|

További 40 Szu-30MKI az Indiai Légierőnek?

Az Indiai Légierő részére megrendelt 272 Szu-30MKI gyártása a vége felé közeledik, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) már az utolsó 23 gépen dolgozik. Viszont szeretnének továbbiakon is, így a hírek szerint megkörnyékezték az indiai védelmi minisztériumot, mit szólna, ha további 40 gépet szállítanának le gyorsan és a francia Rafale-hoz mérten mintegy harmad áron.

A HAL elnökének nyilatkozata szerint ahogy 2010 óta, továbbra is 4,25 milliárd indiai rúpia, azaz cirka 68 millió dollár lenne 1-1 Szu-30MKI ára, amit igen versenyképesnek tart a 36 darabos Dassault Rafale beszerzés 1-1 gépre vetített, 11,25 milliárd rúpiában megnevezett összeggel szemben. (A Rafale 2015-ös indiai megrendelésekor bedobott 4 milliárd Euró körüli ár helyett a beszerzés feltételeinek véglegesítésekor, 2016 tavaszán már ennek a duplájáról szóltak a hírek.)

Az ajánlat hátterében a HAL részéről elhangzottak szerint egyébként az húzódik meg, hogy 40 db Szu-30MKI-t mindenképpen alkalmassá kell tenniük a BrahMos hordozására és akkor már szerintük jobb megoldás az, ha nem használt gépeket alakítanának át, hanem eleve ezen módosításokkal készülő gépeket rendelne az állam. Lévén így ezek a BrahMos indítóplatformként is funkcionáló Szuhojok hosszabb ideig rendelkezésre állhatnak, hiszen élettartamukból még nem fogyott egy nap sem.

A nem kis méretű, orosz-indiai BrahMos Szu-30-asról bevethető, némiképp méret- és súlycsökkentett változatának összehozása nem ment probléma nélkül az első tesztindításra csak 2017 novemberének vége felé került sor ez látható az alábbi videón:

Anonim és így fenntartásokkal kezelendő minisztériumi források szerint az ajánlat pozitív elbírálásban részesülhet, tekintettel az Indiai Légierő nem új keletű, egyelőre még mindig súlyosbodó géphiányára.

A HAL “olcsón, gyorsan” ajánlatában egyébként van egy kis trükk is: a Szu-30MKI mellé anno megvásárolt technológiai transzfer befogadása ugyan már lezárult, ezen potenciális rendelés teljesítése viszont mégis úgy történne, mint az első 50 gép esetében: Oroszországban legyártott kitekből raknák össze Indiában a gépeket. A HAL álláspontja szerint annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban és legolcsóbban tudják szállítani az esetleg megrendelt gépeket.

Fórum hozzászólások

  • borisz
    Mondjuk négy géppel sokra nem mennek.
    Többre nem futja nekik, így is orosz hitelre tudták megvenni gyártási áron. Erre nyilatkozták az azeriek, hogy ők Szu-57-et vennének.
  • [​IMG]

    Szergej traktorral húzza haza a vasat? Bontásra vagy emlékbe? Lakótelepen szomszédok hogy örülnek majd a reggeli bemelegítéseknek:)
  • zolkas
    [​IMG]

    Szergej traktorral húzza haza a vasat? Bontásra vagy emlékbe? Lakótelepen szomszédok hogy örülnek majd a reggeli bemelegítéseknek:)


    Ez annyira szovjet életkép.:)
    Lehet csak a reptéren belül mozgatják a gépet,nem?
  • papajoe
    Ez annyira szovjet életkép.:)
    Lehet csak a reptéren belül mozgatják a gépet,nem?
    Tuti hogy valami ilyesmi.
    Néztem és rájöttem ez túl magas labda:D
    traktor füstöl a hidegben, féklap kint, 5 keréknyommal
  • boki
    Többre nem futja nekik, így is orosz hitelre tudták megvenni gyártási áron. Erre nyilatkozták az azeriek, hogy ők Szu-57-et vennének.

