|

Megszerezte első légi győzelmét a Super Hornet!

Tegnap, helyi idő szerint este hét óra előtt az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének egyik F/A-18E Super Hornet vadászbombázója lelőtt egy szíriai Szuhoj Szu-22 csapásmérőt a Rakkától délnyugatra fekvő Ja’Din település közelében. Úgy amerikai, mint szíriai források megerősítették, hogy a bombázó megsemmisült, pilótája pedig életét veszítette. Az esemény több dolog miatt is jelentős: 1999 óta ez volt az első eset, hogy egy amerikai katonai repülőgép ellenséges, ember vezette harci gépet lőtt le, valamint ez volt a Super Hornet első légi győzelme is.

Jelentések szerint a szír kormány oldalán harcoló csapásmérők a délután folyamán több ízben támadták a Ja’Din környékén állomásozó csapatokat, akik a Szíriai Demokratikus Erőkhöz tartoztak. Ez a csoport a Washington vezette koalíció támogatását élvezi, ezért az amerikaiak – orosz kapcsolataikon keresztül – azonnal felszólították a szemben álló felet, hogy szüntesse be a támadásokat. Ez azonban nem történt meg: a lelőtt Szu-22-es a soron következő hullám részese volt, és nem sokkal azt követően, hogy megtörtént az újabb támadás, a körzetben járőröző egyik F/A-18E azonnal lelőtte.

A VFA-31 “Tomcatters” egyik F/A-18E vadászbombázója, repülőgép-hordozóra történő leszállás közben |Fotó: Mass Communication Specialist 2nd Class Nathan Laird ,

A szíriai kormányerők közleménye szerint a Szuhoj az Iszlám Állam állásait támadta, ám Washington szerint a terrorszervezet erői már régóta nem állomásoznak az említett településen, mivel azt a Szíriai Demokratikus Erők már hetekkel ezelőtt elfoglalták.

A légi győzelmet arató F/A-18E a földközi-tengeren hajózó USS George H.W. Bush (CVN-77) repülőgép-hordozó fedélzetéről szállt fel bevetésére. A Nimitz-osztály legfiatalabb tagjaként számon tartott hajóegység az év elején érkezett a térségbe, dedikáltan az Iszlám Állam elleni hadművelet támogatására. A rajta települő, 8. repülőgéphordozó-fedélzeti repülőezred (Carrier Air Wing Eight, CVW-8) kötelékében két század, a VFA-31 „Tomcatters” és a VFA-87 „Golden Warriors” repül F/A-18E-vel.

Fórum hozzászólások

  • F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Jól látom, ez egy Super Hornet. Nagyon érdekes és informatív videó!
  • molnibalage
    A hajón mozgás veszélyesebbnek tűnik, mint a leszállás.

    A bad weather részt nem értem. Ez kb. full VFR az első pár percet leszámíva. Több km-es látótávolság van... Ok, hogy addig zárt felhőalap és áttöri, de vagy 300-400 méter magasan van, aztán meg semmi extra. Még a tenger sem tűnt olyan hullámzósnak. Oldalszél meg nemigen van tegeren legyen bármilyen viharos a történet, mert a hajó széllel szemben halad.
    Szvsz az alacsony felhőalap az, ami miatt becsúszott a bad weather fogalmába... ;)
  • rudi
    F-18-as CAT II-es - ahogy ők hívjaák CASE II-es - megközelítés és leszállás.
    Szerintem érdekes figyelni hogy mennyit fűrészel a gázkarral. Fedélzetre érkezéskor tényleg rajta van a teljes tolóerő.
    A HUD mellet érdekes látni a siklópálya adót mikor elkapja és diktálja a siklópályát.
    Ahogy korosodom, egyre több mindenre mondom azt, hogy na; már ezt se csinálnám...:confused:
  • Allesmor Obranna
    A Super Hornet-tel nekem az a bajom, hogy amikor anno ünnepelték magukat a Boeing-nél, hogy az egykori McDonnell-től örökölt Super Hornet projektet rekord gyorsaság alatt hozták tető alá, bizony látszott, hogy a "hamar munka ritkán jó" esete forog fenn.

    A Hornet első revíziója az egykori "szellemi attyától" a Northroptól származik, am nem volt más, mint az F-18L. Mai szemmel ez egy nagyon jó kis gép lett volna. A McDonnell ott követte el a hibát, hogy nem akart belső konkurenciát, így a projektet elnyomták, holott az GD F-16C-vel szemben kiváló alternatíva lehetett volna. L, mint könnyített, L, mint Landbase, azaz nem felhajtható könnyített szárnyak, könnyített futómű, kiterjesztett precíziós fegyverzet, de tolóerő/tömeg, illetve manőverjellemzők terén egy amolyan jenki "MiG-29-es" lett volna. Northrop profétikus projektjéből aztán em lett semmi. Ugyanígy jártak végül a szintén előremutató F-20-assal is, ami, mint koncepció aztán a svéd Gripen képében öltött testet. Jellemző, hogy mire a Gripen beért, a Hidegháborúnak vége lett, holott ebből a kifejezetten kisméretű, egyszerűen üzemeltethető "modernkori MiG-21-esből" még a 90-es évek előtt kellett volna piacra dobni egy nagyobb mennyiséget, dömpingáron. Értsd: az F-20-as a Gripen előtt jókor jelent meg, de nulla promócióval mindenki a nagyobb, erősebb F-16-osra ment rá. Erről ennyit.

