|

A PCU Michael Monsoor érkezése honi kikötőjébe

A hamarosan hadrendbe álló DDG 1001 első érkezése honi kikötőjébe. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Nicholas Huynh,

December 7-én első alkalommal érkezett meg honi kikötőjébe, San Diego  hadikikötőjébe a Zumwalt osztályú rombolók második példánya, a DDG 1001 Michael Monsoor. A posztumusz Medal of Honor kitüntetett Michael A. Monsoor nevét viselő romboló még az aktív állományba vétel előtt álló hadihajók PCU (Pre-Commissioning Unit) előtagját viseli, ünnepélyes hadrendbe állítása 2019. január 26-ra van kitűzve. Onnan viselheti majd az Egyesült Államok hadrendben álló hadihajóit jelölő USS előtagot. A formális hadrenbe állítási ceremónia helyszíne a San Diego-i hadikikötővel szemközti Coronado lesz.

A DDG 1001 november 9-én intett búcsút Maine államnak és a Bath Iron Works-nek. U.S. Navy photo,

Panama felé hajózva kötelékbe állt a Royal Navy új repülőgép-hordozójával, az Egyesült Államokban vendégeskedő HMS Queen Elizabeth-tel. U.S. Navy photo,

Fish call – az úton adott időpontban egy kis horgászás is engedélyezve lett. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 1st Class John Philip Wagner Jr.,

Fórum hozzászólások

  • Roni
    Hány VLS van ezen a hajón?
    Ahogy említve volt, 80 cella összesen, tehát kevesebb, mint a Burke-okon (90/96) vagy a Ticonderoga-kon (122). Ami azért poénos amúgy, mert a DD-21 idejében eredetileg Arsenal ship-nek indult, tehát VLS-ekkel kellett volna telepakolva lennie (a Tomahawkok / Harpoon-ok / rövid és közép távú SAM-ak számára) Csak aztán jöttek a Railgun mániákusok...

    fip7
    Elfogadom a véleményedet.
    Bár én a Zumwaltos innovációkkal megvártam volna amíg eljön az idő az AB-k utódlására.
    A Railgunok és a lézerfegyverek igérete alapvetően azt jelentette, hogy egy kvázi új feladatkört hoztak be, a szárazföldi csapásmérés feladatát. Eleddig ugye bármelyik strike VLS-es (tehát Tomahawk-indításra képes) hajó elláthatta ezt a feladatot, jelenleg ugye az Ohio SSGN-ek a legütősebbek erre. A Zumwalt (eredetileg) ezt a feladatot vette volna át az AEGIS hajóktól. Persze ott volt a már említett zseniális jövőkép, hogy a railgunokkal majd 100+ km-re lévő szárazföldi célokra fog olcsón és pontosan lőni. Emiatt kerültek a VLS-ek a hajó oldalfalához, hogy maradjon hely az ágyúknak és a lőszerkészletének. Railgun nem lett, lett helyette AGS. Méregdrága precíziós lőszerrel...

    Az AB-k AEGIS hajók, a légvédelem kiemelt feladatkörük. A Zumwalt, hála annak, hogy a haditengerészet kínos ügyelt arra, hogy AEGIS rendszert ne kaphasson (hiszen azzal a CG(X) alá vághatott volna), nem tudja semennyire kiváltani az AB-ket.

    A helyzet komikuma, hogy a haditengerészetnek nem az AB-k utódlása lett volna fontos, hanem az elöregedő Ticonderoga-osztály pótlása. Erre ugye a már említett CG(X) lett volna hivatott. A terv az volt, hogy a Zumwalt-on kikisérletezik az Mk.57-es VLS-t, az integrált elektromos meghajtási rendszert, a személyzet létszámát csökkentő technológiákat, sőt, PMM motort, és a többit. A CG(X) pedig a már kiforrott teknőre épülve jön, amely kinőtte a gyerekbetegségeit, így a fejlesztésnél lehet koncentrálni az AEGIS következő generációján, a légvédelmi fegyverek és szenzorok következő lépcsőjén. Ez nem új amúgy, a Ticonderoga ugyan ez volt a maga idejében, a már kiforrott Spruance-osztályú rombolók hajótestére épülve. A szép elképzeléssel csak annyi volt a gond, hogy qrta drága volt már papíron is, és ahogy az egyre rizikósabb technológiákat fejlesztették, ez még jobban elszált. A Zumwalt-osztályt megfaragták, a CG(X)-et meg jó előre kigolyózták, mert az még drágábbnak ígérkezett. A vége a ma ismert állapot lett. A US NAVY örülhetett annak, hogy a Burke teknőjére épülve az AN/SPY-6 radarral fejlesztett megkapja a Burke Flight III-at...

