|

NASAMS 2 üzemeltető lesz India?

Indiai sajtóértesülések alapján a főváros védelmét NASAMS 2 légvédelmi rendszerrel erősítenék meg. Hogy az 1 milliárd Dollár környékére taksált üzlet mikor és milyen feltételekkel jöhet létre, arról még nincs információ, ugyanakkor azt tudni lehet, hogy a Norvégia és az Egyesült Államok által közösen fejlesztett rendszer beszerzése kapcsán gyorsított ütemere adott zöld lámpát az indiai védelmi beszerzéseket felügyelő tanács, kihasználva egy 2016-os törvénymódosítást, mely békeidőben is lehetőséget biztosít erre.

NASAMS 2 tesztlövészet | Fotó: Kongsberg Defence Systems ,

A norvég rendszer jelenleg 6 ország haderejében áll hadrendben:

  • az eredeti, 1995-től elérhető NASAMS Spanyolországban és az Egyesült Államokban lelhető fel – útóbbiaknál Washington D.C. védelmébe segít be
  • az elsősorban szenzor vonalon továbbfejlesztett, akár radar használat nélkül is indítani képes NASAMS 2 Norvégia, Finnország, Hollandia és Chile légvédelmi képességeit erősíti, valamint 2016 óta Litvániában is folyamatban van a beszerzés előkészítése

A NASAMS rendszerről bővebben kapcsolódó fórum témánkban olvashatnak az érdeklődők.

A NASAMS 2 indítóblokkja AMRAAM, ESSM és Sidewinder rakéták fogadására alkalmas. Kongsberg Defence Systems,

Források megjegyzik, hogy párhuzamosan zajlik Újdelhi kiemelten védett területeinek módosítása, illetve azon folyamatlánc lerövidítése, melynek végén kiadásra kerülhet tűzparancs eltérített gépre.

Fórum hozzászólások

  • Fade
    Mért? Feldobja 3km magasra gyorsító, ad egy vmekkora sebességet, majd ad neki MCGt, rakéta irányba áll. Ha észak, észak, ha dél dél, ha felfele, felfele, ha lefele lefele.
    Paraszti logikával persze.
    Gyorsító fokozattal a Meteor 1 km-en belül lazán elérné a 300 m/s-ot.
  • molnibalage
    Gyorsító fokozattal a Meteor 1 km-en belül lazán elérné a 300 m/s-ot.
    Az baj? Ha lassulni kell nem kiégés után azonnal kapcsol.
  • Fade
    Az baj? Ha lassulni kell nem kiégés után azonnal kapcsol.
    Nem, éppenhogy előnyös. A Cifu által említett 10 km min HMZ orbitálisan túlzó. A fix 48 fokosan indított 7 tonnás Sz-200 rakétánál volt kismagasságú cél ellen 17 km. A Nyevánál majdnem 1 tonnás indulótömegnél is 3,5 km tája. Valahol ilyen lenne a Meteor is sanszosan, de mivel nem lesz belátható időn belül VLS-es boosteres Meteor...
  • molnibalage
    Nem, éppenhogy előnyös. A Cifu által említett 10 km min HMZ orbitálisan túlzó. A fix 48 fokosan indított 7 tonnás Sz-200 rakétánál volt kismagasságú cél ellen 17 km. A Nyevánál majdnem 1 tonnás indulótömegnél is 3,5 km tája. Valahol ilyen lenne a Meteor is sanszosan, de mivel nem lesz belátható időn belül VLS-es boosteres Meteor...
    Nem ok nélkül túloztam, ugyanis én a 3km-es hajtóműindítási magasságot feltételeztem.
    Ha 1km-es magasságon már lehetséges a Meteor hajtóművének beindítása, akkor király, kisebb gyorsító fokozat is elég lehet.
  • molnibalage
    Nem, éppenhogy előnyös. A Cifu által említett 10 km min HMZ orbitálisan túlzó. A fix 48 fokosan indított 7 tonnás Sz-200 rakétánál volt kismagasságú cél ellen 17 km. A Nyevánál majdnem 1 tonnás indulótömegnél is 3,5 km tája. Valahol ilyen lenne a Meteor is sanszosan, de mivel nem lesz belátható időn belül VLS-es boosteres Meteor...
    Gondolom mert ott az ESSM. +100kg meteorhoz képest.
  • Fade
    Gondolom mert ott az ESSM. +100kg meteorhoz képest.
    Ez akkor lehetne az ok, ha az MDBA gyártaná az ESSM-et. De azt a Raytheon gyártja.

