenítésére. Az M és J állóhelyeken létsülő térvilágítás lehetővé teszi majd az éjszakai kiszolgálási feladatok biztonságosabb végrehajtását.

A repülőtér folyamatosan fejlődik hogy megfeleljen a NATO és a nemzetközi polgári repülés támasztotta követelményrendszernek, ami megteremti az alapját annak, hogy a repülőtér a jövőben közös katonai-polgári felhasználásúvá váljon.

Fórum hozzászólások

  • arcas
    Az ismert 2007-es olasz gyakorlat felevenítése az akkori magyar Gripen Képességeiről:

    As an example, the Hungarian Air Force described their experiences at Exercise Spring Flag 2007, held in May at Italy’s Decimomannu air base in Sardinia. Other participants included France (E-3 AWACS), Germany (F-4F ICE), Italy (AV-8B Harrier, F-16C, Tornado ECR and Eurofighter Typhoon), NATO (E-3 AWACS), and Turkey (F-16C), with tanker support from Italy, the UK and the US. The Gripen’s 100% sortie rate was impressive, and it also generated some interesting comments from Hungarian Air Force Colonel Nandor Kilian:

    “In Hungary we just don’t have large numbers of aircraft to train with, but in Spring Flag we faced COMAO (combined air operations) packages of 20, 25 or 30 aircraft. The training value for us was to work with that many aircraft on our radar – and even with our limited experience we could see that the Gripen radar is fantastic. We would see the others at long ranges, we could discriminate all the individual aircraft even in tight formations and using extended modes. The jamming had almost no effect on us – and that surprised a lot of people.

    Other aircraft couldn’t see us – not on radar, not visually[3] – and we had no jammers of our own with us. We got one Fox 2 kill[4] on a F-16 who turned in between our two jets but never saw the second guy and it was a perfect shot.

    Our weapons and tactics were limited by Red Force rules, and in an exercise like this the Red Force is always supposed to die, but even without our AMRAAMs and data links we got eight or 10 kills, including a Typhoon. Often we had no AWACS or radar support of any kind, just our regular onboard sensors – but flying like that, ‘free hunting,’ we got three kills in one afternoon. It was a pretty good experience for our first time out.”

    http://www.globeatwar.com/aggregator/sources/1
    És még erről a "fantasztikus" Gripen-radarról is azt mondta egyik pilóta a szoftver-frissítés után: el nem tudták volna korábban képzelni, hogy fizikai beavatkozás, a radar modernizálása nélkül EKKORA!! (nagyon kihangsúlyozta!!) teljesítmény-növelést el lehet érni!! Mikor konkrétan rákérdeztünk hogy lehet-e ezt az "EKKORA"-t számszerűsíteni, részletezni, akkor csak jóízűen vigyorgott egyet a pilóta és azt mondta:
    - "Persze hogy mi tudjuk számszerűsíteni, de erről ennél többet inkább nem beszélnék!".
  • pöcshuszár
    Ez erősen egybevág azzal, amit az svéd expilóta nyilatkozott a Gripen vs. F-16-os szimulált harcról.
    Persze ez egy az első gyakorlatok közül, lehet "aládimenzáltak" minket, mi meg nagyon igyekeztünk és meglepire erősen szétcsaptuk az "jófiúkat"...,de azt jól jellemzi, hogy igen is lehet eredményes közelharcot vivni Gripennel sokkal potensebb tipusok ellen is.

    emel
    a pilóta és azt mondta:
    - "Persze hogy mi tudjuk számszerűsíteni, de erről ennél többet inkább nem beszélnék!".
    Nekem erre, - a Gripenbe csücsülve - még csalafintább kitérő választ adtak :):(:rolleyes:
  • emel
    És még erről a "fantasztikus" Gripen-radarról is azt mondta egyik pilóta a szoftver-frissítés után: el nem tudták volna korábban képzelni, hogy fizikai beavatkozás, a radar modernizálása nélkül EKKORA!! (nagyon kihangsúlyozta!!) teljesítmény-növelést el lehet érni!! Mikor konkrétan rákérdeztünk hogy lehet-e ezt az "EKKORA"-t számszerűsíteni, részletezni, akkor csak jóízűen vigyorgott egyet a pilóta és azt mondta:
    - "Persze hogy mi tudjuk számszerűsíteni, de erről ennél többet inkább nem beszélnék!".
    Nem is kell. Van róla nyilvános prezentáció, párszor linkelve volt már...
  • Újabb gyakorlattal folytatódik az előző évben megkezdett, német és kelet-európai légierők együttműködésére és képességfejlesztésére létrehozott "Multinational Air Group”. Ezúttal német, cseh, magyar, lengyel és szlovák részvétellel. Ma délelőtt a 30, 32, 38, 43 oldalszámú magyar Gripen repült ki a németországi Jagelbe a gyakorlatra.

