|

Benkő: megvan a garancia a Magyar Honvédség fejlesztésére

A Zrínyi 2026 Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program megvalósítására most a költségvetési támogatás is megvan – mondta a honvédelmi miniszter a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában kedden.

Dr. Benkő Tibor hozzátette: az, hogy Orbán Viktor miniszterelnök bejelentette, megduplázzák a honvédelmi költségvetést, kellő garancia arra, hogy a program támogatása meg is maradjon. Elmondta: új kihívások, kockázatok, fenyegetések jelentek meg a világban. Magyarországnak ezzel szembe kell néznie, a magyar emberek érdekében fejleszteni, erősíteni kell a Magyar Honvédséget.

A miniszter kitért arra is, hogy a haza fogalma, a hazaszeretet most nem annyira divatos szavak, de azt tapasztalják, hogy meg lehet találni a fiatalokhoz vezető utat. Ezt jelzi, hogy az új alapon újraszervezett területvédelmi önkéntes tartalékos rendszer felépítésével tavaly július óta 1500-zal bővült az önkéntes tartalékosok száma, és a 18 éven alattiak megszólítására szervezett nyári honvédelmi táborok is egyre népszerűbbek – fejtette ki dr. Benkő Tibor.

Forrás: Honvéd Vezérkar ,

A minisztert az M1 aktuális csatorna műsorában kérdezték arról, hogy meghallgatásán úgy fogalmazott: „majdnem az alapoknál” kell kezdeni a honvédség fejlesztését. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy a rendszerváltás óta a leépítés, csökkentés jellemezte a honvédséget. A honvédségi létszámhiány kapcsán dr. Benkő Tibor kifejtette: a NATO elvárja, hogy az egyes szervezeteknél 80 százalékos legyen a feltöltöttség. Ez egyrészt megvan, másrészt figyelembe kell venni, hogy az elmúlt években új szervezeteket hoztak létre, és több meglévőt bővítettek. Ezzel együtt, az elmúlt években 3500-zal bővült a honvédség létszáma – tette hozzá.

Dr. Benkő Tibor a helikopterbeszerzésekről azt mondta: több szempontot figyelembe kell venni annak eldöntéséhez, hogy milyen képességekkel rendelkező helikopterekre van szükség. Úgy gondolják, mintegy 40 helikopter beszerzése szükséges.

Forrás: MTI

Fórum hozzászólások

  • krisss
    Csak erre el tudunk baszni 10 milliárdot, de arra meg nem, hogy rendes személyi felszerelése legyen az emberinknek....
    lehet mert ezt csak megvesszük aztán csókolom , az egyéni felszerelést , pl ruházat meg fegyver/lőszer stb azt meg itthon akarják kivitelezni csak nem túl jól haladnak
  • fedett_mókus
    lehet mert ezt csak megvesszük aztán csókolom , az egyéni felszerelést , pl ruházat meg fegyver/lőszer stb azt meg itthon akarják kivitelezni csak nem túl jól haladnak
    Csak a pénzt sajnálják rá, mert mindig van fontosabb :)
  • krisss
    Csak a pénzt sajnálják rá, mert mindig van fontosabb :)
    mármint a varázslatos pénz eltűnéseken kívül ? :D
    jójó na, tudom mikre gondolsz nem megyek bele :rolleyes:
  • krisss
    Csak erre el tudunk baszni 10 milliárdot, de arra meg nem, hogy rendes személyi felszerelése legyen az emberinknek....
    Természetesen, de a Gripenre meg sokkal többet elköltöttünk, és közben ugyan úgy várt minden 10+ évet. Ez a dolog így sehova sem vezet.
  • krisss
    Én akkor is mondtam, nektek, hogy az baromira nem eredeti állapot lesz ahogy visszajönnek amikor kivitték őket. De ettől függetlenül, egy értelmes irányított rakétafegyverzettel (ami nem a ruszki újravéve a bolgároktól...) el kéne látni pl. a lengyelek spike-ot integrálnak az ő gépeikre.
    A képek alapján a tüzvezető célzó rendszer az eredeti.Nincs északai célzóképessége,ATGMt csak terepmegvilágitás esetén tud célravezetni.És nem konpatibilis hozzá a Spike.Csak a Sturm és Ataka rakétákat tudja kezelni,semmi másféle PTURSTot nem.Cserélni kéne hozzá a harcelektronikát.Ez az északai gépágyzás nem egy nagy dolog.Sima Mókus megcsinálja NGV szemüveggel és GIAT gá konténerrel.Az ATGM célravezető rendszere ettől még sima nappali optika.NGVvel nem használható
    A Mihu topikba meg fényképet is betettem,hogy bizony van északa is használható légvédelmi cucc a közelünkben......
  • emel
    Mint az egyik videóban mondta egyik kollégád, folyik a fegyverzet beszerzése hozzájuk.
    Ja, ha látják őket nappal akkor igen, de ezek már szemmel láthatóan éjszakai harctevékenységre készülnek. Milyen MANPADS van a környéken és kinek, aminek van éjszakai célzókészüléke?

