|

Japán az AH-1S utódját keresi

Tokió nem egyszerűen váltótípusát keresi a Bell/Fuji Heavy Industries AH-1S Cobra harcihelikoptereknek, elvárásuk, hogy utódja képes legyen hordozófedélzetről és szükségrepülőtérről üzemelni.

Annyi bizonyos, hogy a japán kormány idén már felmérte a lehetőségeit, ám darabszámban egyelőre még nincs egyetértés (a hír 30, 40, 50 darab helikopterről szól és a gyártóktól is e szerint kérnek ajánlatot).

USMC AH-1Z Viper. A Bell (és egyébként az amerikaiak) komolyan bízik a győzelmükben, tekintve, hogy az előd szintén hozzájuk köthető. Forrás: defensenews.com ,

S ajánlat természetesen van, a Bell az AH-1Z Vipert ajánlja, míg a Mitsubishi Heavy Industries az UH-60J/JA Blackhawk mellett érvel, mondván függesztőpontjain egyrészt képes fegyverzet hordozására, másrészt az 1990-es évektől kezdve a Japán Önvédelmi Erők számára számos Blackhawk/Seahawk variánst gyártott már le.

Mitsubishi UH-60J. Forrás: wikipedia.org ,

Az európai Airbus megerősítette a Defense News-nak, hogy a Tiger harcihelikopter nem indul a tenderen, helyette a H-145M többfeladatú helikoptert nevezik be a HForce fegyverrendszerrel. A döntés valószínűleg nem véletlen, mivel a H-145 civil változatát a japán sürgősségi orvosi szolgálat már használja. Emellett a csomag részeként az európai gyártó felajánlotta, hogy a Kobe városában található üzemet kiegészítenék egy karbantartó, javító – és felújító komplexummal, amennyiben ők nyernek.

Az olvasók előtt nem ismeretlen H-145M. Kérdés, hogy a Bell és a Boeing ajánlatával szemben mennyire lesz versenyképes az Airbus fejlesztése. Forrás: airbus.com

Végül, de nem utolsó sorban a Boeing az AH-64E Apache forgószárnyast ajánlotta, melyből a szigetország haderejében 13 darab AH-64D változat már rendszerben van, amit licensz alapján Japánban szereltek össze. Noha eredetileg 62 Apache-ról volt szó, Dél-Koreához hasonlóan a Longbow radar teljesítményével Tokióban sem elégedettek, így kétséges a további beszerzés.

Japán AH-64D. Forrás: flickr.com ,

Olaszország az AW-249 harcihelikopterrel kíván pályázni, ám az jelenleg még fejlesztés alatt áll. A napokban véget érő Japán Nemzetközi „Airshow” alkalmával Goerge Trautman, a Bell tanácsadója úgy nyilatkozott, hogy az ajánlattétel 3-4 hónapon belül várható, így valószínűleg jövő év elején már többet fogunk tudni.