|

A rotai rombolók

4 Arleight Burke osztályú romboló egymás mögött kikötve

A spanyolországi Rota kikötőjébe előretolt, rakétavédelmi képesség terén felturbózott 4 amerikai romboló. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Robert S. Price,

Mondhatjuk, hogy nem járunk sűrűn Rota kikötőjében, de ettől még gyanítjuk, hogy a fenti, június 13-án készült fotó nem tipikusan az ami a spanyol hadikikötőbe látogatót fogadja, hiszen éppen bent tartózkodik mind a 4 Spanyolországba előretolt amerikai romboló.

Ismert lehet, hogy Madrid 2011-ben adta áldását arra, hogy Washington állandó jelleggel 4 Arleigh Burke osztályú rombolót állomásoztathasson az Ibériai-félsziget déli csücskének, a Gibraltári-szoros közelében fekvő Rota hadikikötőjében. A stratégiai elhelyezkedésű hadikikötőt egyébként 1953 óta finanszírozza az Egyesült Államok, a spanyolországi jelenlétük központja a település környéke.

Az Armada Española és a U.S. Navy hadihajói Rota hadikikötőjében. Armada Española,

A rakétavédelmi feladatokra felkészített és Európába elsősorban ezen feladattal küldött rombolók közül elsőként a USS Donald Cook (DDG 75) érkezett meg 2014. februárjában, míg a sort a USS Carney (DDG 64) zárta, mely 2015 szeptemberében érkezett meg új honi kikötőjébe. Az ezen két dátum között befutott másik 2 romboló a USS Porter (DDG 78) és a USS Ross (DDG 71).

Éjszakai felvétel a Rota kikötőjében álló USS Ross rombolóról a spanyol L61-es helikopter-hordozóval a háttérben..

A USS Ross romboló Rota kikötőjében – a háttérben a Spanyol Haditengerészet Juan Carlos 1 (L61) helikopter-hordozó dokkhajója látható. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Robert S. Price,

Az aktuálisan a Rotából indított 3. őrjáratán lévő USS Carrney több alkalommal is “hazaugrott” pár napra – mint ezen a május végi fotó készültekor is történt. U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Weston Jones,

 

Fórum hozzászólások

  • molnibalage
    Vajon ki lesz vonva az első, mire az utolsó elkészül? Az első lassan 30 éves lesz.
    Mi lenne helyette?Így is kevés hajójuk van.
  • dudi
    Mi lenne helyette?Így is kevés hajójuk van.
    Az OHP osztályt is kivonták utód nélkül és az AB-re testálták feladatát.
    Az, hogy hány hajó van és mennyi kéne és hány éves a meglevő az nem jelent semmit. A Tico-k egy részét asszem tartalékba küldik. A VLS nélkülieket meg kiszórták.
  • molnibalage
    Az OHP osztályt is kivonták utód nélkül és az AB-re testálták feladatát.
    Az, hogy hány hajó van és mennyi kéne és hány éves a meglevő az nem jelent semmit. A Tico-k egy részét asszem tartalékba küldik. A VLS nélkülieket meg kiszórták.
    Így hogy lesz 300(ha jól emlékszem valami ilyesmi számot emlegetett Trump)hajós flottájuk?
  • molnibalage
    Vajon ki lesz vonva az első, mire az utolsó elkészül? Az első lassan 30 éves lesz.
    Azt olvastam, hogy 35 éves élettartammal számolnak az AEGIS cirkálóknál és rombolóknál, ez 2026 lenne az Arleigh Burke esetében. Ez összecsengene a Flight III-as programmal, az első egységnek valamikor 2022-25 körül kellene majd szolgálatba állnia, illetve akkorra már jönniük kellene az új fregattoknak is, amiket elvileg nemsokára kiválasztanak.
  • arbalest
    Azt olvastam, hogy 35 éves élettartammal számolnak az AEGIS cirkálóknál és rombolóknál, ez 2026 lenne az Arleigh Burke esetében. Ez összecsengene a Flight III-as programmal, az első egységnek valamikor 2022-25 körül kellene majd szolgálatba állnia, illetve akkorra már jönniük kellene az új fregattoknak is, amiket elvileg nemsokára kiválasztanak.
    Kérdés, hogy itt is megy ami F-15/F-16nál, hogy ki tudják e tolni a tervezett élettartalmat és ha igen mennyire gazdaságosan.Van az a pont amikor jobban megéri az új. imo konstrukciója nagyon masszívak avval nem lesz gond.
    Volt arról is szó, hogy DDG-51 több modernizálást nem kap és "kiképző" hajót csinálnának belölle, ne "új/éles" hajók ideje menjen kiképzéssel. Kiderül.