    Ahogy korábban is írtam: Az MBDA cégnek van egy rakás függőlegesen indítható hajófedélzeti és/vagy szárazföldi bázisú rakétája. Aster-15/-30, VL Mica, CAMM és CAMM(ER). Akkor miért is foglalkozna a Meteorral? Feltehetően kis magasságban nem optimális a torló-sugárhajtómű. Másra nem igazán tudok gondolni.


  • A repcsikről indított AIM-120-as gyakorlatilag füstmentesek, itt meg füstölnek, mint állat. Mi lehet az oka ennek? Nem AIM-120-szel lőnek? Vagy szándékosan elrontják teszt miatt a rakétát, hogy füstöljön...?

    Mondjuk ezen az ősrégi felvételen füstöl az AIM-120.


    Ezen meg semmi füst, az égvilágon...
  • molnibalage
    Ezen szerintem meg csak kondenzcsík van.
    Tényleg érdekes,...az egyes verziók között lehet ilyen eltérés ? - más üzemanyag, hajtómű esetleg gyártási évjárat szerint stb. ?
  • arcas
    Tényleg érdekes,...az egyes verziók között lehet ilyen eltérés ? - más üzemanyag, hajtómű esetleg gyártási évjárat szerint stb. ?
    Azért nem értem az egészet, mert mai szemmel ősrégi videókon sem látszik a füst. Ok, akkor szarabb kamerák volta és a kontrasztosság terén erős korlátok voltak, de az F-22-es videón semmiféle füst nincs. Nem az hogy gyenge, semmilyen. AIM-9X dettó.

    Ezért rejtélyes az, hogy mi frásztól füstöl az első NASAMS videón.
  • molnibalage
    Azért nem értem az egészet, mert mai szemmel ősrégi videókon sem látszik a füst. Ok, akkor szarabb kamerák volta és a kontrasztosság terén erős korlátok voltak, de az F-22-es videón semmiféle füst nincs. Nem az hogy gyenge, semmilyen. AIM-9X dettó.

