|

Romániába vinnék a Cobra gyártását

Érdekes kijelentést tett a Bell egyik vezetője: Romániába hoznák az AH-1 Cobra harci helikopter gyártását.

4-5 éven belül a szomszéd országban is megkezdődhet a Bell AH-1Z Viper harci helikopter gyártása, ezt az amerikai helikoptergyártó vállalat egyik vezetője közölte az Economica.net oldallal. Richard Harris, a cég alelnöke megerősítette, hogy a két ország vezetői, Klaus Iohannis és Donald Trump tárgyalnak egymással arról, miként valósulhatna meg szorosabb együttműködés a két állam között, melynek részeként a kelet-európai szövetséges számára lehetővé tennék az AH-1 Cobra legújabb verziójának, az AH-1Z Viper licenszgyártását. A részletekről egyelőre nem árultak el többet a felek, így azt sem tudni, hogy csak összeszerelés zajlik majd a románoknál vagy a helyi ipart mélyebben is bevonják a buliba.

AH-1Z Viper | Fotó: Bell Helicopter ,

Nem ez az első eset, hogy az Amerikai Egyesült Államok részéről ilyen felajánlás érkezik Románia számára, 1996-ban Dracula névvel saját, “személyre szabott” verziót kaphattak volna szomszédaink.

Romániában nem kispályás repülőgépipar működik, a brassói IAR (Industria Aeronautică Română) vállalat 1925 óta aktív, gyártottak licenszben például Alouette III és Puma helikoptert is, de saját típusokkal is rendelkeznek a vitorlázógépektől kezdve a sugárhajtású kiképzőgépeken át a kéthajtóműves csapásmérőig bezárólag. A pedigréjük alapján pedig nem esne nehezükre nagyobb részt vállalni az AH-1Z gyártásában.

Fórum hozzászólások

  • Video shows close urban air support for US Marines conducted by Marine UH-1 Venom and AH-1Z Viper helicopters using their miniguns and rockets at day and night time during United States Marines training.
  • "Romániában nem kispályás repülőgépipar működik, a brassói IAR (Industria Aeronautică Română) vállalat 1925 óta aktív, gyártottak licenszben például Alouette III és Puma helikoptert is, de saját típusokkal is rendelkeznek a vitorlázógépektől kezdve a sugárhajtású kiképzőgépeken át a kéthajtóműves csapásmérőig bezárólag. A pedigréjük alapján pedig nem esne nehezükre nagyobb részt vállalni az AH-1Z gyártásában."

