|

Szlovákia felfüggeszti a MiG-29 leváltását

Újabb halasztás a szlovák MiG-29-esek leváltásában: Peter Gajdoš szlovák védelmi miniszter szeptember 20-án arról tájékoztatta a médiát, miszerint Szlovákia elhalasztja a döntés meghozatalát az orosz vadészgépek leváltásáról, mert jelen helyzetben sokkal inkább a szárazföldi haderejének fejlesztésére kell koncentrálnia.

Így továbbra is nyitott kérdés marad, hogy az egyszer már befutónak megnevezett, majd később drágált Saab JAS-39 Gripen lesz-e a váltótípus, esetleg a konkurens típusnak számító F-16-os. A védelmi miniszter elmondása szerint a légierő fejlesztése kapcsán továbbra is új vadászbombázók beszerzése az “A” terv, de ha úgy adódik, akkor “B” tervként kénytelenek lesznek Moszkvával egyeztetni a MiG-29-eseik repképességének megőrzése érdekében. Utóbbi lehetőség meglehetősen közel van, lévén a Pozsony és Moszkva között meglévő aktuális megállapodás értelmében az orosz támogatás 2019 őszén lejár.

A 0921-es oldalszámú szlovák MiG-29AS bemutatót repül. Lassan átadja a stafétát. Rácz Gyula, HTKA.hu,

A Szlovák Légierő 12 db MiG-29AS/UBS vadászgéppel rendelkezik, ám hogy ezekből ténylegesen mennyi a bevethető, azt pontosan nem tudni, az évek óta olvasható híresztelések szerint a géppark kisebb részéről van szó.

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Köszi. Közben kijött már cikk formájában is. Ha a négy ember nevét is érted és leírod, akkor ezekkel lehet frissíteni azt.
    Azokat nem, ezt sem hallás után mondtam.
  • fonak9
    Bizonyára Preschen volt, a JG 3 "Komarow" ezred üzemeltette a 29-eseket.
    Ezt molninak: ha cikket írsz, ilyet nem tehetsz bele, hogy ezt vagy azt a lényeges adatot egyetlen forrásból szimplán nem érted. Google a barátod.
  • Allesmor Obranna
    Ezt molninak: ha cikket írsz, ilyet nem tehetsz bele, hogy ezt vagy azt a lényeges adatot egyetlen forrásból szimplán nem érted. Google a barátod.
    Ez online felületre ment, 1 percnél tovább lusta voltam keresni. A saját OOB doksijaimban nem találtam meg.

    Most, hogy már tudom, hogy hogy keressem, megtaláltam. Kicsit beszűkülve írtam és 5-ször hallgatásra sem értettem, hogy mit mond.
  • molnibalage
    Ez online felületre ment, 1 percnél tovább lusta voltam keresni. A saját OOB doksijaimban nem találtam meg.

    Most, hogy már tudom, hogy hogy keressem, megtaláltam. Kicsit beszűkülve írtam és 5-ször hallgatásra sem értettem, hogy mit mond.
    Okés, ez van.
  • Lemil blogról kiegészítés.

    Az interjúban emlitett 4 pilota: Kluemper ornagy, (Rainer) Hankowiak ornagy, Wolfgang Michalski, es maga Robert Hierl. A támaszpont nevével együtt elküldöm a javított részeket, hogy ez is benne legyen a cikkben.
  • Üdv.Hát elég nyugis volt a munka a gyárban az elmúlt 10 pár évben :( . Ha nem vesznek PL a szírek , pár 10 darabot ,akkor mondhatni a gyártási kultúrát őrizgetik.
    Tudom 6 MIG-35 lesz, de ezt ne években hanem havonta ,kellene elkészíteni..
  • krova
    Üdv.Hát elég nyugis volt a munka a gyárban az elmúlt 10 pár évben :( . Ha nem vesznek PL a szírek , pár 10 darabot ,akkor mondhatni a gyártási kultúrát őrizgetik.
    Tudom 6 MIG-35 lesz, de ezt ne években hanem havonta ,kellene elkészíteni..
    Az indiai MiG-29K/KUB megrendelés mentette meg az RSZK MiG Luhovici üzemét. Ezt követte az orosz MiG-29K/KUB és az egyiptomi MiG-29M/M2.
    A MiG-35-el már teljesen kimerítették a típus modernizációs képességét és mivel nincs nagy darabszámú megrendelés így nem hatékony a gyár modernizációja-nincs is tervben.

