|

F-35 helyett F-15-ösöket vásárolhat Izrael

Bár az Izraeli Légierő elégedett az eddig  átvett 9 darab F-35I Adir-ral, úgy tűnik, egy harmadik századnyi gép megrendelése helyett inkább új gyártású F-15-ösök mellett teszi le voksát a vezetőség.

Izraeli források szerint az IAF (Israeli Air Force) néhány hónapon belül dönt legújabb vadászbombázó rendeléséről. Eddig egyértelműnek tűnt, hogy már csak a Lockheed Martin 5. generációba sorolható gépében gondolkodnak, a most nyilvánosságra került hírek azonban arról számolnak be, hogy a légierő parancsnoka, Amikam Norkin inkább újabb F-15-ösök beszerzése felé hajlik. A vezérőrnagy májusban nyújtja be javaslatát, melyre a megvalósulás előtt még a vezérkarnak, valamint a védelmi minisztériumnak is rá kell bólintania.

Az Izraeli Légierő F-15I Raam gépe a 2017-es Függetlenség Napja alkalmából tartott ünnepségen | Forrás: commons.wikimedia.org ,

Az IAF öregedő harcigép flottája szükségszerűvé teszi új beszerzések lebonyolítását. Ugyan az utolsó F-16A/B gépekkel repülő századot tavaly állították le, mind a mai napig alkalmazzák a 70-es években beszerzett F-15A/B-ket. Utóbbiak átestek a Baz-2000 modernizációs programon – mely során megteremtették a JDAM bombák alkalmazásának lehetőségét -, ennek ellenére a koruk és kihasználtságuk miatt nyugdíjazásuk hamarosan elkerülhetetlenné válik. A fiatalabb F-15I Raam (Mennydörgés) gépek is betöltötték már a 20. életévüket, így egyedül az F-16I Sufa-k (Vihar) mondhatók relatíve újnak.

Az ország idáig 50 példányt rendelt a saját igényeik szerint kialakított F-35I Adir típusból, ezekkel két századot töltenek fel 2024-ig. Norkin vezérőrnagy szerint nyilvánvaló hátrányai ellenére az F-15I újabb verziójának megrendelése több pozitívummal is járna. Az F-35 legnagyobb előnye a “lopakodó” kialakítás, ez azonban korlátozza a hordozható fegyverzet mennyiségét. Ha pedig a külső függesztőkre is bombákat pakolnak, akkor már az öreg vadászbombázó képességei többet nyújtanak. Az F-15-ös ugyanis képes nagyobb fegyverek hordozására, ráadásul azokat a bázistól nagyobb távolságra képes alkalmazni. Egy másik indok, hogy a légierő kombinálva használhatná a két típus előnyeit ahelyett, hogy csupán az egyikre támaszkodna teljesen.

Első izraeli F-35I

Nagy pillanat az Izraeli Légierő számára: levegőbe emelkedik első F-35I Adir vadászbombázójuk. Lockheed Martin,

Ez azonban nem jelenti azt, hogy az IAF összesen 50 példányt kapna az 5. generációs típusból, csupán eltolnák a harmadik század felállítását a következő évtized végére. Akárhogy is döntenek, a szerződés aláírására 2020 után kerülhet sor, a finanszírozást pedig a 2016-ban jóváhagyott és jövőre érvénybe lépő, 10 évre szóló amerikai haditechnikai támogatásból oldják meg.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Tehát igazából még több is, mert a LERX hatáson túl a hajtómű számára is szépen megvezeti a levegőt.
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
  • Allesmor Obranna
    Az összes LERX-es gépnél (F-16, F-18, MiG-29, Szu-27, Szu-47, Szu-57, Rafale), kivéve az F-5/F-20, a LERX a hajtóművek számára is megvezeti a levegőt.
    Naná, de ezeknél fix a beömlő. Az F-15-nél meg nem.
  • És? Az F-15-nél a LERX a beömlők mellett van.
    Ha nem csinálták volna mozgathatóra, akkor annyira megfogta volna a gépet, hogy nem tudnának dinamikusan 45 fokos állásszöget sem húzni a gépbe.