    Grom-M, FN-6, Verba, Igla-S, Stinger-E van választék. Pár száz darab nem egy komoly összeg. Viszont a helikopterek mellett nehezítené a repülők, drónok használatát is. Ha nekem kéne a magyar beszerzésekre reflektálnom biztosan előkerülne a MANPAD vásárlás is.
  • krisss
    12-ről volt szó eredetileg csak 4 olyan rossz állapotban volt, hogy azt mondták az oroszok, hogy nem nagyjavíthatók.
    Nem úgy volt, hogy megcsinálják, csak nem annyiért?
    (Nem is tudom, ajtók, ablakok maradnak, többi csere... :D )

    fedett_mókus
    lehet mert ezt csak megvesszük aztán csókolom , az egyéni felszerelést , pl ruházat meg fegyver/lőszer stb azt meg itthon akarják kivitelezni csak nem túl jól haladnak
    Havi nettó kétszázért szerintem már lenne ember, aki csinálná.
    Van olyan minisztérium, ahol több milliós prémiumok repkednek kb. a semmire, főosztályok szintjén. Sima tisztviselő is kap 6-24 havi prémiumokat. Vagy csináltatnak egyébként fölöslegesen határeset használhatatlan programokat sokmilliárdokért. (Aztán morognak, hogy pereg a vakolat...) Vagy éppen haver cégét bízzák meg száz misiért, hogy végezze már el redundánsan azt, amit más már megcsinált. Időnként pár kamu jelentés meg hasalt tanulmány...
  • krisss
    Jah csak 4 van és minek 4 gépre még több pénzt költeni, ha 7 év múlva kidobod ?
    Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
    A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
    Addig biztos(ított) a működés. Ez a felújítás nem erről szólt elsősorban....
    Nem vagyok biztos benne, hogy máshol a gépeket össze tudták volna ilyen szinten lapátolni.
    Ez egy alap. Ha később beválnak, simán lehet menni a lengyelekhez képesség növelésre, de szerintem a mostani állapotban bármelyik jelenleg is alkalmazó ország átvenné őket (persze, pénzért!!!), az akkorra bennük lévő max. 1300 repült órával.
    Ebben az esetben is pozitívan fogunk kijönni az ügyből, mert addig sem mentek el a kezelők, műszakiak az Ald*ba pénztárosnak. Hét év múlva meg eldönthetjük, hogy mi legyen. Mennek tovább emelt képességekkel, vagy az akkori kínálatból tudunk olyan ár/érték aránnyal rendelkező váltótípust venni, amire érdemes leváltani.
    Számomra sem egyértelmű, hogy jelenleg lett volna jobb megoldás, ami miatt hagyni kellett volna veszni a 8 gépet.
    Persze örömmel vennék egy Apache-t rendszerben, de ott a komplett átállást is ki kellene fizetni, ami komoly tétel lett volna. Egy olyan szerződés ami tartalmaz mindent (átképzés, új szerszámok, berendezések) szerintem simán felkúszna 350-400M dolláros régióba, még ha csak 12 gépet is veszek.
    Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
    Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!
  • borisz
    Havi nettó kétszázért szerintem már lenne ember, aki csinálná.
    Van olyan minisztérium, ahol több milliós prémiumok repkednek kb. a semmire, főosztályok szintjén. Sima tisztviselő is kap 6-24 havi prémiumokat. Vagy csináltatnak egyébként fölöslegesen határeset használhatatlan programokat sokmilliárdokért. (Aztán morognak, hogy pereg a vakolat...) Vagy éppen haver cégét bízzák meg száz misiért, hogy végezze már el redundánsan azt, amit más már megcsinált. Időnként pár kamu jelentés meg hasalt tanulmány...
    nyilván belehetne honnan hozni azt a pénzt amit bele kéne rakni még az MH-be
    pöcshuszár
    Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
    HA lesz akkor még egy ilyen beavatkozás
    pöcshuszár
    Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
    Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!
    megértem én hogy rohadt drága dolog ez de mindig megy a sírás hogy konkrétan MINDENT cserélni kéne modern nyugati eszközre , valamikor pedig ha nem is harci helik formájában de a precíziós csapásmérést a levegőből NEM vadászgépről , mint képesség értem , vissza kéne hozni rohadt hamar mert eléggé életet tud menteni egy Hellfire rakéta néha
  • fedett_mókus
    ...a precíziós csapásmérést a levegőből NEM vadászgépről , mint képesség értem , vissza kéne hozni rohadt hamar mert eléggé életet tud menteni egy Hellfire rakéta néha
    Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
    7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
  • Sivatagiróka
    Sajnálom ha ismétlem, de sokan itt leszolták mi-24 újraélesztést.
    https://honvedelem.hu/cikk/115611_ejszakai_elesloveszeten_a_mi_24_esek

