|

Az első török F-35

A Török Légierő június 21-én veheti át első F-35A Lightning II típusú vadászbombázóját a Lockheed Martin vállalattól. Az eurázsiai ország eddig 14 darabot rendelt a típusból, de a tervek szerint akár 120 példányt is rendszeresíthetnek.

Fórum hozzászólások

  • hunter85
    A romaiak is? :confused::rolleyes:

    Szerintem elobb lesz nalunk....:cool:
    Azért azok a bátor román nyilatkozatok még az előtt estek, hogy kiderült volna, az ebédpénzt költötték el a csúzlikra...
    Btw.. az F-16-osaik hogy' muzsikálnak a mindennapokban?...
  • notaricon
    Azért azok a bátor román nyilatkozatok még az előtt estek, hogy kiderült volna, az ebédpénzt költötték el a csúzlikra...
    Btw.. az F-16-osaik hogy' muzsikálnak a mindennapokban?...
    Mindezek fényében, komolyan át kell gondolnunk a fejlesztéseket nekünk is, nehogy ugyanabba a szégyenbe essünk, mint a derék romulán szomszéd.
  • molnibalage
    https://www.defensenews.com/air/201...e-by-us-air-force-students-instructor-pilots/

    Ha jól értem, akkor túl sok dolgot akartak belepakolni és emiatt nem működik rendesen.
    Tipikusan amerikai hozzáállás eredménye ez szerintem. Legyen mindenre is jó az új cucc.
    Semmi különöset nem látok ebben, az AMOS vagy az Equim ugyanezekkel szenved (de persze van rengeteg másik féle a civil világban).
    A rendszer bazinagy, így nehezen áll össze, igazi IT bajai vannak - de az AMOS special a mai napig annyira szar, hogy volt, hogy naponta kellet Svájcba telefonálnom, mert valamit nem tudunk rajta megcsinálni (admin jogosítással...).
    De ez csak a dolog egyik fele.
    Ugyanis ezeket meg kell tanulni. Sajnos azt vettem észre, hogy az ilyen rendszerekkel kapcsolatban tanfolyamra küldött emberek pont annyira szarnak bele, mint az azt megtartó oktatók - konkrétan a gondok több mint fele abból ered, hogy lusták megtanulni az új software használatát a felhasználók (szerelők - pilóták - irodisták).
    "megszoktam már azt", "minek ezt is belevinni", "baromság nemértem" - általános nyávogás kategóriák
  • angelsoul
    Ugyanis ezeket meg kell tanulni. Sajnos azt vettem észre, hogy az ilyen rendszerekkel kapcsolatban tanfolyamra küldött emberek pont annyira szarnak bele, mint az azt megtartó oktatók - konkrétan a gondok több mint fele abból ered, hogy lusták megtanulni az új software használatát a felhasználók (szerelők - pilóták - irodisták).
    "megszoktam már azt", "minek ezt is belevinni", "baromság nemértem" - általános nyávogás kategóriák
    Cégnél dettó ugyanez volt dokumentum kezelő rendszerrel.
  • Wilson
    http://www.raketaezred.hu//hirek/fr...interkontinentalis-ballisztikus-raketak-ellen
    - Az F-35-ös fegyverplatformként alkalmazva rakétával vagy irányított bombával semmisítené meg az indítási fázisban vagy röviddel azután az ICBM-eket.
    Ezen a ponton nem olvastam túl. Felesleges. Ha valaki ICBM indítói közelében F-35 repked, akkor az már régen rossz.

    600 km hatótávolság alatti BM-ek esetén még halvány remény van arra, hogy az F-35 jó helyen lesz, de az meg nem ICBM.
  • molnibalage
    Ezen a ponton nem olvastam túl. Felesleges. Ha valaki ICBM indítói közelében F-35 repked, akkor az már régen rossz.

    600 km hatótávolság alatti BM-ek esetén még halvány remény van arra, hogy az F-35 jó helyen lesz, de az meg nem ICBM.
    Pedig érdemes lett volna.

    Egyrészt Észak Korea, van benne más is, amúgy meg egy hivatalos anyag kivonata.
  • anonim999
    Lightningokat vesz Lengyelország?

