|

Újabb A400M gépeket vásárol Indonézia

Az Indonéz Légierő honlapján közzétett hírben olvashatóak szerint Indonézia az 5 gépről szóló korábbi beszerzésen felül további A400M típusú szállítógépeket vásárolna az Airbus-tól. A leendő ügyletnek ugyanakkor van egy kid érdekessége – történetesen, hogy a 2 gép nem a légierő gépparkját erősítené és semmi köze nem lenne a katonai szállítási feladatokhoz.

A gépeket az indonéz állam tulajdonában lévő export – import – elosztás feladatköröket végző Indonesia Trading Company szerezné be és üzemeltetné a pilótákat és műszaki támogatást biztosító légierő segítségével. A hírben a beszerzés mozgatórugójának azt nevezték meg, hogy ezen gépek segítségével könnyebbé válna a hiányos infrastruktúrával rendelkező, erősen légiszállítás függő keleti országrész ellátása.

Fórum hozzászólások

  • vilmoci
    álljunk már mg egy ásónyomra...
    A miértre egyértelmű a válasz: azért, mert nem mennek rendben a dolgok...
    Reszben, de mint mar a nemeteknel ramutattam, lehet benne support ill supply chain problema is, nem feltetlenul mindig a gep hibaja. Masreszt egy gazdag orszag, eros hadsereggel, mint a franciak, siman tervezhet ugy, hogy nem akarja oket csapagyasra hajtani, plane ha "olcsoert" kapja oket, mint eredeti finanszirozo.
    Nem mondom, hogy utobbi a helyzet, de nem is kizart.
    Maszreszt most kapta meg a tanker funkciora a pecsetet, ezutan gondolom az is rendszerbe all.

    A mihez képest, meg például a lesajnált 406-os An-26-oshoz képest, ami kb 400-500 órát repül évente egymaga... háromszor annyit, mint egy átlag A-400.
    Hat ez pont nem erv, mert ott egyetlen gep maradt, mert hagytak lerohadni a tobbit.

    Ráadásul egy vadászt nem szoktak annyira hajtani, mint egy tehergépet sehol.
    Fogalmam sincs, mi az atlag, de 100 ora per ev per gep nekem vadasznal is igen alacsonynak tunik, kvazi haromnaponta egy oranyi repuloido...

    molnibalage
    Te most tényleg vadászgépek repült óráját méred a szállítógépekéhez? Pislogok.
    Olvasni kellene helyette. a lenyeg az volt, hogy pl a lengyel vadaszok is alig repulnek, meg ha mas is a merce.

    A HAW terhelését mutattam, a jenki C-17 57%-kal is volt afelett. A közelében nincs a A400.
    Ja, harom gepre es 12 orszag altal, azaz egy tobbnemzetisegu szovetseg kozos strategic airlift utilization kozos terhelese, harom gepen, minden letezo US, EU, UN es egyeni humanitarius kuldetesre.

    csakb
    Ja, pont itt volt egy cikk erről (igaz, még 2010-ben): https://htka.hu/2010/12/07/atadtak-az-elso-sorozatgyartott-puma-harcjarmuveket/
    Ahogy olvastam sosem volt tervbe veve, hogy a kesobbi, mindenfele extraval kipimpelt verziot vigyen.
    Ahogy azt mindenhol leirjak a design envelope 35 tonnara szolt, meg is lett.
    Lehet okoskodni Kobanya-alsorol, hogy bezzeg elsiettek meg hasonlo butasagok, de sokkal valoszinubb, hogy a millio kovetelmeny kozos nevezoje ez lett, amit a nemetek is elfogadtak (ie hogy ha kell, hat egy masik gep repul, ami majd viszi az plusz sulyt az extrakkal ellatott modellekhez.)
    Az A400M elviszi a Pumat, es igen, a 35 tonnas is teljes mertekben harckesz, semmi problema nincs vele es befer. Sot, elvileg a 36-37 tonnas Boxer is belefer. A Bradley plane, a franciak cucca szinten.

