|

Interjú Benkő Tiborral a Honvédség fejlesztéséről

Összesen 8 repülőgépet és 36 helikoptert vásárolhat a következő 10 évben a Magyar Honvédség, a szárazföldi képesség fejlesztésére pedig 44 új és 12 használt Leopárd 2-es harckocsit szereznek be. Erről és a többi eddigi, és várható fejlesztésről beszélt Benkő Tibor honvédelmi miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában.

Fórum hozzászólások

  • rejsz felügyelő
    Ennek nem néztem utána de így még érdekesebb az egész.
    Ha jelentős részben állami tulajdon akkor a kormányzat dolga lenne kitaposni a cégből a minőséget meg a darabszámot.
    Az időközben elavult megoldásokat modernebbre cserélni, erősebb motort venni bele. Csak akarat kell hozzá meg némi pénz.
    Mostanában mintha az lenne a "jelmondat" a legfelsőbb döntéshozóinál, hogy a fejlődés legnagyobb korlátjai a régi szervezetek, a régi folyamatok és a régi emberek.
    Ezért mindenből újat kell létrehozni, a régieket meg kihagyni.
  • pöcshuszár
    Ez az 500db-os szám szimplán nem igaz!
    2013-16-os intervallumban a H sorozatból összesen 2020db-ot rendeltek.
    Akit érdekel, itt egy egészen kimerítő tanulmány a GBP eredményeiről, és tapasztalatairól.
    Az is megjelenik benne, hogy bár a MAN HX32-ők egy picit ritkábban hibásodnak meg, azonban azok km-re vetített fenntartási költsége majdnem duplája a Rábáknak.
    Van még egy igen érdekes dolog. A 1416/2017 (VI.28.) Kormányrendelet módosítja a GBP feltételrendszerét. Addig az éves megrendelés nem haladhatta meg az 5Mrd forintot, a kormányrendelet viszont engedi az éves rendelést ezen az 5Mrd-on felül is. Viszont nagyon fontos! A 2018-2026-os intervallumban nem lépheti át a 60,18Mrd forintot!
    Tudjuk, hogy tavaly nem történt a HM részéről megrendelés a Rába felé. Legalább is ez szerepelt az éves jelentésben, és az is meg van benne jegyezve, hogy most dolgoznak azon, hogy "megtöltség a GBP-t a következő évekre tartalommal". Ez a megrendeléshiány már csak azért is furcsa, mert a Rába nem csak a H-kat szállítja, de az összes többi (Unimog, G Merci, Man HX32) is rajtuk keresztül bonyolódik. Ezen gépeket a Rába alakítja ki a magyar igényeknek megfelelően. (gondolom gyártóin engedélyek alapján)
    Azt is tudjuk, hogy tavaly télen elvileg a G Mercik jövőjéről és fejlesztési lehetőségeiről egyeztettek az osztrákoknál.
    Azt is tudjuk, hogy a tavalyi évben komoly gyártási fejlesztéseket vezényelt le a Rába, valamint stratégiai cégeket vettek.
    Szóval mindent egybevetve, én jelenleg arra tippelnék, hogy egy vihar előtti csend van.
    Várhatóan az eddig még be nem jelentett beszerzések elég intenzíven bele fognak számítani a 60,18Mrd-os keretbe, így elképzelhető, hogy ezen beszerzések megrendelésével együtt kezdenek majd beindulni a dolgok.
    Tippre ami H lesz:
    - NASAMS indítók, de lehet, hogy a Radar is (A spanyolok MAN 4x4-ekre tették fel az indítókat)
    - Kerekes tüzérség alapja is Rába lesz szerintem, vagy HX32, - mindenesetre a HX esetén, magát az ágyút már a Rába teszi fel.
    - Tippre a Nuroltól rendelt "flotta" is náluk lesz végszerelve, a hacsak nem maradunk a török tornyoknál (nem hinném)
    Ha pedig komolyabb mennyiségről lesz szó, akkor ez egy kiváló lehetőség lesz, hogy esetleg újra modernizációt kapjon a H széria. Pl. már a 440LE-s motorral fogják szerelni alap motorként az összes innentől rendszerbe kerülő gépet. (Esetleg visszahozzák a 8x8-as típust is...?)