    statisztika: 91ben ált első rendszerbe 66van rendszerben 2 átadás alatt. Átlagban 66/27=2.5+t adnak át belölle évente.
  • molnibalage
    Vajon ki lesz vonva az első, mire az utolsó elkészül? Az első lassan 30 éves lesz.
    A tervek jelenleg arról szólnak, hogy a régebbi (Flight I. és II.) egységeket 35 év szolgálat után, az újabbakat (Flight IIA és III) 40 év után vonja majd ki.
    Ha a tervek nem változnak, akkor a DDG-51 2026-ban menne nyugdíjba, míg a Flight III első egységei kb. 2025-2026 körül fognak hadrendbe állni.
    Tehát a Flight I. első egysége akkor lenne kb. kivonva, amikor a Flight III. első egysége hadrendbe áll...

    Persze ha kell a matek miatt (355 hajós flotta ugye), akkor feltehetően a DDG-51 maradhat 40 évig is...

    molnibalage
    A Tico-k egy részét asszem tartalékba küldik.
    Ez még mindig nem dőlt el. A NAVY szeretné, hogy a fele aktív állomány elmenjen pihenni, és reaktiválnál őket, ahogy a másik fele végleg kiöregszik.
    A gond az, hogy ez dettó nem fér bele a 355 hajós flottatervbe. Ha viszont aktív marad mind, akkor a 2020-as évek közepére szépen leépül mind...

    arbalest
    Azt olvastam, hogy 35 éves élettartammal számolnak az AEGIS cirkálóknál és rombolóknál, ez 2026 lenne az Arleigh Burke esetében. Ez összecsengene a Flight III-as programmal, az első egységnek valamikor 2022-25 körül kellene majd szolgálatba állnia, illetve akkorra már jönniük kellene az új fregattoknak is, amiket elvileg nemsokára kiválasztanak.
    Még a Flight IIA újraindítás egységei is 2024 körül készülnek el, egy új radaros, áttervezett Flight III kétlem, hogy 2025-2026 előtt hadrendbe állna...
    Az új fregattok a másik irtó mókás esetek. Jelenleg még ott tartunk, hogy az FY18-ba belepaszíroztak még egy plusz LCS-t, több, mint 500 millió dollárért...
  • Cifu
    Az új fregattok a másik irtó mókás esetek. Jelenleg még ott tartunk, hogy az FY18-ba belepaszíroztak még egy plusz LCS-t, több, mint 500 millió dollárért...
    A Flight III-asok beérkezésével elkezdhetik kivonni a régieket, érdekes kérdés, hogy milyen állapotban lesznek, elég intenzíven használják őket.
    Ezekre a fregattokra nagyon kíváncsi vagyok, továbbra is olyan érzésem van, hogy a következő rétestészta történet kibontakozásának lehetünk majd a tanúi.
  • Cifu
    A tervek jelenleg arról szólnak, hogy a régebbi (Flight I. és II.) egységeket 35 év szolgálat után, az újabbakat (Flight IIA és III) 40 év után vonja majd ki.
    Ha a tervek nem változnak, akkor a DDG-51 2026-ban menne nyugdíjba, míg a Flight III első egységei kb. 2025-2026 körül fognak hadrendbe állni.
    Tehát a Flight I. első egysége akkor lenne kb. kivonva, amikor a Flight III. első egysége hadrendbe áll...

    Persze ha kell a matek miatt (355 hajós flotta ugye), akkor feltehetően a DDG-51 maradhat 40 évig is...



    Ez még mindig nem dőlt el. A NAVY szeretné, hogy a fele aktív állomány elmenjen pihenni, és reaktiválnál őket, ahogy a másik fele végleg kiöregszik.
    A gond az, hogy ez dettó nem fér bele a 355 hajós flottatervbe. Ha viszont aktív marad mind, akkor a 2020-as évek közepére szépen leépül mind...



