|

Pilótahiba okozta az izraeli F-16-os vesztét

Az Izraeli Légierő (IAF) vasárnap hozta nyilvánosságra a kivizsgálás eredményét, mely végső soron a pilótákat jelölte meg az eset felelőseként. A két hajózó annyira koncentrált a feladatuk végrehajtására, hogy figyelmen kívül hagyták a rakéta indítására figyelmeztető rendszer jelzését, és nem megfelelően hajtották végre az ilyenkor szükséges önvédelmi intézkedéseket.

Az egész február 10-én kora reggel kezdődött, amikor egy iráni drón megsértette az izraeli légteret. Az IAF egyik AH-64 Apache helikoptere érkezett meg elsőként és lőtte le az UAV-t, közben pedig 8 darab F-16I Sufa vadászbombázót készítettek fel az ellencsapásokra. Szíria területén kaptak 12 szír és iráni célpontot, köztük a kilövőállást, ahonnan a pilóta nélküli gépet is útjára indították. A gépek a légvédelmi tűz ellenére sikeresen kiiktatták célpontjaikat, majd visszafordultak a bázisuk felé. A szíriai légvédelem azonban a hazafele tartó útjukat is megnehezítette, ekkor – a korábbi híreknek megfelelően – egy Sz-200 Vega rakétája (NATO kódnevén SA-5 Gammon) elég közel haladt el az egyik vadászbombázóhoz, hogy a közelségi gyújtója működésbe lépjen, és a robbanás repeszei eltalálták az F-16-ost. A bevetés során összesen 27 rakétát indítottak az izraeli kötelékre, ebből 13-at miközben az iráni drón kilövőállásra csaptak rá.

A Sufa roncsa a földetérés után | Fotó: Reuters ,

A pilóta és a fegyverkezelő sikeresen katapultáltak, a személyzet nélkül maradt repülőgép pedig már izraeli területen, Kibbutz Harduf közelében csapódott a földnek. A kutató-mentő szolgálat jól vizsgázott, 52 perccel a gépelhagyás után már kórházban kezelték a személyzetet. A pilóta súlyosabb sérüléseket szenvedett, de a fegyverkezelője kisebb sebesüléssel megúszta az esetet, már mindkettőjüket hazaengedték a kórházból.

Az egyik indított Sz-200-as maradványai | Forrás: ynetnews.com ,

A részletekről az izraeli haderő vezérkari főnöke, Gadi Eisenkot számolt be a médiának. A bizottság részletekbe merülve elemezte a bevetést, a vizsgálat megfelelőnek ítélte meg a küldetés megtervezését, és a hírszerzés alapossága sem hagyott kívánnivalót maga után, a bevetés során sikerült kiiktatni a célokat. A roncsok között megtalálták az F-16-os önvédelmi rendszereit is, mely a vizsgálatok szerint működőképes volt, és figyelmeztette a személyzetet a rakétaindítás tényére. A másik hét vadászbombázó meg is kezdte az ellentevékenységet, az állandó elektronikai zavarás mellé a dipólköteg és infracsapda szórók is működésbe léptek, a lelőtt gép személyzete azonban nem követte az ilyenkor bevett protokollt, mely szerint az önvédelem prioritást élvez a feladat végrehajtásával szemben.

A légierő képviselői hozzátették, hogy az indított rakéták száma meghaladta a korábbi bevetéseken tapasztaltat, azonban ezt is számításba vették a feladat tervezésekor. Azt is megerősítették, hogy az oroszoknak, akikkel rendszeresen egyeztetnek a légi konfrontálódás elkerülése végett, semmi közük nem volt az UAV indításához.

 