    Én nagyon mást látok abban a dokumentumban.
    GBP szumma 840 terepjáró. 108. oldal 2. táblázat.
    Ami megrendelés számokat látsz azok az éves szinten megrendelt javítások a Rábánál.
    Az eredetileg 15 évre tervezett Wolfokat már sokat kell szervizelni, meg a GBP első éveiben nagy mennyiségben leszállított Rábák az elmúlt évek intenzív használata miatt növekvő karbantartásigényt mutatnak.
    2013 184,5 milla 562 megrendelt javítás.
    2016 545,5 milla 1607 megrendelt javítás.
  • papi
    Én nagyon mást látok abban a dokumentumban.
    GBP szumma 840 terepjáró. 108. oldal 2. táblázat.
    Ami megrendelés számokat látsz azok az éves szinten megrendelt javítások a Rábánál.
    Az eredetileg 15 évre tervezett Wolfokat már sokat kell szervizelni, meg a GBP első éveiben nagy mennyiségben leszállított Rábák az elmúlt évek intenzív használata miatt növekvő karbantartásigényt mutatnak.
    2013 184,5 milla 562 megrendelt javítás.
    2016 545,5 milla 1607 megrendelt javítás.
    Igen! Ezt benéztem... o_O
    Ugyanakkor Biztosan nem 500 db az eddig beszerzett H sorozatú jármű! Az talán a GBP -ben megrendelt darabszámot lefedi, de biztos, volt már előtte is szállítás.
    Az első szériát 2004-től szállították. 2004-re 167 járművet rendelt a HM a Rábától. 2007-re pedig majdnem 300db-ot szállítottak le. És 2017-ig minden évben szállítottak.
    A GBP program 12.000 járművet fedne le, de ebben nem csak a H sorozat van benne, hanem minden.
  • Firga bácsi
    Kivéve ha nem. Jobb, ha minél több alkatrész gyártását, esetleg összeszerelést itthon tudunk végezni. A szerbek is erőltetik a régi Mercédes licenceiket, TAM utódokat katonai célokra. A lengyelek is támogatják a Jelcz teherautógyárat kizárólag katonai és rendvédelmi célra. A Tatra is jórészt a cseh állami megrendelésekből éldegél, bármily jó reklám neki a Párizs Dakar múlt.
    Ha mi magunk önként feladjuk, akkor saját dolgunk nehezítjük meg, ha baj van. A honvédelem az nem pusztán üzleti kérdés, néha állami segítséggel (megrendelésekkel, hosszútávú valós rendelésekkel) kell életben tartani, egyébként üzletileg kockázatos termelő vállalatokat. Én is sokallom a Rábák árát, nagyon meg tudnék ruházni embereket ezért, de szégyenteljesen kevés teherautót rendelt az állam.
    Jelczet megvette a MAN.Csak a polák állami megrendelésre készülő kocsikra teszik rá a Jelcz emblémát,de csak az embléma Jelcz,különben 100% MAN.
    TATRA új generációja meg Renault elemekböl épitkezik.
  • Negan
    Jelczet megvette a MAN.Csak a polák állami megrendelésre készülő kocsikra teszik rá a Jelcz emblémát,de csak az embléma Jelcz,különben 100% MAN.
    TATRA új generációja meg Renault elemekböl épitkezik.
    Nem egészen, este válaszolok.
  • fmedve
    Itthon titkolózunk , Londonban meg előadás részét képezi :
    "· Procurement of fleet of Nurol Makina made 4x4s"
    Hát..... ?
    Szerintem egyszerűen nem értik az Internetet.
  • borisz
    Szerintem egyszerűen nem értik az Internetet.
    Szerintem pontosan értik, csak szimplán lesz@...k a választópolgárt.
    Szirentem úgy gondolják, túl fárasztó lenne elmagyarázni a "népnek" hogy
    - miért is kell a honvédségnek ilyen MRAP szar;
    - meg nyilvános pályázat helyett miért stikában pont a törököktől kell vásárolni
    ezért inkább hagyják a fenébe az egész kommunikációt és úgy vannak vele hogy a "pógár" majd észreveszi ha már itt vannak...

