|

Pilótahiba okozta az izraeli F-16-os vesztét

Az Izraeli Légierő (IAF) vasárnap hozta nyilvánosságra a kivizsgálás eredményét, mely végső soron a pilótákat jelölte meg az eset felelőseként. A két hajózó annyira koncentrált a feladatuk végrehajtására, hogy figyelmen kívül hagyták a rakéta indítására figyelmeztető rendszer jelzését, és nem megfelelően hajtották végre az ilyenkor szükséges önvédelmi intézkedéseket.

Az egész február 10-én kora reggel kezdődött, amikor egy iráni drón megsértette az izraeli légteret. Az IAF egyik AH-64 Apache helikoptere érkezett meg elsőként és lőtte le az UAV-t, közben pedig 8 darab F-16I Sufa vadászbombázót készítettek fel az ellencsapásokra. Szíria területén kaptak 12 szír és iráni célpontot, köztük a kilövőállást, ahonnan a pilóta nélküli gépet is útjára indították. A gépek a légvédelmi tűz ellenére sikeresen kiiktatták célpontjaikat, majd visszafordultak a bázisuk felé. A szíriai légvédelem azonban a hazafele tartó útjukat is megnehezítette, ekkor – a korábbi híreknek megfelelően – egy Sz-200 Vega rakétája (NATO kódnevén SA-5 Gammon) elég közel haladt el az egyik vadászbombázóhoz, hogy a közelségi gyújtója működésbe lépjen, és a robbanás repeszei eltalálták az F-16-ost. A bevetés során összesen 27 rakétát indítottak az izraeli kötelékre, ebből 13-at miközben az iráni drón kilövőállásra csaptak rá.

A Sufa roncsa a földetérés után | Fotó: Reuters ,

A pilóta és a fegyverkezelő sikeresen katapultáltak, a személyzet nélkül maradt repülőgép pedig már izraeli területen, Kibbutz Harduf közelében csapódott a földnek. A kutató-mentő szolgálat jól vizsgázott, 52 perccel a gépelhagyás után már kórházban kezelték a személyzetet. A pilóta súlyosabb sérüléseket szenvedett, de a fegyverkezelője kisebb sebesüléssel megúszta az esetet, már mindkettőjüket hazaengedték a kórházból.

Az egyik indított Sz-200-as maradványai | Forrás: ynetnews.com ,

A részletekről az izraeli haderő vezérkari főnöke, Gadi Eisenkot számolt be a médiának. A bizottság részletekbe merülve elemezte a bevetést, a vizsgálat megfelelőnek ítélte meg a küldetés megtervezését, és a hírszerzés alapossága sem hagyott kívánnivalót maga után, a bevetés során sikerült kiiktatni a célokat. A roncsok között megtalálták az F-16-os önvédelmi rendszereit is, mely a vizsgálatok szerint működőképes volt, és figyelmeztette a személyzetet a rakétaindítás tényére. A másik hét vadászbombázó meg is kezdte az ellentevékenységet, az állandó elektronikai zavarás mellé a dipólköteg és infracsapda szórók is működésbe léptek, a lelőtt gép személyzete azonban nem követte az ilyenkor bevett protokollt, mely szerint az önvédelem prioritást élvez a feladat végrehajtásával szemben.

A légierő képviselői hozzátették, hogy az indított rakéták száma meghaladta a korábbi bevetéseken tapasztaltat, azonban ezt is számításba vették a feladat tervezésekor. Azt is megerősítették, hogy az oroszoknak, akikkel rendszeresen egyeztetnek a légi konfrontálódás elkerülése végett, semmi közük nem volt az UAV indításához.

 

Fórum hozzászólások

  • Az SAA uralja Khan Seikhoun-t. Az iszlamisták visszavonultak, kiürítették a teljes zsebet.
    Azt írják, a szírek sok éjszakai célzóeszközt kaptak az oroszoktól, és ennek nagy szerepe volt a sikerekben.
    Az utóbbi 3-4 napban a hírek mindig szóltak éjszakai támadásokról.

