|

Halászat drónnal? Lehetséges!

A drónok használatának sokszínűsége már ma is nyilvánvaló, de hogy mi mindenre lehet még használni őket, azt el sem tudjuk képzelni. Az alábbi videókban demonstrálják, hogy a kvadrokopterek víz alatt is irányíthatóak, akár vízalatti feladatokra vagy felderítésre is használhatóak.

Fórum hozzászólások

  • jani22
    Van még 1 pár ilyen érdekes gép:
    Focke Wulf FV42
    Henschel Hs132
    BV141
    Lippisch DM1 (ennek a Lippisch-nek elég meredek repülőgép tervei voltak)
  • Feltaláltam valamit. Nézegetem ezeket a Fenestron faroklégcsavarokat, főleg a vadiúj H145M és H160 kapcsán, mely utóbbinál megmelítik, hogy bizony a néha RAH-66 Comanche volt az ötletadó a 12 fokkal megdöntött Fenestron sík alkalmazásával. A Fenestronok előnye, hogy nagy sebességnél kevesebbet vesznek el a forgószárny teljesítményéből, de függeszkedésnél és kis sebességnél pont, hogy többet, mint a hagyományos faroklégcsavar. A döntött beépítéssel olyan függőleges erőkomponens keletkezik, ami emeli a farokrészt, ezzel kompenzálva annak alapvetően nehezebb kialakítását.

    Az én ötletem viszont az, hogy kell egy olyan relatíve nagy átmérőjű, a forgószárnnyal ellentétesen forgó Fenestron, ami akár 90 fokig is elfordítható, teljes függőleges emelőerőt létrehozva. Viszont a forgó kerete két szabadságfokú lenne. Egyrészt a gép hossztengelye mentén elforoghatna a ventillátor vízszintesen lefelé, másrészt a gép haladási sebességének növekedésével ez a Fenestron visszaállna előbb függőlegesbe, majd a függőleges tengelye mentén 45 fokban elforogva részleges tolóerőt is adna.
  • Allesmor Obranna
    Feltaláltam valamit. Nézegetem ezeket a Fenestron faroklégcsavarokat, főleg a vadiúj H145M és H160 kapcsán, mely utóbbinál megmelítik, hogy bizony a néha RAH-66 Comanche volt az ötletadó a 12 fokkal megdöntött Fenestron sík alkalmazásával. A Fenestronok előnye, hogy nagy sebességnél kevesebbet vesznek el a forgószárny teljesítményéből, de függeszkedésnél és kis sebességnél pont, hogy többet, mint a hagyományos faroklégcsavar. A döntött beépítéssel olyan függőleges erőkomponens keletkezik, ami emeli a farokrészt, ezzel kompenzálva annak alapvetően nehezebb kialakítását.

    Az én ötletem viszont az, hogy kell egy olyan relatíve nagy átmérőjű, a forgószárnnyal ellentétesen forgó Fenestron, ami akár 90 fokig is elfordítható, teljes függőleges emelőerőt létrehozva. Viszont a forgó kerete két szabadságfokú lenne. Egyrészt a gép hossztengelye mentén elforoghatna a ventillátor vízszintesen lefelé, másrészt a gép haladási sebességének növekedésével ez a Fenestron visszaállna előbb függőlegesbe, majd a függőleges tengelye mentén 45 fokban elforogva részleges tolóerőt is adna.
    Jó ötlet!

    Amúgy meg:(:

    Áááá...nekem is szoktak lenni találmányaim..aztán mindig kiderül, hogy mások már rég feltalálták, csak valamiért nem véletlen, hogy mégsem terjedt el.

    Az egyik ilyen khm...találmányomat a a Concorde és a Tu-144 egyik - aerodinamikai elrendezéséből fakadó - hátránya inspirálta.
    A külön vízszintes vezérsík nélküli deltaszárnyas elrendezésa ugye hangsebesség alatti repülést (különösen a felszállás és a leszállás esete ugye) nagyobb állásszöggel tudja abszolválni, mint a hagyományos elrendezés. Mirage III kontra MiG-21
    Ha jól rémlik, valami ismeretterjesztő füzetecskében azt olvastam, hogy a Concorde az üzemanyagának igen-igen jelentős részét használta el az utazómagasságra, sebességig jutásáig.
    A Tu-144 esetébe már bele se merek gondolni...
    De mivel még mindig szívügyem az, hogy hogyan lehetett volna a Tu-144-en segíteni (Egyik kollégám mondaná erre: Egyelek meg, milyen empatikus vagy:rolleyes:), ezért szoktam a problémán agyalgatni. (Átérzem, átégettem magamban kérem, mint Besenyő Pista bácsi az otthonszülés problémáját).

    A megoldást a valamikor tervezett Tu-444 magassági kormányfelületének kialakítása inspirálta:
    [​IMG]

    Én ezt a lapot a (Tu-144) szárnyvégtől előre-hátra mozgathatóvá tenném: Hangsebesség alatt attól hátra eltolva (így az sem lenne gond, hogy a belépő éle nyilazásmentes lenne).
    A transzonikus határ átlépése előtt visszahúzva pedig - akár szorosan - illeszkedne a kilépőélhez.
    Természetesen kéne(?) lehetne egy nem is túl trükkös mechanizmus, ami hangsebesség felett a magassági kormányfelület belépőélét "tekintené" elfordítási tengelypontnak, a hangsebesség alatt pedig kb. a középvonalát, mint a klasszikus szuperszonikus repülőgépeknél.
    Hangsebesség felett megmaradna a "tiszta deltaszárny előnye, alatta pedig alacsonyabb állásszög, s annak minden pozitív hozadéka.
    Szerintem ez kisebb hátránnyal járna (tömegközéppont vándorlás, felhajtóerő vándorlás), mint amennyi előnye lenne.
    Az FBW korában meg ugye már gyerekjáték lenne ennek menedzselése.
    Na, mi a véleményetek?

    Ui:
    Boki; szóljál már a TsAGI-nak, meg a Tupoljevnek, hogy az ötletért én nem kérnék sokat, csak lökjenek már egy (nekik) kis koncot, mert a közalkalmazotti minimálbér elég karcsú...:(
  • A Szu-47-es Berkut (ami először Sz-32, majd Sz-37 koncepció jelzést kapott) egyik őse, az Sz-22-es, 1983-ból. Ez egy teljes, 1:1 méretarányú mock up, az akkor már kitalált szögletes, vektorálós fúvócsövekkel, amelyeket a nagyvilág a Lockheed/GD/Boeing trió YF-22-esein láthatott először élőben, 1990-ben:

    [​IMG]
  • Allesmor Obranna
    A Szu-47-es Berkut (ami először Sz-32, majd Sz-37 koncepció jelzést kapott) egyik őse, az Sz-22-es, 1983-ból. Ez egy teljes, 1:1 méretarányú mock up, az akkor már kitalált szögletes, vektorálós fúvócsövekkel, amelyeket a nagyvilág a Lockheed/GD/Boeing trió YF-22-esein láthatott először élőben, 1990-ben:

    [​IMG]
    Érdekes, hogy az C-22 kódnevet újra elővették 1959 után.

    http://www.airwar.ru/enc/fighter/su7b.html

    Amúgy teljesen ledöbbentem, főleg az 1983-as évszámon.
  • molnibalage
    Itt mi történt?
    A 2. repülési protó a fedélzetre zuhant vertikális leszállás gyakorlása közben , a futómüvek kilyukasztották az üzemanyagtartályt és a gép kigyulladt [​IMG]
  • boki
    A 2. repülési protó a fedélzetre zuhant vertikális leszállás gyakorlása közben , a futómüvek kilyukasztották az üzemanyagtartályt és a gép kigyulladt [​IMG]
    A pilótát sikerült kiszedni?

Ugrás a fórum topichoz