    Na ezért nem kapunk mi kb. semmilyen a kézifegyvernél nagyobb licenszet sem, mert nincs meg hozzá még az alap iparunk sem. Újabb ok miért kell létrehozni/támogatni a magyar hadiipart. Ha már saját tervezésű dolgokra nincs pénzünk legalább licenszben gyárthatnánk jól bevált dolgokat a saját haderőnk támogatására. Ha rentábilisan működhetne (akár úgy, hogy az elején jelentős állami dotációt kap) később ebből talán kinőhetne a saját tervezésű eszköz gyártás is.
    Minden magyar szidja a románokat...persze én is...de az idő és a történelem őket igazolja. Lassan már leköröznek minket minden területen.
    Miért van az, hogy a külföldi multik zöldmezős, államilag jelentősen támogatott, (nem csak pénzzel, de adó és járulék kedvezményekkel is) beruházásokat hoznak és fejlesztenek mázsa szám. Míg a magyar ipari cégek hacsak nem egy milliárdos magyar tulaj nem áll a háttérben akkor örülnek ha vegetálnak nemhogy bővítsenek, vagy külföldön terjeszkedjenek. Mert az OTP a MOLL és egy-két építőipari mammut kivételével ez a helyzet...
    Ja értem...a mindenkori politikai grémiumnak nincs ideje kivárni míg a mag szárba szökken és már lehet sápot húzni... addig csak viszi a pénz. Sokkal gyorsabb ha lefekszünk a nyugati multi-kultinak és már jönnek is a nokiás dobozok.
    Molni régen sokat áradozott egy szocis magyar vállalatról ahol repülőgép karbantartásokat is végeztek és az alapítása időben talán vetekedhetne az román IAR-al.
    Ha nem verik szét/ hagyják szétrohadni, törődnek az életben tartásával még akkor is ha nem hoz semmit talán mára lehetne akkora cég ami most kaphatna akár licensz gyártási lehetőségeket is.
    Talán nem állt volna elő a jelenlegi szituáció sem, hogy nincs működő képes harci helikopter és közepes szállító gép se nagyon stb...őszintén melyik környező ország csinál ilyet?
    Milyen érdekes, hogy a szomszédainknál a rendszerváltás nem úgy ment végbe mint nálunk. Mindenkiben volt annyi patriotizmus, hogy legalább a stratégiai vállalatokat megpróbálta életben tartani. Mi meg 1-2 kivétellel eladtunk mindent, fittyet hányva a saját jövőnkre. Pedig meg lehet nézni, hogy azok a cégek amiket nem adtunk el lásd pl. OTP, MOLL mekkora presztízs értékkel bírnak most sőt még fejlesztenek/terjeszkednek is.
    Az a baj, hogy ezzel a hozzáállással csak a saját sírunkat ássuk meg jelen pillanatban ha az országból kivonulnának a külföldi cégek nagyjából megállna az élet. Bér rabszolgák hatalmas tömegei kerülnének az utcára és nem lenne erős alternatív működő saját termelő bázis ami felszívná őket. A szociban legalább önellátóak voltunk. Mára már ez a képességünk sincs meg...
  • "Míg a magyar ipari cégek hacsak nem egy milliárdos magyar tulaj nem áll a háttérben akkor örülnek ha vegetálnak nemhogy bővítsenek, vagy külföldön terjeszkedjenek. Mert az OTP a MOLL és egy-két építőipari mammut kivételével ez a helyzet..."

    Ezt annyiban kiegészíteném, hogy komoly repülőgépgyártásról a második világháború óta nem beszélhetünk Magyarországon. A Dunai repülőgépgyár (mindegy melyik elnevezését is írom le) Nagyjavítással és nem gyártással foglalkozott, mégha részegységeket gyártott is. Ne hasonlítsuk már hazánkat Romániához, akik félig-meddig a VSZ-n és KGST kívülről megtartották és bővítették a saját nehéziparukat..
    Nekünk a II. vh óta ha nem repülőeszközökkel foglalkozunk, volt két félig-meddig sikeres termékünk a PSZH és a FUG. ezenkívül ágyúcsöveket, optikai termékeket, és rádiókat gyártottunk.. és persze néhány katonai tehergépkocsi típust, Volt egy két kezdeményezés amely hamvába holt pld. Tulipán önjáró aknavető gyártása stb.

    Ez semmi a román nehéziparhoz képest. Ők egyébként is a franciák védencei voltak, mégha a szoci táborba is tartoztak. Lásd: Alouette, Puma, majd most Cougar stb. ha a forgószárnyasokat nézem. A Pumára alapozott Socat pedig a térségben egyedülálló harci helikopter.. A repülőiparuk is gyártott polgári és katonai repülőgépeket...

