|

Bemutatkozott az L-39NG

Négy évvel azután, hogy a cseh gyártó hivatalosan is bejelentette az L-39NG programját, elkészült és bemutatkozott az első példány.

2014 júliusában Farnborough-ban jelentette be az AERO Vodochody, hogy az L-39 Albatrosz alapjain új, modernizált veriót készít, mellyel azon országoknak lehet kiváló üzlet (akikből közel 60 található világszerte), amelyek már most is üzemeltetik az Albatroszt (állományukban nagyjából 600 repülőképes L-39-essel). Ezek leváltására, vagy adott esetben modernizálására tökéletes választás az L-39NG.

A most bemutatott példány első alkatrészeinek gyártását 2017-ben kezdték meg és az elkészült példány október 12-én gödült ki a gyárkapun, az első repülését pedig még idén végre tervezik hajtani.

Forrás: AERO Vodochody ,

Hivatalos megrendelést egyelőre csak Szenegál adott le a típusra, mely 4 felfegyverezhető példányt rendelt. Az első két gépet 2020-ban vehetnék át, míg a maradék két példány a rákövetkezendő esztendőre készül el.

Emellett cseh források szerint a légierő pilótaképzésében résztvevő, állami tulajdonú LOM Praha 4 példány vásárlását tervezi, további 2 gépes opcióval. Továbbá még két másik céggel írtak alá szándéknyilatkozatot: a portugál SkyTech 10 gépet ígényelne (további 6 gépes opcióval), míg az arizonai RSW Aviation 12 új gyártású példányt szeretne, további 6 meglévő gépét is átalakítaná, melyek L-39CW típusjelzést kapnának a modernizációt követően.