    Mondjuk úgy mi is vennénk/vehetnénk SU-57-et,olyan 60 darabot....:rolleyes:
  • zolkas
    [​IMG]

    ez miért maradt el vagy csak technológia teszt volt?
    Ez alatt mit értesz? Hogy érted, vagy mire érted, hogy elmaradt?
    Ezt a fotót még Karácsony előtt linkeltem a kísérleti típusos topicban, némi segédmagyarázattal.
  • zolkas
    [​IMG]

    Szergej traktorral húzza haza a vasat? Bontásra vagy emlékbe? Lakótelepen szomszédok hogy örülnek majd a reggeli bemelegítéseknek:)
    Nálunk is bevett szokás volt a traktorral vontatás. Legalábbis Pápán.



    Sokkal kevesebbet eszik, mint a Zil vagy az Ural. Az usások meg pickuppal huzigálják a gépeiket, az talán jobb? :)
  • Allesmor Obranna
    Ez alatt mit értesz? Hogy érted, vagy mire érted, hogy elmaradt?
    Ezt a fotót még Karácsony előtt linkeltem a kísérleti típusos topicban, némi segédmagyarázattal.
    ok megyek olvasom
    a képet vk-n találtam és nem tudom a gép történetét
  • zolkas
    ok megyek olvasom
    a képet vk-n találtam és nem tudom a gép történetét
    Gondolom, a Szu-47 Berkut-ról már biztos hallottál.
    Na, ez annak egy igen korai, 1983-84-es előtanulmánya.
  • Allesmor Obranna
    Gondolom, a Szu-47 Berkut-ról már biztos hallottál.
    Na, ez annak egy igen korai, 1983-84-es előtanulmánya.
    Igazi Tech-demo repülőgép.
  • De a linkelt fotón látható Berkut-ra emlékeztető tárgy nem repülőgép volt, csak egy 1:1 méretarányú mock up.
    Gondolom, fából.
    Itt van még pár előtanulmány a Berkuthoz, illetve pár továbbgondolás is, mint például a kilépőél intenzív előrenyilazottságát megtartva, hátranyilazott belépőéllel az YF-23-aséhoz hasonlatos trapézszárnnyal is továbbképzelték a gépet:

    http://paralay.world/s37.html

    Megmondom őszintén, ennél, illetve a MiG 1.44-esnél is látott módi, vagyis hátul a két hajtómű, előttük a súlypontban a belső fegyvertér nekem jobban tetszik, mint a Szu-57-es két enyhén S, de inkább egyenes szívócsatornája és hajtóműgondolája közé hosszában elosztott dupla fegyvertér.
    Az amerikai YF-23, YF-22/F-22 Raptor és az egy hajtóműves F-35 is a súlypontjához közel tartja a belső fegyvertereit.
    A Szu-57-esnél viszont nagy a súlypontvándorlás aszerint, hogy melyik fegyvertér az üres.

    Ha nem lövik le az eredeti AL-41F-et és a MiG 1.44 kivéreztetése után azokat a Berkut kapta volna meg, ez utóbbi meg trapéz szárnyakkal ment volna tovább, az oroszoknak már rég volna egy működő 5. generációs gépe.
  • Allesmor Obranna
    De a linkelt fotón látható Berkut-ra emlékeztető tárgy nem repülőgép volt, csak egy 1:1 méretarányú mock up.
    Gondolom, fából.
    Itt van még pár előtanulmány a Berkuthoz, illetve pár továbbgondolás is, mint például a kilépőél intenzív előrenyilazottságát megtartva, hátranyilazott belépőéllel az YF-23-aséhoz hasonlatos trapézszárnnyal is továbbképzelték a gépet:

    http://paralay.world/s37.html

    Megmondom őszintén, ennél, illetve a MiG 1.44-esnél is látott módi, vagyis hátul a két hajtómű, előttük a súlypontban a belső fegyvertér nekem jobban tetszik, mint a Szu-57-es két enyhén S, de inkább egyenes szívócsatornája és hajtóműgondolája közé hosszában elosztott dupla fegyvertér.
    Az amerikai YF-23, YF-22/F-22 Raptor és az egy hajtóműves F-35 is a súlypontjához közel tartja a belső fegyvertereit.
    A Szu-57-esnél viszont nagy a súlypontvándorlás aszerint, hogy melyik fegyvertér az üres.