    Magyarország ha Viki a hadsereg szeretné se tudna mégha megfeszülne se, saját megfelelő minőségű pszh-t, helikoptert, repülőgépet gyártani... Marad a kézifegyver az egyéni védőeszkzök és személyi felszerelés, tehergépjárművek és támogató eszközök.. (még az aknavetőink is spanyolok).. Diósgyőrban már csak mese a régi fegyvergyártás, akárcsak a pesti FÉG...
  • kelepisti
    "

    Magyarország ha Viki a hadsereg szeretné se tudna mégha megfeszülne se, saját megfelelő minőségű pszh-t, helikoptert, repülőgépet gyártani... Marad a kézifegyver az egyéni védőeszkzök és személyi felszerelés, tehergépjárművek és támogató eszközök.. (még az aknavetőink is spanyolok).. Diósgyőrban már csak mese a régi fegyvergyártás, akárcsak a pesti FÉG...
    Nem tudom, hogy mi van lekonzerválva - netán karbantartva:confused:
    https://www.google.hu/maps/@48.0845...4!1sUVBtXHzg3oXMTwQwDulPRQ!2e0!7i13312!8i6656
  • "possible Foreign Military Sale to Bahrain of 12 AH-1Z attack helicopters for an estimated cost of $911.4 million."

    The Government of Bahrain has requested twelve (12) AH-1Z attack helicopters, twenty-six (26) T-700 GE 401C engines (twenty-four (24) installed and two (2) spares), fourteen (14) AGM-114 Hellfire Missiles, and fifty-six (56) Advance Precision Kill Weapon System II (APKWS-II) WGU-59Bs. This request also includes fifteen (15) Honeywell Embedded Global Positioning System (GPS) Inertial Navigation System (INS) (EGI) w/Standard Positioning Service (SPS) (including three (3) spares), twelve (12) Joint Mission Planning Systems, twelve (12) M197 20mm gun systems, thirty (30) Tech Refresh Mission Computers, fourteen (14) AN/AAQ-30 Target Sight Systems, twenty six (26) Helmet Mounted Display/Optimized Top Owl, communication equipment, electronic warfare systems, fifteen (15) APX-117 Identification Friend or Foe (IFF), fifteen (15) AN/AAR-47 Missile Warning Systems, fifteen (15) AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Sets, fifteen (15) APR-39C(V)2 Radar Warning Receivers, support equipment, spare engine containers, spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The total estimated cost is $911.4 million.
  • Terminator
    "possible Foreign Military Sale to Bahrain of 12 AH-1Z attack helicopters for an estimated cost of $911.4 million."

    The Government of Bahrain has requested twelve (12) AH-1Z attack helicopters, twenty-six (26) T-700 GE 401C engines (twenty-four (24) installed and two (2) spares), fourteen (14) AGM-114 Hellfire Missiles, and fifty-six (56) Advance Precision Kill Weapon System II (APKWS-II) WGU-59Bs. This request also includes fifteen (15) Honeywell Embedded Global Positioning System (GPS) Inertial Navigation System (INS) (EGI) w/Standard Positioning Service (SPS) (including three (3) spares), twelve (12) Joint Mission Planning Systems, twelve (12) M197 20mm gun systems, thirty (30) Tech Refresh Mission Computers, fourteen (14) AN/AAQ-30 Target Sight Systems, twenty six (26) Helmet Mounted Display/Optimized Top Owl, communication equipment, electronic warfare systems, fifteen (15) APX-117 Identification Friend or Foe (IFF), fifteen (15) AN/AAR-47 Missile Warning Systems, fifteen (15) AN/ALE-47 Countermeasure Dispenser Sets, fifteen (15) APR-39C(V)2 Radar Warning Receivers, support equipment, spare engine containers, spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The total estimated cost is $911.4 million.
    Azt a rohadt mindenit!
    Én értem hogy fel lehet sorolni külön külön fél oldalon keresztül, hogy mivel a 12 db Zulu Cobrának 24 hajtóműve van, és még kapnak ezen kívül 2! db tarcsit is, meg mivel két fős a személyzet, minden gép minden legénysége kap HMD top Owlt, PLUSZ még két darab tarcsit is, meg gyakorlatilag az összes szirt szart tételesen felsorolják ami odáig elmegy pofátlanul hogy még a 12 géphez a 12 db széria 20mm-es 3 csövű gépágyút is felsorolják tételesen, meg navigációs rendszereket etc. hogy látszódjék nem szarral gurítanak, de ez gyakorlatilag akkor is nagyjából számomra annyi ez a hír, hogy a 12 db zulu cobra majdnem egy milliárd dollár.

