|

Megszerezte első légi győzelmét a Super Hornet!

Tegnap, helyi idő szerint este hét óra előtt az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének egyik F/A-18E Super Hornet vadászbombázója lelőtt egy szíriai Szuhoj Szu-22 csapásmérőt a Rakkától délnyugatra fekvő Ja’Din település közelében. Úgy amerikai, mint szíriai források megerősítették, hogy a bombázó megsemmisült, pilótája pedig életét veszítette. Az esemény több dolog miatt is jelentős: 1999 óta ez volt az első eset, hogy egy amerikai katonai repülőgép ellenséges, ember vezette harci gépet lőtt le, valamint ez volt a Super Hornet első légi győzelme is.

Jelentések szerint a szír kormány oldalán harcoló csapásmérők a délután folyamán több ízben támadták a Ja’Din környékén állomásozó csapatokat, akik a Szíriai Demokratikus Erőkhöz tartoztak. Ez a csoport a Washington vezette koalíció támogatását élvezi, ezért az amerikaiak – orosz kapcsolataikon keresztül – azonnal felszólították a szemben álló felet, hogy szüntesse be a támadásokat. Ez azonban nem történt meg: a lelőtt Szu-22-es a soron következő hullám részese volt, és nem sokkal azt követően, hogy megtörtént az újabb támadás, a körzetben járőröző egyik F/A-18E azonnal lelőtte.

A VFA-31 “Tomcatters” egyik F/A-18E vadászbombázója, repülőgép-hordozóra történő leszállás közben |Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Nathan Laird ,

A szíriai kormányerők közleménye szerint a Szuhoj az Iszlám Állam állásait támadta, ám Washington szerint a terrorszervezet erői már régóta nem állomásoznak az említett településen, mivel azt a Szíriai Demokratikus Erők már hetekkel ezelőtt elfoglalták.

A légi győzelmet arató F/A-18E a földközi-tengeren hajózó USS George H.W. Bush (CVN-77) repülőgép-hordozó fedélzetéről szállt fel bevetésére. A Nimitz-osztály legfiatalabb tagjaként számon tartott hajóegység az év elején érkezett a térségbe, dedikáltan az Iszlám Állam elleni hadművelet támogatására. A rajta települő, 8. repülőgéphordozó-fedélzeti repülőezred (Carrier Air Wing Eight, CVW-8) kötelékében két század, a VFA-31 „Tomcatters” és a VFA-87 „Golden Warriors” repül F/A-18E-vel.

Fórum hozzászólások

  • U.S. Navy only has 170 Super Hornets that can fight a war

    “At the beginning of October, in our Super Hornet community alone, only half of our total inventory of 542 aircraft were flyable, or mission capable,” Shoemaker wrote in a statement.

    A Navy spokesperson told Flight Global that a mission capable Super Hornet is “not ready for full combat but could perform some missions such as intelligence, surveillance and reconnaissance.”

    Sailors had to cannibalize parts from non-deployed aircraft to keep those in the front line flying."

    https://www.flightglobal.com/news/articles/top-usn-admiral-warns-congress-on-aviation-fleet-443070/
  • Sharid
    https://www.flightglobal.com/news/a...-hornet-upgrades-to-begin-this-spring-444447/
    “Super Hornet is a pretty stealthy airplane today,” Gillian says. “This is low level improvements that are pretty simple to make, buying a little bit of margin, not trying to drastically change the airplane.”

    Másik cikkből:

    "..These “conformal fuel tanks” are more aerodynamic than traditional drop tanks, making them not only more fuel-efficient but also more stealthy. However, Gillian told reporters at Sea-Air-Space, the current Block III package doesn’t include the stealth enhancements of Boeing’s earlier Advanced Super Hornet proposal, nor does it include an expensive new engine being worked on by GE."

    Na ezaz. Jó messzire vagyunk már a nagyreményű korábbi Block III upgrade pack-től, ami még F414EPE hajtóművet és talán korrigált fegyvertartó pozíciókat is ígért.
    Hiába fejlesztette ki a GE a növelt teljesítményű és hatásfokú, ezáltal kedvezőbb fajlagos fogyasztású F414 variánst, ha egyátalán nem tervezik rendszeresíteni, de a gép en block repülési képességeit se igyekeznek korrigálni. Anno, mikor a Super Hornet program a 90-es évek elején beindult, az amúgy kiváló repülési tulajdonságú Hornet tervezett váltótípusa még fényes képességnövekedés elé nézett. Aztán kiderültek a csalafintaságok és a Navy pilótái a szájukat húzva konstatálták, hogy az új gép nem hogy a Hornethez képest nem lesz jobb, annál egyenesen lomhább lesz, de még az F-14D repülési képsségeit se éri utol, lásd gyorsulás.
    A Super Horner egyetlen paramétere javult érdemben, az a maximális repülhető állásszög, minden más romlott, mégpedig látványosan.
    A hatótáv pedig nem növekedett elégséges mértékben, de az 500 gép átvétele szent köteleség volt, mert az ekkor már Boeing-nek is jól kellett laknia.

    Namármost ehhez képest egy rendesen megépített és a majdani teljesítménynövelt F135-össel szerelt F-35C sokkal jobb választás.
    Már, ha tényleg érdemes a mai harcászati viszonyok közt nagyobb teljesítményű hajtóművekre külön költeni.
  • Allesmor Obranna
    A Super Horner egyetlen paramétere javult érdemben, az a maximális repülhető állásszög, minden más romlott, mégpedig látványosan.
    A hatótáv pedig nem növekedett elégséges mértékben, de az 500 gép átvétele szent köteleség volt, mert az ekkor már Boeing-nek is jól kellett laknia.

