|

Megkezdődött az AW129-es utódjának fejlesztése

Még januárban kapott 487 millió eurós, azaz 515 millió dolláros támogatást az olasz kormánytól a Leonardo Helicopters, hogy kezdjék meg az AW129 Mangusta váltótípusának kifejlesztését.

Az AW249-es jelölésű típusról többet is megtudhattunk a múlt héten megrendezett Dubai Air Show keretein belül, többek között azt is bejelentették, hogy a projekthez további résztvevők jelentkezését várják. Szinte egyből felmerült a Turkish Aerospace Industries neve, akik már az AW129 alapjain, kifejezetten a török igények szerint specializált T129 ATAK kifejlesztésénél is dolgoztak együtt az akkor még Augusta néven ismert vállalattal.

Forrás: http://airheadsfly.com ,

Az AW249-es koncepciójáról is kiderült néhány adat, a helikopter maximum 7-8 tonnás tömeggel emelkedhet a levegőbe, ez 2-3 tonnával több az elődhöz képest. A hordozható fegyverzet tömege több mint megkétszereződik, 800-ról közel 2000 kilogrammra. A forgószárnyas sebességben, maximális repülési magasságban és repülési időben is felülmúlja majd a Mangustát, emellett a Leonardo vizsgálja a lehetséges megoldásokat, hogy hogyan tudnák csökkenteni a típus radarkeresztmetszetét és az infravörös kisugárzását.

A hajtóművet illetően még nem született döntés, de valószínűsíthető a két versenyzős felállás: az AH-64 Apache és az AH-1Z Super Cobra meghajtásáról is gondoskodó GE Aviation T700, valamint az AW189K számára választott Safran Helicopter Engines Aneto közül kerülhet ki a végső győztes.

Hogy a fejlesztés és a későbbi gyártás minél zökkenőmentesebb legyen, több részegységet a vállalat más típusaiból emelnek át, a gépágyú marad a Mangustán már bizonyított 20 mm-es űrméretű OTO Melara TM197B, az erőátviteli és rotorrendszer pedig az AW149-esről érkezik.

 

Látványterven az AW249 | Forrás: en.wikipedia.org ,

A szerződésbe foglaltak szerint a Leonardo 2025-ig 5 példányt épít az új forgószárnyasból, melyek közül az utolsó már a szérigyártású gépekkel azonos konfigurációval fog rendelkezni. Olaszország 48 példány szolgálatba állításával szeretné nyugdíjazni az AW129-eseket, a törökök esetleges csatlakozása pedig magával vonhatja, hogy a T129-est is az új helikopter átalakított verziója váltja majd le.