    Nem tudom hogy sírjak, vagy nevessek ezek után, mikor valaki fikázni kezdi a Mi-24 felújításunkat, annak árköltségeit, meg jönnek az ilyen nagyszerű ötletek, hogy vegyünk UH-1 est 52 millió dollár per darabért, vagy AH-1Z-t alig több mint 75 millióért.

    VICC.
  • zsolti
    Azt a rohadt mindenit!
    Én értem hogy fel lehet sorolni külön külön fél oldalon keresztül, hogy mivel a 12 db Zulu Cobrának 24 hajtóműve van, és még kapnak ezen kívül 2! db tarcsit is, meg mivel két fős a személyzet, minden gép minden legénysége kap HMD top Owlt, PLUSZ még két darab tarcsit is, meg gyakorlatilag az összes szirt szart tételesen felsorolják ami odáig elmegy pofátlanul hogy még a 12 géphez a 12 db széria 20mm-es 3 csövű gépágyút is felsorolják tételesen, meg navigációs rendszereket etc. hogy látszódjék nem szarral gurítanak, de ez gyakorlatilag akkor is nagyjából számomra annyi ez a hír, hogy a 12 db zulu cobra majdnem egy milliárd dollár.

    Nem tudom hogy sírjak, vagy nevessek ezek után, mikor valaki fikázni kezdi a Mi-24 felújításunkat, annak árköltségeit, meg jönnek az ilyen nagyszerű ötletek, hogy vegyünk UH-1 est 52 millió dollár per darabért, vagy AH-1Z-t alig több mint 75 millióért.

    VICC.
    Hát nem ócsó! De pl vadiúj, fullextrás Ka-52-vel kéne összehasonlítani némi fegyverzettel hozzácsapva. Meg ugye a fegyverek ára mindig politikai ár is, Bahrein ráadásul gyanítom jól lehúzható is.
  • beta
    Hát nem ócsó! De pl vadiúj, fullextrás Ka-52-vel kéne összehasonlítani némi fegyverzettel hozzácsapva. Meg ugye a fegyverek ára mindig politikai ár is, Bahrein ráadásul gyanítom jól lehúzható is.
    Mind igaz amit írtál, szerintem is Bahrein lehúzható jobban mint az átlag, már csak azért is mert nekik VAN erre ennyi pénzük, de a Csehek új UH-1-eit is marha drágának találtam 50+ milláért/db.

    Valóban nem ócsó...
    Ezek után már én is nagyon kíváncsi vagyok hogy mibe kerül egy full extrás Ka-52 némi fegyverzettel. Hozzáteszem, ebben a csomagban minden van de fegyverzet az pont nem sok, mert a 14 db Hellfire + 56 db (APKWS-II) WGU-59Bs az nem egy nagy tétel. A beépített gépágyút meg ne vegyük már külön fegyverzetnek...
  • The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Czech Republic of four (4) AH-1Z attack helicopters and related equipment for an estimated cost of $205 million. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

    The Government of Czech Republic has requested to buy four (4) AH-1Z attack helicopters, eight (8) T700-GE-701D engines (installed), eight (8) Honeywell Embedded Global Positioning Systems with Inertial Navigation (EGI) and Precise Positioning Service (PPS) (installed), and fourteen (14) AGM-114 Hellfire missiles. Also included is communication equipment, electronic warfare systems, M197 20mm machine guns, Target Sight System, support equipment, spare engine containers, spare and repair parts, tools and test equipment, technical data and publications, personnel training and training equipment, U.S. government and contractor engineering, technical, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $205 million.
  • AH-1Z Viper páncélzata. Csak a személyzet ülése kapott az üléseik köré épített kevlar páncélzatot.
    Ez a metódus amúgy a legszélesebb körben elterjedt megoldás, lásd az AH-64-eseket, vagy a leendő magyar H145M-eket akár.