Forrás: AERO Vodochody ,

Az újgenerációs Albatrosz kisebb méretű, könnyebb és gazdaságosabb Williams FJ44 típusú erőforrásokat kap, mellyel nő a típus utazósebessége és a hatótávolsága is. A pilótafülke műszereit lecserélik és többfunkciós, nagyméretű kijelzőket szerelnek be, és “virtuális képességekkel” növelik a képzés hatékonyságát. A sárkányszerkezethez is hozzányúltak, az L-39NG új, korszerű struktúrájú szárnyakat kap, mely könnyebb, de nagyobb élettartamot biztosít. Emellett egy darabból készült kabintetőt is kap a növendék a jobb kilátás érdekében.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    Vedd észre hogy a nemzetközi pilótaképzés vonalon erős túlkínálat és verseny van.
    Miért, kerekes, teherautó alvázas 155mm-es tüzérségből nincs? (Ceasar, ATMOS, Archer, Dana, Zuzanna 2, Nora,) És akkor még a harcjármű alapúakat nem is soroltam!
    Mégis csatlakoztunk az EVA projekthez. Meg az olaszok is...
  • pöcshuszár
    Miért, kerekes, teherautó alvázas 155mm-es tüzérségből nincs? (Ceasar, ATMOS, Archer, Dana, Zuzanna 2, Nora,) És akkor még a harcjármű alapúakat nem is soroltam!
    Mégis csatlakoztunk az EVA projekthez. Meg az olaszok is...
    Én tényleg nem értem hogy lehet egy tüzérségi fegyver vásárlási projektet (amiben legfeljebb egy követelmény listával veszünk részt) egy pilóta képző iskolához hasonlítani (ahol ott vannak a növendékeink az oktatóink és esetleg a gépeink is)
    Ezt a gondolatmenetet szimplán nem értem...o_O
    Az egyik egy eszköz beszerzés, a másik egy képzési szolgáltatás.
    Az egyikre már most is van egy bevált megoldás, a másik egy teljesen új eszköz kategória a MH ben.
    Én semmiféle hasonlóságot nem vélek felfedezni a két üzlet között, legfeljebb annyit hogy végeredméntben mindkettő pénzbe kerül.
    Ha gondolod próbáld elmagyarázni hogy miért nekünk kéne szívességet tenni a Cseheknek azzal hogy megmentjük (megpróbáljuk megmenteni) az iskola repülőgép gyártásukat?
    A Janes cikkben ráadásul a Lengyeleket is hozzácsapják a businesshez akiknek már van 16 eltérő tipusú gépük és oszlopos tagjai egy másik képzési programnak.
    Szerinted komoly hogy majd a Csehek kedvéért eladják az M346-kat kilépnek IFTS ből és csatlakoznak a Cseh programhoz?
  • pöcshuszár
    Mér', az EVA programban sincs benne minden V4-es ország, nem?
    A csehek, szlovákok, magyarok simán tudnának közös pilótaképző programot indítani. Amihez bárki más is csatlakozhat, ha szeretne. De alapvetően egy ilyen program nem azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell vennie a gépeket. Sokkal olcsóbb, ha a csehek kifizetik a gépeket, és ők is üzemeltetik, mi pedig repülési időt ill. kiképzőket bérlünk tőlük. Így nem kell ezekre a gépekre külön földi személyzetet, oktatókat tartanunk, valamint nem nekünk kell a 3-4 gép logisztikai üzemeltetésének nyűgjét felvállalni. WIN-WIN szituáció.
    A 3 kis országban külön külön szerintem értelmetlen kiképző flottát fenntartani. A 3 országnak szerintem együtt sincs akkora pilótaigénye, mint mondjuk a németeknek, vagy akár a lengyeleknek.
    De mondjuk azt el tudnám képzelni, hogy esetleg a svájciakat, osztrákokat be lehetne vonni a dologba.
    Az L-39 NG max olyan kicsi, részben tőkeszegény országoknak tudnám elképzelni itt a térségben. Mint a horvátok, szlovének, bulgária, bosznia. Ettől nyugatra attol tartok hogy az Alba nem rug labdába a túlkinálat miatt.
  • rudi
    Ránk meg a Szlovákokra még lehet hogy ránk sózzák az L39 NG-t, de a Lengyelek már letették a voksot az M-346 mellett és a legutóbbi hírek szerint a meglévő 12 db mellé még további 4 db gépet vásároltak.
    A 16 M346 mellé meg minek még L39?
    Mert szerintem az erről történt tárgyalás annyi lehetett, hogy a csehek ajánlgatták megvételre a gépüket, a többiek meg bólogattak hogy oké, meggondoljuk - a lengyelek meg egy szót se szóltak, azt is csöndben csinálták.
  • tonyo
    Az L-39 NG max olyan kicsi, részben tőkeszegény országoknak tudnám elképzelni itt a térségben. Mint a horvátok, szlovének, bulgária, bosznia. Ettől nyugatra attol tartok hogy az Alba nem rug labdába a túlkinálat miatt.
    Ne felejtsd el, hogy Austria hadserege bejelentette, hogy idén kb. Októberben elfogy az idei pénze.
    A svájciaknál meg már egyszer tendert nyert a Gripen, ami gyakorlatilag a kategóriája legolcsóbban beszerezhető, és fenntartható gépe. Szóval ezek a népek - bár tud sok pénzük lenni - nem szívesen szórják.
  • emel
    Mert szerintem az erről történt tárgyalás annyi lehetett, hogy a csehek ajánlgatták megvételre a gépüket, a többiek meg bólogattak hogy oké, meggondoljuk - a lengyelek meg egy szót se szóltak, azt is csöndben csinálták.
    És ezért nyilatkozta azt amit, Benkő papa....
  • rudi
    Én tényleg nem értem hogy lehet egy tüzérségi fegyver vásárlási projektet (amiben legfeljebb egy követelmény listával veszünk részt) egy pilóta képző iskolához hasonlítani (ahol ott vannak a növendékeink az oktatóink és esetleg a gépeink is)
    Ezt a gondolatmenetet szimplán nem értem...o_O
    Az egyik egy eszköz beszerzés, a másik egy képzési szolgáltatás.
    Az egyikre már most is van egy bevált megoldás, a másik egy teljesen új eszköz kategória a MH ben.
    Én semmiféle hasonlóságot nem vélek felfedezni a két üzlet között, legfeljebb annyit hogy végeredméntben mindkettő pénzbe kerül.
    Ha gondolod próbáld elmagyarázni hogy miért nekünk kéne szívességet tenni a Cseheknek azzal hogy megmentjük (megpróbáljuk megmenteni) az iskola repülőgép gyártásukat?
    A Janes cikkben ráadásul a Lengyeleket is hozzácsapják a businesshez akiknek már van 16 eltérő tipusú gépük és oszlopos tagjai egy másik képzési programnak.
    Szerinted komoly hogy majd a Csehek kedvéért eladják az M346-kat kilépnek IFTS ből és csatlakoznak a Cseh programhoz?
    Pedig nem túl bonyolult. Mivel a PESCO megfinanszírozza a fejlesztés költségeit, így azt már a tényleges beszerzéseknél nem kell kifizetni.
    Mennyi is az F-35 ára fejlesztési költségekkel, és anélkül?
    A Pesco nem csak eszközfejlesztéseket, de kiképzési programokat is támogat. Jelenleg 5 ilyen program van. Direktben pénzt nem tudnánk gyakorló gépekre, és magunknak ilyen kiképzési programra szerezni. Ha viszont összefogunk és újat hozunk létre, akkor már tudunk támogatást szerezni. Minél több az együttműködő, és a programban közös elem, annál nagyobb az esély a program támogatására.
    Ezzel csökkentjük a kiképzés költségeit. Mert vagy a gépeket, vagy az infrastruktúrát, vagy magát a kiképzés költségeit csökkenthetjük.
    Magyarán talált pénz.
  • pöcshuszár
    Pedig nem túl bonyolult. Mivel a PESCO megfinanszírozza a fejlesztés költségeit, így azt már a tényleges beszerzéseknél nem kell kifizetni.
    Mennyi is az F-35 ára fejlesztési költségekkel, és anélkül?
    A Pesco nem csak eszközfejlesztéseket, de kiképzési programokat is támogat. Jelenleg 5 ilyen program van. Direktben pénzt nem tudnánk gyakorló gépekre, és magunknak ilyen kiképzési programra szerezni. Ha viszont összefogunk és újat hozunk létre, akkor már tudunk támogatást szerezni. Minél több az együttműködő, és a programban közös elem, annál nagyobb az esély a program támogatására.
    Ezzel csökkentjük a kiképzés költségeit. Mert vagy a gépeket, vagy az infrastruktúrát, vagy magát a kiképzés költségeit csökkenthetjük.
    Magyarán talált pénz.
    Rendben…
    Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
  • rudi
    Rendben…
    Majd szólj ha PESCO kifizette a Magyar vadászpilóta képzés költségeit :)
    Úgy nehéz lesz, ha még nincs rá program. De új program csak több EU-s állam összefogásával jöhet létre. Ehhez viszont olyan államok kellenek, akiknek nincs saját programja. Erre kiváló lehetőség lenne a cseh, szlovák, magyar összefogás. Ha mellédobnak egy vadonatúj EU-s gépet is, akkor már lehet jelentkezni a PESCO pénzekre.
  • Azon gondolkodom, hogy a csehek miert kezdtek bele ebbe a 39NG programba. Miben biztak? Nyilvan lattak a piac tultelitettseget, es lathattak azt is, hogy az elözö, L-159-es kiserletuk is remenytelenul kudarcot vallott. Raadasul a 39NG mar aerodinamikai koncepcioban is reg elavult, ezen a piacon ugysincs eselyuk csak csiszolgatassal, kiallitason se lehet feltunest kelteni ennyivel.

