|

Fel a majomhálóval!

Az egyik Nimitz osztályú repülőgép hordozó legénységének tagjai a repfedélzetbe épített fékezőháló tartóoszlopok egyikét vizsgálják. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Grant G. Grady,

Mindegy, hogy szárazföldi, vagy vízen úszó “reptéren” kell landolni előfordulhat olyan eset, hogy a normál fékezési megoldások nem jönnek számításba. Ilyenkor jöhet vészmegoldásként képbe például a fékezőháló, avagy a “majomháló”, ha van telepítve. Problémával érkező gép ilyen formában történő megállítása ritka feladat, különösen repülőgép-hordozón, de ettől még napjaink aktív hordozóinak egy jelentős részén – konkrétan az amerikai és francia hordozókon – is megtalálható ezen rendszer.

Mint a fotókon látható is, a Nimitz osztályú repülőgép-hordozók esetében a fékezőháló kifeszítését lehetővé tevő oszlopok a fékezőkábelek szomszédságában lettek a fedélzetbe építve. Onnan nyithatóak és a gyakorlott legénység által pár perc alatt kifeszíthető háló is ott csatlakoztatható a normál esetben a fékezőkábeleket működtető rendszerhez.

Az alábbi videó 1997-ben készült és az első alkalom volt, hogy egy F/A-18-ast kellett megfognia a rendszernek: a nem nyíló orrfutóval és kritikusan alacsony üzemanyag mennyiséggel landoló gép fékezőhálós elkapása szerencsésen végződött.