|

További 40 Szu-30MKI az Indiai Légierőnek?

Az Indiai Légierő részére megrendelt 272 Szu-30MKI gyártása a vége felé közeledik, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) már az utolsó 23 gépen dolgozik. Viszont szeretnének továbbiakon is, így a hírek szerint megkörnyékezték az indiai védelmi minisztériumot, mit szólna, ha további 40 gépet szállítanának le gyorsan és a francia Rafale-hoz mérten mintegy harmad áron.

A HAL elnökének nyilatkozata szerint ahogy 2010 óta, továbbra is 4,25 milliárd indiai rúpia, azaz cirka 68 millió dollár lenne 1-1 Szu-30MKI ára, amit igen versenyképesnek tart a 36 darabos Dassault Rafale beszerzés 1-1 gépre vetített, 11,25 milliárd rúpiában megnevezett összeggel szemben. (A Rafale 2015-ös indiai megrendelésekor bedobott 4 milliárd Euró körüli ár helyett a beszerzés feltételeinek véglegesítésekor, 2016 tavaszán már ennek a duplájáról szóltak a hírek.)

Az ajánlat hátterében a HAL részéről elhangzottak szerint egyébként az húzódik meg, hogy 40 db Szu-30MKI-t mindenképpen alkalmassá kell tenniük a BrahMos hordozására és akkor már szerintük jobb megoldás az, ha nem használt gépeket alakítanának át, hanem eleve ezen módosításokkal készülő gépeket rendelne az állam. Lévén így ezek a BrahMos indítóplatformként is funkcionáló Szuhojok hosszabb ideig rendelkezésre állhatnak, hiszen élettartamukból még nem fogyott egy nap sem.

A nem kis méretű, orosz-indiai BrahMos Szu-30-asról bevethető, némiképp méret- és súlycsökkentett változatának összehozása nem ment probléma nélkül az első tesztindításra csak 2017 novemberének vége felé került sor ez látható az alábbi videón:

Anonim és így fenntartásokkal kezelendő minisztériumi források szerint az ajánlat pozitív elbírálásban részesülhet, tekintettel az Indiai Légierő nem új keletű, egyelőre még mindig súlyosbodó géphiányára.

A HAL „olcsón, gyorsan” ajánlatában egyébként van egy kis trükk is: a Szu-30MKI mellé anno megvásárolt technológiai transzfer befogadása ugyan már lezárult, ezen potenciális rendelés teljesítése viszont mégis úgy történne, mint az első 50 gép esetében: Oroszországban legyártott kitekből raknák össze Indiában a gépeket. A HAL álláspontja szerint annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban és legolcsóbban tudják szállítani az esetleg megrendelt gépeket.