    Még a Flight IIA újraindítás egységei is 2024 körül készülnek el, egy új radaros, áttervezett Flight III kétlem, hogy 2025-2026 előtt hadrendbe állna...
    Az új fregattok a másik irtó mókás esetek. Jelenleg még ott tartunk, hogy az FY18-ba belepaszíroztak még egy plusz LCS-t, több, mint 500 millió dollárért...
    Mia a fene kerül abba a nyavajás LCSbe annyiba,miközben a tervezett képességeknek lassana felét törölték?Independenc osztály az eredeti képességeivel egész potens kis "érdekszféra-járőr"(gyarmati ágyunaszád) lett volna,felszabaditva a komolyabb hajókat más célra.De igy,inkább csak ppénzkidobás,És ha bevetik öket,mindeggyiket egy ABnak kell fedeznie.
  • arbalest
    A Flight III-asok beérkezésével elkezdhetik kivonni a régieket, érdekes kérdés, hogy milyen állapotban lesznek, elég intenzíven használják őket.
    Ezekre a fregattokra nagyon kíváncsi vagyok, továbbra is olyan érzésem van, hogy a következő rétestészta történet kibontakozásának lehetünk majd a tanúi.
    Lehet, hogy most csak nagyot mondok, de én bennem van egy olyan érzés, hogy a NAVY arra játszik, hogy inkább felújítja és tovább üzemelteti a Burke-öket, minthogy fregattokat rendszeresítsen. Töketlenkedés redux. Az új Burke-ökön már nincs vontatott szonár, az LCS-eken még nincs...
  • Tcat
    Mindenesetre nem sok olyan hajó lehet, amit több személy után neveztek el.
    Ma teljesen véletlenül belebotlottam egybe. :) Ez is egy Burke, a USS Roosevelt (DDG 80). Bár ez annyiban sántít, hogy ennek a két személynek csak házasság révén volt azonos a vezetékneve. Viszont extra érdekesség, hogy férj és feleség után kapott nevet a hajó. (Franklin D. Roosevelt és Eleanor Roosevelt.) Ez egyébként azt is jelenti, hogy a tágabb Roosevelt család tagjairól 2 aktív hajó is el van nevezve a Navy-nél, hiszen ott van ugye a USS Theodore Roosevelt (CVN 71) is. (Franklin D. Roosevelt Theodore Roosevelt távoli, oldalági rokona, konkrétan ötöd-unokatestvére volt.)

    On October 22, 1996, the Secretary of the Navy, John H. Dalton, named the 30th ship of the Arleigh Burke class ROOSEVELT. The USS ROOSEVELT (DDG-80) is the first ship so named to honor both Franklin Delano Roosevelt, the 32nd President of the United States and the First Lady, Eleanor Roosevelt.
  • [​IMG]

    https://www.contra-magazin.com/2018...-von-den-russen-wieder-kampfunfaehig-gemacht/
    USS Donald Cook-ot a hírek szerint ismét sikerült harcképtelenné tenni, most a szír partok közelében. Most Larnaca (Ciprus) felé hajózik. Személy szerint nem nagyon hiszek az ilyen "párszor elrepülünk a romboló mellett és lefagy az AEGIS", de valami lehet a háttérben. Háborús helyzetben (ne adj Isten), pedig úgysem engednék közel magukhoz az ellenséges gépeket.
  • Tcat
    Korábbról én sem tudtam, így tavaly én is meglepődtem, hogy igazából a McCain famílián belül 2 személy után van elnevezve a hajó.
    No, időközben már 3 generációnyi McCain előtt tiszteleg a Navy a DDG 56 USS John S. McCain kapcsán, a szenátor is felkerült a listára:
  • [​IMG]
    [​IMG]
    AMDR-S - Air & Missile Defense Radar S-band (S-sávú Légi és rakéta védelmi lokátor)
    [​IMG]
    [​IMG]
    CIV - Combat information Center (Harci információs központ)
    [​IMG]
    [​IMG]
    IAMD- Integrated Air & Missile Defender (Integrált Légi és rakéta védelem)
    [​IMG]


  • Nyilván többen belefutottatok már ebbe a pár nappal ezelőtti képbe. És nyilván szemet szúrt nektek is a Jolly Roger - mit is csinálhatott az őrjáratról hétfőn hazatért USS Kidd?