    Ezután jöttek a McDonnell-nél azzal a koncepcióval, hogy a Horent megérett arra, hogy kicsit hízlalják. Ennek oka a Szu-27-es és Szu-33-as megjelenése mellett az a tény is, hogy a Grumman F-14D se volt az igazi megoldás a Navy legendás 600 tengeri mérföldes flotta-védő és csapásmérő koncepciójára, ami amúgy már a 60-as évek óta élt.

    A Hornet 2000 projekt még magától é
    https://foxtrotalpha.jalopnik.com/top-gun-day-special-the-super-tomcat-that-was-never-bu-1575814142
    TOP GUN Day Special: The Super Tomcat That Was Never Built tomcat ebben a formàban lehetett volna megoldàs.
  • Ritka, de azért akad, a US Navy Super Hornet Demo Team egy együléses F/A-18E-vel és nem a szokásos kétüléses F-el repül.



    Nem tudom, hogy csak én akarom belelátni, vagy tényleg így van, de nekem a következők jönnek le:

    • Az együléses talán valamivel könnyebb, a nagy állásszögű lassú repülésnél el tud indulni felfelé, a kétülésessel ezt nem egészen így csinálják (4:20-tól)
    • Anno a Hornet volt az első fecske az előrenyilazott kilépőélű, enyhén hátranyilazott belépőélű trapézszárnyas gépek közül, meg is lett az eredménye, nagyon szépen repül nagy állásszögeken. A nagy nyilazási szögű LERX belépőéle és ez a szárny adta meg a megfelelő kombinációt. A Super Hornetnél látványosan megnövelték a LERX mértetét és növeltek valamit a szárnyfelületen is. Viszont ennek nagy állásszögeken óriási homlokellenállása van. Látszik, hogy nagy belerántásnál még függőleges zuhanásnál is inkább lassul a gép (5:20-tól)
    • 5:40-nél a Herbst-manőverből nagyon lomhán jön ki, de még egy függőleges belerántás is kiadja, viszont a gép nagyon belassul
    • Ugyanezek a manőverek a Raptornál a jóval nagyobb tolóerő/tömeg arány, a jóval nagyobb nyilazási szögű belépőél és a LERX helyett alkalmazott Lockheed-féle élezés sokkal nagyobb továbmeneteli sebességet ad.
  • dudi
    De

    csak közepes értékelést kapott...
    :hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
    A MH Légierő történelmileg első hordozóra történő leszállásakor nekem egy elégséges is megfelelne, annak is nagyon tudnék örülni!! Még akkor is ha nem én csinálnám!! :):D
  • Terminator
    Márint ez az első század, ami elbúcsúzik a legacy C/D Hornetektől? Vagy jól értem és ez volt az utolsó aktív C/D alakulat? Nincs már más a decken csak Super Hornet és Growler?
  • molnibalage
    Márint ez az első század, ami elbúcsúzik a legacy C/D Hornetektől? Vagy jól értem és ez volt az utolsó aktív C/D alakulat? Nincs már más a decken csak Super Hornet és Growler?
    A tengerészgyalogságnak nincs Super Hornetje, márpedig ők is decken vannak. Tehát úgy helyes a megfogalmazás, hogy nincs már hordózfedélzeti USNavy F/A-18A/B/C/D század, csak F/A-18E/F/G.
  • Cifu
    A tengerészgyalogságnak nincs Super Hornetje, márpedig ők is decken vannak. Tehát úgy helyes a megfogalmazás, hogy nincs már USNavy F/A-18A/B/C/D század, csak F/A-18E/F/G.
    Ja, persze, hogy US Navy-re értettem tudom, hogy USMC is repül deckről. :)
    De akkor most meglepődtem, de nagyon. Azt hittem, hogy legalább 4-5 század azért még repüli őket.
  • molnibalage
    Ja, persze, hogy US Navy-re értettem tudom, hogy USMC is repül deckről. :)
    De akkor most meglepődtem, de nagyon. Azt hittem, hogy legalább 4-5 század azért még repüli őket.
    A legutóbbi Super Hornet beszerzéssel (majdnem) mindet átfegyverzik.
    Kivétel még az VFA-106, amely kiképző / "beugró" (replacement) egység, valamint a VFA-12 (csak USN) és a VFA-204 (közös USMC/USN) tartalék (reserve) századok.

Ugrás a fórum topichoz