|

NASAMS 2 üzemeltető lesz India?

Indiai sajtóértesülések alapján a főváros védelmét NASAMS 2 légvédelmi rendszerrel erősítenék meg. Hogy az 1 milliárd Dollár környékére taksált üzlet mikor és milyen feltételekkel jöhet létre, arról még nincs információ, ugyanakkor azt tudni lehet, hogy a Norvégia és az Egyesült Államok által közösen fejlesztett rendszer beszerzése kapcsán gyorsított ütemere adott zöld lámpát az indiai védelmi beszerzéseket felügyelő tanács, kihasználva egy 2016-os törvénymódosítást, mely békeidőben is lehetőséget biztosít erre.

NASAMS 2 tesztlövészet | Fotó: Kongsberg Defence Systems ,

A norvég rendszer jelenleg 6 ország haderejében áll hadrendben:

  • az eredeti, 1995-től elérhető NASAMS Spanyolországban és az Egyesült Államokban lelhető fel – útóbbiaknál Washington D.C. védelmébe segít be
  • az elsősorban szenzor vonalon továbbfejlesztett, akár radar használat nélkül is indítani képes NASAMS 2 Norvégia, Finnország, Hollandia és Chile légvédelmi képességeit erősíti, valamint 2016 óta Litvániában is folyamatban van a beszerzés előkészítése

A NASAMS rendszerről bővebben kapcsolódó fórum témánkban olvashatnak az érdeklődők.

A NASAMS 2 indítóblokkja AMRAAM, ESSM és Sidewinder rakéták fogadására alkalmas. Kongsberg Defence Systems,

Források megjegyzik, hogy párhuzamosan zajlik Újdelhi kiemelten védett területeinek módosítása, illetve azon folyamatlánc lerövidítése, melynek végén kiadásra kerülhet tűzparancs eltérített gépre.

Fórum hozzászólások

  • rudi
    A Konsberg nyilatkozott magyar NASAMS beszerzés ügyben:
    A cikk fordítása:
    "A Kongsberg cég feltárja a magyar légvédelmi szerződés tervezett ajánlatát

    Válaszul Magyarországnak arra a tervére, hogy közepes hatótávolságú rakétarendszert vásárol a légivédelmi képességeinek a fejlesztése érdekében, Kongsberg azt tervezi, hogy felajánlja Mo.nak a Raytheonnal közösen kifejlesztett NASAMS rendszert. A Kongsberg reméli, hogy a rendszer korábbi eladása Litvániának segít abban, hogy Budapesttől is szerződést köthessen.
    Májusban Benkő Tibor magyar honvédelmi miniszter elmondta a Kossuth Rádiónak, hogy a minisztériuma azt tervezi, hogy ajánlatokat kér az MBDA-tól az Aster, az Israel Aerospace Industries-től az Arrow és a MEADS nemzetközi konzorciumtól közepes hatótávolságú légvédelmi rendszerek beszerzésére, valamint Kongsbergrtől a Raytheon-nal közösen a NASAMS rendszerről.
    „Tárgyalások vannak folyamatban Magyarországgal, és arra törekszünk hogy létrejöjjön a szerződés a NASAMS eladásáról.” - mondta Dag Løvås, a Kongsberg Defense & Aerospace üzletfejlesztési vezetője a Defense News-nak az MSPO védelmi iparági kiállításán.
    A NASAMS-ot már eladták Litvániának a Kelet-Európában, és ez az üzletet további rakéták eladásával bővült az idén.
    "Reméljük, hogy Litvániában elért eredmények megerősítik pozíciónkat" - mondta Løvås
    Løvås hozzátette,hogy a NASAMS rendszert eddig 11 országnak adták el és arra törekszenek hogy K-Eu.ban további országok is ezt a rendszert válasszák."

    Megjegyzés tőlem: Én nem halottam Benkőnek a cikkben említett rádió nyilatkozatát…
    Viszont ez azt jelenti hogy a Norvégok részéről megvan a szándék, nekünk kéne elfogadni hogy a civileknek ők osztanak pénzt
    Norvégok részéről miért ne lenne eladási szándék? Viszont norvég zsé ügyében elmennék a falig, hogy változást érjünk el. Ez szuverenitási kérdés és mégse az USAval tárgyalunk.
  • blogen
    Szóval ez a választék! Ezek szerint az ABM képesség versenyben van/volt.
    A MEADS szerinted elkészült? Izraeltől az égvilágon semmit nem fogunk venni. Gondolkodjunk Gézáim!
  • Aster MRAD+ABM (hatótáv/hatómagasság)
    Aster 15: 2–30/0-13
    Aster 30: 3–120/0-20 (ABM)

