|

F-35A erődemonstráció Utah-ban

F-35A elephant walk

A típus első ún. “elephant walk” mutatvány a Utah államban található Hill légibázison települt 2 ezrednyi F-35A pilótái által előadva. U.S. Air Force Photo By Cynthia Griggs,

A tegnapi napon a szokásosnál minden bizonnyal intenzívebb zajterhelés volt a Hill légibázis közvetlen körzetében, hiszen a Nagy-sóstó keleti partjának közelében fellelhető Hill légibázison települt, az USAF első két bevethető F-35A ezredének gépei egy gyakorlat részeként 20-40 másodperces intervallumban rajzottak ki. Mindennek részként sort kerítettek a típus első “elephant walk” mutatványára is.

Az elephant walk egy olyan esemény megnevezése, melyben nagyszámú gép áll össze szorosan a futópályán. Gyakori, de persze nem kizárólagos helyszíne ennek Dél-Korea, ahol mind az Egyesült Államok, mind Dél-Korea hadereje szokott ilyen erődemonstrációt bemutatni.

Fórum hozzászólások

  • Roni
    Japán mikorra kaphassa meg a 40 db f-35B-t?:)
    Szerintem két-három év múlva kezdődhet talán a leszállításuk. Sietniük nem kell, két hajót először módosítani kell, hogy egyáltalán üzemeltethessék őket. Bevethetőség szerintem még vagy 5 évig nem várható.
  • arbalest
    Szerintem két-három év múlva kezdődhet talán a leszállításuk. Sietniük nem kell, két hajót először módosítani kell, hogy egyáltalán üzemeltethessék őket. Bevethetőség szerintem még vagy 5 évig nem várható.
    Nem tart olyan sokáig átfesteni a jeleket...
  • dudi
    Nem tart olyan sokáig átfesteni a jeleket...
    Passz, hogy mennyire gondoltak, költöttek erre az építésükkor. Korábban arról voltak hírek, hogy a Kaga építésénél talán már figyelembe vették az F-35-ösöket, az Izumónál még valószínűleg nem. Jó kérdés. Viszont azt se felejtsd el, hogy a japánoknak semmilyen tapasztaltuk nincs merevszárnyas repülőgép üzemeltetéséről hordozó fedélzetéről. Biztos sok segítséget kapnak majd az amerikaiaktól, de nulláról felállítani egy új fegyvernemet mindenképpen sok idő, rengeteg képzés és még több gyakorlás.
  • ozymandias
    San Diego-ban az egyik Blackbird prototípus kiállítva, plusz egy csomó érdekes adat. Ott láttam hōmérsékleti adatokat. Ott olyan 600 fokra emlékszem.
    Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

    [​IMG]

    ozymandias
    Ez már a legtöbb titánnak is szünnap..
    Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


    Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

    Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
    Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
    Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

    Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)
  • ozymandias
    a Grain Boundary a metallográfiában a szemcsehatárt jelenti. Ez van minden kristályos anyagban. Van kisszögű szemcsehatár és nagyszögű szemcsehatár. Ezek a kristályosodás, dermedés során jönnek létre. A metallurgiában meg az egyik legfontosabb játék, hogy mit csinálsz a szemcsehatáron.
    Így van.... Ami a legjobb, hogy bár szakirodalomban még utalást sem nagyon találtunk róla, de mint írtam, megcsináltuk aluminiumra is :)
    Ami kijött a gyártásból (vagy 600 tonna volt), az egy AlMg 3 (5754-es) ötvözetre 1/4 kemény szilárdság mellé lágy képlékenység.... 250N/mm Rm és 20%-os nyúlás egyszerre!
  • wolfram
    Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

    [​IMG]



    Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


    Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

    Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
    Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
    Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

    Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)
    Csak szólok, hogy az adatok fahrenheit-ben vannak, nem C°-ban
  • Nagy Csaba
    Csak szólok, hogy az adatok fahrenheit-ben vannak, nem C°-ban
    Persze, de ez oda is van írva. A hajtóműgondola 1050 fahrenheitre melegszik. Az celsiusban 565 fok, de ha koppra húzzák a gépet, akkor szerintem mehet az még tovább is. Ja, ami még lényeges, ez A-12, nem SR-71. Az SR-71 értékei valamennyire eltérhetnek.
  • wolfram
    Kb. Mach 3 sebességnél ezek az értékek:

    [​IMG]



    Bizonyhogy az. A kifejezetten magas hőmérséklet elviselésére kifejlesztett Beta 21S is hosszabb távon úgy max 600 fokig bírja, ha mechanikai terhelés is van. Az oxidációnak is nagyjából eddig áll ellen elfogadható mértékben. Persze vannak spéci ötvözetek, a BuRTi, meg a gamma titán-alumínium ötvözetek, amik magasabb hőmérsékletet is bírnak, de ezeknek meg alacsonyabb hőmérsékleten rosszak a mechanikai tulajdonságaik.


    Más, bár off itt, de talán te tudnál segíteni. Keresek olyan ötvözeteket, amik:

    Teljesen ellenállnak a 60-70 C foknál hidegebb tengervíz okozta korróziónak (tehát bármilyen acél kizárva).
    Minimum az 58 Rockwell C keménységet és az 1500 MPa folyáshatárt el lehet érni náluk, ezen értékek mellett pedig a nyúlásuk minimum 1%-os, vagy nagyobb.
    Létező ötvözetek, szóval nem valami állítólag laborban előállított, de kereskedelmi forgalomba nem került "csodaanyagok".