    A programban „ötödik generációs gép” szerepel, de más, mint az F-35-ös, ebben a kategóriában nemigen beszerezhető. Romániának is hasonló ambíciói vannak.

    Ambiciózus és nagy kiadásokkal járó hadseregfejlesztési programot jelentett be Mariusz Błaszczak lengyel védelmi miniszter. A 2034-ig tartó Technikai Modernizációs Terv a fejlesztésre 185 milliárd zlotyit, mintegy 45 milliárd eurót irányoz elő, 45 milliárd zlotyival többet, mint az eddig érvényes program. Az egyik legérdekesebb és legfontosabb részlete ennek a légierő modernizálásán belül az ötödik generációs harci gépek beszerzése. Lengyelország ennek a képességnek a tekintetében gyakorlatilag egész Közép- és Kelet-Európa legpotensebb ütőerejét alakítja ki.

    Błaszczak maga is a légierő modernizálását célzó „Harpia” programot emelte ki a legfontosabbként. Az új repülőgépek beszerzése prioritása a minisztériumnak. Jelezte, ez az a folyamat, amit a hadsereg vezérkari főnöke és a fegyverzet-beszerzéssel foglalkozó felügyelet azonnal be kell, hogy indítson: „Harminckét ötödik generációs, többfeladatú harci gépet akarunk vásárolni” – tette világossá a célt.

    (fotó: Lockheed Martin)">[​IMG]

    (fotó: Lockheed Martin)">[​IMG]A hozzáférhető ötödik generációs
    (fotó: Lockheed Martin)

    Ugyan név szerint a tájékoztatón nem hangzott el, de eléggé valószínű, hogy a beszerzendő gép nem lehet más, mint a Lockheed F-35-öse, feltehetően annak is a szárazföldi üzemeltetésre készült A-változata, jelen pillanatban az egyetlen ötödik generációs konstrukció, amit a kijelölt időhatáron belül megvásárolhatnak a lengyelek. Mondjuk az oroszok Szu-57-ese is hamarosan rendszerbe áll, de egyfelől abból még az orosz légierő is csak most kapja meg az első két példányt, másrészt nyilvánvaló, hogy a lengyel fegyverkezési programot és ezen belül a légierő megerősítését a jelenlegi geopolitikai helyzetben épp az orosz haderő közelsége indokolja. Kína sem igen kerülhet szóba katonai gépbeszerzésnél, érthető okokból...

    A nyugat-európai ötödik és hatodik generációs harcigép-elképzelések pedig most még csak nagyon kezdeti szakaszukat élik. Bár a fejlesztők a harmincas évekre már kész gépeket vizionálnak, ezt korántsem lehet egy határozott beszerzési program részévé tenni. A Lightning-II azonban valóban rendelkezésre áll, és Varsó és Washington eddigi, a beszerzéseket is érintő szoros katonai kapcsolatai nyilván akadálymentessé teszik az F-35-ösök lengyelországi rendszerbe állítását.

    A terv külön fejezetben foglalkozik különféle légvédelmi eszközök beszerzésével, emellett a „Kruk program” harci helikopterek vásárlását írja elő a légierő és a szárazföldi erők számára egyaránt, a vásárlandó gépek típusa itt sincs feltüntetve.

    (fotók: Kelecsényi István)">[​IMG]

    (fotók: Kelecsényi István)">[​IMG]A MiG-29-esek üzemeltetése egyre nehezebb
    (fotók: Kelecsényi István)

    Kicsit mintha a program fontosságát erősítené a közvélemény előtt az egyébként szomorú esemény, hogy a lengyel légierő a napokban ismét elvesztett egy gépet. A Mig-29-es pilótája katapultált, a gép teljesen megsemmisült, de ami a lényeg: bő egy éven belül ez a harmadik gépvesztéses balesete a típus lengyel példányainak.