    Szoval nem igazan ertem, hogy ebbe a 39NG-be miert kellett meg penzt elegetniuk.
  • Capslock27
    Azon gondolkodom, hogy a csehek miert kezdtek bele ebbe a 39NG programba. Miben biztak? Nyilvan lattak a piac tultelitettseget, es lathattak azt is, hogy az elözö, L-159-es kiserletuk is remenytelenul kudarcot vallott. Raadasul a 39NG mar aerodinamikai koncepcioban is reg elavult, ezen a piacon ugysincs eselyuk csak csiszolgatassal, kiallitason se lehet feltunest kelteni ennyivel.

    Szoval nem igazan ertem, hogy ebbe a 39NG-be miert kellett meg penzt elegetniuk.
    Minden ország igyekszik valahogy életben tartani a hadiiparát, ami békeidőben nem könnyű, különösen ha repûlőgép gyártásról van szó és egy kicsi Közép.Eu.i országról.

    A Csehek szerencséje hogy náluk a repipar hagyományosan igen fejlett és kiterjedt, ezèrt az állam abban bízik hogy az L39 NG programba pumpált pénz végső soron még akkor is hasznosulni fog ha maga az L39 NG nem lesz piaci siker. (értsd: a szakemberek, gyárak megmaradnak, megy a K+F, stb..)
  • Capslock27
    Azon gondolkodom, hogy a csehek miert kezdtek bele ebbe a 39NG programba. Miben biztak? Nyilvan lattak a piac tultelitettseget, es lathattak azt is, hogy az elözö, L-159-es kiserletuk is remenytelenul kudarcot vallott. Raadasul a 39NG mar aerodinamikai koncepcioban is reg elavult, ezen a piacon ugysincs eselyuk csak csiszolgatassal, kiallitason se lehet feltunest kelteni ennyivel.