    Szóval, ha tudnál párat mondani, amik beleférnek a kategóriáimba, akkor előre is köszi. :)
    Heh!? 1500MPa meg 58HRC ÉS tengervíz!? Kell megmunkálni vagy hegeszteni! Mi a bűbánat ez, valami fogaskerék!?
  • ozymandias
    Heh!? 1500MPa meg 58HRC ÉS tengervíz!? Kell megmunkálni vagy hegeszteni! Mi a bűbánat ez, valami fogaskerék!?
    Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
  • wolfram
    Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
    VG 10.Igaz japánból nem lehet kihozni nyersanyagként de nagyon jó(meg persze negyon drága),de ha megfizethetőt akarsz akkor Böchler N690.Írd be gugliba,hogy késacélok és lesz egy halom dolog.
  • Na,
    wolfram
    Neem, nem kell hegeszteni, csak csiszolni. Kés lenne. És korróziófóbiás vagyok. :D De egyelőre még csak tapogatózok. Van már pár jelöltem, de mivel te jobban képben vagy ezen a területen, hát gondoltam, megkérdezlek.
    Na, így már más. Meglesem, hogy mi van. Szerszámkés vagy kés, mint kés?
  • dudi
    VG 10.Igaz japánból nem lehet kihozni nyersanyagként de nagyon jó(meg persze negyon drága),de ha megfizethetőt akarsz akkor Böchler N690.Írd be gugliba,hogy késacélok és lesz egy halom dolog.
    Az nem bírja a tengervizet. ;) Még a Nitrobe 77, N360, egyéb nitrogénes acélok sem, amik pedig klasszisokkal korrózióállóbbak a VG-10-nél. Nekem meg ez feltétel.


    ozymandias
    Na,

    Na, így már más. Meglesem, hogy mi van. Szerszámkés vagy kés, mint kés?
    Kés, mint kés lenne.
  • wolfram
    Az nem bírja a tengervizet. ;) Még a Nitrobe 77, N360, egyéb nitrogénes acélok sem, amik pedig klasszisokkal korrózióállóbbak a VG-10-nél. Nekem meg ez feltétel.




    Kés, mint kés lenne.

    A sóval van a gond?Mert ezek is korrózió állóak állítólag.
  • Ha kés kell, mint kés, akkor 1.4112 (az amcsiknál 440-es rozsdamentes cucc. Trükkös a hōkezelése, de 58HRC-re le lehet edzeni. Elég jó a korróziós ellenállása.
  • Nagy Csaba
    Így van.... Ami a legjobb, hogy bár szakirodalomban még utalást sem nagyon találtunk róla, de mint írtam, megcsináltuk aluminiumra is :)
    Ami kijött a gyártásból (vagy 600 tonna volt), az egy AlMg 3 (5754-es) ötvözetre 1/4 kemény szilárdság mellé lágy képlékenység.... 250N/mm Rm és 20%-os nyúlás egyszerre!
    És az Alcoa nem vette meg?
  • gacsat
    És az Alcoa nem vette meg?
    Hááááát.... Ott gyártottuk, még hozzá alu teherautó üzemanyag tank alapanyagként. A vevő és a kereskedő olyan vaskalapos volt, hogy mivel a szabványtól eltérő alapanyagot kapott, nem érdekelte hogy ebből jobb minőségű tankot tud gyártani, ráadásul szebb felületi minőségben, "megfúrta" az új technológiát. No comment. Egyébbként azon is gondolkodtunk (a kitalálók) hogy szabadalmaztatjuk, de sajna nem sikerült több ok miatt.......
  • Nagy Csaba
    Hááááát.... Ott gyártottuk, még hozzá alu teherautó üzemanyag tank alapanyagként. A vevő és a kereskedő olyan vaskalapos volt, hogy mivel a szabványtól eltérő alapanyagot kapott, nem érdekelte hogy ebből jobb minőségű tankot tud gyártani, ráadásul szebb felületi minőségben, "megfúrta" az új technológiát. No comment. Egyébbként azon is gondolkodtunk (a kitalálók) hogy szabadalmaztatjuk, de sajna nem sikerült több ok miatt.......
    Ami eltér a szabványtól, azt baszhatod. Onnantól a pasi kisérleti tankokat gyártott volna. Naná, hogy nem vállalta be.
  • A japánok a 40 db f-35B mellé további 100 db f-35 Lightning-2 gépet vesznek .
    +Megkapták az idei évre tervezett 10 db gépet.
  • gacsat
    Ami eltér a szabványtól, azt baszhatod. Onnantól a pasi kisérleti tankokat gyártott volna. Naná, hogy nem vállalta be.
    A több 100 tonnából a 90%-át úgy használta fel, hogy fogalma nem volt a mi technológia váltásunkról, mert az őáltala kért szilárdsági intervallumokat simán teljesítettük, s így nem volt a műbizonylatokon eltérés. Nekünk ilyen gyártásoknál nem a technológiát kell validáltatnunk, hanem a kért szilárdsági értékek teljesítését.....
  • Terminator
    Az ausztrál számvevőszék (ANAO) vizsgálatának eredménye az alábbi témakörben:

    Joint Strike Fighter - Introduction into Service and Sustainment Planning

    https://www.anao.gov.au/sites/default/files/Auditor-General_Report_2018-2019_14.pdf


    És tanulmány egyféle értelmezése:
    https://wentworthreport.com/the-f-35-known-unknowns-on-cost/
    És a 10k auszrál dollár repóra költségű Gripen kiszúrása után inkább nem olvastam el. Objektivitása az biztosan 0.
  • molnibalage
    És a 10k auszrál dollár repóra költségű Gripen kiszúrása után inkább nem olvastam el. Objektivitása az biztosan 0.
    Te csak az ANAO jelentést olvasd el, hátha találsz benne valami új infót.

Ugrás a fórum topichoz