|

További 40 Szu-30MKI az Indiai Légierőnek?

Az Indiai Légierő részére megrendelt 272 Szu-30MKI gyártása a vége felé közeledik, a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) már az utolsó 23 gépen dolgozik. Viszont szeretnének továbbiakon is, így a hírek szerint megkörnyékezték az indiai védelmi minisztériumot, mit szólna, ha további 40 gépet szállítanának le gyorsan és a francia Rafale-hoz mérten mintegy harmad áron.

A HAL elnökének nyilatkozata szerint ahogy 2010 óta, továbbra is 4,25 milliárd indiai rúpia, azaz cirka 68 millió dollár lenne 1-1 Szu-30MKI ára, amit igen versenyképesnek tart a 36 darabos Dassault Rafale beszerzés 1-1 gépre vetített, 11,25 milliárd rúpiában megnevezett összeggel szemben. (A Rafale 2015-ös indiai megrendelésekor bedobott 4 milliárd Euró körüli ár helyett a beszerzés feltételeinek véglegesítésekor, 2016 tavaszán már ennek a duplájáról szóltak a hírek.)

Az ajánlat hátterében a HAL részéről elhangzottak szerint egyébként az húzódik meg, hogy 40 db Szu-30MKI-t mindenképpen alkalmassá kell tenniük a BrahMos hordozására és akkor már szerintük jobb megoldás az, ha nem használt gépeket alakítanának át, hanem eleve ezen módosításokkal készülő gépeket rendelne az állam. Lévén így ezek a BrahMos indítóplatformként is funkcionáló Szuhojok hosszabb ideig rendelkezésre állhatnak, hiszen élettartamukból még nem fogyott egy nap sem.

A nem kis méretű, orosz-indiai BrahMos Szu-30-asról bevethető, némiképp méret- és súlycsökkentett változatának összehozása nem ment probléma nélkül az első tesztindításra csak 2017 novemberének vége felé került sor ez látható az alábbi videón:

Anonim és így fenntartásokkal kezelendő minisztériumi források szerint az ajánlat pozitív elbírálásban részesülhet, tekintettel az Indiai Légierő nem új keletű, egyelőre még mindig súlyosbodó géphiányára.

A HAL “olcsón, gyorsan” ajánlatában egyébként van egy kis trükk is: a Szu-30MKI mellé anno megvásárolt technológiai transzfer befogadása ugyan már lezárult, ezen potenciális rendelés teljesítése viszont mégis úgy történne, mint az első 50 gép esetében: Oroszországban legyártott kitekből raknák össze Indiában a gépeket. A HAL álláspontja szerint annak érdekében, hogy a lehető leggyorsabban és legolcsóbban tudják szállítani az esetleg megrendelt gépeket.

Fórum hozzászólások

  • gacsat
    Ezt én is tudom, de a tényeken nem változtat. Az orosz légierő most kezd ismét combat ready lenni. Eddig csak azért nem lövöldözték le őket, mert mögöttük áll a stratégiai atomütőerő.
    ...de ez a tényeken nem változtat...

    Mi lett volna, ha nem lett volna stratégiai ütőerő?
    De volt.
    S csak ez számít.


    Ui.; topic off:

    ... egy alkalommal én vittem haza intézményünk igazgatóját Miskolc "Rózsadombjára" vagy húsz-huszonöt éve.
    A város rendszerváltás utáni első polgármestere lakott ott polgármestersége ideje alatt, de ő már nem élt, a következő(k) meg már máshol laktak a sztori idején.
    Feltűnt, hogy mennyire rossz állapotban van az út ahhoz képest, hogy a város egyik "elitnegyede".
    Megkérdeztem a Dirit; hogy hogy ilyen rossz az út?
    - Nem itt lakik a polgármester.
    - Ez ennyire számít?
    - Jegyezze meg Misi: Csak ez számít.