    A légierő állományában jelenleg három harcigéptípus szerepel, a MiG-29-esekből tavalyi adatok szerint 28, a felderítő és csapásmérő feladatokra használatos, a MiG-eknél is jóval régebbi konstrukciós korszakot reprezentáló Szuhoj Szu-22-esekből 32, az F-16-osokból – amelyeket a kétezres években vásárolt Varsó – 48 szerepel a listán. Ez persze mind elméleti szám, a bevethető állomány nyilván ennél sokkal kevesebb, azzal együtt, hogy a Falconok így is igen komoly erőt képviselnek, a MiG-ekhez viszont akadozik az alkatrészellátás.

    A korábbi beszerzési programokat, amelyekről tavaly novemberben tájékoztatott a tárca, egyébként nem 32 példányra írták ki – mint amit most a miniszter célzottan ötödik generációs harci gépekre vonatkoztatva emlegetett –, hanem hatvanra, kifejezetten az elavult orosz típusok leváltására. Erre a tenderre már jelentkezett a Lockheed a Lightningokkal, illetve további F-16-osokkal, ezen kívül a Boeing F-15-ösöket és F/A-18-asokat ajánl, a Leonardó Eurofightereket, a Saab természetesen a Gripent kínálta, ezek között is az F-35 egyetlen ötödik generációs típus.

    [​IMG]

    [​IMG]Az F-35 az F-16-osok mellett és után logikus döntés
    Ami az ötödik generációs harci gépek beszerzésének legnagyobb akadálya lehet, az az áruk, azonban amint erről korábban beszámoltunk, minél inkább felfut az F-35-ös gyártása, annál inkább csökken a példányonkénti beszerzési ára is. Érdekes, hogy a németek épp ezekben a hetekben vetették el – saját korábbi vezérkari főnökük állásfoglalása ellenére – Lightning II-k beszerzését, maradt tehát a modernebb változatú Eurofighterek vásárlása. Viszont, amire nem sokan figyeltek fel, 2017-ben a román hadügyminisztérium államtitkára a portugál forrásból származó F-16-osok átvételekor úgy fogalmazott: az F-16-os program „fontos lépés abba az irányba, hogy a Román Légierő ötödik generációs repülőgépet állítson szolgálatba”, vagyis lehet, hogy a NATO kelet-európai zónájában Románia lesz a következő ország, ahol ötödik generációs harci gépeket üzemeltetnek majd.

    http://iho.hu/hir/lightningokat-vesz-lengyelorszag-190306
    Bár a dolog még nem lefutott, de átvehetik a törökök helyét.
  • notaricon
    Azért azok a bátor román nyilatkozatok még az előtt estek, hogy kiderült volna, az ebédpénzt költötték el a csúzlikra...
    Btw.. az F-16-osaik hogy' muzsikálnak a mindennapokban?...
    Biztos olvasták a HVGben, hogy rég elhúztak mellettünk.
  • notaricon
    Mindezek fényében, komolyan át kell gondolnunk a fejlesztéseket nekünk is, nehogy ugyanabba a szégyenbe essünk, mint a derék romulán szomszéd.
    Mit nem tudtak kifizetni?
  • tiz
    Pedig érdemes lett volna.

    Egyrészt Észak Korea, van benne más is, amúgy meg egy hivatalos anyag kivonata.
    Így van, nem Vadász szds. beszél/ír blődségeket?, konkrétan csak lefordított egy hivatalos anyagot, ill. defense news-os cikket.
  • China, Russia trade blame after Israeli strike destroys air defenses in Syria
    worldtribune.com
    Feb 6, 2019 5:30 PM
    Special to WorldTribune.com

    A successful Israeli air strike against Iran’s military facilities inside Syria has resulted in China and Russia blaming each other for the humiliatingly embarrassing air defense failure.

    [​IMG]
    A Chinese-made JY-27 radar array in Syria was destroyed in an Israeli airstrike.
    On Jan. 20, the Israeli air force flew a sortie of F-35 fighter jets into Syria and destroyed an Iranian military training camp, killing 11 Iranian elite Quds Force troops, demolishing an Iranian intelligence center.

    The strike also destroye most of the air defense systems near the Damascus International Airport which was heavily guarded by China’s air defense radars and Russia’s air defense missiles.

    Russia’s media openly blame China’s JY-27 long-range air warning radar which was deployed at the site but failed to provide any early warning.