    A szírek nem vettek új MiG típúsú gépeket a régi 29-sek voltak felújítva.
  • Azért az F16,F15,F18...stb példái jól mutatja,hogy ha van folyamatosan jó csomagod,akkor van is rá igény ....ebben sokkal jobban az amcsik.
  • deze75
    Azért az F16,F15,F18...stb példái jól mutatja,hogy ha van folyamatosan jó csomagod,akkor van is rá igény ....ebben sokkal jobban az amcsik.
    Az alap 29-es változatokat szerintem komoly részben hatósugaruk nyírta ki a legtöbb alkalmazó szemében. Egyszerűen a Szu-27/30 család mérete a potenciális vásárlók körében jobban jött ki. Ha meg nekiállsz keróval telenyomni mindenféle változtatással, akkor megkapod a borzalmas púpos 29-es még akkor is, ha kopoltyú is megszűnik. A MiG-29K is amolyan Super Hornetesedett, részben a deck, részben a több keró miatt és kopoltyú azon sincs már talán, de ezt fejből nem tudom, ennyire nem ismerem azt a gépet.
  • molnibalage
    Az alap 29-es változatokat szerintem komoly részben hatósugaruk nyírta ki a legtöbb alkalmazó szemében. Egyszerűen a Szu-27/30 család mérete a potenciális vásárlók körében jobban jött ki. Ha meg nekiállsz keróval telenyomni mindenféle változtatással, akkor megkapod a borzalmas púpos 29-es még akkor is, ha kopoltyú is megszűnik. A MiG-29K is amolyan Super Hornetesedett, részben a deck, részben a több keró miatt és kopoltyú azon sincs már talán, de ezt fejből nem tudom, ennyire nem ismerem azt a gépet.
    A 9.12 és a most futó sárkányok közt azért nagyon nagy a különbség(és itt ugye nem a már rég leállított óriási púpos SzMT-ről beszélek).
  • dudi
    A 9.12 és a most futó sárkányok közt azért nagyon nagy a különbség(és itt ugye nem a már rég leállított óriási púpos SzMT-ről beszélek).
    Én is pont ezt írtam, de a Szu-27/30 család első tüzelőanyag kapacitása és konfigurálhatósága - kivéve CV viszonylatban a Szu-33-hoz mérve - olyan, hogy labdába nem rúg a 29-es. 29-esnyi fegyvermennyiséggel a Szu-30 teljesítménye nagyobb és a világból kirepül vele, ha meg több tűzerő kell, akkor arra is képes.

    Senki nem fog 2/3-ad áron venni 29-est úgy, hogy a max. képesség plafonja egészen máshol van. Egyedüli előnye, hogy sanszosan olcsóbban repülne, de ez sokszor nem annyira faktor, mert a halott pilótát nem érdekli, hogy "de olcsóbb volt".

    Az afrikai balhé egyértelműen megmutatta, hogy azonos fegyverzet esetén a nagyonn 27-es család dominált a kisebb 29-es felett.

    Ennek következménye tisztán látszik az F-35-ösön is. Az F-16-hoz képes iszonyatosan megnőtt a belső tüzelőanyag mennyisége, a Szu-27 féle koncepcióhoz van közelebb, az F-15/F-16 pont ellentétes. A pótosokban nagyságrendlile azonos keró van a belsővel.

    (Erről is volt már szó.)
  • molnibalage
    Én is pont ezt írtam, de a Szu-27/30 család első tüzelőanyag kapacitása és konfigurálhatósága - kivéve CV viszonylatban a Szu-33-hoz mérve - olyan, hogy labdába nem rúg a 29-es. 29-esnyi fegyvermennyiséggel a Szu-30 teljesítménye nagyobb és a világból kirepül vele, ha meg több tűzerő kell, akkor arra is képes.

    Senki nem fog 2/3-ad áron venni 29-est úgy, hogy a max. képesség plafonja egészen máshol van. Egyedüli előnye, hogy sanszosan olcsóbban repülne, de ez sokszor nem annyira faktor, mert a halott pilótát nem érdekli, hogy "de olcsóbb volt".

    Az afrikai balhé egyértelműen megmutatta, hogy azonos fegyverzet esetén a nagyonn 27-es család dominált a kisebb 29-es felett.

    Ennek következménye tisztán látszik az F-35-ösön is. Az F-16-hoz képes iszonyatosan megnőtt a belső tüzelőanyag mennyisége, a Szu-27 féle koncepcióhoz van közelebb, az F-15/F-16 pont ellentétes. A pótosokban nagyságrendlile azonos keró van a belsővel.