    MEADS MRAD+ABM (hatótáv/hatómagasság)
    IRIS-T: 35/20?
    MIM-104F: 40/20 (ABM)

    Arrow ABM LRAD (hatótáv/hatómagasság)
    Block-3: 100/50

    Az Aster és a MEADS még csak-csak konkurencia a NASAMS-nak, de hogy jön ide az Arrow? Nincs itt valami tévedés, mert a BARAK az az IAI rendszer, ami beleillene a sorba:

    Barak MRAD+ABM (hatótáv/hatómagasság)
    Barak MRAD: 35/20
    Barak LRAD: 70/30
    Barak ER: 150/? (ABM)
  • Az eddigi szállító Thales Raytheon Systems-el szemben a Lockheed Martin kapott megbízást és $281 milliót hogy kifejlessze a Sentinel radar jelenlegi A3 változatának (AN/MPQ-64A3) utódját, az A4 változatot és legyártsa belőle az első 18 db-ot
    Az A4-es változat állítólag sokkal jobb lesz a jelenleginél a UAV-k, CM-ek észlelésében, követésében.
    (Iráni lecke eredménye???)
    Az új radarnak 2026-ra kell szolgálatba állnia.
    Az A4 változatnál felhasználják a cég TPS-77 radarjához fejlesztett technológiákat és GaN alapú lesz.

    Megjegyzés: ha NASAMS-ot veszünk lehet hogy érdemes volna kitolni a radarok beszerzését 2026-ig és ezt az új változatot kellene választani...
  • rudi
    Az eddigi szállító Thales Raytheon Systems-el szemben a Lockheed Martin kapott megbízást és $281 milliót hogy kifejlessze a Sentinel radar jelenlegi A3 változatának (AN/MPQ-64A3) utódját, az A4 változatot és legyártsa belőle az első 18 db-ot
    Az A4-es változat állítólag sokkal jobb lesz a jelenleginél a UAV-k, CM-ek észlelésében, követésében.
    (Iráni lecke eredménye???)
    Az új radarnak 2026-ra kell szolgálatba állnia.
    Az A4 változatnál felhasználják a cég TPS-77 radarjához fejlesztett technológiákat és GaN alapú lesz.

    Megjegyzés: ha NASAMS-ot veszünk lehet hogy érdemes volna kitolni a radarok beszerzését 2026-ig és ezt az új változatot kellene választani...
    Nem kérték az 5 rotorlapátos verziót a H145M-nél, nem vettek a Leopárdokra Trophy APS-t... előregondolkodnak, de azért nem ennyire. Meg gondolom sürgős is, nehogy megváltozzon a szélirány.
  • rudi
    Az eddigi szállító Thales Raytheon Systems-el szemben a Lockheed Martin kapott megbízást és $281 milliót hogy kifejlessze a Sentinel radar jelenlegi A3 változatának (AN/MPQ-64A3) utódját, az A4 változatot és legyártsa belőle az első 18 db-ot
    Az A4-es változat állítólag sokkal jobb lesz a jelenleginél a UAV-k, CM-ek észlelésében, követésében.
    (Iráni lecke eredménye???)
    Az új radarnak 2026-ra kell szolgálatba állnia.
    Az A4 változatnál felhasználják a cég TPS-77 radarjához fejlesztett technológiákat és GaN alapú lesz.

    Megjegyzés: ha NASAMS-ot veszünk lehet hogy érdemes volna kitolni a radarok beszerzését 2026-ig és ezt az új változatot kellene választani...
    Sztem a bizniszt idén meg kell kötnünk. A amcsi kongresszus már jóváhagyta, nagy a nyomás...
  • SilvioD
    A amcsi kongresszus már jóváhagyta, nagy a nyomás...
    A DSCA-n közzétett hír nem a NASAMS rendszerről szólt, hanem csak az AMRAAM C7-es rakétákról. A közlemény külön kiemeli hogy a Sentinel radarok ügye nem GOV-GOV megállapodás lesz (v.színű az ellentételezési igények miatt), ezért a radarok esetében az export engedélyeztetést közvetlenül a gyártónak kell lefolytatnia.
    A C7 rakéták egyformán jók a NASAMS indítókba és a Gripenek szárnya alá is, ezért abszolút nem probléma ha a radarok (és a NASAMS rendszer többi eleme) esetleg később érkeznek - mondjuk 2026-ban.
  • Anti
    De emerika kap 26-ban, mi meg gondolom 23-ikak lennenk a sorban ugyhogy szerintem nekunk 2026 nem lenne realis.
    Az hogy hanyadikak lennénk a sorban nem tudom, viszont az a 8-10 radar amire nekünk reálisan szükségünk lehet, a LM gyártó kapacitásához képest v.színűleg elenyésző db. szám, úgyhogy még ha az amerikai megrendelések előnyt élveznek is, v.színűleg nem kellene éveket várni arra hogy a mi radarjainkat is legyártsák.

