Olvasóink többsége számára minden bizonnyal nem kell részleteznünk, hogy a katonai repülés milyen költséges dolog. A repülőgépek üzemben tartása, valamint a személyzetek kiképzése és jártasságuk fenntartása irdatlan összegeket emészt fel. Különösen igaz ez olyan speciális területekre, mint például a légi-utántöltési képesség: nem véletlen, hogy nem sok ország engedhet meg magának ilyen feladatra alkalmas repülőgépeket. Mivel azonban a modern harci repülőgépek számára elengedhetetlen, hogy képesek legyenek tankerektől üzemanyag vételezni, nagy az igény a légi-utántöltő gépekre. Ezt a piaci rést látta meg az a néhány cég, amely légi-utántöltési szolgáltatást nyújt a világ légierői számára.
Az idő előrehaladtával pedig bebizonyosodott, hogy igen jó húzás volt ez részükről, hiszen még olyan nagy és gazdag országok, mint az Amerikai Egyesült Államok vagy Ausztrália is igénybe veszik időnként a magáncégek szolgáltatásait – holott maguk is rendelkeznek légi-utántöltő repülőgépekkel. Ennek fényében nem kell meglepődnünk a Tempus Applied Solutions vállalat bejelentésén sem, amely szerint a cég megállapodott a Brit Királyi Légierővel arról, hogy megvásárolja annak hat, 2014-ben kivont Lockheed L-1011 TriStar repülőgépét. Az üzlet leglényegesebb eleme, hogy utóbbiak közül négy légi-utántöltő szerepkörben repült – és fog ezt követően is.
A repülőgépeket ugyanis zárt hangárban tárolták, és kis munkával újra repülőképes állapotba hozhatók. Élettartamuk pedig még bőségesen van, így megfelelő karbantartás mellett még sok évig szolgálhatják majd új, civil gazdájukat. A Tempus szerint az üzlet végleges nyélbe ütéséhez már csak annyi kell, hogy befejeződjön a repülőgépek teljes átvizsgálása, valamint az üzemeltetésükhöz szükséges dokumentációk és eszközök átadása. Az L-1011-esek az Egyesült Államokban vannak nyilvántartva, ennek megfelelően a kontinentális Amerikába való átrepülésük után ott kerül majd sor nagyobb volumenű karbantartásukra.
Scott Terry, a Tempus vezérigazgatója elmondta: elsősorban az Amerikai Egyesült Államok fegyveres erői számára fognak szolgáltatást nyújtani, de természetesen igény esetén a többi NATO-szövetségessel is leszerződnek. A hatból három L-1011-est fognak felhasználni a légi-utántöltő feladatokra, a maradék három (beleértve az a kettő is, amelyek klasszikus teher- és utasszállító konfigurációjúak) alkatrészbázisként szolgál majd. Terry szerint amilyen gyorsan csak lehet, el szeretnék kezdeni a repülőgépek üzemeltetését, mivel a kereslet igen nagy, és nem akarják megvárakoztatni a potenciális ügyfeleket.
A Tempus Applied Solutions egyébként régóta foglalkozik hasonló szolgáltatásokkal. A cég elsősorban polgári partnerekkel operál, de katonai célokra is kínál megoldásokat, elsősorban elektronikai hadviseléssel kapcsolatosan. Eddig a Boeing Business Jet volt a legnagyobb repülőgépük – ezt a szerepet mostantól a TriStar veszi át.