    Úgy látom, hogy most sem sokkal különb az út:
    https://www.google.hu/maps/@48.0916...4!1sHjkggjyEzex6Ih44e-wMKQ!2e0!7i13312!8i6656
  • Terminator
    Szuhojok fekete krónikája
    Van benne pár tárgyi tévedés:

    "Az értesülések szerint a pilóták, így a csapatot vezető Tkacsenko ezredes is a fülke ergonómiájára, az elégtelen műszerezettségre (ez főleg a navigációs és a kommunikációs rendszereket érintette, hiszen éppen azért kapták meg a Szu-27M-eket, mert azokat harcra alkalmatlannak nyilvánították) és a borzasztó hadrafoghatósági arányokra panaszkodtak - a tucatnyi gépből néha alig 2-3 volt repülőképes. Nem meglepő, hogy inkább a gépek hajtóműveit szerelték át a régi Szu-27P-kbe, némi fúrás-faragás árán…"

    Fals. Semmit se kellett "fúrni-faragni".
    Az átadott öt darab Szu-27M-ben ugyanolyan AL-31F-ek voltak, mint a Szu-27P gépekben, az ugyanis csak terv volt, hogy ha sikerül rendszeresíteni a típust, akkor a hajtóműfejlesztés majd idővel "utoléri" a gépet és az is igazodni fog a növelt teljesítmény igényekhez.

    "...Az Irkutszki repülőgépgyárban épített, vadonatúj Szu-30SzM-ekből az első négyet (30-33 oldalszámmal) még 2016 októberében átvehette a csapat, majd november 29-én Kubinkán landolt a következő négyes (34-37) is. A két generáció között ég és föld volt a különbség: elég csak a modern, műholdas navigációt, a légi utántöltési képességet, a mozgó térképet vagy a széles látószögű, szem előtti kijelzőt (HUD) említeni, de a megnövelt tolóerejű és sokkal megbízhatóbb AL-41-es hajtóművek is jól jönnek majd a Vitézeknek..."

    Nincs ilyen, hogy AL-41-es hajtómű. Volt kb húsz éve olyan, hogy AL-41F, ez a MiG 1.44-ben volt és egyenként vagy 18 tonnányi tolóerőre volt képes, meg van olyan, hogy AL-41F-1Sz, ez van a Szu-35Sz-ben és valamivel több, mint 14 tonnányi tolóerő jellemzi.
    A Szu-30SzM-ben egyelőre az AL-31FP van beépítve, ezek tolóereje csak épphogy nagyobb, mint egy régi Szu-27-esé, 12.5 tonna helyett valamivel kevesebb, mint 13 tonna a fékpadi tolóerő, de legalább TVC-s és FADEC vezérelt.
  • Capslock27
    .
    .
    A fotón jól látom, hogy a képernyők csak matricaként oda vannak ragasztva? :)
    Így szokták a kiállításokon. Pl. Chinook pilótafülkéjében is láttam már ilyet.
    Egyszerűbb, mint megoldani hogy mutasson is valami érdekeset a kijelző.
    Vagy épp azt nem akarják, hogy lássák, mit és hogy mutat a kijelző, ezért be sem kapcsolják.
  • Vityazi Szu-35Sz az égre tör.
    Az AL-41F-1Sz hajtóművek tolóereje az alap AL-31F-hez képest egy tonnával lett nagyobb maximál rezsimen, de két tonnával több forszázson! Vagyis csak a gázturbina alapos átszabásával, a nagyobb átmérőjű kisnyomású kompresszorral, a magasabb gázhővel a teljes tolóerő csak egy tonnával emelkedett volna, de az utánégetőrendszer is erősebb lett, ami miatt ezen a típuson az utánégetés megindulása még akkor is érezhetően nagyobb seggberúgás embernek és gépnek egyaránt, ha közben a sárkány is nehezebb lett.

    [​IMG]
  • Tavaly decemberre ígérték, hogy megkezdik a modernizált Szu-30SzMD építését az Irkut-nál. Nulla hír van azóta róla, így azt se tudni, valóban elkezdődött-e ez a program, épül-e, vagy átépül-e bármiféle modernizált példány.
  • Allesmor Obranna
    Tavaly decemberre ígérték, hogy megkezdik a modernizált Szu-30SzMD építését az Irkut-nál. Nulla hír van azóta róla, így azt se tudni, valóban elkezdődött-e ez a program, épül-e, vagy átépül-e bármiféle modernizált példány.
    Ez miből állna?
  • gacsat
    Mitől van ilyen szépen elszineződve a vezérsík alja?
    Az azt hiszem titán, a Szu-34-nél is ilyen. A nagyobb AG rakéták hajtóműve ellen védi a vezérsíkot.

Ugrás a fórum topichoz