    [​IMG]
    A CG(X)-et (vagy korábban CG-21-et) úgy képzelték el, mint egy DD(X)-et (DD-21et), csak az ágyúfegyverzet helyén is VLS-ek lettek volna,
    az adott időszaktól függően 128-256 VLS-el bírt volna....
  • Brimstone
    200mm-ből lőhetsz kaliber alatti nyíllövedéket ami a hatótávolságot 150 km fölé emeli. Elvileg ez jóval olcsóbb mint robotrepülőzni, bármilyen kis értékű célpontra bár a Zumwalt PGM -jei érthetetlen okból túl drágára sikeredtek.
    Az elmélet ez volt, aztán az AGS megmutatta, hogy nagyon nincs így. Először is a lőtávot nem lehet így emelni. Az AGS 155mm-essel is 100 tengeri mérföldes (181,6km-es) hatótávot kellett volna tudjon. Aztán nem tudta.
    Az LRLAP azért is lett ilyen drága, mert a US NAVY nem rendelt nagy tömegben belőle. A fejlesztő cégek pedig megijedtek, hiszen a fejlesztés költségének meg kellene térülnie, azt meg részben a lőszerek árából lehetett volna. Ha az US NAVY 32db Zumwaltot rendel, 64db AGS-el, és hajónként legalább 2 készletnyi lőszerrel, akkor feltehetően a lőszerek darabára töredéke lenne a mostaninak (de azért a 30 000 dolláros árat szvsz úgy is messze túlszárnyalta volna). Most viszont 3 hajó 6 AGS-el, és még csak egyetlen tele készletnyi lőszerrel sem lett rendelve. A politikusok nem ezt nézték, hanem azt, hogy most mennyi a darabára a lőszernek. Hát így lehúzták a haditengerészet költségvetéséből a következő LRLAP megrendeléseket. Így pedig a lőszer ára marad az egekben...

    Most a haditengerészet pepitában próbálkozik ugyan ezzel, a HVP lőszerprogramnál, csakhogy elég nagy legyen a felhasználói terület, ezért a 127 és 155mm-es lövegeket is bevonta - a Railgun-ok mellé. Érdemes megnézni a brossúrában emlegetett lőtávokat:

    [​IMG]
    fip7
    arbalest

    Szerintem az AB vonalat érdemes lenne még tovább vinnie az USA-nak. Ugyanis nekem úgy tűnik, hogy az AB még mindig egy elég jó konstrukció. Szerintem még nem avult el, mint hajóosztály. Szóval én is úgy gondolom, hogy 2030-as évekig még simán szolgálatban lesznek az AB osztályú hajók.
    Az AB elavult konstrukció. Vesd össze egy olyan hajóegységgel, amelyet 2000 után terveztek. A meghajtás terén nem fognak tudni áttérni integrált elektromos meghajtásra, mert a kémények rossz helyen vannak ehhez, hiszen gázturbinás meghajtásra tervezték. A felépítmény hátsó része megakadályozza, hogy helikopter és vontatott szonár együtt legyen. A radarok elhelyezése sem optimális, a mostani tervezésű hajókon általában a híd feletti "turbánba" kerülnek a radarok, ez olykor nem szép (oroszok Lider-osztályú pagodája), de a Zumwalt-féle megoldással lehetne hatékonyan is csinálni. Viszont azt megint nem fogod egy Burke-hajótesten megvalósítani...

    Egy modern hadihajó terv valahogy így néz ki:

  • Eleg retro dizàjnos ez a "kózepes nagysagú fregatt": sarkantyú jellegű orr, nyitott parancsnoki híd, a parancsnoki kabin formàja.
    Ez a terv igy soha nem fog megvalósúlni. A rövid, negativ orr miatt az àgyu hasznàlhatósàga erősen megkérdőjelezhető keményebb tengeri viszonyok között.
    Mintha a hajóépítésben is lennének divatok...:)
  • Cifu
    Az AB elavult konstrukció. Vesd össze egy olyan hajóegységgel, amelyet 2000 után terveztek
    Az alapvető kialakítása lehet, hogy ma már az, ehhez képest közelében nincs hasonló mértben semmilyen más létező tömegesen gyártott hajóosztálynak ma sem. Vagy rosszul látom?