    Megjegyzem, a mai Pumas kosza hirek hallatan meg inkabb azt latom, hogy ebbol Atlasok lesznek...
  • kamm
    Olvasni kellene helyette. a lenyeg az volt, hogy pl a lengyel vadaszok is alig repulnek, meg ha mas is a merce.
    Értem. Tehát egy lengyel vadász kihasználtsága elmarad az USAF szinttől, ettől az A400 már más.
    Mindig találsz arra kifogást, hogy a szar miért nem büdös...
  • kamm
    Masreszt egy gazdag orszag, eros hadsereggel, mint a franciak, siman tervezhet ugy, hogy nem akarja oket csapagyasra hajtani, plane ha "olcsoert" kapja oket, mint eredeti finanszirozo.
    Nem mondom, hogy utobbi a helyzet, de nem is kizart.
    Nos nem tartom valószínűnek, hogy az annyira nem is olcsó A-400-asokat csak azért tartják, mert szép... vagy nemtom...
    kamm
    Hat ez pont nem erv, mert ott egyetlen gep maradt, mert hagytak lerohadni a tobbit.
    És ettől nem érv? Nem lehetséges, hogy csak azért nem érv, mert nem támasztja alá a gyártott elméletedet? :eek:
    Másrészt 2012-13-ig megközelítőleg 13000 repült órát gyűjtött össze fejenként az addigra megmaradt flotta, ez éves szinten bő 350 óra átlagosan...
  • molnibalage
    Értem. Tehát egy lengyel vadász kihasználtsága elmarad az USAF szinttől, ettől az A400 már más.
    Akkor lehet, hogy az A400M kihasznaltsaga is mas lesz, plane uj modellkent, plane a lassan megerkezo elvart funkciokkal stb, mint mondjuk egy 50-60 eve repulo amerikai modelle.

    Mindig találsz arra kifogást, hogy a szar miért nem büdös...
    Mindig muszajnak erzed valamifele primitiv, tragar szoveget beleszoni - FYI rengeteget elarul az intellektusodrol (ill. hianyarol) az alpari stilusod... kerdezz, ha valami nem vilagos.
  • vilmoci
    Nos nem tartom valószínűnek, hogy az annyira nem is olcsó A-400-asokat csak azért tartják, mert szép... vagy nemtom...

    És ettől nem érv? Nem lehetséges, hogy csak azért nem érv, mert nem támasztja alá a gyártott elméletedet? :eek:
    Te erted mi itt az ok es mi az okozat? Nem ugy tunik.

    Másrészt 2012-13-ig megközelítőleg 13000 repült órát gyűjtött össze fejenként az addigra megmaradt flotta, ez éves szinten bő 350 óra átlagosan...
    Marmint gepenkent? Hat az sem sok...
  • kamm
    Akkor lehet, hogy az A400M kihasznaltsaga is mas lesz, plane uj modellkent, plane a lassan megerkezo elvart funkciokkal stb, mint mondjuk egy 50-60 eve repulo amerikai modelle.
    Nagyhirtelen 60 éves lett a C-17?

    Mindig muszajnak erzed valamifele primitiv, tragar szoveget beleszoni - FYI rengeteget elarul az intellektusodrol (ill. hianyarol) az alpari stilusod... kerdezz, ha valami nem vilagos.
    Ja értem, elfogytak az eddig sem acélos érvek, jön a stílus kártya. Az nem a vitakultúra része, hogy irritáló marhaságokat nem írunk le érvként és nem dumálunk mellé?
  • antigonosz
    Bocsi, kihagytam +500hsz-t, megvesszuk vagy nem, lehet tudni valamit?
    Semmit. - De remélem nem, mert nincs szükségünk "statikus szállítógépre"...!
  • kamm
    Te erted mi itt az ok es mi az okozat? Nem ugy tunik.
    Nyugodj meg, értem. ;)
    kamm
    Marmint gepenkent? Hat az sem sok...
    Nos, mihez képest? Egy találomra kiválasztottA-400-hoz képest nagyon is sok.
  • molnibalage
    Vagy csak azok a gyártási hibások, amiken nem végezték el a javítást és 4000 óra után game over?
    Bizony. Vétettek egy elég durva hibát, amit igyekeztek nem túl nagy dobra verni.
    A törzs-hát-traktusban kompozit+fém kapcsolatot hoztak létre. Ezeket ugyebár nem lehet összehegeszteni, így maradt a szegecselés. A gond ott van, hogy a kompozitok hőtágulása trükkös, a titáné meg lineáris (na jó, közel lineáris, amúgy harmadrendű polinom). Az eltérő hőtágulási együtthatók miatt eltérő hőfeszültségek lépnek fel. A furatok pedig közismerten jó feszültségkoncentrátorok - alaktényezőjük nagy nehezen leimádkozható 2-re (az alap 3,2-ről), csak ugyebár nem csak a hőtágulásból van feszültség, hanem a repülésből is. A kettő pedig elég komoly fárasztó-igénybevételt jelent, ami annak rendje és módja szerint elő is jött... Taps érte a tervezőknek. Javíthatatlan az adott gazdasági horizonton - már ami a hadsereg-koncepciót a Vaterland-on jelenti.

