|

Fel a majomhálóval!

Az egyik Nimitz osztályú repülőgép hordozó legénységének tagjai a repfedélzetbe épített fékezőháló tartóoszlopok egyikét vizsgálják. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Grant G. Grady,

Mindegy, hogy szárazföldi, vagy vízen úszó “reptéren” kell landolni előfordulhat olyan eset, hogy a normál fékezési megoldások nem jönnek számításba. Ilyenkor jöhet vészmegoldásként képbe például a fékezőháló, avagy a “majomháló”, ha van telepítve. Problémával érkező gép ilyen formában történő megállítása ritka feladat, különösen repülőgép-hordozón, de ettől még napjaink aktív hordozóinak egy jelentős részén – konkrétan az amerikai és francia hordozókon – is megtalálható ezen rendszer.

Mint a fotókon látható is, a Nimitz osztályú repülőgép-hordozók esetében a fékezőháló kifeszítését lehetővé tevő oszlopok a fékezőkábelek szomszédságában lettek a fedélzetbe építve. Onnan nyithatóak és a gyakorlott legénység által pár perc alatt kifeszíthető háló is ott csatlakoztatható a normál esetben a fékezőkábeleket működtető rendszerhez.

Az alábbi videó 1997-ben készült és az első alkalom volt, hogy egy F/A-18-ast kellett megfognia a rendszernek: a nem nyíló orrfutóval és kritikusan alacsony üzemanyag mennyiséggel landoló gép fékezőhálós elkapása szerencsésen végződött.

Fórum hozzászólások

  • A harcképessége gyakorlatilag lenullázódott. Viszont a nem kis feladat lehet harckészültség nélkül is fenntartani (atomreaktor 2 db) és vigyázni a fegyverekre. Tuti van atombombaszerű is a fedélzeten.

    "Kitört a koronavírus-járvány egy amerikai repülőgép-hordozó hajón is, amelyen ötezren szolgálnak. A hajó kapitánya határozott és drámai hangú levélben követelt intézkedéseket a legénység megmentéséért - adta hírül a Reuters hírügynökség. A Theodore Roosevelt anyahajó jelenleg Guam kikötőjében van, a kapitány szeretné partra tenni négyezer emberét és elszigetelni."

    További:

    https://privatbankar.hu/cikkek/makro/a-jarvany-feljutott-egy-otezer-fos-amerikai-hadihajora.html
  • aquarell
    Jobban elszigetelni, mint egy hajón, nehèz lesz.
    A hajó legénységét egymástól nem lehet elszigetelni, annyira zsúfolt az elhelyezésük (képzeld el, 330x60m-en több mint 4000 ember, mint egy nagyobb falu!) . Szárazföldön több hely/lehetőség van rá.
  • aquarell
    Kirugták Roosevelt hordozó parancsnokât.
    Hât ez vârható volt.
    Ez meg fogja oldani a problémát, és segít a hajó 5000 főnyi személyzetén is...
  • emel
    A hajó legénységét egymástól nem lehet elszigetelni, annyira zsúfolt az elhelyezésük (képzeld el, 330x60m-en több mint 4000 ember, mint egy nagyobb falu!) . Szárazföldön több hely/lehetőség van rá.
    Azért ezt a méretet szorozd meg egy pát emelettel!
  • arbalest
    Ez meg fogja oldani a problémát, és segít a hajó 5000 főnyi személyzetén is...
    Ha jól értem, akkor a biztonságos üzenetváltás megsértése miatt rúgták ki és nem a segítségkérés miatt. Kvázi nyílt csatornán emailezett...
  • torsen
    Azért ezt a méretet szorozd meg egy pát emelettel!
    Tudom, de akkor is hasonlítsuk ezt össze egy 4000 fős falu területével!
  • molnibalage
    Ha jól értem, akkor a biztonságos üzenetváltás megsértése miatt rúgták ki és nem a segítségkérés miatt. Kvázi nyílt csatornán emailezett...
    Van egy olyan gyanúm, hogy nem véletlenül. Esetleg a Pentagon szart a fejükre...
  • arbalest
    Még jobb kép, mint a korábbi:

    [​IMG]
    Azt, hogy csinálták, hogy az Essex osztály vízkiszorítását 27-ről 47 ezer tonnára növelték? Lehet ilyet egy hajóval?
  • zulu
    Azt, hogy csinálták, hogy az Essex osztály vízkiszorítását 27-ről 47 ezer tonnára növelték? Lehet ilyet egy hajóval?
    Nekem úgy tűnik, hogy nem azonos eseteket vetnek össze.