  • Úgy tűnik az USA ban hirtelen lett 12 létszám fölötti embargós, eredetileg Pakisztánnak szánt AH-1Z Viper.
    A gépeket nem szállították le Pakisztánnak és jelenleg úton vannak egy Tucsonba egy repülőgép raktárba tartós tárolásra.
    A gépek fullos felszereltségűek:
    - Lockheed Martin AN/AAQ-30 Target Sight System
    - Thales Top Owl HMD,
    - BAE AN/ALE-47 chaff/flare dispenser,
    - Northrop AN/APR-39C(v2) RWR,
    - Orbital ATK AN/AAR-47 MWS
    A "Pakistan Army" feliratot már részben átfestették a gépeken
    [​IMG]
  • Csak érdekességképpen: a Cseh Légierő egy cseh nyelvű bejegyzéssorozatot indított a Facebookon arról, hogy miért az AH-1 és UH-1 párost vették. (angolul másolom be, úgy többen értik)


    1.

    We're here again. Give us two minutes.

    The army needs to modernize, you already know that and thank you for your support.

    We need to modernize not only on the ground, but also in the air. After tracked infantry fighting vehicles are the helicopters. It is a strategic project on which the functioning of almost the entire army depends. That's why we're here with our new show. We want to explain why we do it and how we do it.

    So first, why did Venom and Viper win?
    They are machines proven real combat deployment. We don't want to make experimental rabbits! For fire support, we need machines designed uncompromisingly for battlefield survival. After all, we are replacing the legendary twenty-four (Mi-24).

    The contract with the government will ensure the fast, smooth and reliable supply of spare parts. We will also support Czech companies.

    And why did we choose a variant of four Viper and eight multi-purpose (Venom) helicopters? Because it best meets our vision for the future shape of the helicopter air force. Their equipment and equipment are most suitable for direct combat support, transport and removal of wounded.

    The support of our troops is most important to us! No debate.

    Infantry combat vehicles will be much better off with such helicopters overhead.

    Ask questions, we will be happy to answer any questions. We don't have time for questions like “what good army is actually for?”

    Thank you for your support.

    Let's keep going! Watch us.

    We're an army. We know what we want.






    2.
    Venom and Viper, our new combat system.

    We explain why and for what we buy new helicopters.

    Tonight Part 2 of our series: Who actually made the decision?
    Many specialists participated in the selection of new machines, especially our active pilots specialists, but also our technicians. And we believe these people!

    Be sure it wasn't a clerical decision from the comfort of the office.

    By 2023, we will have all 12 new machines at home, and cooperation with our allies will go up again.

    And again, we are buying the entire system. In addition, all necessary equipment, ammunition, training, security and training will be part of the contract.

    Let's keep going! Thank you for your support. Watch us.

    We're an army. We know what we want.




    3.
    Venom and Viper helicopters!

    We are here with part 3 of our series.

    We want to buy helicopters in the form of an intergovernmental agreement, or government - government. This has a number of advantages. It ensures security and credibility, close cooperation and gain unique combat experience. Allows effective joint sharp deployment.

    The cost of operating such helicopters is fully comparable to other military helicopters of the same class. They do not require any extra expenses.

    We count on 36 pilots who will be able to spin on both variants of the machine. Viper and Venom are 85% identical.
    Our engineers will be able to guarantee trouble-free operation of these machines for at least the next 25 years.

    Let's keep going! Thank you for your support. Watch us.

    We're an army. We know what we want.


    4.
    Venom and Viper helicopters!
    Part 4 of our series: What do we do with today's machines?

    Weapon and avionic systems in them are outdated, spare parts unavailable. It's time to move on. We solve it well in advance. Mi-24 will end in 2025. Then they will retire if there are no buyers. Overhauls are no longer worthwhile. We build a modern army, not a maintenance army.