    China fought back by blaming Russia’s Pantsir-S1 air defense missiles for failure to hit the incoming Israeli F-35s.

    The charge against China’s JY-27 radar is particularly devastating because the Chinese government has been unusually vocal in boasting JY-27’s anti-stealth specialty.
  • gacsat
    China, Russia trade blame after Israeli strike destroys air defenses in Syria
    worldtribune.com
    Feb 6, 2019 5:30 PM
    Special to WorldTribune.com

    A successful Israeli air strike against Iran’s military facilities inside Syria has resulted in China and Russia blaming each other for the humiliatingly embarrassing air defense failure.

    [​IMG]
    A Chinese-made JY-27 radar array in Syria was destroyed in an Israeli airstrike.
    On Jan. 20, the Israeli air force flew a sortie of F-35 fighter jets into Syria and destroyed an Iranian military training camp, killing 11 Iranian elite Quds Force troops, demolishing an Iranian intelligence center.

    The strike also destroye most of the air defense systems near the Damascus International Airport which was heavily guarded by China’s air defense radars and Russia’s air defense missiles.

    Russia’s media openly blame China’s JY-27 long-range air warning radar which was deployed at the site but failed to provide any early warning.

    China fought back by blaming Russia’s Pantsir-S1 air defense missiles for failure to hit the incoming Israeli F-35s.

    The charge against China’s JY-27 radar is particularly devastating because the Chinese government has been unusually vocal in boasting JY-27’s anti-stealth specialty.
    Kíváncsi vagyok mi lesz végül is a légvédelmi rakéta fanok magyarázata...
    Eddig volt ugyebár az hogy kevés a célcsatorna, meg a radar nem látja a STEALTH gépet...
    Most van célcsatorna (Panstir már minimum két célra tud egyszerre dolgozni, 1.5 sec. ként indított rakétákkal)..
    Van (volt) kínai lopakodót is látó radar..
    Az eredmény meg u.az mind eddig.
    A védett objektum az kampeca..:D
  • rudi
    Kíváncsi vagyok mi lesz végül is a légvédelmi rakéta fanok magyarázata...
    Eddig volt ugyebár az hogy kevés a célcsatorna, meg a radar nem látja a STEALTH gépet...
    Most van célcsatorna (Panstir már minimum két célra tud egyszerre dolgozni, 1.5 sec. ként indított rakétákkal)..
    Van (volt) kínai lopakodót is látó radar..
    Az eredmény meg u.az mind eddig.
    A védett objektum az kampeca..:D
    Erre az orosz - kínai egymás hibáztatására azért jobb volna nekem valami hitelesebb forrás, mint mondjuk a worldtribune.com, így kezdésnek én ennyit tudok hozzátenni, mint a "légierő mindenek felett elv" szkeptikusa.
  • rudi
    Kíváncsi vagyok mi lesz végül is a légvédelmi rakéta fanok magyarázata...
    Eddig volt ugyebár az hogy kevés a célcsatorna, meg a radar nem látja a STEALTH gépet...
    Most van célcsatorna (Panstir már minimum két célra tud egyszerre dolgozni, 1.5 sec. ként indított rakétákkal)..
    Van (volt) kínai lopakodót is látó radar..
    Az eredmény meg u.az mind eddig.
    A védett objektum az kampeca..:D
    Csak egy újabb állatorvosi lova a technika és/vs. taktika vitának.
    Akár nagyobb távolságból észlelte az LO gépet, akár nem, az IAF leült szépen, felmérte mije van az ellenek, mije nekik, mit tudnak a meglévő cuccokkal csinálni és azt tesztelés után élesben végrehajtották.
    Jó dolog a papírforma, de az életben annyi a változó, hogy felesleges arról filózni, mi most az über cucc. Egyik sem az. A köré épített taktika, a kiképzett műszakiak és pilóták viszont kihoznak belőle annyit, hogy minőségi előnyként használhassák. Az F-35 képességei okán elképesztő taktikai rugalmasságot ad, ennyi. Nem csoda, nyilván elpusztítható - de hogy a meglévő hiányosságait az ellenség ne használhassa ki, azt a taktikát kidolgozók megakadályozhatják. És minél jobb, annál kevesebb lyukat kell takarni.
    "bokszolóval sakkozz, sakkozóval boxolj..."
  • rudi
    Kíváncsi vagyok mi lesz végül is a légvédelmi rakéta fanok magyarázata...
    Eddig volt ugyebár az hogy kevés a célcsatorna, meg a radar nem látja a STEALTH gépet...
    Most van célcsatorna (Panstir már minimum két célra tud egyszerre dolgozni, 1.5 sec. ként indított rakétákkal)..
    Van (volt) kínai lopakodót is látó radar..
    Az eredmény meg u.az mind eddig.
    A védett objektum az kampeca..:D
    Most még a "nemistudjukhogyvót" megy. Egy másik pletykalap siklóbomba és elhárító rakéta roncsokat is említ.
  • Azért még mindig gyanús a hiányzó izraelita F35 ügye. Az meg "madárral ütközött" a megérkezése után egy héttel.
  • However, the evidence cited by Southfront seems rather tenuous. Hours after the Israeli military announced the strike on the Syrian missile battery, Israeli media reported that an Israeli F-35 had been damaged by a bird strike two weeks before (Google translation here ). The plane reportedly landed safely, but the Israeli Air Force did admit that it wasn’t sure whether the plane will fly again. Israel has taken delivery of only seven F-35Is so far, with a total of fifty on order.
    https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/did-russian-missile-really-hit-israeli-f-35-22926
  • gacsat
    However, the evidence cited by Southfront seems rather tenuous. Hours after the Israeli military announced the strike on the Syrian missile battery, Israeli media reported that an Israeli F-35 had been damaged by a bird strike two weeks before (Google translation here ). The plane reportedly landed safely, but the Israeli Air Force did admit that it wasn’t sure whether the plane will fly again. Israel has taken delivery of only seven F-35Is so far, with a total of fifty on order.
    https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/did-russian-missile-really-hit-israeli-f-35-22926
    Azt mondanám, kamu, ha nem tudnék legalább egy B1est, amit egy liba vert le az égről.
  • gacsat
    However, the evidence cited by Southfront seems rather tenuous. Hours after the Israeli military announced the strike on the Syrian missile battery, Israeli media reported that an Israeli F-35 had been damaged by a bird strike two weeks before (Google translation here ). The plane reportedly landed safely, but the Israeli Air Force did admit that it wasn’t sure whether the plane will fly again. Israel has taken delivery of only seven F-35Is so far, with a total of fifty on order.
    https://nationalinterest.org/blog/the-buzz/did-russian-missile-really-hit-israeli-f-35-22926
    Majd később pár héttel elkezdtek hogy lehet kéne még nekik néhány új példány mostanában.