    Azonban nem csak mozgatással lehet ezt a problémát kezelni, hanem légcsatornával is.
    Mint az F-14-esnél és a MiG-25/31-nél, ahol nem a beömlőt mozgatják, hanem egy zsalut nyitogatva generálnak kvázi réselt orrsegédszárnyat a beömlő felső részéből.
    Csak a két szovjet nehézvadásznál nem a nagy műrepülés volt a cél, hanem a normális repülhetőség.
    És ez a fenti zsalu elsősorban a pompázs kivédésére és a hangsebesség feletti áramlás szabályzására van kitalálva, de másodlagosan a szívócsatorna felső része alá tolult légtömeget is át tudják rajta vezetni a törzs feletti áramlás megfújásához.
    Nagy állásszögeken ugyanis a törzs felső részének ezen szakaszát maga a beömlő árnyékolja le, így vagy lehajtják a beömlőt (F-15) és nincs árnyék, vagy nyitják a zsalut és jön a megfúvás.
  • Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

  • Allesmor Obranna
    Korábban már írtam, hogy anno, még az Öböl Háború idején a Haditechnikában láttam egy fotót olyan együléses amerikai F-15-ösről, ami lézer irányítású bombát oldott. Ez a fotó akkor csak egy illusztráció volt, semmi köze nem volt az 1991-es harci cselekményekhez.
    Most megtaláltam a felvételeket. 1975 januárjában egy F-15A-val hajtották végre a három darab egytonnás (Mk84-esen alapuló GBU-10) bombákkal az oldási teszteket:



    Akkortájt még a hagyományos Mk-82-esek függesztési és oldási tesztjeit is elvégezték az együléses 15-ösökkel:

    A második videót ismertem és régóta kerestem. Az elsőről eddig nem is hallottam.
  • Allesmor Obranna
    Ez látványos:

    Érdekes látni, ahogy folyamatosan dolgozik a beömlő, mintha fbw kormányfelület lenne.
  • Mintha. De nem az, viszont mégis segíti a gép nagy állásszögű repülhetőségét, igaz, elsődleges feladata a légáram megfelelő megvezetése.
    Nem keverendő a Szu-57-es mozgatható LERX felületével, amelynek a funkciója sokkal inkább a kacsaszárnyas Szu-27-családtagok előszárnyával azonos, csak épp azok nagy sebességű repülésnél keletkező interverenciája nélkül.
    A Szu-35BM és Sz gépeknél nem véletlenül hagyták el a kacsaszárnyat, mivel a cél a kisebb szuperszonikus hullámellenállás volt, hogy az utánégető nélküli sebességet feljebb tornászhassák.
    Ugyanezen okokból volt az F-15S/MTD és ACTIVE gépen (ugyanaz a gép) az extra kacsaszány (egy F-18-as vízszintes vezérsíkja) erős pozitív V beállítással pozícionálva, hogy az akörül keletkező áramlás ne zavarjon be a szány kürüli áramlásba.
  • Nem ismeretlen, de mégis érdekes egyveleg. A GE hajtóműves F-15-ös, de a gép svancán az USAF címere, Mountain Home bázisjelölés, USAF szériaszám, 428th FS Buccaneers századlogó, de sehol egy felségjel.



    Az ok egyszerű, ez a szingapúri légierő gépe, de beágyazva a 428-os kötelékébe. Így ez az egyetlen olyan alakulat az USAF-nál, ahol amerikai pilóták is repülhetnek GE hajtóműves, MAWS-al és aktív radarral is felszerelt ultramodern F-15E leszármazottal.
  • US Air Force cancels GE Aviation sole-source for F-15EX engine, asks for competitive bids...

    "The US Air Force (USAF) is asking for engine proposals for its Boeing F-15EX programme, a few months after saying it would grant a sole-source award to GE Aviation for 480 F110 jet turbines.

    The USAF received pushback on its sole-source plan from Pratt & Whitney (P&W). That company’s F100 engine powers the service’s fleet of legacy F-15C/D and E fighters.


    The air force initially planned a sole-source acquisition of GE Aviation’s F110 because P&W’s F100 was reportedly not certified for the EX model, thus integration and evaluation of the engine on the fly-by-wire fighter would have slowed acquisitions.

    The USAF declared it was pursuing a sole-source contract with GE Aviation in January, but formally rescinded that effort on 23 March, according to a notice posted online.

    The service is now asking for competitive bids to supply 461 engines for the F-15EX, according to a request for proposal posted online on 15 May. It wants delivery to begin by June 2023 and anticipates production would run through 2030.

    The F-15EX is to replace the USAF’s aging F-15C/D aircraft. In 2019, the service decided to buy the fourth-generation F-15EX instead of the more-sophisticated fifth-generation Lockheed Martin F-35. The service said the F-15EX has a lower cost per flight hour, might be able to carry lengthy hypersonic missiles under its body and could be quickly adopted by squadrons due to similarities with the USAF’s outgoing F-15C/D.

    The twin-engined F-15EX is a modified version of the “Advanced F-15” that Boeing manufactures for Saudi Arabia and Qatar. That aircraft comes with an enhanced cockpit and sensors. It is not currently part of the USAF’s inventory.