    Ha nem lövik le az eredeti AL-41F-et és a MiG 1.44 kivéreztetése után azokat a Berkut kapta volna meg, ez utóbbi meg trapéz szárnyakkal ment volna tovább, az oroszoknak már rég volna egy működő 5. generációs gépe.
    Az nem számít,hogy a hossztengelyhez viszont közelebb vannak a fegyverek?
  • Arra gondolj, hogy az egymás mellé függesztett fegyverek sokkal közelebb vannak a hossztengelyhez, mint az egymás mögé helyezettek a kereszttengelyhez.
    A Szu-34-esen hiába van meg a Szu-27-esektől örökölt hátsó fegyvertartó a két hajtómű között, oda szinte sose raknak semmit.
    A Szu-57-es esetében az a minimum, hogy egy fegyvertérbe lehetőleg legalább két darab valamilyen fegyver kerüljön.
    Ehhez jelenleg a legközelebbi ismert analógia a Szu-34-es, hiszen itt van rendszerben páros függesztőpilon a törzs közé.
    És mit látunk?
    Dupla FAB-500-asok az első pilonra mennek, ahogy a PTB-3000-es tartály, vagy a KAB-1500-ös is.
    A mellső fegyvertartóval van kb egy vonalban a beömlők alatti két tartó és a szárnyak alatti tartók is.
    A Szu-57-es esetében azt elképzelhetőnek tartom, hogy ha oda valahogy befér 3-3 R-77-es rekeszenként, akkor az indítási sorrend egyszer az egyik, majd felváltva, a másik fegyvertérből fog történni, és egymást keresztezve, hogy a súlypont nagyon ne vándoroljon. Mondjuk úgy, hogy hátsó jobb, első bal, hátsó bal, első jobb, hátsó közép, első közép a "kifogyasztási sorrend".
  • papajoe
    Ezeket képeket ki készíti az elnoki géprol?
    Vagy van erre sajtófotós a gépen?
    Putyin készíti.
    Unatkozik, van nála egy Cмена Cимвол.
    (Tüköraknás géppel biztos nem ilyen képet készítene, tudom; nekem is volt Cмена Cимвол.)
    :D
  • Allesmor Obranna
    Itt van még pár előtanulmány a Berkuthoz, illetve pár továbbgondolás is, mint például a kilépőél intenzív előrenyilazottságát megtartva, hátranyilazott belépőéllel az YF-23-aséhoz hasonlatos trapézszárnnyal is továbbképzelték:

    Ha nem lövik le az eredeti AL-41F-et és a MiG 1.44 kivéreztetése után azokat a Berkut kapta volna meg, ez utóbbi meg trapéz szárnyakkal ment volna tovább, az oroszoknak már rég volna egy működő 5. generációs gépe.
    Ezek után érthetetlen, hogy miért nem lett megvalósítva a Berkut trapéz szárnyakkal. Volt szerencsém megnézni a statikus soron, mindkét gépet, persze csak kívülről. Az 1.44-es nekem olyan nagyon kényszeredettnek, összecsapottnak tűnt a Berkuthoz képest. Volt olyan, aki ott látván a gépet, a létrejöttét úgy írta le, hogy: Eurofighter+vodka.
    A Berkut átgondoltabbnak tűnt. Karakteres, szép gép, látni lehetett rajta a belső fegyvertér ajtókat, meg valahogy minden jobban a helyén volt. Nekem igazából az 1.44-es kabinkialakítása volt nagyon fura. A trapézszárnyú Berkuton pedig látni lehetett a Szuhoj (vagy a CAGI) által feltalált mozgó LERX elődjét, a trapézszárnyba rejtett mozó kacsa vezérsíkokat. Nagyon klassz, furcsa, hogy nem lett belőle semmi. Gondolom,hogy megvoltak a maga igen erős pénzügyi okai ennek.

Ugrás a fórum topichoz