    A következő hajó esetén lehet, hogy a Navy-nek nem kellene feltalálni újra a kereket, csak ráncfelvarrni dolgokat... Vagy esetleg kétszintű megoldásban gondolkodni, mert Perry méretben is ma kis túlzással csodát lehet tenni. Nem kell mindenre 10+ ezer tonnás romboló, ami valójában szinte már cirkáló...
  • molnibalage
    Az alapvető kialakítása lehet, hogy ma már az, ehhez képest közelében nincs hasonló mértben semmilyen más létező tömegesen gyártott hajóosztálynak ma sem. Vagy rosszul látom?

    A következő hajó esetén lehet, hogy a Navy-nek nem kellene feltalálni újra a kereket, csak ráncfelvarrni dolgokat... Vagy esetleg kétszintű megoldásban gondolkodni, mert Perry méretben is ma kis túlzással csodát lehet tenni. Nem kell mindenre 10+ ezer tonnás romboló, ami valójában szinte már cirkáló...
    Alakul az FFG(X), talán a japánokkal közösen.
    https://news.usni.org/2017/07/10/na...issile-frigate-program-in-request-to-industry

    https://maritime-executive.com/article/could-japan-and-the-us-cooperate-on-a-new-frigate
  • Hangsúly a "talán"szón.
    Az ilyen közösködesből mindig valami olyan eszköz szokott lètrejönni, ami egyik fél igényeinek sem felel meg és mèregdràga.
  • molnibalage
    Az alapvető kialakítása lehet, hogy ma már az, ehhez képest közelében nincs hasonló mértben semmilyen más létező tömegesen gyártott hajóosztálynak ma sem. Vagy rosszul látom?...
    A Burke-topicban válaszoltam.
  • Sharid
    https://warisboring.com/the-u-s-navy-is-turning-its-stealth-destroyers-into-ship-killers/
    Én sajnos már kiábrándultam a Warisboring-ból. Néha elképzető zöldségeket írnak le. Most sem különb a helyzet.

    • A Zumwalt nem max. 80 rakétát vihet a VLS-ekben, hanem 80 VLS-el rendelkezik. Egy VLS-be pl. 4db ESSM fér...
    • Ha ASuW feladatkört kapnak, akkor a két 155mm-es löveg ballaszton kívül másra nem igen lesz jó...
    • Valójában a Burke-ok újraindítására nem annyira a Zumwalt-ok, hanem a Zumwalt féltestvére, a CG(X) program lelövése miatt volt szükség. A CG(X) váltotta volna a Ticonderoga-osztályt.
    • A CG(X) miatt a Zumwalt (illetve DD-21, majd DD(X)) hajóosztály sose kapott volna AEGIS rendszert. A CG(X) ugye a Zumwalt teknőjére épült volna, de 256VLS-el bírt volna, illetve dedikáltan "ballisztikus-rakétaelhárító" feladatokat nyerte volna meg. A haditengerészet félt attól, hogy ha a DD-21 / DD(X) / Zumwalt osztály AEGIS képességet kap, akkor azzal a CG(X) programra veszélyt jelenthetett volna (mivel hát a feladatát ha korlátozottan is, de elláthatta volna). Így jól elkülönítették a kettőt. A DD-21 / DD(X) "Land Attack Destroyer", vagyis szárazföldi célok elleni feladatra való, mondták volt, míg a CG-21 / CG(X) a légvédelemre.
    • A történetben van még egy csavar, mivel a Trump-adminisztráció 355 hajós flottát szeretne, ezért most úgy néz ki, hogy a Burke Flight III ellenére sem vonul nyugdíjba az elöregedő Tico-osztály. Hogy ebből pontosan mi lesz, az még nem tiszta, lehet, hogy a felét leállítják, és majd 2023-2025 körül újra hadrendbe állnak az addig tovább üzemelő Ticok helyére, hogy 2030-ig kihúzzák így. Ha viszont mind hadrendben marad, akkor az eléggé drága mulatság lesz, mert igazából lassan már kivonni kellene őket...
    • A Zumwaltra visszatérve: ASuW feladatkörben is féllábú óriások, először is nincs rajtuk CIWS, az Mk.110 57mm-es lövegek helyett 30mm-es Mk.46-ok vannak most tervezve - ezek dolga viszont a felszínen közeledő kisebb célok (motorcsónakok) leküzdése. CIWS képességük nincs. Vagyis csak az ESSM rakéták képezik nem csak a légvédelmi, de a CIWS feladatkört is. Márpedig ha a Zumwalt olyan közel megy egy flottacsoporthoz, hogy ő ASuW fegyvert tudjon indítani, akkor azok is visszatámadhatnak...
    • A RIM-162 ESSM elődje, a Sea Sparrow valóban rövid hatótávú fegyver volt, de az ESSM azért már inkább 40-50km-es HMZ-vel bír, ez már nem rövid, hanem inkább közepes hatótávolság...
  • Cifu
    Én sajnos már kiábrándultam a Warisboring-ból. Néha elképzető zöldségeket írnak le. Most sem különb a helyzet.
    Emlékeim F-35 kapcsán is nettó kretének voltak szegények...
    Ettől függetlenül a Zumwalt az én szememben semmire sem jó...
    T. ötlete meg szép, de a most is emberihányos Navy honnan akaszt le embereket több hajóra?
  • molnibalage
    T. ötlete meg szép, de a most is emberihányos Navy honnan akaszt le embereket több hajóra?
    Jelenleg sehonnan, az FY18-ben csak az USMC és az US ARMY kapott több ezres létszámemelésre pénzt. Az USAF esetében a pilóták számát növelnék papíron. A NAVY-nél maradt minden szinten.
    Az FY18 (ami amúgy idén október 1-el kezdődött) viszont a hajók számát sem növeli. A korábbi tervekhez képest nincs benne új felszíni egység (1db Ford-osztályú CVN, 2db Burke-osztályú DDG, 1db LCS az, ami most indul a pipeline-ba). A költségvetésben nincs elkülönítve pénz sem a hírekben néha feluszó Perry-reaktiválásra, se a Tico-k tovább úsztatására. A jelen állás szerint 2019-ben jön a következő kivonás a USS Bunker Hill (CG 52) egységgel, az akkor 33 éves lesz. 35 évre tervezték eredetileg az élettartamukat, de... szóval a hosszú szöveg röviden: ezt noha szeretnék kitolni legalább 5, de akár 10 évvel is, valójában a 22 Tico közül jó, ha 10-11 egység alkalmas erre.