    We should get new helicopters during 2023. So we will have enough time to move to new machines and put them in service.
    Other Mi helicopters will be used until 2035, especially for the transport of people and material or for cooperation with rescue workers.

    We reduce our dependence on Russian technology as our country's strategic documents want us to. We need an army compatible with NATO allies.

    Let's keep going! Thank you for your support. Watch us.
    We're an army. We know what we want.



    5.

    Venom and Viper helicopters!

    Part 5 of our series: What will helicopters be equipped with?

    Aircraft machine guns, guided missiles against tanks, laser-guided missiles air-to-ground, 20mm air cannon, modern observation and communication systems and elements of active and passive protection.

    The machines will be equipped with systems that fully meet the required standards and our conditions to prevent the possibility of ice on the windscreen, engine entry or sophisticated equipment.

    We see skids instead of chassis as a big advantage. The helicopter is lighter and more manoeuvrable, the skids require little maintenance and have nothing to go wrong with.

    We will not have to buy anything essential.

    Let's keep going! Thank you for your support. Watch us.

    We're an army. We know what we want.



    6.
    We purchase Venom and Viper helicopters!

    And we are sure we made a good decision. We are here with the last, part 6 of our series: How will our home industry get involved?

    When we have to buy abroad, we try to help Czech companies as much as possible. We always do that. Absolutely.

    The agreement on the acquisition of helicopters will also include an agreement on industrial cooperation. The manufacturer will provide us with all necessary documentation to enable Czech companies to service and maintain. We also count on one hundred percent domestic companies in the case of further modernization.

    We want to have technology compatible with NATO allies.

    We want a technique that speaks the same language. And that's exactly what new helicopters can do.

    Ask questions in the discussion, we are ready for any questions.

    Let's keep going! We're an army. We know what we want.


    7.
    We purchase Venom and Viper helicopters!
    For several days, we explained why we were buying these machines, how we chose them, and what they can do.
    Thank you for your support!

    Let's repeat this:
    We reduce our dependence on Russian technology, as the strategic documents of the Czech Republic tell us. Old Mi-24 helicopters will be phased out in 2025, another Russian helicopters in 2035.

    We acquire 8 Venom helicopters and 4 Viper machines, which were costly upgraded in 2008. They are perfectly equipped machines that function as a system, complement each other and have 85% identical components. This reduces service costs and allows pilot training together.

    The concept of the army allows for the purchase of other pieces in the future. We will get them in 2023 and will serve at least the next 25 years.

    The selection was decided by a team of experts, consisting of technicians and active pilots. We want to buy helicopters in the form of an intergovernmental agreement (the so-called "government - government"), which guarantees security, credibility and close cooperation. As always, we want to support the domestic industry as much as possible.

    Thank you for your support. We're an army. We know what we want.


    8.

    Once more to the Venoms and the Vipers. You asked us a lot why 12 pieces, why 8 + 4 and if four combat vipers are not enough.

    We will try to explain in detail and show what the helicopters have in common and how they differ.

    1. The Army now operates a total of 10 Mi-24 machines. These will be replaced by the H-1 system (Venom and Viper). Twelve pieces are currently sufficient number. Our concept counts on the possibility of an increase in the future, especially in the Viper.

    2. Why do we call this system? Because Venoms and Vipers work as a whole, they support and complement each other. So we are not buying two different systems, but one. We keep repeating that they have 85% identical parts, which makes maintenance easier, cheaper to operate, and allows pilots to train together.

    3. The H-1 system has been developed for a wide range of tasks (the versatility we demanded).

    4. Venoms and Vipers are armed and carry out fire support tasks for ground troops.

    5. The H-1 system can also transport and rescue people by air.

    6. This is the first step towards the introduction of NATO-compatible combat helicopters.

Ugrás a fórum topichoz