    (Egy kis emlékeztető az egy évvel ezelőtti hírről.)
  • Terminator
    Újabb gyakorlattal folytatódik az előző évben megkezdett, német és kelet-európai légierők együttműködésére és képességfejlesztésére létrehozott "Multinational Air Group”. Ezúttal német, cseh, magyar, lengyel és szlovák részvétellel. Ma délelőtt a 30, 32, 38, 43 oldalszámú magyar Gripen repült ki a németországi Jagelbe a gyakorlatra.

    (Egy kis emlékeztető az egy évvel ezelőtti hírről.)
    [​IMG]

    [​IMG]
  • Terminator
    [​IMG]

    [​IMG]
    Úgy tűnik, véget is ért a gyakorlat. Pénteken hazajöttek a gépek.

    A németektől megtudhatjuk, hogy most az éjszakai repülés gyakorlásán volt a hangsúly.


    "Auf dem Flugplatz des Taktischen Luftwaffengeschwaders 51 „Immelmann“ waren in dieser Woche „Magdays“: „Gripen“-Jets aus Ungarn und Tschechien flogen nach Schleswig-Holstein, um dort im Schwerpunkt Nachtflüge zu trainieren. Die Übung heißt „Magdays“, weil sie für die Luftwaffen der verschiedenen Staaten gedacht ist, die gemeinsam eine „Multinational Air Group“ aufstellen. Die soll bis 2023 eine eingeschränkte, bis 2026 die volle Einsatzbereitschaft erreichen. Deutschland hat sich im Framework Nations Concept (FNC) des Nato-Bündnisses dazu verpflichtet, als Rahmen-Nation die Verantwortung für eine solche „Multinational Air Group“ zu übernehmen.

    (Fotos: Bundeswehr/Bärwald/Pötzsch)"


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
  • öreg járőr
    https://www.ainonline.com/aviation-...-reveals-poor-performance-joint-exercise-rtaf

    Azért ez érdekes és elgondolkoztató.
    • Salyut AL-31F? Az mi? Saturn AL-31, az van. :hadonaszos:
    • Az idézett rakéta hatótáv értékek úgy marhaságok, ahogy vannak. A légiharc jellemző magasságában az indírási távolság, a DLZ szélén ennek töredékei. Még 10 km-en sem ekkorák az értékek. Ekkora HMZ eltérés nincs az R-77 és meg nem nevezett AIM-120 változat között főleg nem nagy magasságban.
    • Milyen változatú Szu-27-ről van szó...? Kínai Szu-27-es tudtommal már nem repült. Azokat vették. J-11 az van, de az nem Szu-27...
    • Az, hogy R-77 nem indítható szimultán az kicsit furcsának tűnik nekem.
    • Milyen ACMI rendszert használhattak egyáltalán, hogy objektíve értékeljenek ilyesmit..?
  • Terminator
    Korábban volt már ez a hír linkelve kínai forrásból. Kb. fél éve. Akkor ki is tárgyaltuk. Csak nem találom a HTKA fórum keresőjével.
    Nincs ebben semmi új, csak ekkora késéssel jutott el ez az információ ehhez a médiumhoz és most újra terjed a világhálón mint "szenzációs felfedezés".
    Igazándiból én az AIM-9L Sidewinder en gondolkodtam el hogy eszerint szart se ér légi harcban ma már és gondolkozni kéne a cserén.
  • öreg járőr
    Igazándiból én az AIM-9L Sidewinder en gondolkodtam el hogy eszerint szart se ér légi harcban ma már és gondolkozni kéne a cserén.
    Még, ha szoftveresen kaphat felhúzást is, legfeljebb a 80-as évek végi AIM-9M szinten van. Mai szemmel nézve elavult. Egy 70-es évek FM vezérlésű rakéta az alapja...
    • Azt nézve, hogy a képalkotós AIM-9X 20 éves lesz...
    • Az IRIS-T is 15 éves és már anti-DRIM funkciója is van...
    • Az AIM-9X elődje az AIM-9R 30 éves.
    • Még a pszeudó képalkotós Rosetta scan Stinger-C is 30+ éves.
    Lásd a Haditechnikai összefoglalót. Nem szart sem ér, csak finoman szólva nem a világ teteje. Ha a célponton nincs MAWS és nem szór infracsapdát akkor elég jó eséllyel elcsapja a célpontot. Ha szór, akkor baj van.
  • öreg járőr
    Igazándiból én az AIM-9L Sidewinder en gondolkodtam el hogy eszerint szart se ér légi harcban ma már és gondolkozni kéne a cserén.
    Tök jól elrepked a szárny alatt, szárnyvégen az air policing közben. Inkább ezekbe menjen bele az üzemóra, mint egy vadi új IRIS-T-be.
    Meg ugye túl sokról sincs szó, meg azt sem tudjuk honnan lettek hirtelen megint ilyenjeink, mert az utolsó infó szerint a tavalyi BAP előtt már lejártak, aztán hirtelen csak azt vettük észre, hogy ott figyelnek a szárnyvégen.
  • pöcshuszár
    Tök jól elrepked a szárny alatt, szárnyvégen az air policing közben. Inkább ezekbe menjen bele az üzemóra, mint egy vadi új IRIS-T-be.
    Meg ugye túl sokról sincs szó, meg azt sem tudjuk honnan lettek hirtelen megint ilyenjeink, mert az utolsó infó szerint a tavalyi BAP előtt már lejártak, aztán hirtelen csak azt vettük észre, hogy ott figyelnek a szárnyvégen.
    Persze rendészkedni jó de gondolni kéne a jövőre is ha netalán tán éles helyzet lenne ne emiatt vesszenek a pilóták és a gépek.Ma már minimum sisak jelző is dukál és valami kompatibilis rakéta is.Nem feltétlen kell azoknak a rep idejét koptatni de legyen.
  • öreg járőr
    Persze rendészkedni jó de gondolni kéne a jövőre is ha netalán tán éles helyzet lenne ne emiatt vesszenek a pilóták és a gépek.Ma már minimum sisak jelző is dukál és valami kompatibilis rakéta is.Nem feltétlen kell azoknak a rep idejét koptatni de legyen.
    A sisak majd jön az IRIS-T-vel! :rolleyes:
  • pöcshuszár
    Tök jól elrepked a szárny alatt, szárnyvégen az air policing közben. Inkább ezekbe menjen bele az üzemóra, mint egy vadi új IRIS-T-be.
    Meg ugye túl sokról sincs szó, meg azt sem tudjuk honnan lettek hirtelen megint ilyenjeink, mert az utolsó infó szerint a tavalyi BAP előtt már lejártak, aztán hirtelen csak azt vettük észre, hogy ott figyelnek a szárnyvégen.
    A rakétáknak ugyanúgy van meghatározott, lejáró üzemidejük mint a repülőgépeknek, és műszaki ellenőrzéssel+nagyjavítással az ugyanúgy helyreállítható, hosszabbítható. Valószínűleg úgy volt tervezve, hogy a BAP-ra kész legyen a megfelelő mennyiség ellenőrzése, nagyjavítása.
  • emel
    A rakétáknak ugyanúgy van meghatározott, lejáró üzemidejük mint a repülőgépeknek, és műszaki ellenőrzéssel+nagyjavítással az ugyanúgy helyreállítható, hosszabbítható. Valószínűleg úgy volt tervezve, hogy a BAP-ra kész legyen a megfelelő mennyiség ellenőrzése, nagyjavítása.
    Ez természetes! Ugyanakkor kérdés, hogy mikor és kivel csinálták ezt. Meg milyen keretből?
    Az EI-nek ugye van Maverickre jogosítványa, de ilyenről AIM-9esetében nem hallani. Ez megint egy olyan dolog, amit tök feleslegesen titkolnak.
    Tudtuk, hogy nincs AIM-9? Tudtuk!
    Sejthető volt, hogy a BAP-ra lesznek? Persze!
    Ezzel inkább dicsekedni kellett volna, mint ahogy mondjuk a PTSZ-ek felújításával, vagy a repülőterek felújításával, stb.
  • pöcshuszár
    Ez természetes! Ugyanakkor kérdés, hogy mikor és kivel csinálták ezt. Meg milyen keretből?
    Az EI-nek ugye van Maverickre jogosítványa, de ilyenről AIM-9esetében nem hallani. Ez megint egy olyan dolog, amit tök feleslegesen titkolnak.
    Tudtuk, hogy nincs AIM-9? Tudtuk!
    Sejthető volt, hogy a BAP-ra lesznek? Persze!
    Ezzel inkább dicsekedni kellett volna, mint ahogy mondjuk a PTSZ-ek felújításával, vagy a repülőterek felújításával, stb.
    Valószínűleg a Diehl csinálta
  • Terminator
    Úgy tűnik, véget is ért a gyakorlat. Pénteken hazajöttek a gépek.

    A németektől megtudhatjuk, hogy most az éjszakai repülés gyakorlásán volt a hangsúly.


    "Auf dem Flugplatz des Taktischen Luftwaffengeschwaders 51 „Immelmann“ waren in dieser Woche „Magdays“: „Gripen“-Jets aus Ungarn und Tschechien flogen nach Schleswig-Holstein, um dort im Schwerpunkt Nachtflüge zu trainieren. Die Übung heißt „Magdays“, weil sie für die Luftwaffen der verschiedenen Staaten gedacht ist, die gemeinsam eine „Multinational Air Group“ aufstellen. Die soll bis 2023 eine eingeschränkte, bis 2026 die volle Einsatzbereitschaft erreichen. Deutschland hat sich im Framework Nations Concept (FNC) des Nato-Bündnisses dazu verpflichtet, als Rahmen-Nation die Verantwortung für eine solche „Multinational Air Group“ zu übernehmen.

    (Fotos: Bundeswehr/Bärwald/Pötzsch)"



    Néhány kép és információ a csehektől:

    "We practiced COMAO night missions with our alliance colleagues.
    Our main task was to conquer and maintain air superiority over the territory of the enemy and to ensure the safe passage of aircraft intended to attack ground targets. In addition, we have deepened experience in maneuver air combat with hungarian Gripens and german Eurofighters and in-flight refueling."

    [​IMG]

    [​IMG]

Ugrás a fórum topichoz