Ezen június közepén készült fotót szemlélve egyből szemet szúrhat, hogy a fotóshoz közelebb hajózó hadihajó nem mostanában hagyta el a hajógyárat. És ez valóban így van, hiszen a japánok nagyméretű helikopter-hordozó rombolója, a JS Izumo mellett egy 74 éve szolgálatban álló hadihajó halad. Az 1980 óta fülöp-szigeteki zászló alatt hajózó BRP Rajah Humabon (PS-11) karrierje 1943 augusztusában kezdődött a U.S. Navy-nél. Az amerikai évei alatt USS Atherton (DE 169) néven ismert hadihajó a Cannon osztályú kísérő rombolók egyike.
Az 1943 augusztusának végén hadrendbe állított kísérő romboló a háború európai szakaszának lezárultáig Norfolkból és New Yorkból földközi-tengeri kikötők felé tartó konvojokat kísért. Legénysége ezen időszak vége felé, 1945. május 6-án semmisített meg egy, az USA keleti partjainál portyázó német tengeralattjárót. Az U-853-as megsemmisítésének tényét a USS Atherton rombolónak és a USS Moberly (PF-63) fregattnak együttesen ítélték meg.
Az európia hadszíntéren befejeződő harcokat követően az Athertont átvezényelték a Csendes-óceánra, Pearl Harborba június 29-én érkezett meg. Némi átvizsgálás és gyakorlatozást követően július 15-én hajózott ki a Mariana-szigetek irányába, majd július 26-án érkezett meg Saipan szigetéhez. Itt rövid ideig tengeralattjáró vadász őrjáratba kezdett, majd a Japánra mért atomcsapásokat követően augusztus-szeptember között 2 konvojt kísért Okinavára. Amerikai szolgálata ezzel lényegében véget is ért, november elején útnak indult Florida irányába, ahol az 1945. decemberi érkezését követően kivonták a hadrendből. A tartalék állományba került romboló U.S. Navy regiszteréből 1955 nyarán került ki, azt követően, hogy átadásra került Japánnak.
A japán Önvédelmi Haderőben JDS Hatsuhi (DE-263) név alatt szolgált 2 évtizeden keresztül, majd 1975-ben egy testvérhajójával együtt visszaadták az Egyesült Államoknak.
Washington a fizikailag Japánban maradt hajókat 1976 őszén átadta a Fülöp-szigetek részére, formálisan 1978 végére lezárva a folyamatot. Az ex-USS Atheron és az ex-USS Amick 1979-ben Dél-Korába lett vontatva, ahol egy alapos felújításon és némi modernizáláson estek át. Ezt követően 1980 elején állhattak hadrendbe a Fülöp-szigeteki Haditengerészetnél. Új tulajdonosuknál fregatt besorolást és az akkoriban érvényben lévő helyi jelölési rendszer alapján PF hajótest jelölést kaptak. Az Atherton a BRP Rajah Humabon (PF-6), az Amick pedig a BRP Datu Sikatuna (PF-5) nevet kapta.
A Fülöp-szigetek Cannon osztályú hajóinak száma ezzel háromra duzzadt, hiszen 1967-től már hadrendben állt náluk az ex-USS Booth (DE 170). Pontosabban 5 hajóra, ám ebből 2 alkatrész donorként szolgált: utóbbi 2 hajó a Dél-Korea által visszaadott, majd az Egyesült Államok által továbbadott ex-USS Muir (DE 770) és ex-USS Sutton (DE 771) volt.
A 3 fregattból kettő a 80-as évek folyamán került ki a Fülöp-szigeteki Haditengerészet hajóállományából.
A legkorábban érkezett rombolójuk tragikus körülmények közepette: 1981. szeptemberében a Clara tájfun a Calayan-sziget északi, sziklás partjára vetette. Az oldalára borult hajó 97 fős legénységéből 79-en vesztették életüket. A BRP Datu Sikatuna (PF-5) 8 évvel később 1989-ben fejezte be karrierjét, sorsa a szétvágás lett.
1993-ban a BRP Rajah Humabon is távozott az aktív állományból, azonban hajóhiány miatt rövid időn belül visszakerült az állományba. Ezt megelőzően 1995-1996 között némi modernizálást hajtottak rajta végre és ekkor távolították el a tengeralattjáró elleni hadviselésre alkalmas fegyverzetét is, hiszen alkatrész már nem volt hozzá és a kor követelményeinek már amúgy sem felelt meg. 1996 januárjában új hajótest számozással (PF-6 vs. PF-11) állt ismét munkába. (Az aktuális jelölési rendszert alkalmazván 2016-ban PS-11-re módosították a hajótest azonosítóját.)
A vén romboló/fregatt azóta is szeli a Fülöp-szigetek körüli vizeket, ám az idei évvel történetének aktív állományú szakasza végleg lezárul, hiszen a tervek szerint az idei év utolsó negyedében, várhatóan 2017. szeptember – október környékén végleg kivonják. Hasonló sors vár a Rizal és Miguel Malvar osztályú korvettjeikre is, melyek szintén 2. világháborús amerikai (aknász) hajók. A Rajah Humabonnal együtt ez 8 olyan hajót jelent, melyet a 2. világháború ideje alatt építettek.
Zárásként következzék néhány videó.
2017. áprilisában:
2017. májusában: