|

HTKA Hírhalom 2019. 7. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hét elején egy csokorba fűzve.

Fontos lépést tett a hadrendbe állítás felé a Burevesztnik csapásmérő robotrepülőgép fejlesztéséért felelős gárda, befejeződtek a fegyver meghajtására szánt miniatűr nukleáris erőmű földi tesztjei. Egyelőre nem sok információ szivárgott ki a típusról, amit tudni lehet, hogy gyakorlatilag végtelen hatótávolságú eszközt szeretne hadrendben látni az orosz védelmi minisztérium, mely így levegőben őrjáratozva várhatja a bevetési parancsot, és meglepetésszerű irányokból képes a légvédelem áthatolására.


Január 22-én Kalifornia felett első alkalommal került sor egy olyan égi randevúra, melyben a következő 40 évben még több ezer alkalommal vehetnek részt a pilóták. A 418. teszt század egyik személyzetét érte a megtiszteltetés, hogy először léthesítettek kapcsolatot egy KC-46A és egy F-35A között a levegőben. A próba egy 15 hónapos munka első jelentős mérfölkövét jelenti, melynek a végén a Boeing típusa megkapja az engedélyt a Lockheed Martin 5. generációs vadászbombázójának bármikori utántöltésére.

KC-46A és F-35A első égi randevúja, forrás: US Air Force/ Ethan Wagner ,


Tegnap megérkezett Kanadába az első két Ausztráliából rendelt F/A-18 Hornet. Összesen 25-öt vásárolnak a kenguruk országában feleslegessé váló példányokból, közülük 18-at állítanak szolgálatba, a többit pótalkatrész forrásként hasznosítják. A most érkezett gépek nyáron kapják meg a juharfaleveles felségjelzést. Magukért a gépekért 90 millió amerikai zöldhasút fizettek, de a teljes ráfordítási költség 360 millió, ezt még kiegészíti a meglévő gépek kommuniációs rendszerének modernizálása, mellyel már a civil előírásoknak is megfelelnek majd. A légierő felújítására így körülbelül 500 millió dollár jut.


Egy különleges, kettős vezérlésű légiharc-rakéta fejlesztésén dolgoznak Kínában. Az eszköz orrában egyaránt elhelyeznek aktív radart, valamint passzív infravörös képalkotó rendszert. Az elképzelés nem új, Izraelben a Stunner formájában már kidolgoztak egy hasonlót, viszont azzal ellentétben a kínai megoldás szerint nem egymáshoz képest eltolva, hanem pontosan egymás mögött helyezkedik el a radar és az infravörös érzékelő, utóbbi pedig egy kitolható periszkópon keresztül kap érzékelést. A megoldás előnye a kisebb aerodinamikai ellenállás mellett hogy az érzékelő búrájának felmelegedése nem befolyásolja a képet, hátrányai közé sorolható viszont, hogy csak a becsapódás előtti másodpercekben nyújtják ki a periszkópot, így addig mindenképp aktív módon kell közelíteni a célhoz, mely így tudomást szerez a támadásról, emellett a szenzor kisebb látási szöge is problémát jelenthet.

A kettős vezérlés kialakításának koncepciója Forrás: alert5.com ,


Elvesztette egyik MiG-27-esét az Indiai Légierő. A balesetre február 12-én került sor az ország észak-nyugati Rádzsasztán régiójában. A pilóta sikeres katapultálást hajtott végre és túlélte a gépvesztést.


Megtalálták a 2. világháborúban a Csendes-óceán fenekére süllyedt USS Hornet roncsait. A repülőgép-hordozó jelentős szerepet játszott a háború kimenetelében, a fedélzetéről indultak James Doolittle vezetésével azok a B-25-ös bombázók, melyekkel először mértek csapást a japán anyaországra, emellett a csendes-óceáni hadszíntéren sorsfordítónak bizonyuló Midwayi csatában is részt vett. A végzet 1942 októberében érte utol a Santa Cruz szigeteki csatában. A hajó az utóbbi 77 évet 5330 méteres mélységben töltötte.


Két hete számolhattunk be arról, hogy Zoe „Sis” Kotnik kapitány lett az első nő aki betöltheti az USAF F-16 Viper bemutatócsapatának parancsnoki pozícióját, a 20. vadász ezred parancsnoka, Derek O’Malley ezredes azonban máris felfüggesztette kötelességei alól, és helyére elődjét, John Waters őrnagyot választotta vissza.

Zoe “SiS” Kotnik kapitány a világ egyik legirigyeltebb munkahelyén | Fotó: U.S. Air Force/Kathryn R.C. Reaves ,