Ha bármilyen fórumon szóba kerül a SAAB JAS-39 Gripen jövője, a katonai repülés világában tájékozott ember számára automatikusan a JAS-39E ugrik be – legalábbis így volt ez eddig. A svéd gyártó ugyanis a Londonban megrendezett DSEI 2017 kiállításon bemutatta a Gripen Aggressort, beemelve a köztudatba a típus egy újabb változatát. A név nem véletlen: a SAAB a JAS-39C alapján kívánja létrehozni a variánst, ami – mint azt neve is mutatja – agresszor feladatok végrehajtására lesz optimalizálva.
Bár sokak számára világos ez a szerepkör, azért érdemes néhány szót ejteni arról, mit is takar pontosan az „agresszor feladatkör”. A modern légi harcászat kialakulásával párhuzamosan, az 1970-es évek elején jelent meg az igény arra, hogy a harci repülőgépek pilótái a valósághoz minél jobban közelítő körülmények között gyakorolhassanak. Ennek egyik aspektusaként több országban létrehoztak olyan repülőszázadokat, amelyek a potenciális ellenség taktikáinak imitálására szakosodtak. A szemben álló fél típusait azonban csak a legritkább esetben és akkor is csekély mennyiségben sikerült beszerezni, a hatékonyság növeléséhez viszont szükség volt olyan típusokra, amik eltérnek a saját erők által alkalmazottaktól.
Utóbbi problémát kétféleképpen szokták megoldani a világ légierői: saját maguk által is használt, de átalakított típusokkal, vagy pedig szövetségeseiktől beszerzett, számukra idegen repülőgépekkel. Napjainkban reneszánszát éli a második változat, amit számos civil vállalat is kihasznál. Ezek a cégek általában olyan repülőgépeket használnak, amiket az aktív katonai szolgálatból már kivontak, azonban még sokáig üzemben tarthatók. De például az Egyesült Államok Haditengerészete is vásárolt már olyan vadászbombázókat (F-21 Lion, az izraeli Kfir ottani néven), amikre eredeti tulajdonosuknál a békés nyugdíjas évek vártak volna.
Ezt a trendet szeretné meglovagolni a SAAB, amihez a Gripen ideális platformnak tekinthető. Természetesen a Gripen Aggressorral leginkább a tehetősebb országokat céloznák meg, hiszen egy modern vadászbombázóról beszélünk, aminek – céges marketing ide vagy oda – bizony igen magasak az üzemeltetési költségei. Ettől függetlenül tökéletesen szimulálhat egy sor olyan típust, amik a mai nyugati légierők számára potenciális ellenségként jelennek meg. Kis mérete, fürgesége és modern avionikája miatt kemény ellenfél egy légi összecsapásban, bizonyos helyzetekben pedig lényegesen jobban megfelelhet a gyakorláshoz, mint például egy átalakított kiképzőgép.
A SAAB az alap JAS-39C-hez képest némileg eltérő konfigurációban kínálja a Gripen Aggressort. A főbb változtatások az új radar (PS-05 MK IV), az éles fegyverzet alkalmazási lehetőségének hiánya (a gépágyút is eltávolítanák), valamint az ACMI (Air Combat Maneuvering Instrumentation) konténer. Ez utóbbi a légi helyzetképet képes élőben lesugározni a földi állomásoknak, és azon túl, hogy on-line követhető vele a légi harc, a kiértékelésnél is elengedhetetlen. Az új változat minden egyéb jellemzőjében megegyezik a sztenderd Gripen C/D-vel, kommunikációs, navigációs és egyéb rendszerei NATO-kompatibilisek. Így tehát, az a vásárló, aki a Gripen Aggressor beszerzése mellett dönt, kézhez kaphat egy olyan platformot, amit saját szakállára végzett átalakítás nélkül integrálhat a kiképzési rendszerébe.
Mint a közleményükből kiderült, a svédek elsősorban az Egyesült Államok és Nagy-Britannia igényeinek megfelelően alakították ki a Gripen Aggressor koncepcióját, ami logikus, hiszen ez a két ország aktívan használ ilyen feladatkörű repülőgépeket, ráadásul anyagilag is megengedhetnek maguknak egy relatíve drága típust. Ám ettől függetlenül is lehet esélye az új változatnak a piacon, hiszen a napjainkban elterjedt agresszor-gépek sem üzemelhetnek örökké – például a civil szolgáltatók által is kedvelt A-4 Skyhawk felett is eljár az idő hamarosan. Arról nem is beszélve, hogy a generációváltással az „ellenséget” is fejleszteni kell, és a Gripen ebből a szempontból is jó választás lehet.