    Erre az a válasz, hogy korlátozzák a túlterhelést és az élettartamot is...

    Ehhez képest a gázturbina (EJ200) egy valóságos műremek. A tervezésnél anyagminőség-változást detektáló szenzorokat építettek be a kritikus részekben. Kompresszor (kis- és nagynyomású tér), égőtér és a turbina (kis- és nagynyomású tér). Az anyagválasztás szintén pazar.
  • Az A400 repült óráira visszatérve kicsit. Azért az a 14 gép 5 év alatt 10000 órát repült, mert ez azt sejteti, hogy itt 70 üzemév alatt rakta bele a gépekbe 10000 órát. De ez nyilván nem igaz, mivel a gépek fokozatosan álltak rendszerbe, szóval jó ha az volt 40 üzemév valójában. mondjuk a 250 óra/év/gép még így sem eget rengető, de azért egy új típusnak mindig vannak gyerekbetegségei, meg ki kell alakulnia az üzemeltetési rutinoknak, meg ugye bizonyos képességek még hiányzotak az elején. Azért a rendszerbe álláskor az f15/f16-sokkal is sok baj volt...aztán kiforrták magukat....
    de azért egy friss típus repült óráit meg megbízhatóságát ne már több évtizede rendszerben álló gépekkel vessük össze
  • ozymandias
    Bizony. Vétettek egy elég durva hibát, amit igyekeztek nem túl nagy dobra verni.
    A törzs-hát-traktusban kompozit+fém kapcsolatot hoztak létre. Ezeket ugyebár nem lehet összehegeszteni, így maradt a szegecselés. A gond ott van, hogy a kompozitok hőtágulása trükkös, a titáné meg lineáris (na jó, közel lineáris, amúgy harmadrendű polinom). Az eltérő hőtágulási együtthatók miatt eltérő hőfeszültségek lépnek fel. A furatok pedig közismerten jó feszültségkoncentrátorok - alaktényezőjük nagy nehezen leimádkozható 2-re (az alap 3,2-ről), csak ugyebár nem csak a hőtágulásból van feszültség, hanem a repülésből is. A kettő pedig elég komoly fárasztó-igénybevételt jelent, ami annak rendje és módja szerint elő is jött... Taps érte a tervezőknek. Javíthatatlan az adott gazdasági horizonton - már ami a hadsereg-koncepciót a Vaterland-on jelenti.

    Erre az a válasz, hogy korlátozzák a túlterhelést és az élettartamot is...