    Sajnos ez van ha egy országban gyenge lábakon áll a demokrácia.:confused::mad:
  • Ha jól rémlik egyszer volt egy hír valami 3 milliárdos (cirka két tucat Nurol Makina) és valahol egy kevésbé konkrét 200 darabos megrendelésről. Kíváncsi vagyok melyik a befutó...
  • rudi
    Szerintem pontosan értik, csak szimplán lesz@...k a választópolgárt.
    Szirentem úgy gondolják, túl fárasztó lenne elmagyarázni a "népnek" hogy
    - miért is kell a honvédségnek ilyen MRAP szar;
    - meg nyilvános pályázat helyett miért stikában pont a törököktől kell vásárolni
    ezért inkább hagyják a fenébe az egész kommunikációt és úgy vannak vele hogy a "pógár" majd észreveszi ha már itt vannak...

    Sajnos ez van ha egy országban gyenge lábakon áll a demokrácia.:confused::mad:
    Nem a demokráciával van baj hanem az ellenzékkel. Ha a demokrácia lenne a gond akkor most nem Karácsony a polgármester.
  • pöcshuszár
    Igen! Ezt benéztem... o_O
    Ugyanakkor Biztosan nem 500 db az eddig beszerzett H sorozatú jármű! Az talán a GBP -ben megrendelt darabszámot lefedi, de biztos, volt már előtte is szállítás.
    Az első szériát 2004-től szállították. 2004-re 167 járművet rendelt a HM a Rábától. 2007-re pedig majdnem 300db-ot szállítottak le. És 2017-ig minden évben szállítottak.
    A GBP program 12.000 járművet fedne le, de ebben nem csak a H sorozat van benne, hanem minden.
    Ha jól emlékszem a 12 ezres darabszám később módosult 4 ezerre.
    Egyszer évre összeszedegettük a Honvédségnek átadott Rába darabszámokat. 2015-2016-ig bizony ilyen 500 körüli tétel jött ki. Voltak évek amikor ilyen 10 darab körüli mennyiségek lettek véve.
    Nagyon úgy néz ki a dolog, hogy 2016 végéig ennyi gép került a rendszerbe. Akkor döntöttek a GBP folytatásáról és a határidőt kitolták 10 évvel. Hogy azóta mi történt azt keresgesse akit még érdekel ez az egész.
    Mindenesetre nekem úgy tűnik, hogy a Rába éves 150 darabos összeszerelő kapacitását figyelembe véve az elérhető mennyiség durván negyedét sikerült lehívni a GBP program első 13 éves fázisában.
    Gondolom a Rába sem erre számított.
  • Spartan.asfv
    Én imádom az ilyen cikkeket,meg amikor itt a fórumon is nagy erővel körbe ujjongják a cg-t,meg a cz gyártást meg rendszeresítést,meg a leókat és minden ehhez hasonlót.Ilyenkor lehet érzékelni azt a nagyfokú naivságot ami az országban is uralkodik.Pedig a cz gyártás jó.Vagyis inkább jó lenne ha nem lenne teljes sötétség a fejekben vele kapcsolatban.Még a seregben is.
    Miért is kellenek a modern kiegészitőket is használni engedő,új és modern fegyverek,amikor a lövészet oktatása megmaradt a hidegháborús szinten?
    Minek a rengeteg kiegészitő hozzá,ha a fegyverszobában ugyan úgy lesz tárolva mint az AK-k is?
    Miért jó hogy rendszeresítettük,mikor normális lőszer nincs itthon hozzá?
    Miért jó hogy gyártunk,hogyha már az alakulathoz is rozsdásan érkeznek meg a fegyverek?
    Miként maradhatnak ki rugók,hogyan lehetséges,hogy tár problémákkal küzd a bren is meg a skorpio is?
    Hogyan lehetséges,hogy az alakulat raktárában kirágták az egerek a tároló dobozt?Az hogy bele is költöztek,nem javitott a helyzeten.
    Hogyan képződik szakember gárda a leók üzemeltetéséhez,ha a gyártó nagy valószinűséggel a közelébe sem engedi a szerelőinket?
    Irhatnám tovább,de értelmetlen.Elkeserítőbb a helyzet mint azt sokan hiszik...
    Elhiszem, hogy ezek létező problémák, na de akkor hogyan előre?
    Számomra, laikusként, ezek azért üdvözlendő fejlemények mégis, mert legalább valami pozitív történik...
    Valami lesz, ami eddig nem volt! Mérnökeinknek legalább fizikai kapcsolata lesz ezekkel az eszközökkel és nem videóról nézegethetik.
    ..
    Nyilván, SAJÁT harckocsi/repülő/rakéta gyártás kellene, saját márkák! De ettől évszázados távolságra vagyunk...
    Talán, ha már minden automatizált lesz, és relatíve olcsóbb mint ma, akkor idővel, de az is száz év(ek) legalább!
  • papi
    Gondolom a Rába sem erre számított.
    Ez nyilvánvaló.
    Én arra lennék kíváncsi, hogy mi történt 2003-4 elött.
    Mert azt találtam, hogy a GBP 2003-ban lett aláírva, a szállítások pedig 2004-ben kezdődtek. Azonban, a 2002-es katonaságom alatt már olyan emlékeim vannak, hogy bár bennünket nem azzal, hanem Uralokkal szállítottak, de mintha akkor a laktanya területén már álldogáltak volna - kis mennyiségben ugyan - de "új" Rábák.
  • milagro
    Elhiszem, hogy ezek létező problémák, na de akkor hogyan előre?
    Számomra, laikusként, ezek azért üdvözlendő fejlemények mégis, mert legalább valami pozitív történik...
    Valami lesz, ami eddig nem volt! Mérnökeinknek legalább fizikai kapcsolata lesz ezekkel az eszközökkel és nem videóról nézegethetik.
    ..
    Nyilván, SAJÁT harckocsi/repülő/rakéta gyártás kellene, saját márkák! De ettől évszázados távolságra vagyunk...
    Talán, ha már minden automatizált lesz, és relatíve olcsóbb mint ma, akkor idővel, de az is száz év(ek) legalább!
    Repülő felejtős. Vadászgépet kevesebb mint 1 tucat ország tud a világon önállóan építeni, Potens gépet meg 2 ország a 3-ik is most szerzi meg a képességet erre (20+ évig 10.000x annyi pénzből mint amennyit mi valaha rá tudunk szánni)
    Szállítógépet meg szintúgy kb. 5 gyártó képes rá.