    (Erről is volt már szó.)
    Az ár sok helyen szempont nézd meg az egyik afrikai országot aki a Szuhoj mellé vesz 29-est pont a sokkal alacsinyabb üzemeltetési költségek miatt.
  • Kérdés, ki mire vesz repülőgépet.. Full Hülye megközelítés, de pld. Svájcnak teljesen elegendő lennea MIG-29 9.12 alapváltozat is a légirendészeti feladatokra. Háborús helyzet esetén a Bankjai védik meg nem a hadserege.. meg aztán ki a fene támadná meg.. Hozzáteszem, hogy ott a típus szupportját is mintaszerűen oldották volna meg..
    pesze ez egy valóságtól teljesen elrugaszkodott dolgo amit leírtam. De kis országnak háborús fenyegetettség nélkül, légirendészetre megfelelne.. Igaz ez jó néhány más típusra is (mi itt európából a nagy szembenállásban szocializálódva, és jelenlegi ki nem mondott hidegháborús helyzetben máshogy gondolkodunk..
  • kelepisti
    Kérdés, ki mire vesz repülőgépet.. Full Hülye megközelítés, de pld. Svájcnak teljesen elegendő lennea MIG-29 9.12 alapváltozat is a légirendészeti feladatokra. Háborús helyzet esetén a Bankjai védik meg nem a hadserege.. meg aztán ki a fene támadná meg.. Hozzáteszem, hogy ott a típus szupportját is mintaszerűen oldották volna meg..
    pesze ez egy valóságtól teljesen elrugaszkodott dolgo amit leírtam. De kis országnak háborús fenyegetettség nélkül, légirendészetre megfelelne.. Igaz ez jó néhány más típusra is (mi itt európából a nagy szembenállásban szocializálódva, és jelenlegi ki nem mondott hidegháborús helyzetben máshogy gondolkodunk..
    APf feladatra az idők végezetéig elég lenne az F-5E is...
    Csak Svájc nem csak erre tartja őket, komolyan gondolja egy adott szintű védelmi képesség fenntartását. Ezért vannak harckocsijai is, mert nem csak AP szintű feladatokra készítik fel a véderőt.
  • kelepisti
    Kérdés, ki mire vesz repülőgépet.. Full Hülye megközelítés, de pld. Svájcnak teljesen elegendő lennea MIG-29 9.12 alapváltozat is a légirendészeti feladatokra. Háborús helyzet esetén a Bankjai védik meg nem a hadserege.. meg aztán ki a fene támadná meg.. Hozzáteszem, hogy ott a típus szupportját is mintaszerűen oldották volna meg..
    pesze ez egy valóságtól teljesen elrugaszkodott dolgo amit leírtam. De kis országnak háborús fenyegetettség nélkül, légirendészetre megfelelne.. Igaz ez jó néhány más típusra is (mi itt európából a nagy szembenállásban szocializálódva, és jelenlegi ki nem mondott hidegháborús helyzetben máshogy gondolkodunk..
    Nem a bankjai, hanem azokban a bankokban pénzt menekítők.
  • Ténylegesn új építésű MiG-29 variánsok mind a 9.15/9.31 páros sárkányára épülnek. Tehát az 1985-88-ban megjelent MiG-29M és K gépeken alkalmazott módosítások köszönnek vissza. A két újítás a mostani 9.41/47 MiG-29KKR/KUB/KUBR és 9.61/67 MiG-29M2/35 gépeken az új kétüléses kabintető, amit az együlésesek is megkaptak a homologizáció jegyében, illetve a Kruger-lap a LERX-en és a nagyobb felületű fékszárny a felhajtható szárnyakon (amit a szárazföldi M2/35 is megkapott, csakúgy, mint a tengerészeti futóművet)

    A 9.12/13 és 9.51-es UB hoz képest 1985-re eltűnt a kopoltyú, éles lett a LERX belépőéle, megjelent a hetedik és nyolcadik fegyvertartó, nagyobb lett a vízszintes vezérsík, nagyobb lett a beömlő és megjelent benne a felhajtható rácsozat és a lenyiló alsó él. Továbbá a hajtómű az RD-33K lett a változtatható szögű terelőlapátsorral az első fokozat előtt. A kormányvezérlés FbW, a radar pedig alapvetően a Zsuk családra épül.
    Ezeket a MiG átörökítette a mostani gépeibe, plusz a hajtómű az RD-33MK is az RD-33K-n és nem a hagyományos, füstös RD-33-ason alapszik.

    Az, hogy a MiG-nél minden igyekezet ellenére mégse jól sáfárkodnak a homologizációval azt az én szememben bizonyítja, hogy pl a nagy darabszámú indiai MiG-29UPG és a hozzá technológiában nagyon hasonló orosz MiG-29SzMT gépeken nem cseréltek vezérsíkot, beömlőt, hajtóművet, LERX-et, szárnyat.

    Tudniillik az eredeti (általunk is "MiG-29-esnek" tartott) verziók idejekorán, kényszerből gyártásba vitt megoldásokat tartalmaztak, minden elemükben és részegységeikben, gondolok itt a hajtóműre, a kormányvezérlésre vagy akár a radarra is.
    Az igazi, eredetileg megálmodott MiG-29-es ugyanis nem más, mint az 1985-ben megjelent 9.15-ös MiG-29M. Az egyetlen módosulat, vagy revideálás nem más, mint a kopoltyúk eltűntetése, mivel azokat a korai, klasszikus verziókon nem a kényszer, hanem a tudatos tervezés szülte, csak később látták be, hogy feleslegesek.
  • molnibalage
    Csak Svájc nem csak erre tartja őket, komolyan gondolja egy adott szintű védelmi képesség fenntartását.
    Csak a támadás ne hétvégén és/vagy munkaidőn kívül érje őket:)
  • Mike
    Csak a támadás ne hétvégén és/vagy munkaidőn kívül érje őket:)
    Az, hogy akkor van AP riasztás, amikor ők nem látják el és más csinálja, az nem jelenti azt, hogy a svájciak nem felkészültek. Csak ott is van úgy látszik pilótahiány.

Ugrás a fórum topichoz