    Egyébként 3 török konvoj van Idlibben. Az utolsó ma lépett be, az első Maarat Nouman környékén ácsorog. Állítólag mind ellen volt szír légitámadás.
    [​IMG]
  • Iszlamista forrás szerint egyes csoportok nem vonultak vissza és harcolnak az SAA-val Khan Sheikunban.
    A Tigrisek szerint a város 90%-át ellenőrzik.
  • Most nincs időm utánna nézni, gondolom, hogy figyel
    kacsacsor
    Az SAA uralja Khan Seikhoun-t. Az iszlamisták visszavonultak, kiürítették a teljes zsebet.
    Azt írják, a szírek sok éjszakai célzóeszközt kaptak az oroszoktól, és ennek nagy szerepe volt a sikerekben.
    Az utóbbi 3-4 napban a hírek mindig szóltak éjszakai támadásokról.

    Egyébként 3 török konvoj van Idlibben. Az utolsó ma lépett be, az első Maarat Nouman környékén ácsorog. Állítólag mind ellen volt szír légitámadás.
    [​IMG]
    Gondolom, hogy ez figyelmeztetés volt a törököknek, és a szírek meg az államukat védik, ezt soha ne feledje senki! Feljogosítja őket a betolakodók ellen, mármint éppen ki.
  • jani22
    Most nincs időm utánna nézni, gondolom, hogy figyel