    Azt hiszem a UAV és CM kérdés már most is nagyon fontos - a jövőben meg v.színű a leg fontosabb lesz - ezért talán érdemes lenne radarból is nem a kifutó modellt, hanem a lehető leg fejlettebb radart változatot beszerezni.
  • rudi
    A DSCA-n közzétett hír nem a NASAMS rendszerről szólt, hanem csak az AMRAAM C7-es rakétákról. A közlemény külön kiemeli hogy a Sentinel radarok ügye nem GOV-GOV megállapodás lesz (v.színű az ellentételezési igények miatt), ezért a radarok esetében az export engedélyeztetést közvetlenül a gyártónak kell lefolytatnia.
    A C7 rakéták egyformán jók a NASAMS indítókba és a Gripenek szárnya alá is, ezért abszolút nem probléma ha a radarok (és a NASAMS rendszer többi eleme) esetleg később érkeznek - mondjuk 2026-ban.
    Leszámítva, hogy akkor medrad sam nélkül marad az ország. A Kub tudtommal nem huzza addig...
  • rudi
    Ez is érdekes rész a hírben:
    "In addition to elements from the NASAMS, this highly mobile air defence system includes the IRIS-T missile from Diehl Defence GmbH and a radar from Weibel Scientific A/S"
    Eddig nem hallottam hogy az Iris-T is befér az indítóba és nem a Sentinel radar van hozzá...
    Az IRIS-T tudtam, a másik meg nem propagált, de nyilvánvaló off design. Ha a Kub rendszert is bele lehet pakolni a HAWK XXI Patriot és minden más mellé FDC-be, akkor az, hogy egy másik korszerű digitális radar legyen hozzá az séta a parkban. A Sentinelnél nagyobb AIM-120 HMZ mellett felesleges. AMRAAM ER vagy ESSM Block II esetén már vagy nagyon sok radar kell vagy azért kell legalább 1-2 nagyobb.
  • molnibalage
    Az IRIS-T tudtam, a másik meg nem propagált, de nyilvánvaló off design. Ha a Kub rendszert is bele lehet pakolni a HAWK XXI Patriot és minden más mellé FDC-be, akkor az, hogy egy másik korszerű digitális radar legyen hozzá az séta a parkban. A Sentinelnél nagyobb AIM-120 HMZ mellett felesleges. AMRAAM ER vagy ESSM Block II esetén már vagy nagyon sok radar kell vagy azért kell legalább 1-2 nagyobb.
    Akkor az USA hozzáadott érték ebben a felállásban már tényleg csak az AMRAAM...
    Amúgy az indító platform az alváz hátulján forgatható?
    Nekem a rajz alapján úgy tűnik hogy igen (oldalt van valami lehajthatónak tűnő rács...)
  • rudi
    Akkor az USA hozzáadott érték ebben a felállásban már tényleg csak az AMRAAM...
    Amúgy az indító platform az alváz hátulján forgatható?
    Nekem a rajz alapján úgy tűnik hogy igen (oldalt van valami lehajthatónak tűnő rács...)
    Annak kell lennie, mert anélkül 360 fokos HMZ nincs. Sanszosan ez menet közben tárolási pozíció, amit megállva kiemel magából. De ennek utána kellene nézni. Az Silka, Osza és Tor is rendelkezik ilyen menet / tárolási "beállítással". Össze tudják "hajtogatni" magukat.
  • rudi
    Akkor az USA hozzáadott érték ebben a felállásban már tényleg csak az AMRAAM...
    Amúgy az indító platform az alváz hátulján forgatható?
    Nekem a rajz alapján úgy tűnik hogy igen (oldalt van valami lehajthatónak tűnő rács...)
    Az AMRAAM ER és ESSM Block II-őt ki gyártja? Az AMRAAM hajótművét is mintha valami norvég (?) üzemi csinálta volna és voltak bajok egy hajótmű szériával pár éve.

    Az ESSM az közös NATO (?) / nyugati hajófedélzeti SAM a Sea Sparrow utódja, ha jól emlékszem.

Ugrás a fórum topichoz