    Mi légcsavaros kiképzőgépet tudnánk maximum, de azt meg minek? (10 évente 5db új kell nekünk belőle max.) (ilyen kategóriájú gépet magáncég amúgy meg gyárt Magyarországon civil célokra kis darabszámban.)

    Harckocsi téren megintcsak meg vagyunk lőve. (Esetleg azon lehet ábrándozni [de ennek a valószínűsége is majdnem 0-a], ha a muszlimok elől menekül egyszer majd a Krauss-Maffei-Wegmann cég akkor lekenyerezzük, hogy adunk telket, építünk épületeket, és adunk egy valag pénzt, hogy ide költözzön a gyártás, [ami akkor sem lesz a miénk csak itt gyártanák]) De ennyi a max.

    A rakéta megoldható, ha valami kis hatótávolságú licenset vásárlunk, vagy bevásároljuk valami cégbe magunkat. Kérdés, szükségünk van-e erre?
  • pöcshuszár
    Igen! Ezt benéztem... o_O
    Ugyanakkor Biztosan nem 500 db az eddig beszerzett H sorozatú jármű! Az talán a GBP -ben megrendelt darabszámot lefedi, de biztos, volt már előtte is szállítás.
    Az első szériát 2004-től szállították. 2004-re 167 járművet rendelt a HM a Rábától. 2007-re pedig majdnem 300db-ot szállítottak le. És 2017-ig minden évben szállítottak.
    A GBP program 12.000 járművet fedne le, de ebben nem csak a H sorozat van benne, hanem minden.

    És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

    Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

    Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.
  • Ocses
    És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

    Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

    Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.
    12.000 teherautó egy kb. 100.000 fős seregnek kell. (Azzal jó képzéssel és új eszközökkel tényleg mi lennénk a Jani a környéken, de ahhoz GDP 5%-a kell a seregre nem 1,4% ami majd 2%-lesz.
  • Gyurma
    Nem a demokráciával van baj hanem az ellenzékkel. Ha a demokrácia lenne a gond akkor most nem Karácsony a polgármester.
    Nem a demokráciával van baj, hanem a hazai interpretációjával. Ebből következően az ellenzék is olyan, amilyen: nem ők suskusolnak, de kussolnak.
  • Masztiff
    Nem a demokráciával van baj, hanem a hazai interpretációjával. Ebből következően az ellenzék is olyan, amilyen: nem ők suskusolnak, de kussolnak.
    Szerintem fordítva. Soskusolnak ők is, és akkor kussolnak. Akkor van felhőbörödés, ha kimaradnak valamiből. Ellenzékben úgy is csak annyi dolgod van, mint egy indexes újságírónak. Mindent lefikázol, és kész.
  • pöcshuszár
    Ez nyilvánvaló.
    Én arra lennék kíváncsi, hogy mi történt 2003-4 elött.
    Mert azt találtam, hogy a GBP 2003-ban lett aláírva, a szállítások pedig 2004-ben kezdődtek. Azonban, a 2002-es katonaságom alatt már olyan emlékeim vannak, hogy bár bennünket nem azzal, hanem Uralokkal szállítottak, de mintha akkor a laktanya területén már álldogáltak volna - kis mennyiségben ugyan - de "új" Rábák.
    Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
    Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
    A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

    A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
    [​IMG]
    Ez meg már a kilencvenes évek.
    [​IMG]
    De ugye ott volt a H 9 is.
    [​IMG]

    Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
  • Ocses
    És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

    Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

    Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.
    Én még az eredetileg jóváhagyott - 12.000-es - számot írtam. Azóta - ezt írta itt más is - ez 4000-re lett levíve. Közben a program elvileg véget ért. Azóta új GBP lett aláírva 2017-ben, amiből tavaly semmit sem hívtak le. A fenti hozzászólással azt akartam mondani, hogy a GBP számai nem csak a H sorozatot tartalmazza, de az összeset hivatalosan a Rába szállította/ja. Ami a vicces az egészben, hogy mivel nem hívták le az összes keretszámot, a mai napig nem cseréltek le egy jópár járművet. Továbbá a GBP-ben beszerzett járművek maguk is elöregednek. A G merciket elvileg 15 évig, az Unimogokat, H-kat, HX-eket pedig 20 évig tervezték üzemeltetni. Szóval nem csak a posztszovjet gépeket, de már a program keretén belüli gépeket is el kel kezdeni leváltani. Ráadásul vannak olyan speciál járművek, is amelyek eddig teljesen kívül estek a GBP keretein, mégis nagyon aktuális lenne a cseréjük. Pl.: a ponton szállító Kraz-ok.
  • pöcshuszár
    Én még az eredetileg jóváhagyott - 12.000-es - számot írtam. Azóta - ezt írta itt más is - ez 4000-re lett levíve. Közben a program elvileg véget ért. Azóta új GBP lett aláírva 2017-ben, amiből tavaly semmit sem hívtak le. A fenti hozzászólással azt akartam mondani, hogy a GBP számai nem csak a H sorozatot tartalmazza, de az összeset hivatalosan a Rába szállította/ja. Ami a vicces az egészben, hogy mivel nem hívták le az összes keretszámot, a mai napig nem cseréltek le egy jópár járművet. Továbbá a GBP-ben beszerzett járművek maguk is elöregednek. A G merciket elvileg 15 évig, az Unimogokat, H-kat, HX-eket pedig 20 évig tervezték üzemeltetni. Szóval nem csak a posztszovjet gépeket, de már a program keretén belüli gépeket is el kel kezdeni leváltani. Ráadásul vannak olyan speciál járművek, is amelyek eddig teljesen kívül estek a GBP keretein, mégis nagyon aktuális lenne a cseréjük. Pl.: a ponton szállító Kraz-ok.
    Rába gyártókapacitását elkótyavetyélték.
    A Man meg nem itt szeretne bővíteni. Nehéz ügy így. Valószínű valamelyik nagy gyártóval lesz megegyezés, ami 5-6 év alatt leszállítja a kért 4000db-ot. A Rába meg hogy csak legyen évi 10-20db-al eldöcög, amiket leraknak a határra, vagy valahova ahol a civil látja, és örül neki, a vezetőségnek meg nem kell vele törődnie.
  • borisz
    Szerintem fordítva. Soskusolnak ők is, és akkor kussolnak. Akkor van felhőbörödés, ha kimaradnak valamiből. Ellenzékben úgy is csak annyi dolgod van, mint egy indexes újságírónak. Mindent lefikázol, és kész.
    Ja, tényleg. Ezt csinálta a fidesz is 2002-2010 között...
  • papi
    Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
    Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
    A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

    A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
    [​IMG]
    Ez meg már a kilencvenes évek.
    [​IMG]
    De ugye ott volt a H 9 is.
    [​IMG]

    Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
    Lényegében az összes(nem exszovjet)keleti gyártó eltünt.De a kisebb nyugatiak is.Nincs már önálló Pegaso(spanyol),Steyer,Magirus,Berliet.Sisut és a TATRAt ugy-ahogy életben tartják.Pőlgári nagysorozatú teherautógyártás nélkül a katonai gyártás egyszerűen nem él meg.
    A nagyoknak nagy fejlesztőkapacitásuk van,és egész európai szervizhálózatuk.Mihelyst a vámok mesterségesen nem védték meg őket,a kis helyi gyártők javarészt beadták a kulcsot.
  • papi
    Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
    Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
    A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

    A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
    [​IMG]
    Ez meg már a kilencvenes évek.
    [​IMG]
    De ugye ott volt a H 9 is.
    [​IMG]

    Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
    Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
    Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
    Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
    Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
    A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
    [​IMG]
  • Masztiff
    Ja, tényleg. Ezt csinálta a fidesz is 2002-2010 között...
    És ez a bizonyíték arra, hogy igazából nincs választék a politikai palettán.

Ugrás a fórum topichoz