    Szoval nem igazan ertem, hogy ebbe a 39NG-be miert kellett meg penzt elegetniuk.
    A gép sanszosan filléres egy korszerű Hawk vagy az M.346 Master vagy a Jak-130-hoz képest. Igen, kevesebbet is tud, de ha valakinek erre van igénye...
    Egyébként tudtommal van már rá rendelés, szóval nem igazán értem a megjegyezésedet. Úgy kb. 30 darabra. Ok, ez nem több ezer, de hát nem is a teljes VSz + Szovjetunió és 3. világ iskolagépét gyártják vele. Akik L-39 felhasználók voltak, azok sanszosan idővel NG felhasználók lesznek mínusz az USA beleszólása a hajómű miatt.
    Viszont mivel ilyen kategóriájú iskolagépet tudtommal nem gyárt az USA nem igazán érdeke keresztbe tenni neki.

    rudi
    Minden ország igyekszik valahogy életben tartani a hadiiparát, ami békeidőben nem könnyű, különösen ha repûlőgép gyártásról van szó és egy kicsi Közép.Eu.i országról.

    A Csehek szerencséje hogy náluk a repipar hagyományosan igen fejlett és kiterjedt, ezèrt az állam abban bízik hogy az L39 NG programba pumpált pénz végső soron még akkor is hasznosulni fog ha maga az L39 NG nem lesz piaci siker. (értsd: a szakemberek, gyárak megmaradnak, megy a K+F, stb..)
    Igen, ez a másik fele. A tudás fenntartása is megéri a pénzt.
  • molnibalage
    A gép sanszosan filléres egy korszerű Hawk vagy az M.346 Master vagy a Jak-130-hoz képest. Igen, kevesebbet is tud, de ha valakinek erre van igénye...
    Egyébként tudtommal van már rá rendelés, szóval nem igazán értem a megjegyezésedet. Úgy kb. 30 darabra. Ok, ez nem több ezer, de hát nem is a teljes VSz + Szovjetunió és 3. világ iskolagépét gyártják vele. Akik L-39 felhasználók voltak, azok sanszosan idővel NG felhasználók lesznek mínusz az USA beleszólása a hajómű miatt.
    Viszont mivel ilyen kategóriájú iskolagépet tudtommal nem gyárt az USA nem igazán érdeke keresztbe tenni neki.
    .
    .
    Igen, de az L-159-nél is ez volt az alaphelyzet, és akkor még konkurrens tipus is kevesebb volt, sőt a Boeing is segitett műszakilag és lobbyerővel is, mégse jött össze. Azután érzem optimistának, hogy lényegében ugyanazt leporolva próbálnak még egy kört.
    De hátha magáncégek is vesznek belőle, nem csak Szenegál.
  • Capslock27
    .
    .
    Igen, de az L-159-nél is ez volt az alaphelyzet, és akkor még konkurrens tipus is kevesebb volt, sőt a Boeing is segitett műszakilag és lobbyerővel is, mégse jött össze. Azután érzem optimistának, hogy lényegében ugyanazt leporolva próbálnak még egy kört.
    De hátha magáncégek is vesznek belőle, nem csak Szenegál.
    Pont ott volt a bökkenő, hogy volt egy csomó részegység az L-159-ben.
  • Ahogy az L-159-nek úgy az NG-nek sincs létjogosultsága. Nem müszaki repülési üzemeltetési tulajdonságai miatt, hanem szimplán az amerikai hajtómű miatt. Azok az üzemeltetők akik az ALBA-t üzemelteték nem igazán puszipajtásai voltak az USA-nak. Tehát francia, ukrán, orosz stb. hajtóművel és francia, cseh, orosz avionikával simán elladható lett volna. Igy meg nem... (persze 1-2 afrikai ország és 1-2 bepalizott nemzet (pld mi..) vehetünk belőle, de ettől még nem lesz rentábilis a gyártás..
    De tovább él a nemzeti repülőgépipar Csehországban...

Ugrás a fórum topichoz