|

További 40 Szu-30MKI az Indiai Légierőnek?

Az Indiai Légierő részére megrendelt 272 Szu-30MKI gyártása a vége felé közeledik, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) már az utolsó 23 gépen dolgozik. Viszont szeretnének továbbiakon is, így a hírek szerint megkörnyékezték az indiai védelmi minisztériumot, mit szólna, ha további 40 gépet szállítanának le gyorsan és a francia Rafale-hoz mérten mintegy harmad áron.

A HAL elnökének nyilatkozata szerint ahogy 2010 óta, továbbra is 4,25 milliárd indiai rúpia, azaz cirka 68 millió dollár lenne 1-1 Szu-30MKI ára, amit igen versenyképesnek tart a 36 darabos Dassault Rafale beszerzés 1-1 gépre vetített, 11,25 milliárd rúpiában megnevezett összeggel szemben. (A Rafale 2015-ös indiai megrendelésekor bedobott 4 milliárd Euró körüli ár helyett a beszerzés feltételeinek véglegesítésekor, 2016 tavaszán már ennek a duplájáról szóltak a hírek.)

Az ajánlat hátterében a HAL részéről elhangzottak szerint egyébként az húzódik meg, hogy 40 db Szu-30MKI-t mindenképpen alkalmassá kell tenniük a BrahMos hordozására és akkor már szerintük jobb megoldás az, ha nem használt gépeket alakítanának át, hanem eleve ezen módosításokkal készülő gépeket rendelne az állam. Lévén így ezek a BrahMos indítóplatformként is funkcionáló Szuhojok hosszabb ideig rendelkezésre állhatnak, hiszen élettartamukból még nem fogyott egy nap sem.

A nem kis méretű, orosz-indiai BrahMos Szu-30-asról bevethető, némiképp méret- és súlycsökkentett változatának összehozása nem ment probléma nélkül az első tesztindításra csak 2017 novemberének vége felé került sor ez látható az alábbi videón:

Anonim és így fenntartásokkal kezelendő minisztériumi források szerint az ajánlat pozitív elbírálásban részesülhet, tekintettel az Indiai Légierő nem új keletű, egyelőre még mindig súlyosbodó géphiányára.

A HAL “olcsón, gyorsan” ajánlatában egyébként van egy kis trükk is: a Szu-30MKI mellé anno megvásárolt technológiai transzfer befogadása ugyan már lezárult, ezen potenciális rendelés teljesítése viszont mégis úgy történne, mint az első 50 gép esetében: Oroszországban legyártott kitekből raknák össze Indiában a gépeket. A HAL álláspontja szerint annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban és legolcsóbban tudják szállítani az esetleg megrendelt gépeket.

Fórum hozzászólások

  • Roni

    "Hát ezzel csak annyi a baj hogy india nem a hazánkkal szeretné összemérni az erejét hanem Kínával."

    Ha nem lenne köztük a himalája már kínai gyarmat lennének.... De így a hegység megvédi őket akkor is ha MIG-21-el repülnek Szu-30 helyet.
    Megütközni a tengeren tudnak csak. A Szu-30MKI+Brhamos-nak is az az értelme, hogy legalább a saját partjaikat meg tudják védeni.
    India valódi ellenlábasa Pakisztán. Azokkal szemben a Szu-30MKI több mint elegendő.

    "És a komolyabb jf-17 Block 3-ra is választ kell majd adni ami túlmutat a szu-35-ön"

    A JF-17 egyelőre egy F-16C-n sem mutat túl :D:D:D
    De amúgy sisakcélzó (talán kijelző is?) van az indiai gépekhez is. Elvileg a Szu-30-nál is használják, de ebben nem vagyok 100%-ig biztos.
    Konkrétan ez:
    [​IMG]

    A 12 db rakétás Szu-30MKI képért meg nagy köszönet :D;)
    Tök jól látszik a képen, hogy hogy lett ez az egész rendszer kitalálva.
  • fip7
    molnibalage

    "Milyen forrásaid vannak a minőség paramétereket radar, EW, data link, AAM minősége kapcsán?"

    Most őszintén, milyen hiteles, nyilvános forrása van erre bárkinek, bármilyen gép kapcsán?
    Ok, de akkor a te "szerintemed" nincs alátámasztv semmilyen műszaki paraméterrel...

