|

Pilótahiba okozta az izraeli F-16-os vesztét

Az Izraeli Légierő (IAF) vasárnap hozta nyilvánosságra a kivizsgálás eredményét, mely végső soron a pilótákat jelölte meg az eset felelőseként. A két hajózó annyira koncentrált a feladatuk végrehajtására, hogy figyelmen kívül hagyták a rakéta indítására figyelmeztető rendszer jelzését, és nem megfelelően hajtották végre az ilyenkor szükséges önvédelmi intézkedéseket.

Az egész február 10-én kora reggel kezdődött, amikor egy iráni drón megsértette az izraeli légteret. Az IAF egyik AH-64 Apache helikoptere érkezett meg elsőként és lőtte le az UAV-t, közben pedig 8 darab F-16I Sufa vadászbombázót készítettek fel az ellencsapásokra. Szíria területén kaptak 12 szír és iráni célpontot, köztük a kilövőállást, ahonnan a pilóta nélküli gépet is útjára indították. A gépek a légvédelmi tűz ellenére sikeresen kiiktatták célpontjaikat, majd visszafordultak a bázisuk felé. A szíriai légvédelem azonban a hazafele tartó útjukat is megnehezítette, ekkor – a korábbi híreknek megfelelően – egy Sz-200 Vega rakétája (NATO kódnevén SA-5 Gammon) elég közel haladt el az egyik vadászbombázóhoz, hogy a közelségi gyújtója működésbe lépjen, és a robbanás repeszei eltalálták az F-16-ost. A bevetés során összesen 27 rakétát indítottak az izraeli kötelékre, ebből 13-at miközben az iráni drón kilövőállásra csaptak rá.

A Sufa roncsa a földetérés után | Fotó: Reuters ,

A pilóta és a fegyverkezelő sikeresen katapultáltak, a személyzet nélkül maradt repülőgép pedig már izraeli területen, Kibbutz Harduf közelében csapódott a földnek. A kutató-mentő szolgálat jól vizsgázott, 52 perccel a gépelhagyás után már kórházban kezelték a személyzetet. A pilóta súlyosabb sérüléseket szenvedett, de a fegyverkezelője kisebb sebesüléssel megúszta az esetet, már mindkettőjüket hazaengedték a kórházból.

Az egyik indított Sz-200-as maradványai | Forrás: ynetnews.com ,

A részletekről az izraeli haderő vezérkari főnöke, Gadi Eisenkot számolt be a médiának. A bizottság részletekbe merülve elemezte a bevetést, a vizsgálat megfelelőnek ítélte meg a küldetés megtervezését, és a hírszerzés alapossága sem hagyott kívánnivalót maga után, a bevetés során sikerült kiiktatni a célokat. A roncsok között megtalálták az F-16-os önvédelmi rendszereit is, mely a vizsgálatok szerint működőképes volt, és figyelmeztette a személyzetet a rakétaindítás tényére. A másik hét vadászbombázó meg is kezdte az ellentevékenységet, az állandó elektronikai zavarás mellé a dipólköteg és infracsapda szórók is működésbe léptek, a lelőtt gép személyzete azonban nem követte az ilyenkor bevett protokollt, mely szerint az önvédelem prioritást élvez a feladat végrehajtásával szemben.

A légierő képviselői hozzátették, hogy az indított rakéták száma meghaladta a korábbi bevetéseken tapasztaltat, azonban ezt is számításba vették a feladat tervezésekor. Azt is megerősítették, hogy az oroszoknak, akikkel rendszeresen egyeztetnek a légi konfrontálódás elkerülése végett, semmi közük nem volt az UAV indításához.