    F-15.
  • angelsoul
    Csak egy újabb állatorvosi lova a technika és/vs. taktika vitának.
    Akár nagyobb távolságból észlelte az LO gépet, akár nem, az IAF leült szépen, felmérte mije van az ellenek, mije nekik, mit tudnak a meglévő cuccokkal csinálni és azt tesztelés után élesben végrehajtották.
    Jó dolog a papírforma, de az életben annyi a változó, hogy felesleges arról filózni, mi most az über cucc. Egyik sem az. A köré épített taktika, a kiképzett műszakiak és pilóták viszont kihoznak belőle annyit, hogy minőségi előnyként használhassák. Az F-35 képességei okán elképesztő taktikai rugalmasságot ad, ennyi. Nem csoda, nyilván elpusztítható - de hogy a meglévő hiányosságait az ellenség ne használhassa ki, azt a taktikát kidolgozók megakadályozhatják. És minél jobb, annál kevesebb lyukat kell takarni.
    "bokszolóval sakkozz, sakkozóval boxolj..."
    Az F-35A (Nem a B és nem a C, bár ha jobban belegondolunk...) is addig ér valamit, amíg sértetlen előtte a felszállópálya vagy a párhuzamos gurulóút meg legalább elégségesen működik a kiszolgáló infrastruktúra.
    Nyilván egy szíriai-izraeli relációban ez persze új szintre emelné a konfliktust.

Ugrás a fórum topichoz