    Namármost ehhez képest egy rendesen megépített és a majdani teljesítménynövelt F135-össel szerelt F-35C sokkal jobb választás.
    Már, ha tényleg érdemes a mai harcászati viszonyok közt nagyobb teljesítményű hajtóművekre külön költeni.
    Ebből az elmúlt 20 év fejlődése alapján két fontos paraméter van, ahol tényleg gyenge az SH, a vízszintes gyorsulása és a hatósugár. A korszerű AAM és SAM rakéták olyan szinten manővereznek, hogy lényegében tökmindegy, ha nem a HMZ szélés vagy, hogy egy SH-ban ülsz vagy egy F-16-ban. A rakétát úgysem látod korszerű SAM esetén, mert a végfázisban nem füstöl, lövésed nincs mikor kell fordulni, ezen felül 15-20G-ket is húznak végfázisban...

    Az F-35C nem csak a repteljesíménye miatt jobb. Azért, mert hozzá képes süket és vak minden más repcsi. Még a Raptor is félig...
  • Nézd, csak simán kijött belőlem a nosztalgia, amikor még azt hittem, hogy a Super Hornet... na az majd lesz valami. Amúgy lett is, szép és jó, de nem egy dögös vadászgép, "csak" egy légi entellektüel, egy szofisztikált, de lomha modernitás.
    Ez amúgy a normális, erre halad a világ, csak na...
    :)
  • Allesmor Obranna
    Nézd, csak simán kijött belőlem a nosztalgia, amikor még azt hittem, hogy a Super Hornet... na az majd lesz valami. Amúgy lett is, szép és jó, de nem egy dögös vadászgép, "csak" egy légi entellektüel, egy szofisztikált, de lomha modernitás.
    Ez amúgy a normális, erre halad a világ, csak na...
    :)
    A teljesítmény iránti nosztalgiáddal nem vagy egyedül. De úgy tűnik, hogy nem lesz olyan pilóta generáció már, aki megtapasztalhatja azt, hogy a korábbi harci gépéhez képest valami egészen újat kap. MiG-21 --> 29, F-4 ---F-15/16. Ez a korszak végetért.
  • weasel007
    Gondolom te se:)
    A Super Hornetet eddig csak Ausztrália vette meg, az 24 db gép, de vegyesen Growlerek és SH. Az jenkik számára leszállított gépek elvileg nyilvánosak, hiszen az éves nyílt elszámolásban ott kell lenni. Akinek ez a hobbija számolja össze.
  • molnibalage
    A teljesítmény iránti nosztalgiáddal nem vagy egyedül. De úgy tűnik, hogy nem lesz olyan pilóta generáció már, aki megtapasztalhatja azt, hogy a korábbi harci gépéhez képest valami egészen újat kap. MiG-21 --> 29, F-4 ---F-15/16. Ez a korszak végetért.
    Talán az az orosz hajózó, aki a MiG-29-est repüli most és kap majd egy Szu-57-est. Már ha kap.
  • F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Jól látom, ez egy Super Hornet. Nagyon érdekes és informatív videó!
  • molnibalage
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
    Szvsz az alacsony felhőalap az, ami miatt becsúszott a bad weather fogalmába... ;)
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Ahogy korosodom, egyre több mindenre mondom azt, hogy na; már ezt se csinálnám...:confused:
  • Allesmor Obranna
    A Super Hornet-tel nekem az a bajom, hogy amikor anno ünnepelték magukat a Boeing-nél, hogy az egykori McDonnell-től örökölt Super Hornet projektet rekord gyorsaság alatt hozták tető alá, bizony látszott, hogy a "hamar munka ritkán jó" esete forog fenn.

    A Hornet első revíziója az egykori "szellemi attyától" a Northroptól származik, am nem volt más, mint az F-18L. Mai szemmel ez egy nagyon jó kis gép lett volna. A McDonnell ott követte el a hibát, hogy nem akart belső konkurenciát, így a projektet elnyomták, holott az GD F-16C-vel szemben kiváló alternatíva lehetett volna. L, mint könnyített, L, mint Landbase, azaz nem felhajtható könnyített szárnyak, könnyített futómű, kiterjesztett precíziós fegyverzet, de tolóerő/tömeg, illetve manőverjellemzők terén egy amolyan jenki "MiG-29-es" lett volna. Northrop profétikus projektjéből aztán em lett semmi. Ugyanígy jártak végül a szintén előremutató F-20-assal is, ami, mint koncepció aztán a svéd Gripen képében öltött testet. Jellemző, hogy mire a Gripen beért, a Hidegháborúnak vége lett, holott ebből a kifejezetten kisméretű, egyszerűen üzemeltethető "modernkori MiG-21-esből" még a 90-es évek előtt kellett volna piacra dobni egy nagyobb mennyiséget, dömpingáron. Értsd: az F-20-as a Gripen előtt jókor jelent meg, de nulla promócióval mindenki a nagyobb, erősebb F-16-osra ment rá. Erről ennyit.

    Ezután jöttek a McDonnell-nél azzal a koncepcióval, hogy a Horent megérett arra, hogy kicsit hízlalják. Ennek oka a Szu-27-es és Szu-33-as megjelenése mellett az a tény is, hogy a Grumman F-14D se volt az igazi megoldás a Navy legendás 600 tengeri mérföldes flotta-védő és csapásmérő koncepciójára, ami amúgy már a 60-as évek óta élt.

    A Hornet 2000 projekt még magától é
    https://foxtrotalpha.jalopnik.com/top-gun-day-special-the-super-tomcat-that-was-never-bu-1575814142
    TOP GUN Day Special: The Super Tomcat That Was Never Built tomcat ebben a formàban lehetett volna megoldàs.

Ugrás a fórum topichoz