    Az II. vh Essex az maga a hajó vízkiszorítása üresen. A mellette levő SCB-125-ös meg full feltöltéssel a hajó. Mintha egy üres F-16A-t vetnék össze egy megtankolt F-16I-vel...
    A Forrestalnal us a full load és nem az üres vízkiszorítás van megadva...
    És így tovább...
  • molnibalage
    Nekem úgy tűnik, hogy nem azonos eseteket vetnek össze.

    Az II. vh Essex az maga a hajó vízkiszorítása üresen. A mellette levő SCB-125-ös meg full feltöltéssel a hajó. Mintha egy üres F-16A-t vetnék össze egy megtankolt F-16I-vel...
    A Forrestalnal us a full load és nem az üres vízkiszorítás van megadva...
    És így tovább...
    Így érthető
  • molnibalage
    Nekem úgy tűnik, hogy nem azonos eseteket vetnek össze.

    Az II. vh Essex az maga a hajó vízkiszorítása üresen. A mellette levő SCB-125-ös meg full feltöltéssel a hajó. Mintha egy üres F-16A-t vetnék össze egy megtankolt F-16I-vel...
    A Forrestalnal us a full load és nem az üres vízkiszorítás van megadva...
    És így tovább...
    Ez nagy divat a "szaksajtóban"... az F-35-öt is 70 évnyi üzemeltetési költséggel rászámolva vetik össze a tökkopasz gyári szuhojokkal...
  • angelsoul
    Ez nagy divat a "szaksajtóban"... az F-35-öt is 70 évnyi üzemeltetési költséggel rászámolva vetik össze a tökkopasz gyári szuhojokkal...
    Konkrétan képesek leírni a 30 évre tervezett üzemet és gyártást és fejlesztést, hogy mennyibe kerül az F-35. Amikor ennek a 10%-át sem költötték még rá. Majd a 2000+ gép 30 éves üzeme, az lesz a teljes programköltség nagyja.
  • zulu
    Így érthető
    Simán nézd meg a wiki adatokat az osztályhoz az üres és a full loadra és megkapod a korrekt összeshasonlítást. Hónapokkal ezelőtt elkezdtem egy bazinagy excel táblát a jenki hordozó evolúcióról. Egyszer talán be is fogom fejezni...
  • molnibalage
    Simán nézd meg a wiki adatokat az osztályhoz az üres és a full loadra és megkapod a korrekt összeshasonlítást. Hónapokkal ezelőtt elkezdtem egy bazinagy excel táblát a jenki hordozó evolúcióról. Egyszer talán be is fogom fejezni...
    Na, erről van szó. Ez nagyon Ez a WIP változat. A T-14 Aramata topik egy buta kommentje előtt / táján kezdtem el dolgozni rajta, de azóta félbehagytam.
    https://www.mediafire.com/file/a813a2chhj6oieu/CV-in-service_list-WIP.xlsx/file
    https://forum.htka.hu/threads/t-14-armata.251/page-232#post-586527

    Még nem tudom, hogy mi lesz a sorsa - mert ugye kivezetni tervezem magam a HTKA cikkírásból elvileg, de ez 2 éves folyamat lesz a végén... - de néhány dologra már így is hasznos lesz. Hogy pontosan hogyan és mire, azt nem tudom.
  • zulu
    Azt, hogy csinálták, hogy az Essex osztály vízkiszorítását 27-ről 47 ezer tonnára növelték? Lehet ilyet egy hajóval?
    Hát pl. 13m-el hosszabb lett, vagyis betoldottak a hajótestbe egy "kicsit" (nekem nincs ilyen hosszú a lakásom). Esetleg nagyobb bulb-okat építettek a hajótest oldalára is hogy a hosszabb test is stabil maradjon, de lehet egy kis trükközés is az adatokkal, volt már ilyen a világtörténelemben.

Ugrás a fórum topichoz