|

A Távol-Keleten épülnének az orosz repülőgép-hordozók?

Az Orosz Haditengerészet Admiral Kuznyecov utáni repülőgép-hordozójával / repülőgép-hordozóival kapcsolatban csak egy valami biztos: továbbra sem élvez magas prioritást. Egyszer majd lesz, de hogy mikor és milyen formában az még képlékeny. Ettől persze hosszú évek óta menetrend szerint születnek a sokszor igencsak irreálisnak tűnő dátumokkal megspékelt nyilatkozatok.

Ezek közül a legfrissebb Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettesé. A védelmi szektorért felelős Rogozin az állami tulajdonú Россия-24 TV csatornán úgy nyilatkozott, hogy 2020-tól Oroszország megkezdheti egy 110 – 115 000 tonna vízkiszorítású repülőgép-hordozó építését, melyet jóval kisebb összegből lesznek képesek megépíteni, mint a hasonló kaliberű hordozóit az Egyesült Államok.

Elmondása szerint  egy ilyen repülőgép-hordozó az orosz katonai igényekkel összhangban kerülne megrendelésre és nem tartja kizártnak, hogy megépítése Oroszország távol-keleti régiójában a nagy kaliberű fejlesztés alatt álló Zvezda hajógyárban történne, ahol a több körös beruházások részeként jelenleg egy nagyméretű szárazdokk épül, mely tekintélyes méretű kereskedelmi és hadihajók építését teszi majd lehetővé. (Megjegyzés: a fejlesztési programjában a fosszilis energiahordozó szektorban érdekelt vállalatok és bankok nevei tűnnek fel, a kapacitás jó előre lekötöttnek tűnik az ilyen jellegű tevékenységekhez kötődő hajókra, platformokra.)

Az Orosz Haditengerészethez és esetleg exportra kerülő jövőbeni repülőgép-hordozókkal kapcsolatban 2015 óta tudni, hogy ismét nekifutnak a nukleáris meghajtású szuperhordozó méretkategóriának, mely a Hidegháború vége felé az anyagi összeomlás miatt már nem jött össze nekik (lásd: Uljanovszk). A program a Project 23000E Shtorm név alatt lett bemutatva és a repülőgép-hordozós képességét szintén fejlesztő Indiát is megkörnyékezték vele – feltételezhetően a (fejlesztési) költségek csökkentése, megosztása érdekében.

A Project 2300E Storm egy látványterve. A 90 – 100 000 tonna körüli szuperhordozó a sísánc mellett 2 elektromágneses katapulttal is rendelkezne. Meghajtása kapcsán elképzelhető hagyományos és nukleáris is. Ha meg is valósul, akkor a jelenlegi állás alapján csak valamikor a 30-as évek közepe környékén állhat hadrendbe. | Krylov State Research Centre ,

Zárásként megemlítendő, hogy az 2020-2025 közti időszakban az orosz haderő modernizálásáról szóló programban haditengerészeti vonalon nem szerepelnek szuperhordozóval kapcsolatos tervek, hanem abszolút racionálisan a maximum fregatt méretű hadihajók, illetve atom-tengeralattjárók építésének finanszírozása a prioritás. Azaz ha zöld lámpát is kap, a korábbi híreknek megfelelően 2025 előtt nem igen várható egy ilyen behemót építésének megkezdése.