    Gondolom, hogy ez figyelmeztetés volt a törököknek, és a szírek meg az államukat védik, ezt soha ne feledje senki! Feljogosítja őket a betolakodók ellen, mármint éppen ki.
    Nade kik azok a szírek?
  • Azért ez érdekes... Anno a Jumurdzsákék lelőtték azt az orosz gépet és az egész világ csodálkozott, hogy nincs következménye.. Azóta a "nagy barátság" nevében már több százszor "visszafizették" az árát.... Nehogy valaki azt higgye, hogy a szír gépek orosz engedély nélkül szedték szét a törököket...
  • papajoe
    Akik Oroszul kapják a parancsokat,mondjuk ezred szinttől.
    :D
    Neeem... azok Németországban isszák az allah által tiltott nedűt miközben nézik a hülye németet ahogy munkába megy..
  • emel
    Bocsi, de eddig azt se tudtam mi az a SOHR, nem onnan tanultam a géptipusok azonosítását, így azt se tudhatom mennyire hiteles forrás.
    Viszont akkor lehet tippelni milyen gép melyik részei vannak az adott fotón, és ezek a részek mennyire fontosak a gép repülési képességének fenntartásában??!
    Egy része, ráadásul kis része, ami könnyebben mozgatható egy többé-kevésbé komplett roncsnál. Ez a rész magától nem repült el idáig önállóan (ebben egyetértünk, azt hiszem), tehát kéne még egy adag roncs. Ami ezen roncsdarabok nélkül nem jutott messzire, ugye? Az hol van és miért nincs róla fotó? Más problémám nincs is ezzel a sztorival...
  • kacsacsor
    [​IMG]
    Ez egy azonosíthatóan Szu-22 gép roncsának egy darabja, konkrétan a törzs-hátsórész vége és a függőleges vezérsík alsó maradványa a fékernyőtokkal alulnézetből látható. Mögötte részben takarásban egy hiányos körgyűrű alakú alkatrész, ami a fúvócső GSF-lamelláinak kiömlő keresztmetszetét szabályzó gyűrű maradéka. Ha ezt lerobbantották a gépről, akkor nincs továbbtolóerő és vezérelt repülés, csak (repmagasságtól függően) néhány km távolságig a 900-1000km/ó sebességből adódó lendülettel. Szóval abban elég biztosak lehetünk hogy ennek a gépnek a többi része is roncsként hever valahol a dombok/hegyeken túl, csak esetleg olyan távolságban és helyen (szakadékban, tengerben?) ahova Abdul nem jutott el fotózni, mint az esetleg közeli faluvégre.
  • emel
    Ez egy azonosíthatóan Szu-22 gép roncsának egy darabja, konkrétan a törzs-hátsórész vége és a függőleges vezérsík alsó maradványa a fékernyőtokkal alulnézetből látható. Mögötte részben takarásban egy hiányos körgyűrű alakú alkatrész, ami a fúvócső GSF-lamelláinak kiömlő keresztmetszetét szabályzó gyűrű maradéka. Ha ezt lerobbantották a gépről, akkor nincs továbbtolóerő és vezérelt repülés, csak (repmagasságtól függően) néhány km távolságig a 900-1000km/ó sebességből adódó lendülettel. Szóval abban elég biztosak lehetünk hogy ennek a gépnek a többi része is roncsként hever valahol a dombok/hegyeken túl, csak esetleg olyan távolságban és helyen (szakadékban, tengerben?) ahova Abdul nem jutott el fotózni, mint az esetleg közeli faluvégre.
    Egyetértünk, a roncs többi részének is közel kell lennie (relatíve), általában fel is hajtják ilyenkor, ahogy a pilótára is vadásznak. Most viszont inkább visszamentek aludni, érdekes.
  • emel
    Ez egy azonosíthatóan Szu-22 gép roncsának egy darabja, konkrétan a törzs-hátsórész vége és a függőleges vezérsík alsó maradványa a fékernyőtokkal alulnézetből látható. Mögötte részben takarásban egy hiányos körgyűrű alakú alkatrész, ami a fúvócső GSF-lamelláinak kiömlő keresztmetszetét szabályzó gyűrű maradéka. Ha ezt lerobbantották a gépről, akkor nincs továbbtolóerő és vezérelt repülés, csak (repmagasságtól függően) néhány km távolságig a 900-1000km/ó sebességből adódó lendülettel. Szóval abban elég biztosak lehetünk hogy ennek a gépnek a többi része is roncsként hever valahol a dombok/hegyeken túl, csak esetleg olyan távolságban és helyen (szakadékban, tengerben?) ahova Abdul nem jutott el fotózni, mint az esetleg közeli faluvégre.
    Nekem az a füst gyanús a dombtetőn. Valószínű ott kell keresni a többi részt. Az, hogy miért nem fotóztak, a fene tudja, lehet nem nagyon maradt ennél jobb azonosítható roncs a gépből, vagy a szír földi egységek bemérték a dombot és ott lekapják Abdult, ha fotózkodik. Nem tudhatjuk.
  • papajoe
    Mivel tudtak a szakállasok lelőni egy bombázót?
    Azt a manpads nem éri el.
    Ill mennyi légiereje lehet még Assadnak?
    A válasz is körvonalazódik miért támadták a török konvojt. a kilőtte le és miért támadják kérdésre.
  • Python
    18+

    ...


    Azt írja 7:27-nél:
    "
    Noticed how the camera operator anticipates the spot where is the
    bomb gonna land? That is not as hard as one might think - when you
    hear the jet sound - point your camera at the nearest jihadi hideout :)

    "
    Milyen igaza van. :D
  • papajoe
    Mivel tudtak a szakállasok lelőni egy bombázót?
    Azt a manpads nem éri el.
    Ill mennyi légiereje lehet még Assadnak?
    A Szu-22 nem fér bele a klasszikus bombázó-kategóriába, ehhez túl kicsi a harci terhelése és a hatótávolsága, ezeket már a 70-es években is tíz-tonnákban és 1000km-ekben mérték. A Szu-22 vadászbombázó, tehát nagyjából vadászgép-méretű és mozgékonyságú, elsősorban földi célpontok elleni csapásmérésre tervezett harcigép, nyugati kategorizálás szerint harcászati vadászgép (tactical fighter). Akár a pontosabb csapásmérés miatt kisebb (4000 m alatt) magasságból bombázott, vagy még alacsonyabbról UB-blokkal vagy gépágyúval támadott, ott biza simán eléri a MANPADS, vagy akár egy gépágyú/géppuska szerencsés sorozata is.

Ugrás a fórum topichoz