Fórum hozzászólások

  • papajoe
    Kb fogalmunk sincs,hogy mi történt,ki,mit húzott hová.
    Ami a lényeg,egyből mentek Moszkvába a telefonok,Vlagyimír Vlagyimírovics nem vette fel,Washingtonn lapít...
    S-300-ak megérkeztek,Washington még mindig lapít...
    Egyből elhatárolódtak, emlékeim szerint.
  • karpatalja
    A Szir személyzet 2013 óta kivan rá képezve. Az Oroszokat ismerve 2 hét és felál a rendszer
    ha vissza nézem a hónapok óta tartó siklóbombás támadásokat Damaszkusz és egyéb célpontok ellen csak az indokra vártak, hogy bevigyék személyzet előre kiképezve ugrásra készen várja/ta. Az Izraeliekre volt bízva, az ő kérésük volt a blokkolás de az ő döntésük volt a bevitel is. Szar helyzetbe hozták magukat.
  • jurgenbauer
    Lehet, hogy ez is egyfajta előteszt volt, hogy hogyan lövessenek le egy utasszállítót az ellenséggel, hogy bombázni lehessen őket. Volt már erre agyi kapacitás a történelemben ...
    A civil gépeknél be van kapcsolva a transponder. Elviekben akkor nem is lőhetnek. Igaz a légierő sem mehet a közelükbe.
  • zolkas
    érdemei elismeréseként előléptetik és vadászrepülőgépet max a hátamögött a falon vagy képesség fentartó gyakorló repülésen vezethet. De objektíven nézve tanítani fogják, hogy lehet kijátszani a radar rendszert. a támadó oldalról egy pozitív példa.
    Nem azt mondom, hogy rosszul csinálta , hanem, hogy rosszkor ,rossz helyen.
  • karpatalja
    A civil gépeknél be van kapcsolva a transponder. Elviekben akkor nem is lőhetnek. Igaz a légierő sem mehet a közelükbe.
    Elviekben lehet hogy nem, de lőni mindig a gyakorlatban lőnek. Ehhez képest egy A/4-est majdnem tele tudnék írni olyan polgári gépekkel, amiket csak az én életemben lőttek le a kommunizmust védelmező szovjet elvtársak, a demokrácia amerikai védelmezői, kubaiak, bolgárok, izraeliek, ukránok stb. Lehet hogy tényleg nem mentek a közelükbe csak messziről lőttek, de jobb lett volna közelről, akkor esetleg meggondolták volna magukat ha látják hogy mire céloznak.
  • Kerdes ha egy vadaszgep erzekeli egy mas tipusu gep transzpanderet. Azt felismeri vagy nem ismeri. /de azt mindenesetrehasznalja,/ tehat le is tudja masolni es akar sugarozni is tudja azt.?. Nem de? Es ugye egy vadasz is kiadhatja transzpander alapjan teszem azt uzleti jetnek.
  • kacsacsor
    Az elmúlt 7 órában 5 db Il-76 szállt le a mozdoki bázison, feltehetően Sz-300 elemekkel. Lehet, hogy mennek is tovább Szíriába.
    Hát csak megérkeztek. Gondolom orosz kezelők lesznek hozzá, a nyolcvanas években az S-200-hoz is szovjet kezelők voltak.
    Na akkor ezek szerint az oroszok is szerették volna a szíreknek az S-300-at, csak nagy volt az ellenkezés, hát most végig gründolták ha már így alakult sajna egy rakás halott árán. Már a wikin is fent van az eset, tehát mindenki elfogadta. Hogy valójában hogy volt az el van tussolva, van egy hivatalos verzió és negyven év múlva majd úgy olvassák hogy ezután pedig megérkeztek az S-300-komplexumok Szíriába. Ha nem lett volna valaki ott sáros akkor nem nyelik le az oroszoktól. Lehet Latakia bombázása, vagy az 1 perccel korábbi értesítés volt a tényleges Izrael által átlépett vonal, mert nem volt így idő az oroszok kivonására a célterületekről. Ezért indokként ragaszkodnak az oroszok az Il-20 meg az F-16 sztorihoz, ez egy fedősztori. A média meg így írta meg, az Usa meg hallgat. Hát akkor igazzá vált pedig valójában nem is úgy volt. Biztos hogy volt egy megegyezés, valamit valamiért, de ezen Izrael túlment. Szóval nem az a lényeg mi van a radaros bemutatókon, hanem hogy miről nem tudunk a háttérben.
  • antigonosz
    Hát csak megérkeztek. Gondolom orosz kezelők lesznek hozzá, a nyolcvanas években az S-200-hoz is szovjet kezelők voltak.
    Na akkor ezek szerint az oroszok is szerették volna a szíreknek az S-300-at, csak nagy volt az ellenkezés, hát most végig gründolták ha már így alakult sajna egy rakás halott árán. Már a wikin is fent van az eset, tehát mindenki elfogadta. Hogy valójában hogy volt az el van tussolva, van egy hivatalos verzió és negyven év múlva majd úgy olvassák hogy ezután pedig megérkeztek az S-300-komplexumok Szíriába. Ha nem lett volna valaki ott sáros akkor nem nyelik le az oroszoktól. Lehet Latakia bombázása, vagy az 1 perccel korábbi értesítés volt a tényleges Izrael által átlépett vonal, mert nem volt így idő az oroszok kivonására a célterületekről. Ezért indokként ragaszkodnak az oroszok az Il-20 meg az F-16 sztorihoz, ez egy fedősztori. A média meg így írta meg, az Usa meg hallgat. Hát akkor igazzá vált pedig valójában nem is úgy volt. Biztos hogy volt egy megegyezés, valamit valamiért, de ezen Izrael túlment. Szóval nem az a lényeg mi van a radaros bemutatókon, hanem hogy miről nem tudunk a háttérben.
    Ma már azt olvastam, hogy az izraeliek azt mondták, hogy keletről támadnak. Vagyis hazudtak. Ezért nem abajgatták az oroszok az Il-20-at.
    Persze kellene ehhez egy teljes radartérkép, hisz elvileg 400 km-re látnak.

Ugrás a fórum topichoz