    Nos, azon kívül, hogy segédkezett mintegy 800 kg kokain lefoglalásában, illetve biztonságba vontatott egy halászhajót semmi olyat, ami indokolná a zászlót. Pláne, hogy a U.S. Navy hadihajóinak nincs is ilyesmire engedélye - kivéve a Kidd nevet viselőnek.

    A történet a Pearl Harbor-t ért japán támadásig vezethető vissza: Isaac Campbell Kidd ellentengernagy aznap életét veszti zászlóshajóján, a USS Arizona hídját ért bombatalálatban, később róla nevezik el az egyik Fletcher osztályú rombolót. Az 1943 februárjában New York közelében vízre került rombolót Brooklynba hajózták át átadáshoz. A New York-i öblön átkeléskor valamilyen megfontolásból a Jolly Roger lett felhúzva. Az ezt megörökítő fotót gyorsan lehozta a Time magazin megjegyezve, hogy mintegy 100 éve nem lobogott kalózzászló az öböl víze felett.

    A romboló legénységének megtetszett a dolog, tovább gondolták és az ellentengernagy özvegyét azzal keresték meg, hogy felfestetnék az elülső kéményre Captain Kidd karikatúráját. Na nem Isaac Kiddről van itt szó, hanem a Captain Kidd néven is ismert skót kalózkapitányról, az egy időben New York-ban is élt William Kiddről. A "Captain Kidd" adta magát, hiszen az ellentengernagy karrierje kezdete óta "Cap" becenévvel volt ismert - abból meg adódik a Cap -> Captain megfeleltetés.
    Mrs. Kidd kijárta a legénységnek az engedélyt az illetékeseknél a karikatúrához, illetve a Jolly Roger ügyében is. A ma múzeumhajóként funkcionáló romboló honlapja szerint máig a USS Kidd az egyetlen amerikai hadihajó, mely felhúzhatja ezt a lobogót.

    Megjegyzés #1: láthatóan öröklődik ez az engedély, hiszen a DDG 100 már a 3. romboló, mely az ellentengernagy után lett elnevezve.
    Megjegyzés #2: hogy a USS Kidd az egyetlen olyan amerikai hadihajó, melynek engedélyezve van a Jolly Roger az úgy értendő, hogy az egyetlen felszíni hadihajó. Hiszen amerikai tengeralattjárót is láthattunk már őrjáratról Jolly Roger-t lobogtatva visszatérni honi kikötőjébe: a kimondottan titkos feladatok végrehajtására bevetett, Seawolf osztályú USS Jimmy Carter-t egész biztosan.

    Megjegyzés #3: a Jolly Rogert a Royal Navy egyik tengeralattjáró parancsnoka, a később admirális rangig jutó Sir Max Kennedy Horton hozta be haditengerészeti használatba az 1. VH idején - odaszúrva ezzel Sir Arthur Wilson admirálisnak, aki a tengeralattjárót többek között "angoltalannak", a tengeralattjárósokat pedig bitóra lógatandó kalózoknak minősítette.

    A sikeres feladatteljesítést követő Jolly Roger időnkénti meglengetése azóta afféle tradíció, ennek kapcsán szerintem azóta is elsősorban az angol tengeralattjárósok ugranak be mindenkinek. Annak ellenére is, hogy másik is jártak el így - példul a lengyelek a 2. VH idején.


  • Az oldalszámra pillantva látszik, hogy a legöregebb Burke-ök egyikéről van szó. Na persze nem azért néz így ki, hanem mert a sós tengervíz azért nagy ellenfél. Meg bő 7 hónapig hajókáztak vele egyhuzamban.

    A fotó amúgy a múlt héten készült Norfolkban, a rekord hosszú 215 napos őrjáratról hazatért USS Stout látható rajta. Az igen hosszúra nyúlt őrjáratot a COVID-19 helyzet miatt szinte végig vízen töltötte, nem igen adódtak kikötőlátogatások.

Ugrás a fórum topichoz