    Ezért rejtélyes az, hogy mi frásztól füstöl az első NASAMS videón.
    Csak tippelek de szerintem instabilabb hajtoamyag lehet a nasams ba szant raketakba.hisz nem kapnak akkora terhelest mint egy vadaszgepen. Mire megerezne momdjuk a homersehkletkulonbseget addigra ki is eg. De viszont a magassag eleresehez ugye kell a nagyobb kraft... En legalabbis ilyesmire tippelek. /tehat erosebb de instabilabb hajtoanyagot kapott az ero miatt ./ nem instabil csak kevesbe stabil./
  • Szittya
    Csak tippelek de szerintem instabilabb hajtoamyag lehet a nasams ba szant raketakba.hisz nem kapnak akkora terhelest mint egy vadaszgepen. Mire megerezne momdjuk a homersehkletkulonbseget addigra ki is eg. De viszont a magassag eleresehez ugye kell a nagyobb kraft... En legalabbis ilyesmire tippelek. /tehat erosebb de instabilabb hajtoanyagot kapott az ero miatt ./ nem instabil csak kevesbe stabil./
    Tudtommal nincs olyan, hogy NASAMS-ba szánt AIM-120. Finnország számára az egyik selling point azt volt, hogy csak SW módosítás kell, 100%-ban jó bele a meglevő repcsikre is rakható AIM-120, nem kell kétféle rakéta.
  • molnibalage
    Tudtommal nincs olyan, hogy NASAMS-ba szánt AIM-120. Finnország számára az egyik selling point azt volt, hogy csak SW módosítás kell, 100%-ban jó bele a meglevő repcsikre is rakható AIM-120, nem kell kétféle rakéta.
    Nem tudom hogy van ez de szerintem uj hajtoanyag miatt meg nem lessz uj raketa. Aztan kitudja.nem tudom a hajtoanyag menmyire fo resze a fegyvernek.
    De mas magyarazatot a jelensegre nem nagyon tudok akkor ha csak nem esetleg a surubb legkor szerepe nem valasz a fustre magasabb oxigen szint plusz a suru legkorbe nehezebben oszlik az igy "oxigen dus" kornyezetben keletkezo fust... /de szerintem ez se alja meg a helyet mert az oxigen tisztitja az egest megha gyorsitja is azt az aranyokon nem hiszem ekkorat boritana./
  • [​IMG]
    Belefutottam az R-77 torlósugaras légvédelmi változatába.Ugyanez a koncepció,93ban pénzhiány miatt a programot félbehagyták,néhány konténerböl inditási kisérletig jutottak vele.
  • Celebra
    [​IMG]
    Belefutottam az R-77 torlósugaras légvédelmi változatába.Ugyanez a koncepció,93ban pénzhiány miatt a programot félbehagyták,néhány konténerböl inditási kisérletig jutottak vele.
    Hát oroszrol sem fordit valami flottul a gugli.De ha jol silabizálim,akkor ez sem tisztán légvédelmi változat lett volna,hanem légiharcrakétaként és légvédelmi rakétaként eggyaránt felhasználhatóra tervezték.Kár,hogy nem sikerült nekik
  • molnibalage
    Tudtommal nincs olyan, hogy NASAMS-ba szánt AIM-120. Finnország számára az egyik selling point azt volt, hogy csak SW módosítás kell, 100%-ban jó bele a meglevő repcsikre is rakható AIM-120, nem kell kétféle rakéta.
    Olyasmi nem lehetséges, mint pl. a Sidewinder éleslövészeteknél, hogy jobban láthatóvá tegyék a rakéta útját "megfestik" azt. A csörgőkígyónál is extra "patronokat" raknem a hajtómű mellé stb. hogy jobban láthatóvá tegyék...Meg kellene nézni, hogy betöltéskor nincs e valami szokatlan elem a rakétán pl.
  • arcas
    Olyasmi nem lehetséges, mint pl. a Sidewinder éleslövészeteknél, hogy jobban láthatóvá tegyék a rakéta útját "megfestik" azt. A csörgőkígyónál is extra "patronokat" raknem a hajtómű mellé stb. hogy jobban láthatóvá tegyék...Meg kellene nézni, hogy betöltéskor nincs e valami szokatlan elem a rakétán pl.
    Erről az extra patronozásról az életben nem hallottam még. Van forrásod róla?
  • molnibalage
    Tudtommal nincs olyan, hogy NASAMS-ba szánt AIM-120. Finnország számára az egyik selling point azt volt, hogy csak SW módosítás kell, 100%-ban jó bele a meglevő repcsikre is rakható AIM-120, nem kell kétféle rakéta.
    És mi van,ha a hajtómű szevidejének lejárta határán lévő példányokat használtak el a gyakorlólövészetre?Esetleg olyanokat,amik már voltak 50-100órát légvédelmi járőrben,és ezért ven a füstölés?Már bomlott annyit a hajtóenyag,hogy füstöljön,de még eléggé egyben van a biztonságos gyakorlólövészethez
  • Celebra
    És mi van,ha a hajtómű szevidejének lejárta határán lévő példányokat használtak el a gyakorlólövészetre?Esetleg olyanokat,amik már voltak 50-100órát légvédelmi járőrben,és ezért ven a füstölés?Már bomlott annyit a hajtóenyag,hogy füstöljön,de még eléggé egyben van a biztonságos gyakorlólövészethez
    2000-es évek már volt olyan AMRAAM ami 800 órát volt gépen.
    Az őrjáratozás során mitől változna meg a hajótmű?
  • molnibalage
    2000-es évek már volt olyan AMRAAM ami 800 órát volt gépen.
    Az őrjáratozás során mitől változna meg a hajótmű?
    Pl hirtelen hőmérsékletváltozások.+30fokrol 10perc mulva -40fokba kerül,idönként ismételve,alighanem gyorsithatja az öregedési folyamatot.
    800óra?Valahol olvastam,hogy a franci,meg orosz rakéták 50-100óra gépentöltött idő után ipari nagyjavitásra és hajtóműszekció-cserére mennek....Abban biztos voltam,hogy a jenkik jobbak,dehogy ennyivel...
  • Celebra
    Pl hirtelen hőmérsékletváltozások.+30fokrol 10perc mulva -40fokba kerül,idönként ismételve,alighanem gyorsithatja az öregedési folyamatot.
    800óra?Valahol olvastam,hogy a franci,meg orosz rakéták 50-100óra gépentöltött idő után ipari nagyjavitásra és hajtóműszekció-cserére mennek....Abban biztos voltam,hogy a jenkik jobbak,dehogy ennyivel...
    Az AIM-9M és AIM-7M a SV idején már 150-200 órákat volt gépen. Igen, ennyivel tud többet a jenki. Meg azért az orosz gyár is okkal állapított meg gyakori nagyjavítást.

    A németeknél volt olyan, hogy az előírt üzemidőnél kellett volna a 29-esek hajtóművét mélyebben szervizelni az orosz manual szerint. Ők meg nem érették, hogy oszt mégis hova...? (Legalábbis így hallottam a történetet.)
  • molnibalage
    Tudtommal nincs olyan, hogy NASAMS-ba szánt AIM-120. Finnország számára az egyik selling point azt volt, hogy csak SW módosítás kell, 100%-ban jó bele a meglevő repcsikre is rakható AIM-120, nem kell kétféle rakéta.
    Csak így van értelme ha belegondolunk.

Ugrás a fórum topichoz