    Olyan problémák vannak például, hogy a magas felépítmény és kevésbé sikerült hajótest miatt plusz ballasztott kellett beépíteni hajógerinc mellé a stabilitás javítása érdekében - ami miatt viszont a gerinc mára eldeformálódott és repedések jelentek meg rajta... Arról nem is szólva, hogy az aluötvözet felépítményeiken mindegyik egység repedésekkel küzd. Anno 2011-ben úgy volt, hogy 4+5 egységet kivonnak 2013-ban és 2014-ben, a USS Normandy (CG 60), USS Anzio (CG 68), USS Vicksburg (CG 69), USS Cape St George (CG 71), illetve a USS Princeton (CG 59), USS Cowpens (CG 63), USS Gettysburg (CG 64), USS Chosin (CG 65) és a USS Hue City (CG 66). Akkor úgy mérték fel, hogy ezek vannak a legrosszabb állapotban.
  • Roni
    Valaki leírnáé nekem hogy miben különbözik az mk-41 indító az mk-57.től?
    Az Mk.57 kb. 50%-al nagyobb tömegű és ~47%-ank nagyobb hajtómű teljesítményű rakétákat képes befogadni (hosszban is egy lábbal többet, átmérőben 3 hüvelykkel többet, de ezek nem rendkívüli különbségek), illetve más az elektromos hálózata, hogy tényleg bármilyen kiosztásban lehessen rakétákat elhelyezni benne. Ezen felül az égéstermék-elvezetés is más logika alapján lett megoldva, figyelembe véve, hogy a hajó oldalán helyezik el őket.

    Anno domoni még a DD-21 / CG-21 programok idejében az volt a terv, hogy később nagyobb méretű / teljesíményű csapásmérő robotrepülőgépet (Tomahawk Gen2) illetve légvédelmi / ABM rakétákat fejlesztenek ki, már kifejezetten a DD-21 / CG-21 számára, az Mk.57 VLS indítókhoz.

    Menet közben viszont a CG-21 / CG(X) programot törölték, a DD-21 / DD(X) / Zumwalt hajóosztály létszámát drasztikus csökkentették. Jelenleg nem tudjuk, hogy a Burke Flight III. esetében Mk.57 vagy Mk.41 lesz-e beépítve, de esélyesen maradnak az Mk.41 Strike VLS indítók. Ez azért kínos, mert így az Mk.57 annyira kis számban lesz hadrendbe állítva (a 3db Zumwalt-osztályú egységnél), hogy nem lesz semmi értelme dedikáltan ebbe a VLS-be való rakétát fejleszteni.