    Azért nem ugyanaz a minyok jöttek vissza éjszaka is bevethetők, hát azért az picit over killeb mint eddig .
    Szerintem igen is jó döntés volt életben tartani, környéken senkinek sincs Harci helikoptere.
    Khöm. Pont volt téma sok éve, amikor turbómagyarok nekiestek valahol a románoknak, hogy nekünk van Mi-24. Ok, csak az akkor csak nappalis volt, a full éjszakai képességgel asszem 20 milis ágyús román helivel szemben. Szóval senkit nem érdekel a "harci" titulus, ha éjszaka a román multirole szállítóheli cafatokra lőne mindent. Annak pont olyan éjszakai ágyús képessége van, mint most a magyar 24-esnek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_330
  • arcas
    7-20 évig üzembentartani is
    ...ez 7-10 akart lenni, de valahogyan a telefonom megint úgy gondolta, hogy ő tudja mit akarok írni :) pedig nem:mad:
  • pöcshuszár
    Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
    A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
    "Komplett felújítás gyári technológiával" - igen, pontosan ezt hívják a repiparban általánosan (ipari) nagyjavításnak, a polgári vonalon "D check"-nek, a tengerentúlon meg "depot level maintenance"-nak. ;) A következő nagyjavításra meg nem valószínű hogy sor kerül, mert ezek a gépek már most 30 évesek, szóval azzal a 7 évvel le is jár a teljes élettartamuk!!
  • arcas
    Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
    7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
    a pénz szerintem még mindig a kisebb gond, az akarat a nagyobb gond itthon
  • pöcshuszár
    Szerintem ez egy általános félreértés. Ez a beavatkozás nem nagyjavítás volt (bár annak hívják), hanem komplett felújítás, gyári technológiával. Nem véletlenül került annyiba, amennyiben.
    A 7 év a következő nagyjavítás tervezett ideje. Ez tudtommal normál. Az a beavatkozás már biztosan nem fog ennyibe kerülni.
    Addig biztos(ított) a működés. Ez a felújítás nem erről szólt elsősorban....
    Nem vagyok biztos benne, hogy máshol a gépeket össze tudták volna ilyen szinten lapátolni.
    Ez egy alap. Ha később beválnak, simán lehet menni a lengyelekhez képesség növelésre, de szerintem a mostani állapotban bármelyik jelenleg is alkalmazó ország átvenné őket (persze, pénzért!!!), az akkorra bennük lévő max. 1300 repült órával.
    Ebben az esetben is pozitívan fogunk kijönni az ügyből, mert addig sem mentek el a kezelők, műszakiak az Ald*ba pénztárosnak. Hét év múlva meg eldönthetjük, hogy mi legyen. Mennek tovább emelt képességekkel, vagy az akkori kínálatból tudunk olyan ár/érték aránnyal rendelkező váltótípust venni, amire érdemes leváltani.
    Számomra sem egyértelmű, hogy jelenleg lett volna jobb megoldás, ami miatt hagyni kellett volna veszni a 8 gépet.
    Persze örömmel vennék egy Apache-t rendszerben, de ott a komplett átállást is ki kellene fizetni, ami komoly tétel lett volna. Egy olyan szerződés ami tartalmaz mindent (átképzés, új szerszámok, berendezések) szerintem simán felkúszna 350-400M dolláros régióba, még ha csak 12 gépet is veszek.
    Egy példa: https://www.dsca.mil/major-arms-sal...helicopters-and-related-equipment-and-support
    Az egyiptomiaknak egy komplett csomagba 10 gép került 1Mrd dollárba. Igen 1 milliárd dollár!!!!!!
    Ha hosszabbítani akarnak, akkor azt korábban el kell dönteni.
    Ez esetben pedig egyenlőtlenül repülni a gépeket, hogy mondjuk kettesével fussanak ki az üzemidőből. Így marad folytonosság. Mondjuk öt naptári évnél kifut az első kettőből, aztán valahogy nagyjából elosztva. Rossz esetben is egy éven belül visszajönnek, kb. amikor az 5.-6. gép fut ki az időből, így marad gép, nem kell egy évet malmoznia az állománynak.
    Ugye van 8000 óránk erre a ciklusra. Öt év alatt 1.-2. elhasznál 2000-et évi 200 órával. A 3.-4. meg évi 150-et, a többi addig csak 100-akat megy, ez újabb 3500. Így elment öt év alatt 5500 óra. (Mondjuk rohadt soknak hangzik!) Évi 1100 óra, de az átlag viszont csak 137,5 óra lesz gépenként. A 3.-4.-ben az ötödik évre marad még 250 óra gépenként, a másik négyben meg 500, ha jól számolom. Összesen meg 2500 a maradék két évre. Tudom, évi 1142 óra lenne egyenlő elosztással, de kicsit ráhagytam a kerekebb számok miatt.