    "Más téren meg elég vicces összehasonlítani egy 7 tonnás egyhajtóműves gépet egy 18 tonnás képthajtóművessel."

    Mitől vicces?
    Kb. annyi értelme van, mint Mike Tysont és Kokót összemérni. Nem azonos súlycsoport, ami definiál több képességet is.

    Egy Szu-30 MKI nem csak F-15-el akadhat össze, sőt azzal a legkevésbé... F-16, J-10, J-11, J-17. Ezek rohangásznak a környéken.
    Most itt megis skizofrén az egész komment. Először költségoldalról a mi lenne ha alapon tolod, most meg geopolitika alapján. Egységes vizsgálatrendszer sehol... Így én nem tudok gondolkozni...


    Anno az indus tenderre neveztek a Gripennel. Szóval biztos vagyok benne, hogy összemérték a gépek tudását.
    A svájciak a svájci tenderen szintén összemérték az eurokacsákat csak ők az F-18C-vel. Nekik az jött le, hogy az F-18C jobb, mint a Gripen C.
    Mivel kellet volna összemérniük a Gripent, hogy "igazságos" legyen a tender? Az F-5-el meg a Mig-21-el? Mert azok egy méret kategória vele....
    Most akkor ez már a HARMADIK féle összehasonlítás. Ez már tényleg vicces.

    Én arra reflektáltam, hogy Roni szerint minőségi ugrást kellene csinálniuk. Ebből nekem megint az jött le, hogy lesajnálja az orosz vasat szokás szerint.
    AMRAAM-ot a Szuhok alá, oszt csá. XD


    Egyrészt nagyon jó FBW-je van meg TVC-s hajtóművei.
    A FBW önmagában nem fokmérő. Az F-16A majdnem össze paraméterét hozza a MiG-29 9.12 úgy, hogy semleges stabil kialakítása van.
    Másrészt PESA rendszerű radarja. A Gripen C mivel is rendelkezik?
    Ez valid a legyezés tekintetében. Csak itt jön a gépméret. Eleve nem fair az összehasonlítás, mert fizikailag nem fér el egy 7 tonnás gép orrában akkora radar, mint egy 18 tonnáséban.

    Másrészt van IRST rendszere. A Gripennek ez sincs.
    Ez is igaz.

    Csak a Gripenen meg van data link, a SAR radar felbontása kérdőjeles a két gép között, a Gripen tud GPS térkép alapján TFR-ben robotpilótával menni, van szimulációs módja minden fegyverre.

    Szóval úgyen bloc kijelenteni, hogy jobb a 30-as azért kicsit meredek ebben a formában.
  • Ez az összehasonlítás dolog azért nem teljesen hülyeség mert igye ezek a gépek egymás ellen harcolnának(most nem feltétlen Gripen vs. SZU-30 hanem a két eltérő kategória).
  • molnibalage

    "Kb. annyi értelme van, mint Mike Tysont és Kokót összemérni. Nem azonos súlycsoport, ami definiál több képességet is."

    Pedig a való életben, nem a virtuális térben (ring) így szokott ez történni.
    A MIG-21 is elég sokat repült F-4-ek ellen, pedig nagyon nem egy kategória.
    MIG-23 vs. F-15, Mirage F-1 vs. F-14, MIG-29 vs. F-15. Bocsi molni, mint írtam, az élet rohadt igazságtalan. :)

    "Most itt megis skizofrén az egész komment. Először költségoldalról a mi lenne ha alapon tolod, most meg geopolitika alapján. Egységes vizsgálatrendszer sehol... Így én nem tudok gondolkozni..."

    Mert két külön része volt a gondolataimnak.
    Az egyik az volt, hogy 1 Rafi árából 3 Szu-30-at veszel. Ez a gazdasági oldala.
    Aztán a környék geopolitikai helyzete és a várható potenciális valós ellenfelek listája ettől tök független.

    "Most akkor ez már a HARMADIK féle összehasonlítás. Ez már tényleg vicces."
    "Ok, de akkor a te "szerintemed" nincs alátámasztv semmilyen műszaki paraméterrel..."

    Ez a kettő szorosan összefügg. Ugyanis én semmilyen objektív adattal nem rendelkezem a minőségről. A reklám anyagok kiszínezett anyagait hagyjuk. Valós minőségről kérdeztél eredetileg , és arról fogalmunk se lehet.
    DE!
    Vannak ezek a kis precíz svájciak. Ők meg úgy gondolták, hogy az F-18C az biza 1 egység. És ehhez mérten letesztelték a három eurokacsát. És ők azt mondták, hogy a Gripen száma bizony 0-val kezdődik....
    Most vagy az F-18C volt valamikor brutál jó gép vagy a Gripen sokkal kevesebbet tud, mint amit a reklám ígér. (vagy mind kettő)
    És ez bizony egy elég objektív mutatószám a repülőgép minőségéről.

    Ugyan ezt a tesztet megcsinálták az indusok is a Szu-30MKI-t 1 egységnek véve, de ők szemérmesebbek voltak, mint a svájciak. Nem hozták nyilvánosságra az eredményeket. Annyit tudunk, hogy a Gripen ott is tök utolsó lett....

    "Ez valid a legyezés tekintetében. Csak itt jön a gépméret. Eleve nem fair az összehasonlítás, mert fizikailag nem fér el egy 7 tonnás gép orrában akkora radar, mint egy 18 tonnáséban."

    Ezt mond annak a MIG-21/23 pilótának aki alól kilőtte a gépet egy izraeli F-15. Nem volt fer , nah :D

    "Szóval úgyen bloc kijelenteni, hogy jobb a 30-as azért kicsit meredek ebben a formában."

    Biztos van egy két olyan paraméter amiben talán előrébb van a Gripen, de összességében a SZU-30 MKI egy sokkal jobb repülőgépnek tűnik a számomra, főleg ha India oldaláról közelítjük meg a dolgot.
    Hatótávolság, hordozható fegyvermennyiség akár db számban akár súlyban, a radar paraméterei légi célok ellen. Ezek arra felé nagyon fontosak!
  • fip7
    Ezt mond annak a MIG-21/23 pilótának aki alól kilőtte a gépet egy izraeli F-15. Nem volt fer , nah :D
    21-es volt...
    Nem lőtte le, a gép hazament, kijavították...
    És nem is radaros rakétával...
    Asszem még talán a radart sem használta...
  • molnibalage

    Nem akarlak megbántani, de úgy érzem, hogy néha értő olvasási nehézségeid vannak.
    Arról írtam , hogy az F-15 lőtte le ezeket, nem pedig fordítva!
  • fip7
    molnibalage

    Nem akarlak megbántani, de úgy érzem, hogy néha értő olvasási nehézségeid vannak.
    Arról írtam , hogy az F-15 lőtte le ezeket, nem pedig fordítva!
    Bocs, elnéztem. Kséső van.
  • India elhagyhatja a francia harcosot a Su-30MKI javára
    https://vpk.name/news/215571_indiya...rancuzskogo_istrebitelya_v_polzu_su30mki.html

    Az országban ez a harcos az egyik legjobbnak számít, lehetővé teszi a légierő számára, hogy elpusztítsa az ellenséges célpontokat akár 130 kilométeres távolságig, míg Rafale sokkal kisebb. Ezen kívül, írja a kiadvány katonai Watch, a francia harcos alacsonyabb sebességgel, manőverezhetőség, kevesebb a hasznos teher. És a francia repülőgépek ára, mivel a pályázat jelentősen megnőtt.

    130km hatótávú Az Export R-77?o_O

    Jó értem én hogy ha ennyi is egy rakéta hatótávja akkor max a célpontnak 500 km/h sebeséggel kéne repülni 14 km magasan és nem nagyobb 2 g manőverekkel.

    Legalább is molni hansonlót magyarázott régebben :D
  • Roni

    Te raktad be pár oldallal ezelőtt a Szu-30MKI-s képet :)
    Mit látsz rajta?
    Kis hatótáv/manőverező harc: R-73
    Közepes hatótáv/jól manőverező célok ellen: R-77
    Nagy hatótáv/célok max. 8 G-ig: R-27/ER/ET
    A 130 km az biza az R-27-es. Így lett anno kitalálva ez az egész, csak közben összedőlt az SZU és így az R-77 végül megakadt.
  • Roni
    India elhagyhatja a francia harcosot a Su-30MKI javára
    https://vpk.name/news/215571_indiya...rancuzskogo_istrebitelya_v_polzu_su30mki.html

    Az országban ez a harcos az egyik legjobbnak számít, lehetővé teszi a légierő számára, hogy elpusztítsa az ellenséges célpontokat akár 130 kilométeres távolságig, míg Rafale sokkal kisebb. Ezen kívül, írja a kiadvány katonai Watch, a francia harcos alacsonyabb sebességgel, manőverezhetőség, kevesebb a hasznos teher. És a francia repülőgépek ára, mivel a pályázat jelentősen megnőtt.