    Ehhez képest a gázturbina (EJ200) egy valóságos műremek. A tervezésnél anyagminőség-változást detektáló szenzorokat építettek be a kritikus részekben. Kompresszor (kis- és nagynyomású tér), égőtér és a turbina (kis- és nagynyomású tér). Az anyagválasztás szintén pazar.
    A repülésben tudtommal a szálerősítésű, főleg karbonszálas és bórszálas kompozitokat titán szegecsekkel rögzítik. Más megoldás nemigen van. Ezt viszont alkalmazzák sokfelé.
  • Allesmor Obranna
    A repülésben tudtommal a szálerősítésű, főleg karbonszálas és bórszálas kompozitokat titán szegecsekkel rögzítik. Más megoldás nemigen van. Ezt viszont alkalmazzák sokfelé.
    Ezzel nem is lenne gond, mert a titán+karbon szál működik, az alumínium+karbonszál viszont nem. Anyagválasztásilag nem lett volna rossz. A gond az volt, hogy a kialakítás miatt a hőtágulásból ható meg a repülésből származó erőkre sikerült hajlítást is rátenni. Ez abból jött ki a törzsnél, hogy az alakváltozást "bezárták", a fő alakváltozási irányokba merev - jelen esetben titán elemek kerültek.
  • Terminator
    Ilyen képeket hiányolok a németektől Boxerrel, Pumával....
    Az első képen amit beraktál pont egy francia lajstromú Cougart (Puma) tuszkolnak egy Angol A400M-be.
    A német A400M tudtommal pont akkora mint az Angol…
    ozymandias
    Ezzel nem is lenne gond, mert a titán+karbon szál működik, az alumínium+karbonszál viszont nem. Anyagválasztásilag nem lett volna rossz. A gond az volt, hogy a kialakítás miatt a hőtágulásból ható meg a repülésből származó erőkre sikerült hajlítást is rátenni. Ez abból jött ki a törzsnél, hogy az alakváltozást "bezárták", a fő alakváltozási irányokba merev - jelen esetben titán elemek kerültek.
    Hogy őszinte legyek lövetem sincs hogy az A400-nál pontosan melyik részen és miért okoz akkora problémát a fém-kompozit találkozás.
    Érdekes mérnöki kihívás de már rég van rá megoldás.
    Ld. példa: Mooney
  • rudi
    Az első képen amit beraktál pont egy francia lajstromú Cougart (Puma) tuszkolnak egy Angol A400M-be.
    A német A400M tudtommal pont akkora mint az Angol…
    Páncélozott járművekre gondoltam... (Puma IFV, Boxer MRAV) Ezeknél tervezési követelmény volt hogy az A400M szállítani tudja, több helyen írják hogy képes is rá, de fotó vagy videó nincs még róla.
  • Terminator
    Páncélozott járművekre gondoltam... (Puma IFV, Boxer MRAV) Ezeknél tervezési követelmény volt hogy az A400M szállítani tudja, több helyen írják hogy képes is rá, de fotó vagy videó nincs még róla.
    Mert úgyjárt mint anno a C5A.Békeidőben korlátozott a szállitható tömeg.
  • Celebra
    Mert úgyjárt mint anno a C5A.Békeidőben korlátozott a szállitható tömeg.
    És ez miért akadályoz meg egy földi ki-berakási próbát/gyakorlást?
  • Terminator
    Páncélozott járművekre gondoltam... (Puma IFV, Boxer MRAV) Ezeknél tervezési követelmény volt hogy az A400M szállítani tudja, több helyen írják hogy képes is rá, de fotó vagy videó nincs még róla.
    Pardon..:)
  • Egy kis összehasonlítás azokból az időkből, amikor még az ukránok azt hitték, hogy repülőgépeket fognak gyártani:
    [​IMG]
  • blogen
    Egy kis összehasonlítás azokból az időkből, amikor még az ukránok azt hitték, hogy repülőgépeket fognak gyártani:
    [​IMG]
    most néztem utána picit, wiki szerint a legközelebb az a VBCI IFV áll talán a legközelebb a pumához ha a súlyt nem nézzük ( mert kb dupla annyi kis túlzással)
    ami a számokat illeti elvileg éppenhogy befér a puma (marad 10 centi oldalt és 30 centi a tetejétől) ami nagyobb probléma az a súly , elvileg a Puma level C 43 tonna , na az 5 tonnával több mint amennyit az A400M HIVATALOSAN tud vinni (a level A 31,5 t)
    szóóóval lehet nem véletlen hogy nem látunk Pumát A400M-ben de a tévedés jogát itt fenntartom :D
    ami a Boxert illeti minden szám passzol, elvileg simán befér és el is viszi simán az Atlasz

Ugrás a fórum topichoz