Négy évvel azután, hogy a cseh gyártó hivatalosan is bejelentette az L-39NG programját, elkészült és bemutatkozott az első példány.
2014 júliusában Farnborough-ban jelentette be az AERO Vodochody, hogy az L-39 Albatrosz alapjain új, modernizált veriót készít, mellyel azon országoknak lehet kiváló üzlet (akikből közel 60 található világszerte), amelyek már most is üzemeltetik az Albatroszt (állományukban nagyjából 600 repülőképes L-39-essel). Ezek leváltására, vagy adott esetben modernizálására tökéletes választás az L-39NG.
A most bemutatott példány első alkatrészeinek gyártását 2017-ben kezdték meg és az elkészült példány október 12-én gödült ki a gyárkapun, az első repülését pedig még idén végre tervezik hajtani.
Hivatalos megrendelést egyelőre csak Szenegál adott le a típusra, mely 4 felfegyverezhető példányt rendelt. Az első két gépet 2020-ban vehetnék át, míg a maradék két példány a rákövetkezendő esztendőre készül el.
Emellett cseh források szerint a légierő pilótaképzésében résztvevő, állami tulajdonú LOM Praha 4 példány vásárlását tervezi, további 2 gépes opcióval. Továbbá még két másik céggel írtak alá szándéknyilatkozatot: a portugál SkyTech 10 gépet ígényelne (további 6 gépes opcióval), míg az arizonai RSW Aviation 12 új gyártású példányt szeretne, további 6 meglévő gépét is átalakítaná, melyek L-39CW típusjelzést kapnának a modernizációt követően.
Az újgenerációs Albatrosz kisebb méretű, könnyebb és gazdaságosabb Williams FJ44 típusú erőforrásokat kap, mellyel nő a típus utazósebessége és a hatótávolsága is. A pilótafülke műszereit lecserélik és többfunkciós, nagyméretű kijelzőket szerelnek be, és “virtuális képességekkel” növelik a képzés hatékonyságát. A sárkányszerkezethez is hozzányúltak, az L-39NG új, korszerű struktúrájú szárnyakat kap, mely könnyebb, de nagyobb élettartamot biztosít. Emellett egy darabból készült kabintetőt is kap a növendék a jobb kilátás érdekében.