    130km hatótávú Az Export R-77?o_O

    Jó értem én hogy ha ennyi is egy rakéta hatótávja akkor max a célpontnak 500 km/h sebeséggel kéne repülni 14 km magasan és nem nagyobb 2 g manőverekkel.

    Legalább is molni hansonlót magyarázott régebben :D
    Ezt elnézve tényleg csak ürügy kellett az FGFA-ból való kiszállásra és nem az oroszokkal volt bajuk.
  • Kicsit elvesztettem a fonalat... korábban még nem arról szóltak a hírek hogy sok a baj a típussal és emiatt is veszekedtek az oroszokkal? A hajtóművekkel is baj volt.

    https://www.defensenews.com/air/201...es-problems-despite-russian-spare-parts-deal/

    https://warisboring.com/india-s-new-fighters-have-serious-engine-problems/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-30MKI#Accidents


    Az indiai Rafale-ok üzemeltetésről találtatok valamilyen hírt? Azokkal minden rendben?

    Nem az amerikaiak fúrták meg az orosz-indiai FGFA együttműködést?
  • Terminator
    Az indiai Rafale-ok üzemeltetésről találtatok valamilyen hírt? Azokkal minden rendben?
    Nincsenek még indiai Rafale-ok, 2019-ben kell átadni az elsőt.
  • arbalest
    Nincsenek még indiai Rafale-ok, 2019-ben kell átadni az elsőt.

    Ja tényleg. Hirtelen összekevertem Egyiptommal.
  • boki
    Indiai Szu-30MKI radarja látta a kínai J-20 lopakódót Tibetben.
    Ja persze
    A su-35 meg látta az f-22-est Szíriában

    Menjenek már ezek hülyék magukkal :hadonaszos:
  • Roni
    Ja persze
    A su-35 meg látta az f-22-est Szíriában

    Menjenek már ezek hülyék magukkal :hadonaszos:
    Bocsi, de én is láttam az F-22-est, Farnborough-ban. Elég jól lehetett észlelni. :)
  • Ez lenne a szögvisszaverő?

    [​IMG]
    [​IMG]
    Mert ha igen ! Akkor a legtöbbször észre lehet venni a j-20-okon is .

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
  • Roni
    Ez lenne a szögvisszaverő?
    Igen. Azért horják, hogy ne nagyon lehessen reális képet kapni a gép realáis radarvisszaveréséről, meg hát lássa őket a légiirányítás.
  • boki
    Indiai Szu-30MKI radarja látta a kínai J-20 lopakódót Tibetben.

    http://aviators.news/article/radar-su-30-zasek-kitaiskii-samolet-nevidimku/
    Ugyanez indiai forrásból:

    http://zeenews.india.com/india/iafs...se-chengdu-j-20-stealth-fighters-2110095.html


    Mi is volt az előző hír? ..... India a Rafale helyett inkább Szu-30-asokat vegyen mert olcsóbb .... és most már a lopakodót is látja.... kíváncsi leszek mi lesz erre a válasza a francia marketingeseknek :)
  • A 902-es prototípus, vagyis a második Szu-35BM is már elég rég volt szem előtt (jópár évig Aktyubinszkban volt fegyvereket tesztelni), az elsőről, a 901-esről nem is beszélve.
    A 902-esről most került elő ez a fotó, ami tavaly december végén készült Zsukovszkijban. Itt épp egy célzókonténer van a törzse alá függesztve:

    [​IMG]

    Érdekes, hogy már több, mint 60 Szu-35Sz szériagépet adtak át a légierőnek, több bázison is szolgálnak, kísérleti jelleggel éles harci feladatokat is repülnek háborús övezetben, de a program egyik prototípusa még mindig kap munkát. Végül is, van benne üzemidő, miért ne?

Ugrás a fórum topichoz