    The USAF has 239 F-15C/D variants in operation, according to Cirium fleets data. The service has talked about ordering 144 F-15EX, though the request for 461 engines may mean the scope of the programme has been enlarged. F-15C/Ds that are not replaced by the F-15EX could be modernised, the USAF has reportedly said.

    With the USAF planning to buy dozens of the aircraft in the coming years, Boeing is using the extended F-15EX production run to pitch the fighter to foreign nations. In February, FlightGlobal reported that the company was thinking of pitching the F-15EX for the Indian air force’s requirement for 110 fighters."
  • Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
  • molnibalage
    Ezek teljesen hülyék. Akarnak 4++ gen gépet venni, majd a lobbi oltárán feláldozni a képességeit, hogy kapja a lényegesen gyengébb PW hajtóművet?
    Az amerikai haderőnek az amerikai hadiipar a legnagyobb ellensége!Nem a hadiipar szolgálja ki a haderőt hanem a haderő a hadiipart...
  • A PW229-es nem gyengébb, mint a GE129-es.
    Tolóerőre grammra megegyeznek, már ami a fékpadi teljesítményt illeti.
    Nagyobb szubszonikus sebességeken van előnyben a GE, földközelben.
    Ha itt be tud gyorsítani, akkor intenzívebb ugrásokat tud végrehajtani, illetve ezen felül még a forróbb klímájú reptereken is rövidebb startot lehet velük elérni.
    De a statikus tolóerejük 1%-os különbségű, mind a maximál, mind az utánégetős rezsimeken.
  • arcas
    Szerintem sok ember még azt sem fogná fel, mit is jelent az a 100.000 óra....
    angelsoul
    Pár oldalas rövid cikknek bőven jó téma lenne.
    molnibalage
    Itt lehet nézegetni.
    https://www.safety.af.mil/Divisions/Aviation-Safety-Division/Aviation-Statistics/

    • Az első 100 ezer óra alatt egyetlen F-35A sem semmisült meg.
    • F-16-ból az első 92 ezer óráig 10 db.
    • F-15-ből az első 68 ezer óráig 3 db.
      136 ezer óráig 10 db.
    Csinálhatok egy rövid analízist majd a fenti típusokból, hogy lássuk hogyan javultak a dolgok.
    F-15 baleseti statisztika.

    Az ’A’ osztályú balesetek vagy katasztrófák közé azokat sorolják, ahol az anyagi kár meghaladja a 2 millió USD értéket, vagy a gép elvesztésével járnak. Akkor is ide sorolandó, ha a személyzet egy tagjának halálával vagy lebénulásával, illetve további szolgálatra alkalmatlanná válással jár, még ha a gép túl is éli az eseményt.278 A ’B’ osztályú eseménynél a kár 2 millió és 200 ezer USD közötti és részleges és/vagy részleges bénulással járó baleset / katasztrófa.

    [​IMG]
  • Terminator
    Griffiss - Rome Air Development Center’s Irish Hill test site

    [​IMG]

    [​IMG]

    https://www.griffissinstitute.org/who-we-work-with/afrl/newport-research-site
    Ezt nem értem, ennek a tartónak ránézésre nagyobb RCS-e van mint bármilyen gép amit ráraknak. Már az F-117 protó fejlesztés alatt egyből abba ütköztek, hogy nem lehetett akármilyen álványre feltenni a gépet, még a kicsinyített fából készült változatot sem, mert a tartónak nagyságrendekkel nagyobb volt az RCS-e mint a gépé.

    Akkor ez itt most WTF?
  • Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
  • Allesmor Obranna
    Szerintem itt nem az RCS értéket mérik, hanem a függesztett zavarórendszer és a besugárzásjelző rendszer működését tesztelik.
    Különféle irányokba forgatva a géptestet, nézik, hogy a zavarórendszer hogyan tevékenykedik az adott sugárforrás irányába.
    Mérhető vele az RCS is, csak először egyszerűen üresen, bármilyen gép nélkül be kell mérni a tartóállvány RCS-ét (persze minden irányból és pozícióban), utána az állvány+gépet ahhoz képest kell mérni. Ha elég ügyesek (szerintem igen), akkor még a gép/állvány interferenciákat is ki tudják mérni és kiszűrni.
  • Ez oké, erre gondoltam én is, csak abból indultam ki, hogy ezzel az állványos módszerrel eleve "orbitálisan nagy" RCS értékű sárkányokat tesztelnek, ahol túl sok munkával és számítással lehetne kimutatni, hogy az adott gép radar keresztmetszete lényegében minden irányban kolosszális.

Ugrás a fórum topichoz