    Persze mind ez csak feltételezés, mert könnyen lehet, hogy többé nem javíttatják.
  • emel
    "Komplett felújítás gyári technológiával" - igen, pontosan ezt hívják a repiparban általánosan (ipari) nagyjavításnak, a polgári vonalon "D check"-nek, a tengerentúlon meg "depot level maintenance"-nak. ;) A következő nagyjavításra meg nem valószínű hogy sor kerül, mert ezek a gépek már most 30 évesek, szóval azzal a 7 évvel le is jár a teljes élettartamuk!!
    Nem vagyok sem repülőgép szerelő, sem technikus, de nem hinném.
    Ha a lengyelek most akarják modernizálni a 30db 27-37 éves gépüket, akkor lehet ott még üzemidő. forrás
    Hogy egy gép mennyi idős, az max. egy faktor. A repült órák sokkal, de sokkal többet számítanak a dinamikus terhelés miatt. Ezek a gépek viszont ebből a szempontból nagyon jól állnak.
    A helyzet az, ha ilyen tempóban használják a gépeket (mint mostanában), akkor simán lehet, hogy már a 3.-4. évre meg lesz a gépenkénti 1000 repült óra.;)
  • pöcshuszár
    Nem vagyok sem repülőgép szerelő, sem technikus, de nem hinném.
    Ha a lengyelek most akarják modernizálni a 30db 27-37 éves gépüket, akkor lehet ott még üzemidő. forrás
    Hogy egy gép mennyi idős, az max. egy faktor. A repült órák sokkal, de sokkal többet számítanak a dinamikus terhelés miatt. Ezek a gépek viszont ebből a szempontból nagyon jól állnak.
    A helyzet az, ha ilyen tempóban használják a gépeket (mint mostanában), akkor simán lehet, hogy már a 3.-4. évre meg lesz a gépenkénti 1000 repült óra.;)
    A probléma nem az üzemidő. Hanem 20 év a szabadban hóban, sárban.
  • arcas
    Az Airbus helikopterekkel mindezt év végétől meg lehetne tenni, csak ugyanúgy meg kell hozzá venni a rakétákat mint most a Mi-24-esekhez. Így nézve megint ugyanott vagyunk, hogy teljesen felesleges volt az orosz vasak rendberakása.
    7-20 évig üzembentartani is pénzbe kerül a 24-eseket, és úgy, hogy az új H-145M a HForce-val szinte zárójelbe teszi ezt a régi de felújított technikát, ez a pénz most máshonnan fog hiányozni. Tényleg történelmi volt ez az éleslövészet, jó volt látni a képeket, ...de én is azt mondom, hogy ez egy felesleges "fejlesztés" volt.
    Szerintem ne állj addig fél lábon, amíg a H-145M-ek rendszerbe állnak (még ha bírnád is ez év végéig! :rolleyes:) és rendelkezésre nem áll a teljes képesség, ami velük jön.
    Ez a "felújítás" pont azt tette lehetővé, hogy legyen olyan pilóta, aki majd elvállalja a H145M-ek üzemeltetését, és van mondjuk 1000+ repült órája forgószárnyason.
    Mert ha már az Ald*ban csipogtatják a pénztárgépet, akkor a HM-nek 0 km-es friss belépőkkel kell a feladatot megoldani...
    Ugye érted, hogy nagy a különbség?
    Másik topicba már belinkeltem Benkő papa egyik hosszabb lélegzetű interjúját (azért így, mert 2 részes az interjú), amiben - ha odafigyelsz a szavakra, és a mögöttes jelentésre - teljesen nyilvánvaló, hogy minimum 70/30 arányban (saját becslés) ez inkább az állományról szól, és nem a technikáról.