    Hogy akkor miért nem Mk.41-el építették meg a Zumwaltokat? Nos, amikor döntés született a durva megvágásokról az osztály kapcsán, akkor már a hajó alapvető tervei készen voltak, és az Mk.57 fejlesztése is a végénél járt, talán már meg is rendelték őket. Mivel a hajó oldalán elhelyezett VLS indítók lecserélése feltehetően túl sok problémát vetett volna fel, ezért a Zumwalt már az Mk.57-el lett megépítve. Viszont ettől függetlenül esélyesen egy olyan VLS indítóról van szó, amely zsákutca lett, mire hadrendbe állt...


    Ez a videó jól bemutatja az Mk.57 egyik alapvető különbségét - a 4 cellás modul két szélén vezetik el az égésterméket​
  • DDG-1000 USS Zumwalt kép, leszámítva, hogy badass, érdemes megnézni: továbbra is üres a hátsó felépítményen a két kisebb torony helye, ahova eredetileg az 57mm-es Mk.110 ment volna, és végül az 35mm-es Mk.46 kerül. Egyébként úgy tervezik, hogy idén végrehajtják az első kísérleti rakétaindítást is róla, mivel az Mk.57 VLS-ből nem csináltak még ilyet a hajóról.
    Csak jelzem, hogy 2016 októbere óta hadrendben van.... ez esetben fegyverzete: 2db 155mm-es löveg... A II.Vh alatt még rombolónak se nagyon ment volna ez így el, talán korvettnek...

    [​IMG]
  • Cifu
    DDG-1000 USS Zumwalt kép, leszámítva, hogy badass, érdemes megnézni: továbbra is üres a hátsó felépítményen a két kisebb torony helye, ahova eredetileg az 57mm-es Mk.110 ment volna, és végül az 35mm-es Mk.46 kerül. Egyébként úgy tervezik, hogy idén végrehajtják az első kísérleti rakétaindítást is róla, mivel az Mk.57 VLS-ből nem csináltak még ilyet a hajóról.
    Csak jelzem, hogy 2016 októbere óta hadrendben van.... ez esetben fegyverzete: 2db 155mm-es löveg... A II.Vh alatt még rombolónak se nagyon ment volna ez így el, talán korvettnek...
    Nem tudok szebben fogalmazni, a kreténség csúcsát látjuk.
  • Szegény Zumwalt osztály, még mindig nem dőlt el, mi lesz vele...

    Most az US NAVY az FY19-re kér 90 millió dollárt, hogy integrálhassák hozzá az SM-6 aktív radaros rakétát (csak az SM-3 és az SM-6 jöhet szóba, mert nincs célmegvilágító radarja ugye, hogy félaktív rávezetésű rakétát használjon), és a Tomahawk tengerészeti (több célú, hajó elleni és szárazföldi célok elleni) verzióját. Az új tervek szerint a három Zumwalt légvédemi és tengeri / szárazföldi célok elleni nagy hatótávolságú csapásmérésre kapna lehetőséget az új fegyvereivel. Ezzel a Zumwalt rakétafegyverzete az ESSM Block II, az SM-6 és a Tomahawk lenne.

    Az elgondolás kapcsán "apró" probléma, hogy anno ugye úgy döntöttek, hogy a Zumwaltnak elég lesz 80 VLS indító, a többi helyet a két AGS foglalja el. Na most 80 VLS az ugye kevesebb, mint akármelyik Burke osztályú egységnél lévő, szóval egy túlméretes, korlátozott Burke lesz így a Zumwalt-osztály....
  • Mackensen
    Viszont el kell ismerni, hogy nagyon SF-be illő a kinézete[​IMG]
    Badass, nem vitás, de egy 4 milliárd dolláros harci eszköznél azért nem árt, ha valódi harci képességekkel bír. És az sem baj, ha többel, mint a másfél milliárd dollárba kerülő alternatívájának...
  • Cifu
    Badass, nem vitás, de egy 4 milliárd dolláros harci eszköznél azért nem árt, ha valódi harci képességekkel bír. És az sem baj, ha többel, mint a másfél milliárd dollárba kerülő alternatívájának...
    Eljutunk oda,hogy hajónként 1 milliárdért kiszerelik az egyik löveget és VLS-megy a hejére...
  • Nem is értem, miért akarnak rá egyáltalán fegyvert tenni? Ekkora mértékű bénázásnál már ez az apróság igazán nem kéne számítson.

Ugrás a fórum topichoz