    Bérelhettünk volna alájuk modern gépeket, de szerintem nem volt olyan hülyeség ugyan azzal típussal megtartani őket amiben a fél (szolgálati) életüket leélték.
    Ez most nem szentimentalizmus, hanem inkább pragmatizmus.
  • krisss
    Én úgy tudom, ha lejár a 7 év onnan nem lehet üzemidőt hosszabbítani nekik.
    Ez sok mindentől függhetne szerintem. Én úgy látom mint írtam ha lehetőségünk lenne rá és persze akarat akkor pár gépnél még egy 4-6 éves ciklusidőt lehetne tolni. Ahogy elnézzem itt a térségben még jó sokáig fognak repkedni.
    Lengyelek elvileg 2030-33 ig terveznek velük
    Bolgárok 4 db al 2033 ig terveznek.
    Szerbek most kapnak Mi-35 et elvileg?? A meglévő 24 el vagy amit kapnának nem tudom mi a helyzet????
    A csehek még gondolkodnak??? rajta. Elvileg náluk is szó volt a hosszabbításról.
    Ha azt nézzem akkor itt a KKE térségben ha ők számolnak,számolhatnak velük akkor talán mi miért ne számolhatnánk vele 2026 után is. Legalább 2030-32 ig.
  • Gaudi
    A probléma nem az üzemidő. Hanem 20 év a szabadban hóban, sárban.
    szerintem ha ez lett volna a gond, akkor nem vállalták volna el a 8 gépet, mint ahogy a maradék 4-et sem.
    Az a 20 év jelenleg is bennük van, és mégis repülnek.
    Ezért írtam, hogy itt azért sokkal többről lehetett szó, mint sima nagyjavításról...;)
    A restaurálás inkább jobban fedheti a valóságot! :rolleyes:
  • molnibalage
    Khöm. Pont volt téma sok éve, amikor turbómagyarok nekiestek valahol a románoknak, hogy nekünk van Mi-24. Ok, csak az akkor csak nappalis volt, a full éjszakai képességgel asszem 20 milis ágyús román helivel szemben. Szóval senkit nem érdekel a "harci" titulus, ha éjszaka a román multirole szállítóheli cafatokra lőne mindent. Annak pont olyan éjszakai ágyús képessége van, mint most a magyar 24-esnek.

    https://en.wikipedia.org/wiki/IAR_330
    Nem éppen.A román gépen a FLIR toronnyal lehet célozni.Jóval pontosabban és messzebbre.Önálló célkeresésre és célzásra is képes.Egy csöppet kifinomultabbak a Sokac rendszerei a mi Mihus mutatványunknál:(
  • krisss
    Én úgy tudom, ha lejár a 7 év onnan nem lehet üzemidőt hosszabbítani nekik.
    Szerintem amig maga a sárkányszerkezet birja,lehet hosszabbitani.De ebben a formában szerintem nem érdemes.
  • pöcshuszár
    szerintem ha ez lett volna a gond, akkor nem vállalták volna el a 8 gépet, mint ahogy a maradék 4-et sem.
    Az a 20 év jelenleg is bennük van, és mégis repülnek.
    Ezért írtam, hogy itt azért sokkal többről lehetett szó, mint sima nagyjavításról...;)
    A restaurálás inkább jobban fedheti a valóságot! :rolleyes:
    Nyilván örülnék, ha igazad lenne, de az 1000 óra azért beszédes.

Ugrás a fórum topichoz